Pintér György - Múzeumi krimik
Kedves Mindenki! Ezúton szeretném megosztani veletek a 2 éve készült kis "Fókámat"!
A repülőgép
Az Fw-190 A-8 éjszakai harcokhoz módosított (minden időjárási körülmények között bevethető) változata, FUG 218 Neptun J-3 AI radarrendszerrel és kipufogógáz-láng csappantyúval. Az első éjszakai vadászosztály (1./NJGr.10) -, melynek ez a gép is tagja volt, - 1944. január 1-én alakult Berlin közelében. Állomáshelye Werneuchen; fő feladata a fontosabb német városok védelme volt. A vadászosztály - más típusokkal együtt (Bf-109, Bf-110, Ju-88, He-219) - éjszakai küzdelemben tesztelte a Luftwaffe új berendezéseit, majd 1944 júliusában átállt Bf-109 G-6 típusra.
Günther Migge (a JG 300 vadászosztály egykori éjszakai pilótája) gépe a „Vaddisznó” jelképet viselte „Kognak pumpe” felirattal és egy kehellyel. Számos lelövést ért el a vadászosztály tagjaként.
A makett
A makettet egy ismerősömtől kaptam, aki felhagyott már eme szép hobbival. A korábban megkezdett készletből hiányzott az ülés és már le voltak vágva a törzs és a szárny elemei. Ezeken volt pár apróbb beszívódás, amelyek könnyen javíthatóak. A szárazpróba után elég szép formát adott a gép, aránylag pontos illeszkedéssel! A kabin nem egy nagy szám, a kabintetőt csak levágva tudjuk nyitottként elkészíteni, mivel egybe van öntve a törzzsel, csak az üveget kapjuk külön elemként, ezen lehet majd rendesen vékonyítani és polírozni, hogy valamennyire átlátható legyen. A készlet további gyengébb pontjai a főfutója, az orrgyűrűben található motor imitáció (igaz ez a kész maketten nem nagyon látszódik majd) és a FUG antennák. A mellékelt matricaív alapján két gép építhető meg belőle.
Az építés
Mivel a gépet zárt kabintetővel kívántam megépíteni, túl nagy feljavítást nem terveztem (egy gyors építést szerettem volna véghezvinni), de pár apróságot muszáj volt beszereznem: Pavla S72037 műgyanta ülés (mivel az enyémből hiányzott), Eduard SS124 zoom maratás.
Aránylag gyorsan össze is állt a kabin, melyet Gunze RLM66-tal festettem, kissé fakítottam, befolyattam híg barnás-fekete művészolaj festékkel, melyet higítós fültisztítóval visszamostam. Néhol a CMK por pigmentjével koszoltam, ezüst olajfestékkel szárazecseteltem, Z63 ezüst ceruzával finoman kopásokat készítettem. A kipufogókat húzott fültisztító pálcikából készítettem, kissé ellapítva pillanatragasztóval beragasztottam és festettem. (Apropó itt jut eszembe, a mostani fültisztító pálcikákat nem fogja a pillanatragasztó - valószínűleg polietilénből, vagy polipropilénből készülnek -, ha valaki tudna erre jó ötletet, azt szívesen fogadnám!)
A törzset és a szárnyakat zökkenőmentesen összeállítottam, tömíteni nem nagyon kellett, talán a törzs és szárny találkozásánál, valamint a műszerfal borítását kellett "kozmetikázni". A maratott antennák szárnyba való fő tartóját már festés előtt beépítettem, több referenciát átnézve pozicionáltam. Kis metszést végeztem szikével a szárnyon, egy csepp pillanatragasztó, száradás után némi tömítés 500-as Surfacer-rel. A gépágyú csövek végeit kifúrtam 0,5 mm-es kézi fúróval (így utólag jobb lett volna, ha lecserélem injekciós tűre, de már mindegy).Végül a gép kapott egy vékony 1200-as Surfacer réteget, melyet nagyon finoman átcsiszoltam.
Festés
A fő színeket mind Gunze akrillal festettem. Kezdetnek a panelvonalakat átfújtam sötétszürkével (pre shading), száradás után felfújtam az RLM75 színt alulra és oldalra. A foltozást kivágott papír sablonok alapján készítettem, ezeket Tamiya maszkoló "galacsinokkal" helyeztem a gépre, ezáltal nem kaptam erős kontúrokat. Ezután jött a két újabb árnyalat, az RLM75 és az RLM74. Az oldalsó foltokat a három szín külön-külön fújt finom játszadozásával alakítottam ki, persze nagyon higított festékkel. A paneleket az adott szín világosított verziójával fakítottam, majd kimaszkolva fújtam meg a lángrejtő alatti fekete részt egy csepp fehérrel fakított feketével.
Matricázás -koszolás, antikolás
A munkafolyamat előtt a felület kapott egy réteg fényes lakkot, majd Gunze lágyítóval felhelyeztem a matricákat. Óvatosan kell bánni ezzel a zöld kupakos löttyel, mert volt már rá példa, hogy feloldotta a matrica alatti Gunze festéket! Újabb réteg lakk, hogy megvédje a matricákat és jöhetett az olajfestékes átmosás. Ezt művészolajjal végeztem, égetett szienna, fekete és fehér különböző keverékével, ahogy az alatta lévő szín kívánta, több rétegben felhordva és visszatörölve. Ezüst olajfestékkel óvatosan (!!!) szárazecseteltem a szárnyak tövében, a motorburkolat környékén és a szárnyak belépőélein, valamint Z63 ezüst ceruzával finom kopásnyomokat, karcolásokat vittem fel. A CMK por és barna pigmentporával koszoltam még néhány helyen referencia fotók alapján, majd az egész gép kapott egy matt lakk réteget zárásként.
Végszerelés
Felragasztottam a futókat, melyeket ónszállal bevezetékeztem (a pozicionálása nem egyszerű feladat), a légcsavart, légcsavar kúpot, az antenna többi részét és a kisebb alkatrészeket. Ezeket párhuzamosan festettem a géppel együtt, majd Z63 rugalmas cérnából elkészítettem az antenna huzalt.
Az alapot Kovács Ferenc készítette, melyre egy beton alapot készítettem kis füves résszel.(Így a fotón talán túl tisztának látszik a beton?!)
Összességében egy nagyon szép formájú kis gép ez a kisebb hibáival együtt, kevés kiegészítővel is nagyon szép eredményt lehet elérni vele! Én már tervezem egy hazánkban szolgáló F-8-as elkészítését is téli kamóval, HAD matricával, nyitott kabinnal!
Üdvözlettel:
Felhő