Páncélos hadosztály, felderítők
1:35
Pintér György - Múzeumi krimik 2012. május 9-én a II. világháború befejezésének évfordulóján nyílt meg az általam KEMPP-nek ajándékozott II. világháborús diorámák állandó kiállítása a pákozdi Katonai Emlékparkban.

A megnyitón megajándékoztak több II. világháborús könyvvel, köztük Szabó Péter – Számvéber Norbert könyvével is „ Keleti hadszíntér 1941-43 „ .
A könyv olvasása és nézegetése közben megragadta a figyelmemet egy fénykép,\"Német páncélos hadosztály felderítői a Donnál\" volt a kép címe. Úgy határoztam,én is készítek egy diot a témában.

A képen téli táj van, de én úgy gondoltam, nyári tájat készítek, legyen változatos, mivel szerintem a felderítők nyáron is működtek.

Készítettem egy 50 x 35 cm-s alapot, amire dunahomok és tapétaragasztó keverékéből csináltam a terepet. Elhelyeztem a fákat, bokrokat és egy gémeskutat.

A könyvben lévő fényképen három jármű látható.
Sd.kfz. 221
Sd.kfz. 222
Sd.kfz 223 kerekes páncélautó.

A változatosság kedvéért én Sd.kfz. 222 kerekes páncélautót,Sd.kfz. 250/3,Sd.kfz. 250/11 féllánctalpast,valamint BMW-75 motorkerékpárt és felderítőkatonákat tettem fel.

A járművek és figurák a 90-s években gyártott és általam akkor összeépített TAMIYA – DRAGON termékek.
makett 001
makett 001
makett 002
makett 002
makett 003
makett 003
makett 004
makett 004
makett 005
makett 005
makett 006
makett 006
makett 007
makett 007
makett 008
makett 008
makett 009
makett 009
makett 010
makett 010
makett 011
makett 011
makett 012
makett 012
makett 013
makett 013
makett 014
makett 014
2012.08.19.
Robert, Seregélyes
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Rommel93
2012.08.27. 10:52:35
Üdv, Robert!

Örülök, hogy egy újabb munkádat láthatom, máris jól indul a napom ;) Nagyon tetszik, hogy a talaj készítési módján változtattál, tényleg jól néz ki, a figurák festése is tetszik. Ha megengedsz egy észrevételt, a tuja-fákat a helyedben eltávolítanám.

Még sok szép diorámát, üdv: Ricsi
cooper
2012.08.27. 11:24:54
na ez tetszik ,komolyan és valóban nekem is csak a \"tujafák szúrtak szemet egyedül.de mindenképpen kellemes kis életkép
Cosworth1981
2012.08.27. 15:30:20
Na végre! Valaki, aki több járművet is felvonultat egy diorámán! És végre 1:35-ben... Tetszik!:)
mate5200
2012.08.27. 19:01:54
Nagyon szép munka én nem tudom hogy tudsz ennyi diorámát elkészíteni fogad gratulációmat.
Rafika00
2012.08.27. 20:32:24
Gratula és még egyszer gratula!!!
Nagyon tetszik az összeállítás és a festés is,talán kicsit több agyag-sár a kerekekre-lánctalpra de szava sem lehet senkinek szerintem!
Annyira tetszik hogy kedvet kaptam én is hogy csináljak egy hasonló témájú diorámát.
tank
2012.08.27. 21:34:35
hello!grat nekem nagyon tetszik de én is csatlakoznék a tujaellenes ligához!
ecsetes
2012.08.27. 21:49:18
Szia Robert!
Nekem a kerítés logikáját magyarázd el! Most akkor az út keresztülmegy egy telken? Mert a kút belül van. Vagy most nem értem...
Egyébként élettel teli dió, nekem tetszik! A tuja meg tuja...
hobbista
2012.08.28. 00:25:34
Szia, Robert!
Miután agyondicsértek, magyarázd már el, hogy az út szélén miért rejtőzködnek a katonák oly serényen, amikor a különítmény másik fele a nyílt terepen van...vagy fordítva? Ez is tipikus, rád jellemző megjelenítési mód: látványos, de egy nagy összevisszaság az egész! És ez hogy nem tűnik fel senkinek? Én e nélkül is elhiszem, hogy a \'90-es években sok járművet és figurát összeraktál!
J_K
2012.08.28. 09:41:29
Újabb példája a marxi teória bukásának: a mennyiség nem csap át minőségbe. Szerintem Róbert minden munkája ugyanolyan: átgondolatlan, kompozíció nélküli, gyengén kivitelezett (azért nézzétek meg alaposabban azt a festést, vagy a matricázást); ám tujában gazdag. Lassan az az érzésem, hogy fel se tűnne, ha mindig ugyanazokat a fotókat tenné fel, csak újabb és újabb címekkel.
ggwarm
2012.08.28. 10:01:53
J-K!

Nagyon egyetértek Veled.
karesz6509
2012.08.28. 21:30:17
Szia Robert! Nekem tetszik a fentiek után is bár az az érzésem, hogy ebből nagyon kafa diorámát is ki lehetett volna hozni, mert az ötlet megérdemelné! Nekem speciel az egyenruhák festése nem tetszik, de lehet csak egyedül vagyok vele. Láttam sok diorámádat, amit feltettél az oldalra és díjazom azt az alkotókedvedet, ahogy ezeket megcsináltad! A makettezés arról is szól, hogy úgy csinálom meg azt, amit csinálok, hogy nekem tetsszen! Nem biztos, hogy minden csavarnak és színnek ott kell lenni a toppon! Örülök, hogy bemutattad ezt a diót is és várom a többit! A tuja meg tuja! :D Jó egészséget és jó makettezést! Üdv!
ggwarm
2012.08.29. 08:56:17
karesz6509!

Egyet értek az általad írottakkal: \"A makettezés arról is szól, hogy úgy csinálom meg azt, amit csinálok, hogy nekem tetsszen!\"
De! A Róbert pont nem a maga örömére csinálja, terjeszti, de piszkosul. S innen nem mindegy, hogy mit. Nem stimmel a történelmiség, amivel hibás képet terjeszt! Nem stimmel a munkájának a minősége, amivel rossz példát mutat s rossz izlést formál! Folytassam?
Bulba
2012.08.29. 09:35:14
Joga mindenkinek van arra, hogy ne tetszen más munkája, de azt kultúrált keretek közt is meg lehet fogalmani.
Ha nem tetszik, abban az esetben talán konstruktívan kellene hozzáállni és segíteni, hogy mit javítson nem?
J_K
2012.08.29. 09:47:33
No ez az! Ha jól értem, ezek a \"diorámák\" egy állandó kiállításon vannak, a nagyközönség épülésére. Ha csak itt lennének, az info viszonylag zárt közösségében, az hagyján. Akinek van egészséges értékítélete, az úgyis látja, milyen \"értéket\" képviselnek makettező szempontból. Néhány tizenéves rajongó hozzászólását mindig be lehet gyűjteni ezekkel a túlzsúfolt, súlyosan dilettáns tujagyűjteményekkel. De egy állandó kiállításon? Remélem nem ezekről fogják a kívülállók azt hinni, hogy ez a makettezés. Én Róbert egyetlen olyan munkáját sem láttam, amely akár szakmai (kivitelezés), akár történelmi szempontból megütné a minimális szintet. Csak, hogy jellemezzem: Róbert leírja, hogy az inspirációt egy fénykép adta, mely télen készült, és meghatározott járműveket ábrázol. Ehhez képest ő nyári \"környezetet\" készít, részben más járművekkel. Ez olyan, mintha Sharon Stone fitalabb kori fényképeit nézegetve Heller Ágnesbe szeretett volna bele...

Róbert korát és aktív makettező tevékenységét továbbra is tisztelem. De könyörgöm, ezeket a \"munkákat\" ne tekintsük már példának!
Robert
2012.08.29. 15:22:37
Köszönöm a hozzászólásokat, az észrevételekre reagálásom nincs!
hassan
2012.08.30. 10:32:29
A dioráma építés roppant nehéz, hiszen annyi dologra oda kell figyelni és mikor elkészült mások annyi mindenbe bele tudnak kötni. Jelen esetben úgy tűnik nem minden ok nélkül.\"A makettezés arról is szól, hogy úgy csinálom meg azt, amit csinálok, hogy nekem tetsszen!\" Valóban, de ez a makettezés kisebbik részére igaz, hiszen a típus és történelmi hűségre törekvés gyakran nagyon megkötik a kezünket, és szerintem a makettezésben inkább az utóbbi kettőn van a hangsúly. Itt-ott persze mindannyian eltérünk ettől valamilyen mértékben, de a gyengén elkészített makettekről szóló cikkekkel, amik úgy szoktak végződni, hogy \"tudom nem túl jó, de nekem tetszik\", nekem is tele a hócipőm. Ugyanis osztom azt a véleményt, hogy nem jó példát állítanak az egyre fogyatkozó számú felnövekvő makettező nemzedéknek. Közszemlére téve meg végképp.Aztán a nagyobb tudású és több tapasztalattal rendelkező társaink nem győznek sűrű bocsánatkérések közepette, észrevételt tenni és fejlődésre ösztönözni, amit az érintettek egy ilyen \"nekem tetszik\"-kel leszerelnek. Apropó fejlődés! Sok társunknál erre szerintem nincs meg az igény. Régóta építek, de még nem készült olyan makettem amire azt mondtam volna: De kurva jó, nekem tetszik! Mert ha tetszik, attól még nem biztos, hogy jó. Az építéshez szükséges alapismeretek már rengeteg helyen elérhetők, sokan mégsem élnek vele. Nem csoda, ha a tapasztaltabbak már unják leírni századjára is a cikkeknél, hogy hogyan megy a tömítés vagy a festék hígítása, stb. Hirtelenjében ennyi. Ha valakit megsértettem, akkor az így járt! A finom szavaknak ugyanis úgy tűnik, hogy nincs hatása.

Ui.: Róberttől részben mégiscsak elnézést kérek, hogy mindezt az Ő cikkénél zúdítottam ide, hiszen nem feltétlenül igaz rá minden amit leírtam, sok más cikknél is megtehettem volna.
Sturmmann
2012.09.11. 01:28:48
Üdv!
A \"dióhoz\" most nem is fűznék semmit, de a hozzászólásokat olvasva, kicsit elkomorodtam. A makettezés azt hiszem általános értelemben véve hobbynak tekinthető. Ebből kifolyólag aki műveli az szereti amit csinál. Lehet pusztán időtöltésből, kedvtelésből, szeretetből és szenvedélyből űzni ezt a tevékenységet. Tudom (sejtem és megértem), hogy a profikat, akik történelmi-, szín-, alak-, méret-, stb hűség alapján építenek és ebből kifolyólag értékelnek, felbosszantja egy \"dilettáns módon\" összeállított makett, de ne felejtsük el, hogy annak, aki készítette, éppoly örömet szerzett az építés, mint a jobbaknak az igényesebb munkák megalkotása! Ha tetszik, ha nem, úgy gondolom, hogy elsősorban mindenki magának épít s, ha ez másoknak szemet gyönyörködtető, az kifejezetten jó. Róbert megosztja velünk a munkája \"gyümölcsét\". Ki tudja miért? Lehet azért, mert egyedül van és szeret egy közösséghez tartozni, vagy csak mert jólesik neki az a pár szó amit \"néhány tizenéves rajongó\" ír. Nem tudom, csak azt, hogy (mivel pár éve a csoport tagja vagyok) tudom, mire számítsak, ha Róbert cikkét megnyitom. Sokszor megmosolygom az agyonzsúfolt diorámáit és mikor megfogalmazódik bennem egy-egy kritikus gondolat eszembe jut, vajon mire leszek én képes 80 vagy akár \"csak\" 60 évesen? Ha kimentek egy félmaratoni futóversenyre csak nézőnek, vajon lehurrogjátok-e az idős embereket, amiért 4-5-ször több idő alatt futják le az adott távot és nevezitek-e őket a futósport szégyenének, igénytelennek? Nem hiszem. Ha azt vesszük alapul, hogy a makettezést lehet művészi szinten művelni, hadd kérdezzem meg, ha bementek egy múzeumba, mindegyik \"műalkotás\" egyformán tetszik? Ezt sem hiszem. Ezek megítélése szubjektív. Nem hiszem, hogy az állandó kiállítás úgy lenne reklámozva, hogy díjnyertes diorámák és azt sem hiszem, hogy emiatt az emberek azt hinnék, hogy ezek a művek a makettezés csúcsai. Maximum csalódottan jönnek ki. Szerintem. Láttam már múzeumban kiállított makettet, amire én azt mondtam, nem tetszik mert... az előttem álló pedig teljesen elájult tőle. De ettől még nem hülye, igénytelen, csak mást lát benne. Végül pedig kedves és tiszteletre méltó (tényleg!) profik, ha úgy érzitek nem használ a szép szó, a jóindulatú segítség, legyintsetek egyet és ne nézzétek meg a képeket, higgyétek el, ettől TI nem lesztek kevesebbek és így is akad/lesz jópár követőtök, akik szívesen megfogadják a tanácsaitokat és/vagy gyönyörködnek a munkáitokban!
hangagyula
2012.09.12. 16:23:15
Szia Sturmmann ez neked szól elsősorban,nem a diorámának.Mindig megnézem a munkákat és a hozzászólásokat.Előfordul hogy megdicsérek munkákat amik tetszenek,de soha nem fikázok egyet sem még ha nem tetszik akkor sem.A hozzászólásod tökéletes alapos és felettébb szimpatikus.Talán értenek belőle a nagyon profik is,és belátják hogy egy bizonyos kor után már az ember nem tud változni.(korrekt ember vagy) sok sikert kívánok neked mindenben.Annak aki a nevét,nemét,korát nem meri felvállalni sőt munkái sincsenek az pedig gondolkozzon el hogy mit és hogyan mondja embertársának.(Hobbista)talán ha nem értené a célzást.
hobbista
2012.09.13. 11:21:55
Na, egy újabb versenyző (hangagyula), akinek koptatni kell az ujjamat a billentyűkön! Hogy mit hogyan mondok, és miért, nem fogom újra leírni kedves 500. szaktárs! Igenis fel merem vállalni magam: Leszkó Csaba, Nyírtelekről (most már Nyírtelekről, mert korábban nyíregyházi voltam). 1990-től nyomom az ipart, úgyhogy némileg pedzem a dolgokat. Sok mindent kipróbáltam, talán tengeralattjárót és kamiont nem csináltam még. Ennyit rólam.
Ha nem tűnt volna fel, (jogos)kritikát nem csak én fogalmaztam meg. Amúgy most beszéljünk rólad. Azon kívül, hogy budapesti vagy, és a szád(ill. kezed) jár keményen, én se\' tudtam meg sokat rólad, de nem is érdekel!
karesz6509
2012.09.13. 15:56:29
Sziasztok! Kár, hogy lassan személyeskedésig fajul ez a dolog! Sajnálom, de tényleg! Én sem mutattam még be egy építésemet sem, mert úgy érzem még nem érett meg a dolog, de szerintem véleményem lehet ennek ellenére is! (46 éves vagyok, Békés megyei,csak hogy ne legyek teljesen arctalan! :D Egyébként WWII harcjármű, figura és dioráma a kedvelt témám).

Sturmmann! Le a kalappal előtted! Nagyon tetszik a véleményed és mélységesen egyet értek vele! Nagyon frappánsan megfogalmaztad a makettezést űzők közötti különbséget. Van aki fejlődik a kezdetektől és profi módon fog makettet építeni, van, aki leragad egy színvonalon és annyi! Végül abban is nagyon igazat adok, hogy akinek nem tetszik az ne nézze! Az agyondícsérés talán nem is az igazából, hanem talán biztatás, hogy hajrá talán a legközelebbi átgondoltabb és még jobb lesz! Talán! Minden esetre szeretnék még ilyen idős koromban aránylag biztos kézzel makettet építeni! Mindenkinek jó egészséget és sok gyönyörű makettet! Üdv! Karesz.
Rommel93
2012.09.13. 17:52:04
Sturmmann, szépen megfogalmaztad azt, amit nagyon sokan gondolunk. Örülök, hogy vannak még itt jó szándékú emberek is, talán mégis megéri látogatni az oldalt.
norb78
2012.09.29. 21:12:33
Kedves Róbert!

Egy ideje olvasgatom a diorámáival kapcsolatos hozzászólásokat, megnyilvánulásokat, s bevallom, hogy nem igazán tudom elfogadni a negatív kritikák tömegét. Úgy gondolom ugyanis, hogy egy makett megítélésénél figyelembe kellene venni a készítő életkorát is! (Nem véletlen talán, hogy a versenyeken általában külön van gyermek, ifjúsági, s felnőtt kategória is…) A véleményformálásnál nem szabad(na) elfelejteni, hogy egy olyan makettezőről van szó, aki talán a saját szemével láthatta háborús körülmények között azokat a harceszközöket, melyeket megépít! Az Ön korában én annak is örülni fogok, ha le tudom majd venni a makettes doboz tetejét, nemhogy összerakjak és lefessek egy makettet.

A munkáit, ismertetőit látva pontosan tudom, hogy mit jelent Önnek a korszak (második világháború) és a makettezést. Nagyon sokat – akárcsak nekem! Pontosan tudom azt is, hogy milyen örömet jelent Önnek egy-egy dioráma összeállítása, megalkotása. S ez a lényeg, hogy Önnek örömet okozzon! A saját munkáim által tudom, hogy a makettezés örömét gyakran elveheti a tökéletességre törekvés, ezért úgy gondolom, hogy nem baj, ha néha kompromisszumokat kötünk…

Kívánok jó egészséget, s azt, hogy sokáig örömét lelje a makettezésben!

Üdvözlettel,
Norbert
Robert
2012.10.07. 09:40:33
Kedves Norbert!

Köszönöm
üdv Róbert
Robert
2012.10.07. 10:07:12
Válaszom és elmélkedésem a makettezésről.
Makettező ismerőseimmel soket beszélgettünk, hogy miért van vita a makettezők között és miért akarják egyesek mindenáron rákényszeriteni saját stílusukat másokra. Csak az a jó amit ők csinálnak.
Minden makettezőnak van egy saját stilusa amihez ragszkodik(legtöbbször). A másik dolog kb. 50 éves (vasút, hajó, történelmi, harcjármű) makettezés során tapasztaltam, a makettezők nagyon különbözők, ezt a mostani ismerőseimnél is látom. Vannak akik versenyekben, vannak akik kiállitásokban, mások szórakozásból időtöltésből maketteznek, ez egy hobbi megjegyzem elég drága. Véleményem és tapasztalatom szerint én igy láttom:

1. versenyekben gondolkodnak és minél több seleget, oklevelet helyezést elérni ez dicséretre és elismerésre méltó dolog
2. kiállitásokban gondolkodnak arra törekszenek, hogy minél több emberrel, főleg fiatalokkal ismertessék meg a makettezést. Ez még nagyobb elismerésre méltó dolog.
3. szórakozásból, időtöltésből csinálják ( vagy csináltassák) pl. Pintér Művek stb. Emberek tömegének mutatják meg. Ez már csak részben hobbi inkább üzlet.
A szórakozásból makettezőkkel kapcsolatban elmondanék egy szinte hihetetlen történetet:
1992-ben Pesten a volt Ganz gyár kultúrházában minden hónap első vasárnapján vasút és makett börzét tartottak, ahol vásárolni, csereberélni, makettezőkkel ismerkedni lehetett. Megismerkedtem sok vasút és makett építő kollegával, az egyik meghivott Újpestre magához. Mondta, mutat nekem diorámát, amilyet még életemben nem láttam. Elmentem az illetőhöz és amit ott láttam a mai napig ha eszembe jut el vagyok bűvölve. Házának kertjében építetett egy kb. 20m x 15m épületet, amiben a barátaival meg makett terepépítő szakemberrel készitettek kb. 20m x 3m terepasztalt, amin volt orosz falu, német város, hegyi terep, Sztálingrád, kurszki csata stb. 1:35 méretarányban profi módon megcsinálva rejtett világitással. Szerény véleményem szerint kb. 300 - 350 db harcjármű, megszámlalhatatlan katona és kiegészitő volt az asztalon! Amit láttam az csodálatos volt, igaz legalább két nap kellett volna hozzá, hogy mindent részletesen végig csodáljak. Búcsúzáskor megkérdeztem tőle mit fog csinálni a terepasztallal, ha kész lesz. Nevetett és azt válaszolta, majd javitgatni, alakitgatni fogja vagy valami mást kitalál.
Az elmondottak és az 50 éves makettezői tapasztalatom alapján az a véleményem ( ez nem szent irás) mindenkinek mást és mást jelent a makettezés.
Egyesek szerint a régi maketteket, diorámákat el kell dobni, szétszedni, modernizálni és átalakitani az új trend szerint! Pedig mostanában sorra alakulnak az old timer és a régiséggyűjtő egyesületek, klubok,l ahol a 60,70,80-s évek tárgyait és munkáit mutatják meg a fiatalabb korosztálynak, az időseknek, hogy nosztalgiázanak.
Kiváncsiságból elmentem egy pár kiállitásra és láttam, hogy sok minden között vasút, hajó, repülő és harcjármű maketteket is, amik ezekben az években készültek minden feljavitás és cicoma nélkül. Tapasztaltam, hogy nagyon tetszett a látogatóknak fiatalnak, idősnek egyaránt.
Ezért nem kell senkire ráerőszakolni azt a véleményt \"ez a stilus a jó az már idejét múlt\"! Nem beszélve arról ha az illető semmit nem mutat csak kritizál és tanácsokat ad.
Szerintem mindenki úgy makettezen ahogy a pénztárcája engedi és neki tetszik, úgy mutassa meg másoknak egy úttal népszerüsitve ezt a hobbit.

Ezt vallja egy öreg begyepesedett makettező.
glitter
2012.10.17. 21:45:02
Kedves Róbert! Minden elismerésem és tiszteletem az Öné, amiért ilyen energiával, lelkesedéssel és szeretettel készíti munkáit, így a nyolcadik X-en túl!!! Kívánok Önnek erőt, egészséget és még sok-sok hosszú évet, hogy minél tovább hódolhasson kedvtelésének, baráti üdvözlettel: egy "ifjú" 54 éves makettező...:)))
glitter
2012.11.11. 23:49:29
..no,látom,ismét "érdemes" volt udvariasnak lennem...:)))
Robert
2012.12.19. 22:12:50
Kedves Glitter!

Elnézést, hogy csak most válaszolok. Nagyon köszönöm kedves sorait, Önnek is erőt , egészséget és jó makettezést kivánok.
üdv Robert
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció