Neoplan Cityliner – átépítve

Neoplan Cityliner

1:24, Revell, átépítés
Pintér György - Múzeumi krimik Gondolom, nem okozok nagy meglepetést azzal, hogy megint egy átépítésről írok Nektek.

Az egész azzal kezdődött, hogy a Revell 2008-a újdonságaként szerepelt a katalógusban egy autóbusz, mégpedig egy Neoplan Cityliner turistabusz, és a járműveknél megszokott 1:24-es méretarányban. Ez azért is egyedi dolog, mert eddig ebben a méretben csak a Heller gyártott egy régi háború korabeli Renault buszt, de más nem volt. Természetesen nagy várakozással készültem a busz megjelenésére, és már közben gondolkodtam a dekoráción. Ernő barátommal beszélgettünk róla még a megjelenés előtt, és ő vetette fel, hogy mennyire lenne nehéz átépíteni 3 tengelyesnek? Ez a dolog rögtön szöget ütött a fejembe, és ezután már én is ebbe az irányba orientálódtam.

Külsőre nem sok a különbség, csak egy plusz kormányzott hátsó tengely, kicsit hosszabb oldalak, és kész. Igen ám, csak ahogy elkezdtem nézegetni a képeket, rájöttem, hogy a 3 tengelyesből is kétféle hosszúság létezik, és nagyon nem mindegy melyiket építem. Rögtön rájöttem, hogy ezt csak rendes gyári méretek alapján lehet átépíteni, ezért kértem az itthoni Neoplan képviselettől anyagot. Mondanom se kell, hogy még választ se kaptam, nemhogy anyagot, nem is csodálkoztam. Írtam a német gyárnak, ők már küldtek egy gyári katalógust, viszont a tanulmányozás után rájöttem, hogy még az is kevés méretadatok tekintetében. Arra viszont jó volt már, hogy rájöttem, egyszerűbb megépíteni a hosszabb 3 tengelyest, mert jobb az oldalán a kiosztás, és az ablakot is sokkal jobb vágni ahhoz a mérethez. Visszatérve a tervrajz kérdéshez, nem álltam meg, hanem írtam a Konrad Auwaerternek, aki a Neoplan tulajdonosa volt, és még jelenleg is a cég részese, aki válaszolt is. Továbbította a levelemet a Neoplan Archív dokumentumokat, képeket kezelő személyhez, aki rövidesen írt is, és kérdezte, hogy melyik típus rajzára lenne pontosan szükségem. Mikor ezt tisztáztuk, PDF meg is érkezett a hosszabb (gyári kódja P16-0020) típus méretezett rajza. Ennek a segítségével már át tudtam számolni az adatokat, és neki tudtam kezdeni az építésnek.

Az építést azzal kellett kezdeni, hogy a makett mellé venni kellett egy másikat is, mert itt nem elég a sztirol, és házi barkácsolás. Ezt a plusz példányt közösen vettük Ernővel, mert a harmadik elég két átépítéshez, és a távlati terveiben neki is szerepel ez.
A doboz kibontása után nem csalódtam, szép elemek, részletek, jó kidolgozottság, az ajtók nyithatóra építhetőek, a Revell kitett magáért, igaz meg is kéri az árát ennek.

Az építést az oldalakkal kezdtem, mert itt adott volt a méret, és nagyjából tudtam mit, hol vágjak, toldjak. Ezt a folyamatot a képek a bemutatják, látható a toldások helye. Ide kapcsolódik a makett legnagyobb gyári hibája, mégpedig az igen sok, és komoly beszívódás az oldalakon, igényli rendesen a tömítőt. Addig nem is nyúltam az alvázhoz, amíg az oldalak készen nem voltak, mert a későbbiekben ez volt a támpont. Az alváz átépítése előtt összeraktam a nagyon szépen D20-as MAN motort, kár, hogy a TGA kamionokban ezt nem örökítették át.

Mivel a hajtott (középső) tengely közelebb került az ajtóhoz, ezért a régi alvázat a az ajtó után több helyen is vágni kellett. Egyrészt közelebb vinni, majd beletoldani a harmadik tengely helyét. Nem volt egyszerű művelet mire összejött, pláne, hogy az oldalakkal folyamatosan kontrolálni kellett, mert az adták a méretet. Mikor összeállt az alváz, készítettem egy teljesen saját építésű légrugós, kormányzott harmadik hidat, internetről letöltött ZF dokumentumok alapján. Ezeknél a buszoknál nagyon speciális a harmadik híd, független felfüggesztésű lengőkarokkal, a kormányzás általában hidraulikusan működik. Mivel a Revell az első futóművet fixen adja, de a hátsót kitéríthetőnek építettem, így adott volt, hogy az elsőt is át kell építeni kormányozhatónak. Ez már nem volt nehéz a másikhoz képest, elég egyszerűen ment. A két kormányzott tengelyen lecseréltem a felniket alu felnire, mert azt már hamarabb eldöntöttem, hogy nem agyári dísztárcsásak lesznek rajta, hanem ilyenek, melyek kaptak maratott MAN dísztárcsákat.

Mikor a busz már „lábon” volt, jöhetett a belső rész. Az utastér kádszerű kialakítású, és természetesen ezt is toldani kellett a megváltozott hossz miatt. A lábteret kék színű öntapadós velúr tapétával borítottam, ez jól imitálta a szőnyeget. A vezető környékén szintén volt némi feljavítás, a vezetőülés kapott biztonsági övet, új kézifékkar, tűzoltópalack, vállfa, és néhány apróság került bele, hogy otthonosabb legyen. Az ülések festését krém-kék szín kombinációban gondoltam el, mert azt már régen eldöntöttem, hogy a busz alapszíne kék lesz, és ehhez jól passzolt a krémszín. Meg kell, hogy mondjam, elég unalmas volt végig festegetni a sok ülést, de ez is hozzátartozik.

Az eddigi lépésekhez képest a tető átszabása elég egyszerű volt, oda „mindössze” csak egy darabot kellett beilleszteni. Mikor készen voltak az elemek, kaptak egy sor szürke alapozót, majd mehetett rá a szín. Itt egy közép metál-kékes árnyalatra esett a választásom, mely autófesték. A lakk rajta szintén autólakk, mely egy kétkomponensű lakk, és nagyon szép felületet ad. Ami még megint megizzasztott egy kicsit, az a két utólagos oldalablak volt, melyeknek a méretre vágása nagyon nem egyszerű, lévén, hogy inkább repedni, vagy törni akart, de nem azt amit én gondoltam. A végén a vágási felületet Tamiya Smoke festékkel kezeltem, de azért sajnos látszik, hogy hol van vágva.

És a végére hagytam azt a dolgot, ami az egész busz igazi jellegzetességét adja, a dekorációt. Itt megint tennék egy kis kitérőt, hogy leírjam, mi miért lett olyan. Azt már első pillanatban tudtam, hogy kell rá valami egyedi dekor, de csak az építés alatt állt össze bennem a kép. Nagy kedvencem az Alpok, a maga havas csúcsaival, és lenyűgöző hegyeivel, és bármikor arra járok, szinte rabul ejt, ezért mindenképpen valami erre jellemzőt akartam. Ide kapcsolódik az Alpok egyik jellegzetes állata a Mormota, mely egy igen kedves kis rágcsáló, és a lányom nagy kedvence, miután már többször is volt szerencsénk élőben látni. A murmi név a mormota egyik becézése németül, és ezért lett a neve Murmi-Reisen. Heiligenblut pedig egy csodás kisváros Ausztria legmagasabb csúcsa a majdnem 4 ezres Grossglockner mellet, így kapcsolódik a képhez. Tehát kerestem a fényképeink között olyanokat melyeket jónak gondoltam, majd az egészet elküldtem RCM-nek, akinek köszönhető a matrica elkészítése.

Végezetül néhány apróság, tükrök és egyebek még felkerültek, majd mehetett a polcra. Azt el kell mondanom, hogy könnyebb átépítésnek gondoltam, elég sok probléma merült fel építés közben, és a legnagyobb nehézség a pontos méretek tartása volt, mert 580 mm hosszú a kész busz, de 1-2 mm eltérést már nehéz korrigálni. Még egyszer nem hiszem, hogy belekezdenék, de örülök, hogy sikerült átépítenem.
IMG_0030_1
IMG_0030_1
Így kezdődött
Így kezdődött
Első vágások
Első vágások
További darabolás
További darabolás
IMG_0003_2_1
IMG_0003_2_1
Alakul az új hátsó rész
Alakul az új hátsó rész
Az ablak toldása
Az ablak toldása
Másik oldal
Másik oldal
itt már összeállt
itt már összeállt
együtt a két oldal, már némi tömítőpasztával
együtt a két oldal, már némi tömítőpasztával
a motor
a motor
az eredeti alváz
az eredeti alváz
itt már darabokban a beépítendővel együtt
itt már darabokban a beépítendővel együtt
motor a helyén, hátsó rész együtt
motor a helyén, hátsó rész együtt
készül a harmadik tengely új felfüggesztése
készül a harmadik tengely új felfüggesztése
IMG_0382_1
IMG_0382_1
IMG_0384_1
IMG_0384_1
IMG_0385_1
IMG_0385_1
így néz ki már kerékkel
így néz ki már kerékkel
első híd átalakítás
első híd átalakítás
új első kerékagy
új első kerékagy
itt már fordul az eleje is
itt már fordul az eleje is
a kormányösszekötő ezután készült rézdrótból
a kormányösszekötő ezután készült rézdrótból
lépcső kárpit
lépcső kárpit
a felnik Alclad krómot kaptak
a felnik Alclad krómot kaptak
egy próba
egy próba
az első szőnyeget nem volt egyszerű bevágni
az első szőnyeget nem volt egyszerű bevágni
az utasfolyosón szintén végig fut a szőnyeg
az utasfolyosón szintén végig fut a szőnyeg
tűzoltópalack a vezető mögött
tűzoltópalack a vezető mögött
további kárpitozás már néhány üléssel
további kárpitozás már néhány üléssel
városnéző busz
városnéző busz
a vezető helye
a vezető helye
egy újabb próba
egy újabb próba
tető toldás
tető toldás
ez gyári alkatrész, mégis ennyit kellett tőmíteni
ez gyári alkatrész, mégis ennyit kellett tőmíteni
tető
tető
alapozás
alapozás
színre fújva
színre fújva
IMG_0024_1
IMG_0024_1
IMG_0025_1
IMG_0025_1
IMG_0076_1
IMG_0076_1
IMG_0078_1
IMG_0078_1
tetőkárpit
tetőkárpit
IMG_0082_1
IMG_0082_1
matricák
matricák
kezd összeállni
kezd összeállni
IMG_0107_1
IMG_0107_1
IMG_0108_1
IMG_0108_1
IMG_0111_1
IMG_0111_1
kész
kész
IMG_0021_1
IMG_0021_1
IMG_0023_1
IMG_0023_1
IMG_0024_1
IMG_0024_1
IMG_0027_1
IMG_0027_1
IMG_0029_1
IMG_0029_1
IMG_0034_1
IMG_0034_1
IMG_0028_1
IMG_0028_1
IMG_0022_1
IMG_0022_1
2009.08.04.
Utolsó módosítás: 2015.03.03.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
ChevyG
2009.08.30. 13:28:15
Helló!
GRatula! A Tőled megszokott, kiemelkedő munka! *-os 5ös!
üdv!
Macal
2009.08.30. 15:14:08
Szia Gabi!

Szerencsére volt lehetőségem párszor személyesen is találkozni a modellel, ugyanakkor látni hogyan épül:) Eszméletlen szép lett, nagyon jók a saját építésű részek, és átalakítások! Szépen megoldottad a kihívást, és nagyon gyönyörű lett a végeredmény! Gratula!
Csak ilyen munkákat!;-)
proo0
2009.08.30. 16:33:49
szia nagyon szép munka,azon gondolkoztam mi lenne ha eltolnám egy ilyen festését és le kéne oldanom,aztán rájöttem a fürdőkádba simán beférne.Jó nagy polcod lehet:)
Gabi
2009.08.30. 19:46:46
Sziasztok!
Köszönöm, annyira nem tökéletes, vannak hibái.
proo0,
sajnos már hellyel elég hadilábon állok, zsúfolva vannak a makettek
Otto
2009.08.30. 20:15:16
Szia Gabi!

A tőled +szokott minőség, mint mindig.
Érsekre hozod?
Mi lesz a következő?
Gabi
2009.08.30. 20:39:53
Szia Ottó!
Köszi neked is, viszem Érsekre, ott láthatod majd. Jelenleg egy Baumannos 3850-es Mercit építek a Schwertransportos vonalat folytatva.
Guliver
2009.09.04. 21:19:50
Szia!
Első osztályu munka,szívből gratulálok! Nekem nem lenne bátorságom egy ilyen átalakításhoz
egy ennyire drága maketten!
halaci
2009.09.11. 10:48:49
Gyönyörű lett, mindig csodálom azokat akik bele mernek vágni egy ekkora átalakításba.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció