Horváth Sándor gépe - W-521 és Beregszászi Sándor gépe V-790
Fw-190:
Az eredeti gép 1945 telén-tavaszán a Dunántúlon állomásozott, pilótája egy okmány nélküli légigyőzelemmel rendelkezett a Magyar sasok c. könyv szerint.
A típusról két okból nem írok: elég ismert, valamint nem vagyok benne eléggé "otthon".
Előrebocsátva: magamat amatőr makettezőnek tartom, magamnak építek, ecsettel festek, és nem célom a mesterszint elérése, inkább gyűjtő vagyok. Ezért kérem a profi, mester makettezőket, hogy ne bosszankodjanak - ez a makett nem éri el az ő színvonalukat. Tulajdonképpen azért teszem fel az infora, mert egyéb okból végig lett fényképezve a folyamat.
A makett nem az enyém, hanem egy ismerősömé, ő kapta ajándékba évekkel ezelőtt. Nem makettezik, ez az egyetlen gépe. Összeállította évekkel ezelőtt, majd idén megkért rá, hogy fessem le a gépet.
Mivel nem kifejezetten járatos a hadirepülés dolgaiban, vegyesen építette a gépet, beépített a Fw-190A-hoz és a Fw-190F-hez tartozó alkatrészeket is. Mivel neki nem volt kívánsága, nekem nem volt vágyam, előfordulhat, hogy hibrid megoldások maradtak a ragasztásból. Egy pár dolgot korrigáltam, pl. a gépfegyvereket 6-ról 4-re redukáltam
Rövid leírás(nagyon rövid):
Tömítgettem kezdésként, mestertapasszal, mert amennyit én tömítek, ár-érték-arányban 110 forintos ára a legjobb. A pilóta és a kabinbelső festése után kívülről festettem, lakkoztam, matricáztam, lakkoztam, koptattam, lakkoztam, majd pótoltam a szélvédő hiányát. A kabintető már ki volt lyukasztva, valamikor ennél fogva volt felfüggesztve a gép, ezt nem tömítettem, mert nem próbáltam még soha, viszont itt is csaltam, mert ebbe a lyukba kötöttem be az antennát kényelmi megfontolásból, nem pedig a valós helyre.
Me-109G:
A Fóka tulajdonosának nagy álma volt egy Messer - mégpedig Beregszászi Sándor által repült gép makettje, ha lehetséges. Itt előfordulhat, hogy tévedtünk, de a rendelkezésünkre álló információk szerint a V-790-est repülhette Beregszászi Sándor.
Így hát nekiugrottam az info-nak, hogy árérzékenységünknek megfelelő makettet találjunk. Találtunk is egy Emilt, ami persze nekünk csak részben felelt meg. Így következett a konzultáció békésivel, aki segített az Emil átépítésében a megfelelő lakatrészek előállításával, matricákkal és nem utolsósorban (azaz főleg, mivel magam inkább a 4. generáció lekötelezettje vagyok) hozzáértésével.
Dudorok, légcsavarkúp, légcsavartoll - köszönet értük békésinek!
A megrendelő, a Fóka tulajdonosa itt csak mint izguló leendő gazda nézegette az emailon küldött képeket az építésről, festésről, stb. - bocsánat - egyik másik telefonos - olyan-amilyen lett.
Ezen felül az építésről (röviden, mint a Fókánál):
Úgy csináltam mindent, mint a Fókánál, bár itt a kipufogó füstnyomoknak jobban utánakérdeztem, remélem, sikerült. Bocsánat, itt egy hosszabb rész volt, de a fotók feltöltése után eltűnt a mai napon írt bővítés, másodjára gépelem. :)
Fotók mellékelve.
Úgy gondolom, hogy (idézet következik) az egyetlen igaz méretarány az 1/72, de így a második 1/24 után elgondolkodtam azon, hogy saját részre egyszer majd beszerzek egy P-51-et...
Végezetül természetesen:
70 év múltán is szép ez a két gép - azt gondolom.