Pintér György - Múzeumi krimik
Röviden a típusról
A típus története az 1970-es évek közepéig nyúlik vissza. A tervezés kezdeti szakaszáról nem sok információt találunk, míg a szakirodalom a szűzfelszállást 1981. december 19-ére teszi. A Zsukovszkijból felszálló prototípus Borisz Veremej vezetésével megkezdte máig is tartó pályafutását. A típus sorozatgyártása a kazanyi repülőgépgyárban 1992-ig folyt. A Szovjetunió összeomlásával azonban nem állt le teljesen a gyártás, habár a politikai vezetők ezt hangoztatták. Lassú ütemben, de folytatódott a gépek hadrendbe állítása az Engels légi bázison. A közelmúltban átadott új példánnyal együtt összesen 16 Blackjack áll rendelkezésre, hogy csapást mérjen akár mélyrepülésben végzett áttörésről (transzszonikus sebességgel), akár nagy magasságban, 1,9 M sebességgel végzett behatolásról legyen szó.
Az első 144-es Blackjack
A típus makettváltozata sokáig váratott magára. A Zvezda 1:144-es méretű makettje 2005-ben készült el. A dobozfedélen látható „megjegyzés” (Produced under the license of Tupolev Company) arra enged következtetni, hogy a gyártó „jó helyen” kezdte az információ gyűjtést. A dobozt kinyitva nem kell csalódnunk: finoman vésett, hibátlan öntésű, részletes makettet találunk a 6db szürke és egy átlátszó kereten. Kidolgozott a kabin (ebből aztán majd nem sok látszik), 20º, 35º és 65º-os szárnynyilazás állítható be fixen, kidolgozott és fegyverzettel feltölthető a fegyvertér. Kitéríthető az egyrészes oldalkormány. Egyedüli hiányosság a Zvezdára jellemző sárgulós matricalap, amelyen egyébként három gép jelzéseit találjuk:
- 04-es oldalszámmal IVAN JARIGIN
- 03-as oldalszámmal PAVEL TARAN
- 06-os oldalszámmal ILJA MUROMEC
Építés
Az építést a főbb alkatrészek előkészítésével kezdtem. 1200-as vizes papírral átcsiszoltam az öntőcsonkoktól megszabadított törzsdarabokat és a szárnyakat. Ezután következett a négyfős pilótakabin összeállítása. A fő elemeket összeragasztva helyére ragasztottam az egységet, majd lapított horgászólmot ragasztottam az orr részbe. A törzs ragasztása figyelmet és türelmet igényel. Első lépésként a többszöri szárazpróbák után a szárnyakat beragasztottam a törzs felső részébe, ügyelve a helyes „lógásra”. Száradás után már két részként kezelhető a törzs, így „csak” ezek helyes illesztésére kell figyelnünk. Tömítést csak a szárny-törzs átmenet és a farokrész alsó illesztése igényelt.
Folytatása következik.