Navy groupbuild - doboztól a vitrinig

Ryan XF2R-1 Dark Shark

1:72, MPM No.72039
Pintér György - Múzeumi krimik A Makettinfón 2007 szeptember elején indult egy közös témájú építés, ami a haditengerészeti gépeket célozta meg. Szerencsére ebbe a tág csoportba belefértek a kedvenceim, az elfajzott kísérleti gépek is.

Több ilyen szörnyűség is pihen a polcomon, csak választanom kellett, gondoltam valami egyszerűt, és gyorsan összerakhatót kezdek építeni, így az MPM short run készlete lett a befutó. Hogy mekkorát tévedtem, az mostanra -majd száz nappal a kezdés után- már teljesen világos. Időközben elkészültem, közel négy hónapig épült, ez természetesen nem mindennapos tevékenységet jelent, gyakran egy hétig sem tudok időt szakítani rá.

Az eredeti gép:
Az U.S. NAVY pályázatára, A Ryan FR-1 Fireball módosításával jött létre az XF2R-1 Dark Shark, a teszteket 1946-ban Murocban (ma Edwards AFB) kezdték meg, ez volt az első turbopropelleres haditengerészeti gép az USA-ban. Két sugárhajtóműve volt, A GE T31 az orrban elhelyezve, ez forgatta a légcsavart, miközben a kiömlőnyílásokon további 550 font (~250 kg; 2,5 KN) tolóerőt adott le. A törzs hátsó részében egy GE J31 sugárhajtómű további 1600 lbst (725 kg; 7,11 KN) tolóerővel. Mindezek ellenére csak 120 km/h- val volt gyorsabb az előd Fireballnál. Több tesztrepülést is végrehajtottak vele, korában magassági rekordot is tartott. Kis számban, rövid ideig állt szolgálatban, de ez valamennyi korabeli repülőgépre igaz, a technika akkoriban rohamléptekkel fejlődött, szinte hetente új típus állt szolgálatba.

Muroc:
1910-ben Effie, Clifford és Ralph Corum egy tanyát épített a Californiai Rogers száraztó mellett. Hamarosan egy kis település jött létre, melyet az alapítók nevének megfordításával, Muroc-nak neveztek el.
1933-ban Henry Harley "Hap" Arnold a légierő későbbi tábornoka, akkor még alezredes egy új légitámaszpont helyéül választotta a Rogers-tó melletti hatalmas sík területet, és ezt Muroc Army Air Fieldnek nevezték el. A terület szinte egész évben száraz, napsütéses időjárása ideális a repüléshez, a kiszáradt sóstó kőkemény szikkadt medre pedig természetes meghosszabbítása a kifutópályának.
1949 december 8-án, a Northrop YB-49 tesztelése közben katasztrófa történt, a pilóta, Glen Edwards emlékére a bázist átnevezték, azóta Edwards AFB néven működik.
Szinte minden amerikai kísérleti gép megfordult ezen a helyen, itt törte át az X-1 a hangfalat, repülte a magassági világcsúcsot az X-15, tesztelték az űrrepülőgépet, de napjaink F-22 Raptor-ja is itt kezdte a karrierjét. A Ryan Dark Shark tesztelése is itt folyt 1946-tól, ezért ennek egy részlete lesz a makett későbbi alaplapja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Edwards_Air_Force_Base

A makett:
Egy középszerű borzalom, (van ennél gyengébb is) a képek alapján mindenki levonhatja következtetést. Mégis, most, amikor már a festésénél tartok, látok rá esélyt, hogy normális darabbá váljon, bár sötét, egyszínű festése miatt soha nem fog a látványos gépek közé tartozni. Az építést lépésről lépésre, dobozbontástól a vitrinig áll szándékomban bemutatni, kihasználva a számítástechnika lehetőségeit, ahol,- ellentétben az írott sajtóval- nem szab határt a lap terjedelme, csak az olvasók tűrőképessége. :) A végleges verzió körülbelül 600 fényképet tartalmaz.

Köszönet mindenkinek, aki véleményével, ötletével, kritikájával segíti az építést, és külön köszönet Dr. Szikszay Tibornak, önzetlen segítségéért, és bizalmáért.
1.
1.
2.
2.
3.
3.
4.
4.
5.
5.
6.
6.
7.
7.
8.
8.
9.
9.
10.
10.
11.
11.
12.
12.
13.
13.
14.
14.
15.
15.
16.
16.
17.
17.
18.
18.
19.
19.
20.
20.
21.
21.
22.
22.
23.
23.
24.
24.
25.
25.
26.
26.
27.
27.
28.
28.
29.
29.
30.
30.
31.
31.
32.
32.
33.
33.
34.
34.
35.
35.
36.
36.
37.
37.
38.
38.
39.
39.
40.
40.
41.
41.
42.
42.
43.
43.
44.
44.
45.
45.
46.
46.
47.
47.
48.
48.
49.
49.
50.
50.
51.
51.
52.
52.
53.
53.
54.
54.
55.
55.
56.
56.
57.
57.
58.
58.
59.
59.
60.
60.
61.
61.
62.
62.
63
63
64
64
65
65
66
66
67
67
68
68
69
69
70
70
71
71
72
72
73
73
74
74
75
75
76
76
77
77
78
78
79
79
80
80
81
81
82
82
83
83
84
84
85
85
86
86
87
87
88
88
89
89
90
90
91
91
92
92
93
93
94
94
95
95
96
96
97
97
98
98
99
99
100
100
101
101
102
102
103
103
104
104
105
105
106
106
107
107
108
108
109
109
110
110
111
111
112
112
113
113
114
114
115
115
116
116
117
117
118
118
119
119
120
120
121
121
122
122
123
123
124
124
125
125
126
126
127
127
128
128
129
129
130
130
131
131
132
132
133
133
134
134
135
135
136
136
137
137
138
138
139
139
140
140
141
141
142
142
143
143
144
144
145
145
146
146
147
147
148
148
149
149
150
150
151
151
152
152
153
153
154
154
155
155
156
156
157
157
158
158
159
159
160
160
2007.12.01.
Utolsó módosítás: 2008.01.02.
xcraft
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Stefan
2008.01.02. 15:20:44
ÁÁ, végre egy xcraft cikk :)
Ha időd engedi, akkor esetleg 1-2 régebbit is felrakhatsz majd,
ha nem csinálsz mostanában újabbakat, de remélem igen!
Mekett
2008.01.02. 15:40:13
Gratula Szilárd, gyönyörű lett!
Köszönjük, és csak osztani tudom Stefan reményeit! :)
ChevyG
2008.01.02. 17:48:44
Szeva X!
Grat!
Péda értékű -*agos5ös:)

C
warbirds
2008.01.02. 21:08:35
Naggyon profimunka oktatási anyagnak is beillő képekkel! Kalaplengetés! warbirds
Kikka76
2008.01.02. 23:36:47
HŰŰHA!
Na ez komoly volt. Zseniális anyag!
Köszi! Tanulunk belőle!
Kikka
Mty,Matyi
2008.02.14. 19:24:52
A cikk remek ebből csak tanulni lehet!,osztom warbirds véleményét!
OláhMatyi
2008.04.26. 15:16:26
Szia Szilárd!
Most volt időm végre rendesen áttanulmányozni a képeket, építést!
Hát felesleges minden szó...példakép lettél(mármint makettezés területén:D:D:D)

Matyi
KossuthLajos
2008.08.22. 10:17:59
Szia!
Nagyon jó. Ha van egy kis időd egy pár fényképet dobhatnál fel. Ezt természetesen vicc volt. Már az sem lehetett kis munka, hogy mindent lefotóztál, össze illesztettél, megírtál. A makett pedig egyszerűen nagyon kemény. Minden elismerésem.
Üdv.: Kossuth Lajos
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció