Pintér György - Múzeumi krimik
Amatőr makettezőként először próbálkoztam a hajlakkos technikával. Szerettem volna egy nyitott küzdőteres járművet készíteni. A célom nem a történelemhűség volt, inkább a saját szórakoztatásomra építek.
A régi Revell készletére esett a választásom, beszereztem hozzá egy fém lövegcsövet az RB modelltől.
A kit elég jó minőségű, kevés helyen kellett reszelnem és tömítenem. A felépítményen lévő hegesztési varratokat Revell Plastoval, szikével és maszkolószalaggal készítettem.
Az építés legnagyobb kihívása a lövegszerkezet összeállítása volt. Először nem értettem hogy miért 5* van a dobozon feltüntetve, de aztán hamar rájöttem. A lövegszerkezet összeállítása akár úgy is tekinthető, mintha egy második makett is lett volna a dobozban. Az eredeti műanyag csövet a rögzítő részéről levágtam és lereszeltem, majd a fém csövet a helyére illesztettem. Gél pillanatragasztóval rögzítettem.
Az összeállított gépet megpolíroztam és kissé meghigított Vallejo 73.603 sötétszürke primerrel lefestettem. Erre jött az alapszín, amihez a Humbrol 94 sárgáját használtam. Ez több rétegben került fel.
A láncszemeket és a fém alkatrészeket még a keretben festettem le Revell 7 fényes fekete és Revell 81 fém 1:1 arányú keverékével.
A vontatókábelt és az "ágtartó" kampókat 0,15 mm-es rézhuzalból készítettem. A kampók sajnos kicsit aránytalanok lettek, de ennél nem sikerült kisebbeket készítenem. A belső térben lévő sisakot és az MP40-es géppisztolyokat Oyomaru gyurmával és epoxy puttyal "klónoztam". Készítettem még egy MG34-et is (egy másik készletből guberáltam), be akartam támasztani a küzdőtérbe, de valahogy sehogyan sem akart szépre sikerülni a másolással.
A matricák saját dobozosak, a felkerülésük után lelakkoztam Revell 2 matt lakkal hogy később ne sérüljenek.
A sárgára festett gépet leecseteltem DM-es Balea hajlakkal. 1 nap száradás után átfestettem egy rétegben Vallejo 70.951 fehérrel amit néhány órára száradni hagytam. A matricákat Humbrol maskollal takartam ki. Deszt vizet rácsepegtetve, ecsettel, fogpiszkálóval és fogkefével koptattam le a fehéret.
Filtereztem sárgás, piszkosfehér és világosbarna színekkel. A küzdőtérben inkább sárgás és elefántcsontszínű színeket használtam. Ezután lakkoztam Humbrol 53 fényes lakkal hogy levédjem az álcafestést.
Olajfestékből pöttyöket vittem fel a különböző részekre (titanium white + 2 féle sárgát), ezeket white spirittel elmosva igyekeztem a színek egyhangúságát megtörni, ill. a fényes felületeket a fehérrel kiemelni. A belső térben a sárgák dominálnak.
Ezután paneleztem Vallejo akrilokkal (sárga, barna és sötétszürke különböző keverékeivel) és koptatásokat készítettem szárazecseteléssel, Revell barna és szürke enamelekkel.
Azután jöttek a mosások, a rozsda, sarazás, az olaj megfolyások. Ezekhez többféle színt használtam a Vallejo akrilokból, Revell és Humbrol enamelekből. Többnyire a pontozós bemosást használtam, de jól meghigított festéket is használtam nagyobb felületeken.
A lánctalpak körüli sarat Humbrol 10 sötétbarna : Revell 78 sötétszürke 2:1 arányú keverékével készítettem, és felsűrítettem hintőporral majd egy agyon használt ecsettel felkentem a helyükre. A hó szódabikarbónából készült, alkoholos befolyatással fixáltam.
Legvégül a teljes gép kapott egy záró lakkot Revell 2 matt és Humbrol 35 fényes lakk keverékéből.
A látható kisebb hibák ellenére nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel, szívesen veszem építő jellegű észrevételeiteket.