Lánctalpas hotrod

M18 Hellcat

1:35, Academy No.1375 (1997)
Története
Egyetlen haditerv sem állja ki az ellenséggel való első összecsapás próbáját - ez a mondás különösen igaz az amerikaiak II. világháborús páncélos elképzeléseire. A lengyel, majd a francia hadjárat, illetve Japán kínai hadműveletei alapján a 40-es évek elején pánikszerűen nekiláttak a fejlesztéseknek. A gond csak az volt, hogy úgy látszik, a mérnököket és stratégákat hermetikusan elzárták a világtól, mert azok az eszközök, amelyekkel végül is 1942 végén megérkeztek Afrikába, már nagyrészt alkalmatlanok voltak a legújabb német technika ellen. Újabb két év kellett, mire harcba álltak a valóban ütőképes fegyverek (M26 Pershing), addig pedig igyekeztek a meglévő eszközökből kihozni a legtöbbet. Így jelentek meg a féllánctalpasokra telepített lövegek helyett a harckocsialvázra épült páncélvadászok, köztük az M18.
Az M18 fura jármű. A könnyű harckocsik kategóriája és a különálló páncélvadász hadviselés koncepciója megjelenésekor már túlhaladottá vált, mégis a keresztezésükből egy olyan páncélos jött létre, amely képes volt szembeszállni a nálánál jóval erősebb ellenfelekkel is. (A német páncélvadászok, mint pl. a Jagdpanzer nem a harckocsik helyett, hanem mellettük vették fel a harcot a tankokkal. Az amerikai doktrína a saját tankokat nem az ellenséges páncélosok ellenfeléül szánta.) Bár 76 mm-es lövege sem az angol 17 fontossal, sem a német 75 mm-es Pak 40-el nem vette fel a versenyt, ha szemből nem is, de oldalról már képes volt átütni a Tigrisek és Párducok páncélzatát, alacsony építése és kiemelkedő (országúton több, mint 80 km-es!) sebessége pedig javította esélyeit egy gyors menekülésnél. Erre adott esetben szüksége is volt, mert a torony páncélzata egy nehézgéppuskának sem állt ellen, nem egy 75-ös vagy 88-as lövegnek. Mivel azonban ezekkel szemben a Sherman alapra épített M10-es páncélvadászoknak sem volt esélyük, a fürgébb, kisebb, de azonos erejű M18-at kedvelték a katonák. A tesztpéldányokat először 1944. májusában Anzionál vetették be, a frontra nagyobb számban júliustól érkeztek. 44 októberétől már a csőszájfékes M1A2 löveggel szállították az utolsó kb. 700 db-ot. Készült belőle az M36-os tornyával szerelt változat is, de már csak a háború után és nem is állt hadrendbe. A közelmúltban a délszláv háborúban bukkantak fel példányai, némelyik elég érdekes formában (pl. T55 test M18 toronnyal). A Hellcat név nem hivatalos elnevezés, csak a gyártó Buick marketingesei találták ki az M18 76mm GMC helyett.

A készletről
Az Academy mellett az AFV Club is kiadta ennek a páncélvadásznak a makettjét, azonban ez már csak elvétve kapható. Nem úgy az Academy 1997-es készlete, amelyik egészen jó áron rendszeresen beszerezhető. A kilenc öntőkeretből kettő-kettő a futómű és a tagokból álló lánctalp darabjait tartalmazza. Kapunk még két vinil lánctalpat, egy darab sodrott fonalat vontatókötélnek, kis vinil gyűrűket a kerekek rögzítéséhez és persze a matricalapot. A korabeli szokásoknak megfelelően készült belőle motorizált, elemes változat is, ennek nyomait őrzik a páncéltesten lévő kivágások és néhány alkatrész a kereteken. Beszívódást első ránézésre nem találtam a darabokon, a tüskenyomok is szinte mindenhol később nem látható helyre kerültek. A fődarabok illeszkedése jó, kivéve talán a felső páncéltest és a hátpáncél jobb oldali csatlakozásánál. Itt egy kis igazításra lesz szükség, de lehet, hogy ez csak egyedi hiba. A testre kerülő szerszámok, kiegészítők helyét hajszálvékony, kiemelkedő kontúrok jelzik, ezeket festés előtt azért jobb lecsiszolni. Az alkatrészbontás szerencsés, logikus, könnyen festhető szekciókat építhetünk. A kerekeket elég rátolni a tengelycsonkokra, így a kész testet, a lánctalpat és a kerekeket külön festhetjük, koptathatjuk és csak utána állítjuk össze a makettet, ami nagy előny. A torony az M1A1 sima és az M1A2 csőszájfékes löveggel is megépíthető és opcióként megkapjuk a típusra jellemző, vászonborítású lövegpajzsot is, így nem kell nekünk kísérletezni ennek a kidolgozásával. A matricalap két járműhöz tartalmaz jelzéseket. Kiegészítésül kapunk néhány zsákot, lőszert, és persze a tornyon lévő géppuskát, ez azonban még az Academy régi darabja, nem a sokkal szebben kidolgozott új változat.

A makett értékelését kétfelé bontanám, mert más a kép, ha valaki egyszerűen a dobozból akarja megépíteni és más, ha az eredtihez hűen szeretné megépíteni valamelyik változatot.
Lássuk az első esetet:
A készlet anyag kicsit merev műanyag, leginkább az Italeri régi készleteire emlékeztet. A torony elég szépen kidolgozott, a jellegzetes, 45 fokkal elfordított löveg azt hiszem jól fog mutatni a végén. Tüskenyomok vannak a torony belső palástján, a löveg csőfarán belül és ki tudja miért, a vezető és a mitfahrer ülésének a támláján, itt két-két akkurátus lyukkal kiegészítve. Egyiknek az eltüntetése sem bonyolult és részleteket sem teszünk vele tönkre. A lövegcsövek és a torony is két félből állnak, össze kell őket csiszolni, ez a toronynál nagyon egyszerű, mert az illesztések szinte mindenhol takarásban lesznek. A test elején a motorizált tengely kivágását ugyan nagyrészt eltakarja a kihajtómű burkolata, de azért egy sztirol betéttel a maradékot el kell tüntetnünk, szerencsére ez sem bonyolult. A motorizált ős hozadéka az is, hogy a törzs tetejét elvileg elég két furatba nyomva rögzíteni az aljához, a valóságban inkább vágjuk le a csapokat és használjunk ragasztót. A mai kitekre jellemző felületi textúrát, öntvényszámot ne várjunk, ezért is tanácsosabb a lövegpajzs burkolt változatát használni, így viszont a lövegcső nem mozgatható, a csőfar beállításánál figyeljünk erre. A teknő belsejére ráöntöttek nyolc lőszert, ez nem szerencsés. Dícséretes, hogy igyekeztek ábrázolni a meghajtó- és feszítőkerekek peremén lévő könnyítéseket. Kár viszont, hogy ezek egyrészt csak a kerék külső koszorúján vannak, másrészt a belső oldalon az illesztések nyomtalan eltüntetése nem lesz egyszerű. A festési változatok kiválasztása sem túl szerencsés, az M18-nak ennél sokkal látványosabb festései is voltak. Jó lett volna, ha megkapjuk az "I Don't Want A" fényképén szereplő Cullin sövényvágót, ez igazán egyedivé tette volna a készletet.
Festések:
I Don't Want A: 705. TD Bat., A század
Dorothy: 827. TD Bat., B század

Ha szeretnénk a valósághoz közelebb álló járművet építeni, akkor több dolgunk lesz:
- A csőfarból hiányzik a zártömb. Ezt egy vastagabb keretdarabot hasábformára faragva a legegyszerűbb pótolni.
- Hiányzik az irányzókerék és az irányzótávcső is a löveg bal oldaláról.
- A csőszájfék nélküli lövegcső nem ezekhez a járművekhez való. Az elejére kerülő, a furatot imitáló toldalék szélesebb a csőnél, holott a valóságban a cső végig sima volt. Három lehetőségünk van. Az első, hogy megpróbáljuk összecsiszolni, de elég nagy a különbség, célszerűbb egy M10 lövegcsövet szerezni. Másik lehetőség, hogy feltöltjük a lyukat és imitáljuk a csőre húzott, elég vastag védősapkát - ez több képen is szerepel és az Academy tervezőit is ez téveszthette meg. A harmadik, hogy hagyjuk így, ez elvileg hasonlíthat a csőszájfék fogadására felkészített, M1A1C löveggel szerelt példányokra, de ilyenről csak egy gyári képet találtam, harctérit vagy múzeumit egyet sem.
- A belső szponzonokra öntött lőszerimitációkat távolítsuk el. Oldalanként 18 db lőszer volt (9-9 a talpukkal egymáshoz fordítva), 4-3-2 prizma elrendezésben.
- Az oldalsó köténylemezeket szinte soha nem használták, az általam fellelt harctéri képekből csak egyen szerepelnek.
- A torony bal oldalán a toronymozgató mechanizmusnál érdems pótolni a kábelezést.
- A matricalapon ábrázolt két jármű egyaránt a sima M1A1 löveget használta, téves a mellékelt festési útmutató. A korabeli képeken a lövegpajzson van a vászonborítás, de ezt természetesen bármikor leszedhették.

Feljavítók:
A készlethez az Eduard gyárt maratást (35173) - sajnos ez sem mai darab. A motor szellőzőrácsain kívül az első és oldalsó sárvédő toldatokat, a szerszámok rögzítéseit és a géppuska szokásos feljavítóját tartalmazza, valamint néhány apróságot. Sajnos a torony és a küzdőtér belsejéhez alig van benne valami.
A Verlinden külön külső és belső kiegészítő szettet kínál hozzá (1516 és 1512), ezek közül szerintem a külső a használhatóbb. Gyakorlatilag megkapunk szinte mindent az Eduard külső kiegészítőiből, plusz új meghajtó- és láncfeszítő kerekeket, új lövegponyvát, a cső végére való védőhuzatot, a fényszórók védőkereteit és egy géppuskát. Hátránya, hogy majd a felével többe kerül, mint az alapkészlet :-((.
A Legend LF1010 kiegészítője külső "csingilingiket" és egy parancsnoki figurát tartalmaz.
Lövegből a Barrel depot gyárt csőszájfékeset (35051). Ha a csőszájfék nélküli tornyot építjük, akkor az M10-ekhez kínált lövegcsövek közül lehet megfontolni valamelyik beszerzését.
A Friulmodel ATL40 kód alatt kínál szemenkénti lánctalpat. Az M24 Chaffee más lánckereket használt, ezért az ahhoz kínált készlet sajnos nem csereszabatos, pedig abban a lánc- és a feszítőkerék is benne van :-((.
Dobozkép
Dobozkép
Festési variációk
Festési variációk
Küzdőtér és váltóház
Küzdőtér és vá…
A futómű részei

2 egyforma keretet kapunk, plusz kis vinil gyűrűket a kerékfelek közé
A futómű részei
A torony belseje
A torony belseje
A páncéltest és a torony
A páncéltest és a…
Vegyes alaktrészek és a lövegcsövek
Vegyes alaktrészek…
Kiegészítők
Kiegészítők
Vinil...
Vinil
... és elemekből álló lánctalp
... és elemekből…
Páncéltest

Látható az elején a motorizált változathoz való kivágás
Páncéltest
Matricalap

Elnézést, valami gond volt a szkennerrel...
Matricalap
Az építési útmutató 13 oldalas...
Az építési ú…
m18 inst2
m18 inst2
m18 inst3
m18 inst3
m18 inst4
m18 inst4
m18 inst5
m18 inst5
m18 inst6
m18 inst6
m18 inst7
m18 inst7
m18 inst8
m18 inst8
m18 inst9
m18 inst9
m18 inst10
m18 inst10
m18 inst11
m18 inst11
m18 inst12
m18 inst12
m18 inst13
m18 inst13
2008.01.13.
halaci
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
mate5200
2009.03.23. 19:11:44
Elkezted az öszerakást
halaci
2009.03.23. 21:47:46
Elkezdtem, de szegényke már vagy egy fél éve a dobozában pihen. Az Eduard maratását használom hozzá, de megfelelő szerszám híján egy kissé elszúrtam a motorház-fedél kivágást, most gyűjtöm a lelkierőt a javításhoz.
mate5200
2009.05.24. 20:42:49
Figurák és motor van hozá?
halaci
2009.05.25. 17:21:20
Nincs, pedig az Eduard maratások alá nem ártana. Kipufogót már barkácsoltam, mert az valamennyire látszani fog, a motor szellőzőrácsa fölé szerencsére teljesen belóg a torony.
mate5200
2009.05.25. 17:50:19
Mijen szinre fogod festeni?
halaci
2009.05.25. 21:55:14
Itt nincs variáció, ezt csak Olive Drab színben használták.
mate5200
2009.06.03. 15:19:39
Ha van képed a hellcat belső teréröl elküldenéd ere az e-mail cimre mate5200@citromail.hu kösz(:
m26
2015.01.26. 18:03:47
Hol szerezted?
halaci
2015.01.26. 19:42:43
A csuda emlékszik már rá, amikor vettem, akkor még egy csomó helyen lehetett kapni, de a csereberében is rendszeresen felbukkant.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció