Öreg makett, nem vén makett!

Dennis Fire Engine

1:32, AIRFIX No.472 (1964)
Pintér György - Múzeumi krimik Nagyon kevés gyártó készít a régebbi múltbeli technikákról miniatűr másolatot. (Kivétel talán a 2014. év volt, amikoris az I. vh kitörésének évfordulójára megjelent néhány korabeli harckocsi makett és figura.)

Tűzoltó-technika gyűjteményemből hiányzott, és régóta kerestem az AIRFIX veterán jármű sorozatában megjelent DENNIS FIRE ENGINE járművet.

Az idén akadtam az e-bay-n egy ígéretesnek tűnő, hiánytalannak hirdetett készletre - egy angol gyűjtőnél - amely a 472-es gyártmányszámot viseli, a gyártó honlapja szerint a makett 1964-ben készült (ekkortájt rakhattam össze az első NDK-s utasszállítómat)! (http://www.vintage-airfix.com/airfix/commercial-vehicles/1914-dennis-fire-engine-p-473.html) (1.,2. kép)

Amikor a doboz megérkezése után gyors leltárt végeztem, örömmel állapítottam meg, hogy valóban, minden alkatrész megvan (3. kép). A doboz tartalmazta még az eredeti reklamáló cédulát is – amely tanulsága szerint ez a doboz a legyártottak sorában a 82.-, valamint egy apró, csepp alakú fiolát, amelyben eredetileg az összeállításhoz szükséges ragasztó volt, gyárilag. Visszatekintve: elképzelhető, hogy ez a kis mennyiségű ragasztó valóban elegendő lehetett az összeállításhoz.

Néhány szót az eredeti járműről:

A Dennis fivérek (John és Raymond) által 1895-ben alapított vállalkozás először kerékpárok, motorkerékpárok gyártásával, árusításával, szervizelésével foglalkozott az angliai Guildford-ban. 1913-ig ezeken kívül szállító és egyéb járművek készítésével is kísérleteztek. Első tűzoltójárművüket 1908-ban építették. Az akkor használt lóvontatású tűzoltó-berendezés motorizálásával készült el az a gépezet, melyből 1915-re a londoni tűzoltóság már 68-t állított rendszerbe. A Dennis fivéreket tekintik a modernkori angol tűzoltó-technikagyártás megalapítóinak. A DENNIS márka mai is létezik, a cég amellett, hogy az angol tűzoltóság fő tűzoltó-gépjármű szállítója, autóbuszokat és egyéb szállítójárműveket is gyárt.

Technikai adatok:
A motor 9 (!) literes, 4 hengeres, soros elrendezésű benzinüzemű. Kb. 75 LE teljesítményt adott le, 1150 percenkénti fordulaton. A 4 és fél tonnás jármű legnagyobb sebessége 35 mérföld volt óránként (kb. 56 km/h). A beépített, többlépcsős centrifugál szivattyúja 500 gallon (kb.2275 liter) vizet szállított percenként. A létramű teljesen kitolt hosszát 12-15 m-re becsülöm.
A makett alapjául egy 1941-ben közel eredeti állapotra restaurált gép szolgált, amely guildfordi gyárban volt (van?) kiállítva.

A makettről:

A doboz kinyitása után a 3. sz. fényképen látható kép tárult elém (mit lehet ebből kihozni?). A szemrontóan piros színű, 144 alkatrész anyaga kemény, de jól megmunkálható műanyag. Kevés sorja, néhány beszívódás (egyik-másik igen kényelmetlen helyen), általában jó illeszkedés (kivételek a fellépőn lévő dobozok), kevés vetemedés jellemezte a darabokat. Szerintem, a ma alkalmazott technológiai lehetőségek mellett is több gyártó példát vehetne az 50 évvel ezelőtti készítőktől.
Szerény, kissé már kopott matricalapot kapunk, melyen a londoni, és a coventry-i tűzoltóság jelzése található. Érdekesség, hogy a készlethez adott útmutató azt ajánlja, hogy ha jónak látjuk, a leírás papírján található rendszámot onnan kivágva ragasszuk fel a makettre. (Nem ezt választottam.) Az egyik figurának az a kézfeje nincs kidolgozva, amelyikkel a kormányhoz ér (érdekes megoldás!).

Az építésről:

A készlethez kapott összeszerelési útmutató is okozott meglepetést. A megszokott piktogramok helyett Shakespeare ékes, angol nyelvén írja le lépésről lépésre, mit fogjak meg, mit válasszak le a keretről, mit, mivel ragasszak, vagy éppen ne ragasszak össze. Választhattam volna azt is, hogy körülnézek a neten, vadászok egy később készült makett leírására, hátha az már nemzetközi piacra készült és piktogramokat használ, de minden angol tudásomat (és a szótárt) összeszedve kezdtem az építésnek.

Ugyanez volt a helyzet a festési utasítással is: felsorolta mely alkatrészeket kell réz (arany), ezüst, fekete, fehér, sötétkék, fa színűre pingálni, amely ezekben a listákban nem szerepel: az mind piros legyen.

Az építést megelőző adatgyűjtés során néhány használható fotóra bukkantam (4., 5., 6. kép) ezért úgy határoztam, hogy az ebben a méretarányban puritán motorteret kicsit feljavítom. A kettesével tömbösített négyhengeres motor hengerenként két gyújtógyertyával és egy „levegőztető-szeleppel” rendelkezett, a gyújtáshoz szükséges energiát un. „magnetron” állította elő. A puritánra sikerült karburátorra közvetlenül csatlakozott a levegőszűrő. A vízhűtés csöveit rézhuzalból pótoltam. A szelepek, a hűtővízszerelvények, a levegőszűrő a mágneses gyújtóberendezés, és a gázelosztó hulladékból készültek, a vezetékek 0,3 mm-es vezetékből.

Az eredeti jármű érdekessége, hogy a világítást karbidból fejlesztett acetilén gáz lámpatestekben történő elégetésével oldották meg. (Hatalmas fényár lehetett). A központi gázfejlesztő tartály a vezetőállás alatt, a jobboldalon kapott helyet. Innen flexibilis vezetéken jutott a hátsó lámpához és a motortérben elhelyezett elosztóba, onnan a mellső lámpatestekbe. Ebben a méretarányban ez az opció szintén nem szerepelt. (4. kép)

A jármű jobb és baloldalán elhelyezett szívótömlők, valamint a szivattyún lévő osztó csonkjait felfúrással igyekeztem valóságosabbá tenni. Gondot okozott a bal oldali szívótömlő szivattyú felőli végén lévő szűrőkosár feljavítása. Lehetett volna próbálkozni különböző szitaszövetekkel, de a végeredmény kétséges volt. Ezért, ezt úgy hagytam, ahogy volt, nem akartam, hogy az „öröm-makettezés” „üröm-makettezésbe” forduljon. A szivattyú mérőműszerei saját készítésű matricával lettek javítva.
A készlet a szivattyú két oldalán két-két sugárcső-tartó csonkot jelenít meg. Gondoltam, ha lúd legyen kövér: a csonkokra Kovács István modellező társam esztergált méretarányos sugárcsöveket, rézből. Bandázsolás, és festés után ezek is a helyükre kerültek.

A festésről:

Az útmutató által használt színeket használtam, a megadott alkatrészeken. A réz (arany) és ezüst részek az Alclad polírozható réz és alumínium, a fekete, a fehér, a piros Revell színek, a figurák ruhája Revell oxford blue, a létramű fa részei Vallejo wood-dal festve, némi olajos utókezeléssel. A létramű kerekeinek, görgőinek „futófelületére” a HUMBROL polírozható acél festékét vittem fel.
A matricák kicsit vastag, matt filmen voltak, de 50 év után is egyben voltak, jól tapadtak. A több rétegű lakkozás lényegesen tompított a matricák élein. A sárvédők, a fellépő és a szivattyú díszítésének anyaga Bare Metal arany fólia.

A kész makettnek fabrikáltam egy keramit-kockás alapot, (gondolom, Londonban akkoriban volt ilyen is). Végül elfoglalhatta helyét John, George (commander), William, és Charles - a négy korabeli lánglovag - a Dennis-féle gépen, és indulhattak kötelességük teljesítésére.

Az egészet értékelve: ez egy öröm-makettezés volt! Ritkaságot építhettem, a készlet (szerintem) az AIRFIX manufaktúra legszebb napjait idézi.

Kelemen Sándor
Dennis Fire Engine
Dennis Fire Engine
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
Járóképes alváz 1
Járóképes alváz…
Járóképes alváz 2
Járóképes alváz…
A szivattyú
A szivatty
Felépítménnyel
Felépítménnyel
Felkerültek a sugárcsövek a tartóra
Felkerültek a sugá…
Indulhatunk
Indulhatunk
Létra-stabilitás próba
Létra-stabilitás…
Itt fejlődik a világítógáz
Itt fejlődik a vil…
Robog a Dennis
Robog a Dennis
Robogunk
Robogunk
2014.12.29.
Utolsó módosítás: 2015.01.13.
Kelemen Sándor (kalex), Tiszafüred
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Israti71
2015.01.31. 10:19:19
Szia!
Szerintem nagyon érdekes téma,kiváló kivitelezéssel! (A főnökömnek is tetszene:-)Ő a helyi K.V.kirendeltség vezetője:-) ) Ilyesmi guruló létra van nálunk is kettő,de tudomásom szerint későbbiek mint ez a bemutatott makett darab,és eredetileg nem tűzoltó létraként működtek.
Az Airfix sok érdekes témával rukkol(t) elő,ez is ilyen.Hihetetlen hogy a makett ennyi idősen is milyen jól építhető volt,főleg a koros matrica lap. Nekem van egy kb. 40 éves 1:25 Tamiya Centurion harckocsim,de annál a matricákat már úgy kellett "összekanalazni" áztatás után,amikor a felületre kerültek.

Summa-summárum,ez a tűzoltó kocsi makett gyönyörűen mutat,főleg így,a mellékelt figurákkal együtt,amint vonulnak!
GRATULÁLOK!
lacipapa
2015.01.31. 11:41:17
Szervusz!
Először is gratulálok!!
Gyönyörű lett,mondom én az öreg obsitos (23 év tüo.szolg.).Én is építgetek tűzoltókat(újabban),főleg a régebbieket és 1:24-ben.
Had kérdezzem meg,van valamilyen tüo. érintettséged,vagy csak tetszik a téma?
Még egyszer,nagyon gratulálok,szép munka!
Laci
kalex
2015.01.31. 11:55:31
Sziasztok Israti71 és lacipapa!
Először is köszönöm az elismeréseteket! Az érintettségről csak annyit, hogy 34 év tiszafüredi szolgálat után lettem (fehér hollóként) tűzoltó öregségi nyugdíjas 2011-ben. Szolgáltam a szakma minden szintjén, parancsnokként kaptam meg az obsitot. Addig is, azóta is tűzoltómaketteket építgetek, saját szórakozásra.
Üdv: Sanyi
lacipapa
2015.01.31. 12:07:38
Üdv a klubban!Még sok makett építő éveket!!Honlapod van,ahol meg lehetne nézni a kollekciódat?
Hol és hogy szerzed be a maketteket és milyen méret arányban?
kalex
2015.01.31. 12:23:38
Szia lacipapa!
Honlapom, az bizony nincs. A helyi tűzoltóságon tartom a kollekciót a volt kollégák és az esetleges látogatók örömére. Az alapanyagot kezdetben igen sok utánjárással tudtam elérni, utóbbi időben internetes rendeléssel szerzem be. Folyamatosan keresek! Elsősorban 1:24, 1:25 méretarányban dolgozgatok, de, ha van érdekesség, jöhet más is, de csak tűzoltójármű! A kollekció (25 év után) meghaladja a 20 db-ot.
Üdv: Sanyi
lacipapa
2015.01.31. 12:35:29
A "Tűzoltók és egyéb kéklámpások" topikban,igazán be mutatkozhatnál.Mindannyiunk örömére!
Amit eddig én meg építettem (1 db),ott látható,Willys Fire,némi átépítéssel,saját tuningal..Dobozban lapulnak még:Medium 3ton.Firetruck (Opel Blitz),Citroen C4 Pompier,
Camion de Pompiers Delahaye tipe 103.És még egy Willys Jeepből egy pk.-it szeretnék átépíteni.Mind 24-es.
Israti71
2015.01.31. 13:15:19
Akkor Juhász Sanyi és Mihály Sanyi veled szolgáltak sok évig ha jól gondolom.Én a Karcagiaknál vagyok,de nem tűzoltóként.Lehet hogy hallottad már akkor hogy Lévai Kálmán ezredes tavaly decemberben megnyitotta a helyi Tűzoltó Történeti Kiállítótermét,ahol sok eredeti tűo. használati tárgy mellet az ő személyes gyűjteményéből is sok van kiállítva a leendő tűzoltók,ma még gyermekek részére,apró tűzoltó makettecskék formájában? Egy ideje mondogatom neki hogy szerintem hiányzik egy-két jó tűzoltó dioráma,ami emelhetné a kiállítás színvonalát.Egyet ért,csak senki sem csinál ma nálunk tűzoltó maketteket tudtommal,én meg sajnos(hiába makettezem már vagy 20+éve),nem mernék ilyet bevállalni,főleg ilyen szintű makett összeállítására mint a Tiéd!
Zoli
2015.01.31. 14:03:13
Szia,
Nekem is nagyon tetszik az autó, elismerésem! Bátor választás, remek téma, és nagyon szép kivitelezés!
z
kalex
2015.01.31. 14:36:32
Sziasztok!

lacipapa:
a "Tűzoltók és egyéb kéklámpások" topik egy kicsit leült mostanában. Most készül egy újabb ritkaságom, azzal majd ott részletesebben is bemutatkozom.
A munkáidat láttam a Makettinfon és nagyon tetszenek. A dobozokat ki kell bontani és építeni!!! A Delahey 103 elég munkás darab, de szépet lehet belőle csinálni (Heller!). Olvasom, hogy a csemetéd is a miniatűrök világához vonzódik. Neki is sok sikert kívánok!

Israti71:
Bizony a két Sanyival nagyon sokáig együtt dolgoztunk. Két nagyszerű kolléga! A Lévai kollégával 30 évig húztuk az igát, Ő is kiváló munkatárs volt. Hallottan, olvastam a Tűzoltó Történeti Kiállítóteremről, Nagyszerű kezdeményezésnek, kivitelezésnek tartom. Kérlek, hogy mutasd meg az ezredes úrnak a fotókat, hadd csorogjon a nyála, egyben add át üdvüzletem Neki! Szerintem vannak Karcagon olyan makettezők (kiállításuk is volt mostanában), akik össze tudnak hozni egy tűzoltásos diorámát. Az ICM és a Miniart jó alapanyagot gyárt 1:35-ben.

Zoli:
Köszönöm az elismerést. Nagyon örültem, hogy egy nem sztárolt gyártótól származó ritkaságot sikerült megszereznem és a témához méltó módon megépíteni.

Üdv: Sanyi
lacipapa
2015.01.31. 16:26:23
Köszönjük a jó kívánságot!A csemetém?34 évesen kezd vasút modellezni.Soha nincs késő!
A dobozok?Látnád mennyi vár a kibontásra!
Gabi
2015.02.01. 19:47:46
Nagyon szép lett, és egy igazi ritkaság. Gratulálok hozzá!
kalex
2015.02.02. 07:23:55
Szia Gabi!
Köszi az elismerést. Igyekeztem jól megcsinálni.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció