Pintér György - Múzeumi krimik
A címe lehetne „Luca széke”, vagy „Gombhoz a kabát…” mivel lassan készült illetve egy gyári makett köré épül minden.
Gyerekkori kedvencemet, a Kamov Ka-26-ost építettem meg először mezőgazdasági változatban. Utána jött az ötlet, hogy milyen jó lenne belőle egy dioráma. Üzemanyag, illetve vegyszer tankolás a mezei rögtönzött reptéren.
Sajnos a témában nem sok használható jármű (talán a „parancsnoki” Uaz) kapható ebben a méretarányban, így szinte mindent házilag próbáltam elkészíteni. A helikopter kiszolgáló autója egy „dobozos” Uaz, aminek az utánfutójáról történik az üzemanyag tankolás és vegyszerkeverés. A vizet szállító lajtos kocsit egy MTZ 80 és MBP pótkocsi alkotja, és szerepel még egy agronómus autójául szolgáló Lada Níva. Na és pár figura: pilóta, „földi lépcső” (2 fő), plusz traktoros és agronómus.
A helyszín egy permetezendő repceföld melletti legelő, a földút másik oldalán sűrű egybefüggő bozótsávval.
Kamov Ka-26
Ez készült el először, kisebb nagyobb szünetekkel. Az Amodel gyártja 2 verzióban, platós és fülkés. Bármelyik jó alapnak, aki mezőgazdaságit szeretne a berendezéseket úgyis magának kell elkészítenie. (Kicsit elfogult vagyok, elnézést a hosszabb leírásért...)
A dobozos makett elég sorjás és vastag, de jó hogy legalább van. A szélvédő felpolírozva egész jó lett, az ajtók üvegei viszont nagyon torzítottak a vastagság miatt, így újakat gyártottam. Irodai fóliából húztam, pozitív-negatív forma és melegvíz segítségével. Új első futóműveket készítettem, mert a kis alkatrész két oldala a kerék síkjában el voltak csúszva. A hátsó futómű szárát is kicseréltem. A rotorból csak a tollakat hagytam meg, a rotor agyat vékony drótokból, sztirolból építetem meg. Kapott új pitotcsövet. A motor beömlőit lezáró lamellákat átépítettem, és a közepén lévő kúp nélkül (jellemzően e nélkül használják).
A mezőgazdasági alkatrészek készítéséről bővebben, hátha ad egy-két ötletet.
A permetező keret különböző vastagságú fém drótokból készült. Acélos jellegű jobb a merevsége és a színe miatt (a rézzel szemben). Nekem a legvastagabb keszegező úszó szára, a legvéknyabb a "K" rácsozás gitárhúr. Lerajzoltam papírra a keretalakot, kis cellux-szal odaragasztottam a vízszintes, ferde, majd alakra hajtogatott "K" közbenső tartókat. Pillanatragasztóval rögzítettem, majd ha egyben megállt akkor 2-3 nylon harisnya szállal átbandázsoltam a ragasztásokat (ez nem okoz "duncsot", nincs vastagsága a szálaknak, viszont erős lesz) majd finoman újra bekentem pillanatragasztóval a kötéseket. A permezető fejek kb 1 mm hosszú rézdrót darabkákat nyomtam a celluxcsík ragadós oldalára szép egyenes vonalban egymás mellé párhuzamosan, majd rájuk nyomtam a pillanatragasztóval bekent keretet. Így ráragadtak a keretre, amiket a biztonság kedvéért átkentem még egyszer pillanatragasztóval A farok rész kerete is hasonóan készült: a főtartó úszószár, a többi gitárhúr, a felül lévő kis rácsozás vékony rézdrótból készült a sok apró hajtás miatt. A keret huzalozása 0,07 mm damillal történt.
A tartályt gipszből csináltam! Alufóliából egy kúp alakú "zsalut" készítettem, amibe beleöntöttem a gipszet majd belenyomtam egy kb. 2 cm-es műanyagdarabkát. Miután megkötött a műanyagot befogtam egy akkus fúróba és a felesleget leesztergáltam. Egyenes élű pengével szépen kialakítható a kúp alakú forma. Zárványok eltűntetése tömítő pasztával, majd átkentem az egészet ragasztóval (a beivódott ragasztó kemény kérget alkot), erre a felületre ragasztottam bordákat vékony rézdrótból. A beöntő nyílás öntőkeretből lett kifaragva, a tartó rudak vékony acél drótok.
A tartály csövezése, szivattyúrésze különböző rézdrótokból, gémkapcsokból készült. (Nagyon jók a színes gémkapcsok, amelyikről lejön a szinét adó kis műanyag csövecske). A fémrészéből készülnek a "gumi csövek" (a szivattyúrész és a keret között), a szines műanyag csövekből pedig a "toldások".
Az orr, azaz a szeparátor öntőkeretből lett kifaragva, a hegyén a szűrőt egy kis óra alkatrész (koronás kerék) szimbolizálja.
MTZ-80 MBP 6,5
Erről már írtam egy kis cikket, úgyhogy nem részletezném, csak annyit, hogy javarészt sztirol lapból készültek, a kerekekhez más makettek módosított kerekeit használtam fel.
UAZ 452 és utánfutó
Sikerült jó háromnézeti rajzot és alvázrajzot találnom. Beméretezett rajzok és fotók alapján kezdtem neki, 1 és 0,3 mm-es sztirol lapokból, szikével reszelővel. A futóművek különböző drótból készültek, a kerekeket Kerek Gábortól (Balatontól) kaptam. A parancsnoki Uazhoz készültek, de ide is megfeleltek.
Az utánfutó sztirolból készült, a kerekek egy Cararamás 1:72-es VW Bogárról származnak.
Lada Níva
A szokásos recept: rajzok, fotók a netről, sztirol lapok, vágás, ragasztás, tömítés, csiszolás.
A kerekek szintén Cararamás 1:72-es Willys Jeep-ről származnak. Sajnos a makett befejezése (festés, tükrök, stb.) kicsit kapkodva ment, ami meg is látszik a végeredményen, úgyhogy ezen még dolgozom kell.
Figurák
Az Italeri „NATO Pilots and Ground Crew” volt a kiindulási alap, de így is elég sok módosításra volt szükség. Sapkákat, fülvédőket, szemüvegeket le kellett faragni, valaki más lábakat kapott.
A pilóta karját, fejét kellett módosítani. Kapott törlőrongyot, vödröt.
Az agronómus sisakjából őszes haj lett. Kapott mellényt, bele sörhasat, és két új lábat.
A traktoros és a helikopteren térdelő ember munkásruhát kapott vékony sztirolból.
Az Uazra támaszkodó segéd postás volt eredetileg, új hajat, támaszkodó kezet és cipőre érő nadrágot kapott.
Egyebek
Az utánfutón kapott helyet pár vashordó, ami börzéről származó műgyanta másolat. A vízszivattyú drótokból, sztirolból, a bőröndszivattyú vékony alumínium lemezből készült. Az üzemanyagtöltő cső rézdrót.
A pótkocsi vizes tartálya vékony sztirolból lett hajtva. A zsákok epoputty (epoxi gyurma) ellipszis keresztmetszetű „hurkák” ollóval darabolva, és maradék matricával díszítve. A szivattyú szívócsöve forrasztó ónra tekert vékony rézdrót.
Van egy szarka is a bozót tetején öntőkeretből, rézdrót lábakkal.
Festés
Többnyire ecsettel történt, a pótkocsi és az Uaz alváza voltak az első pisztolyos próbálkozások. A koszolás vízzel hígított fekete akril. A rozsda matt akril lakba kevert pasztellkréta reszelék. Az arcok kiemelésénél pasztell ceruzát (vízzel visszamosható) használtam. Szárazecseteléssel próbáltam a figurák ruháinak ráncait kiemelni.
Dioráma alap
Egyszerű bútorlap, amire 0,5 cm-es hungarocell lapot ragasztottam. Ebbe lett bemélyítve a földút. A földút porát pasztellkrétapor és matt lakk keverékével színeztem. Az út közötti és közvetlen mellette levő füves részt a Woodland Scenics finom lomb (Fine Turf) anyagából készítettem.
Az út melletti sűrű bozót alapja lépésálló hőszigetelés, sötétzöld szóró fűvel borítva, amibe napraforgó gyökereket szúrtam. A lomb sötétzöldre fújt kabátbélés (vattához hasonló szálas anyag, de nem esik össze és réteges szerkezetű), amire matt lakkot fújva szórtam közepes lombanyagot. Ezt a hálós anyagot terítettem a gyökerekkel tűzdelt bozótsávra. A dioráma szélén, az elmetszett bozót semleges színként barnára fújt kabátszövetet kapott.
A repceföld zöld része szintén kabátszövetre szórt lombanyag, a sárga falfesték színező pasztával kevert apró szemcsés anyag, amit szintén a friss matt lakkra szórtam.
A mező alapja szóró fű. A bozótok, a sötétebb foltok, a fű és a repce közti átmenetes rész mind a bózótnál már alkalmazott kabátszövet pamacsokra szórt lombanyag.
Összességében sikerült elkészítenem, amit szerettem volna. Két nevesebb makettező véleménye szerint a sűrű tömbszerű bozóton, az elnagyolt helikopter koszoláson és a fűből hiányzó keréknyomokon lehetne még javítani (estleg még a Niván). Úgyhogy ezeket még pótolni fogom.