Pintér György - Múzeumi krimik
Ezt a P-51D makettet ezúttal a kínai Meng dobta piacra.Érdekes megoldás hogy gyakorlatilag ragasztó nélkül össze lehet pattintani az egész modellt,és az egész a vaskos rögzítő csapoknak köszönhetően tökéletesen összeállítható.Azonban a tartós eredmény érdekében mégiscsak ragasztva az igazi,ha már makettezünk.Mint már említettem az alkatrészek illeszkedése kiváló,szinte csak gombostű fejnyi tömítést használtam fel ahol szükséges volt.A kabin remek,matricán adja gyártó a műszerfalat.Ezt az Eduard maratásra váltottam ki,ahogy az ülésre is maratott színes hevederek kerültek.A kabin festése a szokásos második világháborús gépekre jellemző interior green színt kapta,ezt Gunze zinkromate és zöld árnyalatából kevertem ki.Szintén ezzel a festékkel fújtam meg a futó aknákat is.Miután a cockpit a helyére került,összeragasztottam a szárnyakat és a törzsfeleket.A szárnyakon eltömítettem a rengeteg apró szegecset,mert a valóságban is a gyártósorról lekerülve még festés előtt elgitteltek szinte minden csatlakozó pontot,csak a szerelő panelek és egyéb nyíló fedelek szélei maradtak tömítetlenül.Mindkét alkatrésznél minta szerű volt az illeszkedés.Mivel a gép természetes fém színezést kapott,elkerülhetetlen volt a felületek előkészítése a kényes festésre.Először alapos alkoholos átmosást adtam a műanyagnak.Következő fázis az alapozás,mégpedig az alu színeket leginkább kiemelő fekete alapszínnel.Ezt a Tamiya új lacquer sorozat LP-1 fényes feketéjével értem el.Gyönyörű felületet ad,hamar szárad és megfelelő alap a fém színekhez.Ettől kezdve csak szigorúan gumikesztyűben fogdoshattam a készülő makettet.Következett a fémek felvitele.A szárnyra az Alclad RAF High Speed Silver festéke került,a tözsre és a kormány felületekre pedig Alclad Airframe Alumínium ment fel.A jól alá alapozott gépen gyönyörűen mutatott a két kissé eltérő árnyalatú szín.Következett a színes csíkok felvitele.Tamiya matt fehér alapra ment a sárga és piros.A Meng matricákat is ad a csíkokra,de fújva mégis csak szebb az összhatás.A használati egyébként a sárga csíkok helyét és szélességét nem jól mutatja,én ezeket fotók alapján"tájoltam"be.A maszkolás elég időigényes volt ráadásul minden szalag ragasztóját le is gyengítettem nehogy kárt tegyenek a fém felületen.Ez nem mindig sikerült,bármennyire is vigyáztam de végül vissza tudtam javítani ahol kellett.Ezeknél a festékeknél egyébiránt az ecsetes festés lehetetlen,csak a légpisztoly jöhet szóba.Néhány panel kapott még eltérő fémeket is,stainless steel,dark alumínium,titánium színekkel.Mikor minden festék réteg fenn volt,az Alclad fém színekre adott akril lakkjával zártam a folyamatot,felkészítve a matricázásra a felületet.A kit matricái jó minőségűek,a Gunze feszítővel kezelve tökéletesen befolytak minden kis résbe.Újabb akril lakk majd olaj festékekből keverve kipaneleztem az egész gépet.Az olajoknak az a hatalmas előnye hogy soká szárad és mindíg hagy időt korrigálásra.Szintén hasonló módon készítettem el a fegyvereknél a kormozódást,a kipufogó csíkokat valamint a hidraulika és üzemanyag koszolódást.A motor burkolaton az olive drab festést is kifakítottam olajos pacsmagolással.Mikor kb minden egyben volt,a legvégén még egy réteg lakk következett és készen volt a madár.Felraktam a gyanta kerekeket amit kissé át kellett alakítanom mert a Tamiya makettjéhez készültek.Ezt szintén olaj festékkel koszoltam,majd matt lakkal fixáltam.Végül nagy nehezem az előzőleg átfúrt kabintetőn keresztül a vezérsík 0,3mm fészkébe betuszakoltam a húzott szál antennát.
Minden elismerésem azoknak a mérnököknek akik ezt a szépséget megálmodták.