Bevezetés
A romló vietnámi statisztikák miatt szánta rá magát az USAF és NAVY, hogy a pilótáinak a légiharc kiképzését erősítse. A tapasztalatok azt mutatták, hogy hiába a fejlett rakétatechnika a korlátozások és az ellenfél szokatlan harcmodorával a pilóták nem tudnak mit kezdeni. Az F-4B, C, D, modellt már nem látták el gépágyúval, csak rakétákkal. A rakéta alkalmazásához azonban egyértelműen azonosítani kellett az ellenfelet. A vietnámiak, azonban nem nagy csoportokban támadtak, hanem egyesével a fű alól. A céljuk nem is a légiharc győzelem volt, ehhez nem volt elég gépük, hanem az ellenség légiharcba kényszerítése, hogy annak a légiharcban előnytelen bombákat el kelljen dobnia. Ezek után a vietnámi gépek már nem kockáztattak, a céljukat elérték, Ezek a Phantomok már nem tudták végrehajtani a küldetésüket, vissza kellett fordulniuk. A “szemtelen” vietnámiak agilis, kisméretű gépekkel támadtak, amiken gépágyú is volt. Kivéve a MiG-21PF változatát, ami hasonló elvek szerint készült, mint az F-4. Az amerikaiak hiába kerültek többször is kedvező pozícióba gépágyú híján a kis távolság miatt nem tudtak mivel visszalőni. A közel egy-egyes veszteség-győzelem arány elfogadhatatlan volt. Ehhez az említett tényezők járultak hozzá, nem megfelelő kiképzés, a rakéta használathoz való vizuális azonosítás előírása, a gépágyú hiánya. A rakétahasználat szabályait lényegében nem változtatták meg, de a kiképzést mind a NAVY mind az USAF komolyan vette. Hamarosan a vietnámi égen megjelentek a Phantom gépágyús változatai (illetve a korábbi modelleken a külsőleg függesztett gépágyúk), amit már Top Gunt és Nellist megjárt személyzetekkel szereltek fel.
A pánik oka nem is elsősorban Vietnám volt, hanem az esetleges háború a VSZ-el. A vietnámi háború megmutatta a hiányosságokat, amire gyorsan kellett válaszolni. Ezért állították fel szinte azonnal a Nellis mellett, a Csendes-óceáni térségben és Európában is a kiképző századokat.
Az 57-es wing és az agresszor századok
Az 57th Fighter Weapons Winget 1969. október 15-én aktiválták Nellisen. A feladatuk posztgraduális vadászpilóta képzés, vadászgépek fegyverrendszereinek és taktikáinak demonstrálása, oktatása F-4, F-100, F-105 és F-111 pilóták részére. A Winghez csatolták a 65., 66. 414. és a 422. Fighter Weapons Századokat és az USAF Weapons iskoláját. 1972. október végén kapta meg a Wing az első Talonokat, a felállítandó 64th Fighter Weapons Squadron agresszor egységhez. A 64. század 73 júniusában kezdett működni, amikor 17 pilóta végzett (Tactical Air Command Aerial Attack Upgrade Course) ezen a nehezen lefordítható tanfolyamon (tulajdonképpen a TAC légi támadóképesség javító kurzusa). A kezdetben fehér Talonokat hamarosan kamuflázzsal látták el. A cél a szovjet gépek, doktrínák, taktikák és képességet szimulálása volt.
1974. február 15.-én új feladattal bővült a Wing tevékenysége, mert újjáalakult T-38 Talonokkal a Thunderbirds bemutató csapat. 1977. április 1-én a winget 57th Tactical Training Wingre nevezték át, majd 1980-ban visszanevezték 57th Fighter Weapons Wingre.
1976. november 15.-én állt fel a 65. század F-5E gépekkel és ezzel egy időben a 64-esek is F-5E vadászgépre ültek át. 1975 novemberében meg is tartották az első Red Flag gyakorlatot, ahol a vörös erőket a 64, és 65. század biztosította.
1989. április elején a 64. század elkezdte az átállást az F-16-ra. Miközben a másik három századot ebben az évben deaktiválták. 1989 októberétől a 64. század F-16C gépekkel repült. Ezzel a DACT lehetőség az USAF számára leszűkült. Az F-16 nyilván jó DACT-ra az F-15 ellen, de az F-16 pilóták számára már nem. De ez egy másik történet.
Vörösök
Az első kiválasztott MiG szimulátor a T-38-as volt. Kisméretű, agilis vadászgép, aminek a teljesítménye is közel volt azokhoz a MiG-ekhez, amikkel az amerikai pilóták szembetalálhatták volna magukat a 70-es évek közepén. Azonban ez csak egy kényszer megoldás volt, és ahogy rendelkezésre állt elegendő F-5E, azonnal lecserélték a Talonokat, azonban azok még egy ideig használatban voltak. Az F-5E még inkább megfelelt a célnak és szinte tökéletes volt a MiG-21-es erősebb változatainak a szimulálására is.
A gépek nem csak Nellisen, hanem az ország több légitámaszpontjára települve biztosították a DACT kiképzést, ahogy az alconbury agresszorok is bejárták Európát és a clarki gépek meg a Távol-keletet.
A festésminták egy része és a piros gépszámok már a T-38-asokon megjelentek. A T-38-as agresszorok esetleg egy későbbi cikkben kerülnek bemutatásra. Felmerült, hogy a gépekre vörös csillagok is felkerülhetnének, azonban ezt a politika nem engedte. Érdekes, hogy később a NAVY mégis alkalmazta a vörös csillagot nem is egy századnál. Ha a gépeken nem is, de a körletekben, az eligazító teremben, de még a WC-ben is vörös csillagok, Lenin fejek, szovjet jelképek voltak mindenhol. Egy példa azonban van a vörös csillag alkalmazására. Pár gépen a 80-as évek elején az orrfutó akna ajtóra felkerült egy pici vörös csillag. Azonban ez politikai nyomásra, az enyhülő szovjet amerikai kapcsolatokra való hivatkozással lekerült róluk.
A Navyvel ellentétben az egész program alatt többé, kevésbé a hivatalosan kiadott festésmintákat használták. A színekben volt akár jelentős eltérés is, de a mintákhoz szinte minden esetben ragaszkodtak. Talán a Pumpkin az egyetlen kivétel. Az alap a VNAF minta volt, hiszen a gépek többsége a vietnámi légierő volt vagy neki szánt gépe közül került ki SEA mintával festve. A mintát azonban nem SEA-nak hanem VNAF-nak, vagy Gomernek (így hívták az amerikaiakat a vietnámiak) nevezték.
A kiképzés részleteiről majd egy másik cikkben számolok be.
Jelzések
A nellisi gépéket könnyen meg lehet különböztetni a másik két agresszor század gépeitől. A függőleges vezérsík tetején látható egy sárga, fekete kockás csík. A függőleges vezérsíkon kevés kivételtől eltekintve ott a TAC jelvény, a beömlőn pedig az 57th FWW jelvénye.
A gépszámok a szabványos minta szerint kerültek felfestésre. A korai időkben pirossal, sárga kerettel. Ettől néha eltértek, volt fehér szám, kék kerettel, piros számok keret nélkül. De a jellemző végig a piros szám volt sárga kerettel. A 80-as évek közepétől a 65. agresszor század gépeire kék számok kerültek fehér kerettel. A napi használatban azonban ennek nem volt jelentősége. A pilóták századtól függetlenül azzal a géppel repültek, amivel éppen lehetett.
A gépszámok között különleges az 57-es, ami a wing parancsnok gépe. Ezen a gépen a szám piros volt, de fekete kerettel. A gépszámból a svancon az 57 ki volt emelve nagyobb méretben és egy th volt a végén. (57th = 57.)
A 64-es számú gépen is ki volt emelve a 64th a svancon nagyobb betűmérettel.
A többi agresszor századhoz hasonlóan a gépszám utolsó két számjegyét festették fel az orra, ettől akkor tértek el, ha azzal a számmal már repült másik gép. Ebben az esetben három számjegyet használtak fel.
A felségjel a kezdeti időben még a beömlőn volt, majd ennek a mérete csökkent. A VNAF mintás korai gépeken jól megfigyelhető ez és a fehér gépszám a svancon, fölötte az USAF felirattal. A hivatalos agresszorfestést viselő gépeken a felségjel a törzsön a szárny mögé került kisebb méretben. Előtte megjelent az US AIR FORCE felirat, valamint a gépszám a svancon feketével, ahonnan viszont eltűnt az USAF. A felségjel mindvégig színes volt mindkét századnál egészen a legutolsó időkig, amikor a gépeken megjelent a lo-vis, csak fekete körvonalas felségjelzés, valamint a körvonalas lo-vis TAC jelvény és a WA felirat feketével a függőlegesen, valamint a fekete körvonalas wing jelvény.
Egyéb jelzések
Egy szokatlan jelzés volt a 68-es gépen, egy bikafej. A 80-as évek vége felé az akkor bevezetett fekete WA feliratot némely esetben piros WA felirat váltotta fel a függőleges vezérsíkon.
A gépek és az ismert festésminták
Az alábbiakban az ismert gyári számok és az ismert festések szerepelnek. A két század között nagy volt a jövés menés. Mivel az egyes századok semmivel nem különböztették meg egymást, a szétválasztásnak nincs sok értelme.
64. és 65. század gépei
F-5E
71-01417 FL
71-01418 NB
71-01421 NG
72-01386 VN, OB, NB
72-01388 S Clark
72-01390 NG
72-01391 NG
72-01396 OB
*72-01398 FL
72-01405 OB,
72-01403 NG, 3GR, NL
72-01404 NB
72-01406 NL, OP, Flogger?
73-00846 NL, P
73-00847 NG, P, FL
73-00855 NG, GR
73-00865 NG, OP, P
73-00866 OP, P
73-00879 NG
73-00882 SK, NL, SN
73-00885 GR, SN
73-00896 VN
73-00897 VN, FR
73-01635 VN, OB, FR
73-01636 VN, NG, GR, 3GR
74-01505 GH
74-01506 S
74-01507 S
74-01508 GH, Ferris, NG, FL, NL
74-01509 GH, Ferris, NGN
74-01510 GH, Ferris, NG, NGN
74-01511 S, NG
74-01512 GH, NG
74-01513 GH, NG
74-01514 GH, NGN
74-01515 GH, NG
74-01516 GH, GR
74-01517 GH
74-01518 GH
74-01519 GH, NG
74-01528 L, GR, NL
74-01529 L, NG, S?GR
74-01530 L, SN
74-01531 GP, NB
74-01536 GH, S, GR
74-01537 GH, OB, GR, NB
74-01538 GH, NG, GR
74-01539 GH, OB, NB, GR
74-01540 GH, OB, GR
74-01541 GH, NG, GR, FL
74-01546 S
74-01557 L, OB, NB
74-01558 L, NG, NL
74-01561 L, Clark
74-01562 L
74-01563 L, Alconbury
74-01564 L, NG, FL
74-01568 SK, FL, Alconbury
74-01569 GP, OB Alconbury
74-01575 Clark
74-01565 SK, OB
74-01566 SK, Alconbury
74-01567 SK, NG, NL, SN, FL
74-01570 GP, OB, SN
74-01571 GP, OB, NB, FL
74-01572 GP, FL
74-01573 GP, NG, NL, FL
74-01574 GP Clark
F-5F
83-00072 SN
83-00073 OB
83-00074 FL
82-00089 GR
82-00090 NG
82-00091 GR
L Lizard, NL New Lizard, SK Snake, GH Ghost, NG New Ghost, NGN New Ghost Negativ, GP Grape, GR Grey, S Silver, , OB Old Blue, NB New Blue, 3GR 3 Grey, FL Flogger, SN Sand, FR Frog, OP Offical Pumpkin, P Pumpkin, VN VNAF
Színek
-Lizard 33531, 30118 alul 33531
-New Lizard barna, sárga wa
A New Lizard séma a Ghost mintából származik. A két szürke helyén van a sötétebb barna, míg a sárga a kék helyén. A színeket helyben keverték, több kevesebb sikerrel találták el az arányokat, így a gépek között jelentős árnyalat különbségek voltak.
New Lizard mix1 8*30117 + 1*33613
New Lizard mix2 32*33613 + 5*30117
-Snake 33531, 34258, 30118, alul 33531
-Ghost 35237, 36251, 36307, alul 35622
-New Ghost szürke, világos szürke wa
-New Ghost Negative szürke, sötétebb szürke wa
A New Ghost séma alapja az Asia Minor minta. A zöld és barna helyén van az egyik szín és a sárga helyén a másik. A színek kevertek. Két féle szín változat volt hivatalosan, de ez egyben a mintát is megváltoztatta az által, hogy a sötét-, világosszürke fel lett cserélve.
A hivatalos keverés
New Ghost mix 1 4*36622 + 1*37038 fekete, 8*36492 + 1*37038 fekete
New Ghost mix 2 4*36622 + 1*37038 fekete, 4*36270 + 1*37038 fekete
A gépek nagyfokú változatosságot mutatnak, ezért minden egyes gép esetén érdemes a fotókat tanulmányozni a helyes kontraszt beállításához. Egyes gépeken akár a 36375, 36320 kombináció is jó lehet, másokon a 36231, 36375 vagy 36320 lehet jó, ha nem akartok keverni.
-Grape 35109, 35164, 35414. 35622
-Grey 36473, 36492, 35164, 36320
-Silver 17187 Alumínium tartalmú poliuretán lakk
-Old Blue, 35414, 35190, 35164, alul 35622
Az Old Blue-nál nem tévedés a 35190 ott valóban ez volt, nem 35109! A színek sorrendje a VNAF mintán mutatja a szín helyét.
-New Blue 35164, 35109, 35414 wa A színek sorrendje a VNAF mintán mutatja a szín helyét.
-3 Grey
A 3Grey az én elnevezésem, hivatalosan nem létezett ilyen minta. Valószínűleg a New Ghost minta javítgatása során alakult ki, vagy helyi improvizáció, kevert színekkel.
-Flogger 34079, 30140, 20400 wa, egyes gépeken a legvilágosabb szín van alul
A Flogger a MiG-23-ast kívánta utánozni. A hivatal itt is ragaszkodott a jó öreg Asia Minor sémához, a színek viszont egészen „oroszosak”. Lehet, hogy a barna nem minden esetben 30140 hanem 30117 ami úgyis rendelkezésre állt a New Lizard festés miatt. Több mutációja is létezett. A 64-es, 72-es, 73-as, 74-es gépen 30219, 30140, 34098-as kombinációja lehet, alul 30219. Ezen a gépen látható volt egy másik színezés is. Talán 33717, 30111, 34098 alul 33717. Ezek a színek lehettek a 71-es, 72-es, 73-as gépen is.
-Sand 33690, Mix1, Mix2 wa A színek sorrendje a VNAF mintán mutatja a szín helyét.
Sand Mix1 8*33613 + 3*30227
Sand Mix2 8*30227 + 3*33690
-Frog 34052, 33717, 30111, alul 35622
A Frog séma is a 23-ast kívánta utánozni. Hivatalosan létezett, de a valóságban nem volt népszerű. Összesen két gépen jelent meg ez a kamó pár évig. A SEA (VNAF) minta volt az alap, de a két zöld helyett két barnával. A 635-ös gépen a rikítóan világos 33711 helyett már eleve 33531 szerepelt.
-Official Pumpkin 33695, 34098, alul 33690
-Pumpkin Több féle zöld és sárga, alul világos kék, vagy világos szürke
Az Official Pumpkin a MiG-21-esen kiterjedten használt szabványos kamót volt hivatva utánozni. Azonban a hivatal ragaszkodott a jól bevált SEA mintához, amiből a 34102 helyén volt a zöld, a másik két szín helyett pedig az alap sárga. A pilóták utálták ezt és hamarosan a gépeken megjelent az első tényleg létező szovjet minta, a nem hivatalos Pumpkin minta. Ez a minta sok szovjet gépen, az arab gépek többségén, a cseh és az NDK gépein volt látható. A hivatalos Pumpkin mintában alul nem kék volt hanem világos sárga, ami a valóságban egyes gépeken a felső alapszín volt. A Pumpkin minta alul a realisztikusabb 35622/36622-vel volt festve.
-VNAF 34079, 34102, 30219, alul 36622
-Ferris minta lásd Ferris cikksorozatomat.
* kiegészítve 2011.04.28.