A Makettinfón 2007 szeptember elején indult egy közös témájú építés, ami a haditengerészeti gépeket célozta meg. Szerencsére ebbe a tág csoportba belefértek a kedvenceim, az elfajzott kísérleti gépek is.
Több ilyen szörnyűség is pihen a polcomon, csak választanom kellett, gondoltam valami egyszerűt, és gyorsan összerakhatót kezdek építeni, így az MPM short run készlete lett a befutó. Hogy mekkorát tévedtem, az mostanra -majd száz nappal a kezdés után- már teljesen világos. Időközben elkészültem, közel négy hónapig épült, ez természetesen nem mindennapos tevékenységet jelent, gyakran egy hétig sem tudok időt szakítani rá.
Az eredeti gép:
Az U.S. NAVY pályázatára, A Ryan FR-1 Fireball módosításával jött létre az XF2R-1 Dark Shark, a teszteket 1946-ban Murocban (ma Edwards AFB) kezdték meg, ez volt az első turbopropelleres haditengerészeti gép az USA-ban. Két sugárhajtóműve volt, A GE T31 az orrban elhelyezve, ez forgatta a légcsavart, miközben a kiömlőnyílásokon további 550 font (~250 kg; 2,5 KN) tolóerőt adott le. A törzs hátsó részében egy GE J31 sugárhajtómű további 1600 lbst (725 kg; 7,11 KN) tolóerővel. Mindezek ellenére csak 120 km/h- val volt gyorsabb az előd Fireballnál. Több tesztrepülést is végrehajtottak vele, korában magassági rekordot is tartott. Kis számban, rövid ideig állt szolgálatban, de ez valamennyi korabeli repülőgépre igaz, a technika akkoriban rohamléptekkel fejlődött, szinte hetente új típus állt szolgálatba.
Muroc:
1910-ben Effie, Clifford és Ralph Corum egy tanyát épített a Californiai Rogers száraztó mellett. Hamarosan egy kis település jött létre, melyet az alapítók nevének megfordításával, Muroc-nak neveztek el.
1933-ban Henry Harley "Hap" Arnold a légierő későbbi tábornoka, akkor még alezredes egy új légitámaszpont helyéül választotta a Rogers-tó melletti hatalmas sík területet, és ezt Muroc Army Air Fieldnek nevezték el. A terület szinte egész évben száraz, napsütéses időjárása ideális a repüléshez, a kiszáradt sóstó kőkemény szikkadt medre pedig természetes meghosszabbítása a kifutópályának.
1949 december 8-án, a Northrop YB-49 tesztelése közben katasztrófa történt, a pilóta, Glen Edwards emlékére a bázist átnevezték, azóta Edwards AFB néven működik.
Szinte minden amerikai kísérleti gép megfordult ezen a helyen, itt törte át az X-1 a hangfalat, repülte a magassági világcsúcsot az X-15, tesztelték az űrrepülőgépet, de napjaink F-22 Raptor-ja is itt kezdte a karrierjét. A Ryan Dark Shark tesztelése is itt folyt 1946-tól, ezért ennek egy részlete lesz a makett későbbi alaplapja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Edwards_Air_Force_Base
A makett:
Egy középszerű borzalom, (van ennél gyengébb is) a képek alapján mindenki levonhatja következtetést. Mégis, most, amikor már a festésénél tartok, látok rá esélyt, hogy normális darabbá váljon, bár sötét, egyszínű festése miatt soha nem fog a látványos gépek közé tartozni. Az építést lépésről lépésre, dobozbontástól a vitrinig áll szándékomban bemutatni, kihasználva a számítástechnika lehetőségeit, ahol,- ellentétben az írott sajtóval- nem szab határt a lap terjedelme, csak az olvasók tűrőképessége. :) A végleges verzió körülbelül 600 fényképet tartalmaz.
Köszönet mindenkinek, aki véleményével, ötletével, kritikájával segíti az építést, és külön köszönet Dr. Szikszay Tibornak, önzetlen segítségéért, és bizalmáért.