Pintér György - Múzeumi krimik
A cím egy fantázia szülötte repülőgépes show neve. A lényeg viszont a földön van, egészen pontosan a repülőtér betonjának a szélén. Ide érkezik meg tréleren maga a repülő, kissé szétszedve. Röviden ennyit a dioráma térben és időben való elhelyezéséről.
A „csapat” három járműből áll. Mindhárom érdekes a maga nemében, hiszen abszolút egyediek. Vegyük sorjában:
A Jeep
Ebben a léptékben polgári jármű elvétve akad. Sebaj, léteznek áttranszformálható terepjárók is. Mind időben, mind típusban kelt új életre az Italeri jól ismert Willyse. A cél egy CJ7 kialakítása volt. Ehhez meg kellett növelni a tengelytávot, a keréktávot. Mindkettő önmagában is betoldásokkal jár, természetesen a karosszériát is komolyan érintve. Ehhez a megfelelő méretűre vágott és hajlított műanyag lapokat használtam – a karosszériarestauráláshoz hasonló technikával. A kerekek sem maradhattak „virsligumik” ezért azokat megdupláztam szélességükben, a külső esetében a felni belsejét kivágtam. Mivel a valóságban is elképzelhető bármilyen átalakítás egy autón, szinte teljesen szabadon mertem gondolkodni ez irányban is. Így kerültek rá a különböző kiegészítők, kerékszélesítések, lámpák, ülések, motorextrák, szerszámosdobozok stb. is. A kerékszélesítésről egy mondatot: margarinos dobozból készítettem el a sárvédő alsó profilját és erre került fölülről több réteg késtapasz, amit azután méretre csiszoltam.
A tréler
A repülőszállító tréler teljesen egyedi, saját tervezésű. A váza léptékhelyes méretű balsa léc, kiegészítve műanyag keretdarabokból faragott elemekkel. A kerekek egy másik Jeep készletéből valók. Mivel forrásanyag – az ilyen trélerek ritkasága miatt – kevéssé álltak rendelkezésre, így teljesen a fantáziám és az itt-ott fellelt képek alapján terveztem meg a járművet. A rögzítőhevedereket papírból a kampókat illetve fogantyúkat drótból készítettem.
A repülő
A repülő bizonyos szempontból kakukktojás, de az ok egyelőre legyen titok. Mivel polgári és nem kevésbé sportos lett a repülő, az eredeti vadászgép némi átalakítása vált szükségessé. Ez annál is indokoltabb volt, mivel nem szerettem volna ha egy könnyedén felismerhető repülő kerül a trélerre. Így ezt a sárkányt is átszabtam. Toldásokkal, kivágásokkal igyekeztem egyedivé, és az eredetivel ellentétesen, sportossá tenni. A legérdekesebb a szárnyak törzsről való „leszerelése” volt. Mivel a makettben máshol illeszkedtek a szárnyak a törzshöz, így ha technológiájában valójában nem is, de lényegében az összeszerelt gépről kellett „levágni” a szárnyakat a megfelelő helyen. A kabintető nincs átlátszóra elkészítve, mivel nem látszik a takaróponyva alatt.
A helyszínül szolgáló reptéri beton a rétegelt lemez alapra kent vékony gipszrétegből van kialakítva, karcolásokkal jelezve a dilatációs hézagokat. A maketteken levő dekorációk saját tervezésűek és kivitelezésűek.