Pintér György - Múzeumi krimik
Hogy is kezdjem, talán ott, hogy mikor még kissrác voltam, voltak repülő makettjeim, de hát azokat csak úgy gyorsba összeragasztottam, majd repítettem kézben őket (szájjal való rotor-hang imitációval). Majd jött a kamaszkor, amikor is unokatestvéreimmel KGST piacon vásárolt szovjet irányítós tankokból kivettük a kis elektromos motorokat és csináltunk vízi járművet, katamaránt (fából faragtunk, persze jó nehéz fából, zötyögött az egész, de MENT!). Majd jött a nagybetűs élet, tanulni, tanulni, tanulni (ahogy Lenin elvtárs is mondta), és amikor eljött a 2. diplomámhoz az államvizsga az ELTE-n, 2008. januárjában, akkor kapott el a gépszíj, hogy én makettezzek. Sokak szerint pótcselekvés, feszültség-levezetés a tételek tanulása között (3 tétel, majd egy kis ragasztás).
Sokat nézelődtem (ahelyett hogy tanultam volna) és valahogy a mai fejemmel nem fogtak meg azok a dolgok, amik sok makettezőt, a repülők, tankok. Én inkább a „mellékszereplőket” kedvelem. Így jött a választás: az Opel Blitz.
A makett
Alig vártam, hogy az Italeri által gyártott 1:35-ös dobozt kinyissam, és elém tárult az a sok pici apró dolog, fantasztikus érzés. Rengeteget olvasgattam, kérdezősködtem (ezúton is köszönöm mindenkinek aki a makettinfó.hu–n segített). Belevágtam, a leírásnak megfelelően csináltam a dolgokat. Akik profik ebben a témában, mondták, hogy az Italeri nem túl jó választás, sok a sorja, meg illesztési gondok, de azért megpróbáltam. Szerintem nem is lett annyira rossz. Talán a fülke okozott némi gondot, ott volt tényleg illesztési hiba. A festést ecsettel csináltam, mert kezdőként még nincs szórópisztolyom. A jármű alapszíne Humbrol matt 67, a fekete részek Revell SM302 (1. kép, 2. kép, 3. kép).
Koszolás
Elérkeztem a „koszolás témához”, akkor ismét mindenfelé kérdezősködtem, olvasgattam. Első lépésként sima barna olajfestékkel (olcsó festőkészletből) kentem el a jármű száját. (4. kép, 5. kép), majd jókora adag sarat vittem föl pasztellkréta meg víz segítségével (művészellátó bolt kb. 150 Ft/db, 6. kép) amit később szépen „lemostam” vizes fogkefével, hogy annyi maradjon rajta, amennyi szükséges.
A diorámakeret
Nagyon egyszerű és olcsó megoldás. Művészellátó boltban vettem képkeretkiöntőt (29 cm x 17 cm, kb. 790 Ft, k1 kép), majd festékboltban modellgipszet (2 kg, kb. 200 Ft, k2 kép). A gipszet jó hígra, tejfölszerűre kell keverni vízzel, majd beleönteni a keretbe. Kb. 20 perc és már meg is szilárdul a gipsz. Óvatosan kifordítjuk a keretből és kész (k3 kép)! A keretet újból föl tudjuk használni további diorámaalapra. Ezután szintén a művészellátó boltból „matt sötétbarna vizes bázisú acryl - hobby festék” (kb. 250 Ft, k4 kép) festékkel a keretet lefestettem (k5 kép). Szerintem azért jó ez a megoldás, mert így az alapterület gipsz, és könnyű a dioráma-kellékeket ráragasztani.
A diorámaalap
Az alap kisállat-kereskedésben vett szitált homok (kb. 300 Ft/kg), amit összekevertem Sulifixszel meg pasztellkrétával (amit a jármű koszolásánál is használtam, 7. kép). Következő fázis a nyers híg sár. Ezt úgy oldottam meg, hogy vettem „híg-sár imitációt” (kb. 450 Ft), azt összekevertem „Revell matt 84”-es sötétbarna festékkel, így ezzel a trutyival kentem össze az alapot és a jármű alsó részét. Majd a különböző üregekbe művíz-imitációt (STILL Water 2390 Ft, a 200 ml–es elég 100 évig is) öntöttem. Száradás után kemény lesz, de szép fényes, mintha víz lenne. Majd faleveleket szórtam (Fall Laub 250 Ft/zacskó) bele a sárba (8. kép).
Ezután jött a tavaszi sétálgatás, nézegettem az ágakat, gallyakat (barátnőm nem örült nagyon, hogy a romantikus séta közepette én ide-oda ugráltam az ágakat nézni) és fölragasztottam, majd az apró ágak jönnek, kis levelekkel de ez a fázis még nincs kész!
Mivel úgy gondoltam hogy makettező leszek, fölkerestem a lakóhelyemen, Kecskeméten a Puma Makett Klubot. Nagyszerű és segítőkész embereket ismertem meg. Májusban lesz egy kiállítás (nem verseny), remélem én is tudok mutatni valamit, mint kezdő a csapatban.
Ezt a cikket keződként írtam, és első makettem. Remélem, van akinek tudtam segíteni, mivel mikor kezdtem, én is ilyen cikkeket olvastam.
U.i: Ezúton is köszönöm a kecskeméti Puma Makett klubbnak, hogy a kiállításon ott lehetett az én kezdő makettem. (kesz1-kesz3 képek).