Páncélozott Járművek Múzeuma (Musée des Blindés), Saumur
Pintér György - Múzeumi krimik Európa legfontosabb páncélosmúzeumainak egyike a franciaországi Saumurban található, nagyon közel a híres Loire-völgyi kastélyokhoz, így akár egy családi nyaralást is álcául lehet hívni a meglátogatásához. (Mivel én is családdal jártam itt, egy borús napon, ezért sajnos nem tudtam olyan fotókat készíteni, mint ha csak magam lettem volna.) Mintegy 250 harcjármű tekinthető meg a kiállításon, és további közel 600 pedig a látogatók elől elzárva, a raktárakban porosodik. A csarnokokban látható gépek jelentős része üzemképes, és évente néhány alkalommal mozgás közben is megtekinthetők – közöttük a világ legrégebbi még mindig mobil harckocsijával, egy 1916-os Schneider CA1-essel.

Francia Panther
Francia Panther


A páncélosok jellemzően a hadviselő felek és időszakok szerint rendezett termekben kaptak helyet. Az első világháborús szekcióban három különböző Renault FT mellett a korábban említett Schneider, illetve egy Saint-Chamond idézi meg a legelső harckocsikat, majd ezt követően juthatunk a második világháborús német technikát bemutató csarnokba. A Pz.II-től kezdve a Pz.VIB-ig jóformán a teljes típusválaszték megtekinthető, csak Marderből három különféle verziót állítottak ki, és a Panther-családból is négy került ide, és néhány olasz páncélos is itt kapott helyet. A Köngistigert néha megjáratják, és látogatásunk idején (2025. március) a Tigerjük éppen hiányzott a kiállításról, mert hozzáfogtak, hogy azt is üzemképessé állítsák vissza. Különösen érdekes az egyetlen megmaradt Alkett-gyártmányú Panzer IV/70 (A), ugyanis az erősen sérült páncélvadász frontpáncéljából kiáll egy beleszorult ellenséges páncéltörő lövedék, amely nem ütötte azt át (és kérem, tekintsünk el ebben a mondatban a szóismétlésektől…)

Bár szép a német felhozatal, hasonlóval lehet találkozni Bovingtonban és Munsterben is. De olyan francia gyűjtemény, mint ami a következő teremben várja a nézőt, nincs máshol sehol. Közel tucatnyi ritkaság az 1940-es harcok idejéből, az aprócska AMR 33-astól korának igazi nagyvasáig, a Char B1 Bisig. Egy másik teremben a háború végének szövetséges harcjárművei láthatók, Granttől és Matilda II-estől Jacksonig és Cometig. A vörös csillagos technikát itt egy Szu–100-as képviseli, amit a franciák 1956-ban zsákmányoltak Egyiptomban, illetve egy korai, F–32-es löveggel felszerelt KV–1-es, amelyet 1942-ben szereztek meg a németek, majd adtak az át oldalukon harcoló Orosz Felszabadítási Hadseregnek. Egy másik teremben látható még egy hasonlóan a gyűjteménybe került szovjet ritkaság, egy korai T–34-es, amelyet a németek kiképzésre használtak, miután megszerezték.

Két külön termet kaptak a hidegháborús és modernebb idők, az egyik a Varsói Szerződés, a másik pedig a NATO eszközeire koncentrál. Egy félreeső szobában felmetszett harckocsimotorokat lehet alaposabban szemügyre venni, és külön csarnokot kapott a második világháború utáni francia hadsereg is. Itt aztán tényleg minden látható, prototípusok és szériagépek, az ejtőernyősök páncéltörő Vespa-robogójától a hatalmas ARL 44-esig.

A szabad ég alatt gyakorlatilag csak néhány második világháború utáni francia páncélos kapott helyet, illetve kerítés mögött vethetünk egy pillantást a restaurálásra váró vasak hatalmas tömegére.

A gyűjtemény a régivágású múzeumok sorába tartozik. A jelenlegi divattal ellentétben nincsenek érintőképernyők, játékok a gyerekeknek, interaktív ismeretterjesztés – gyakorlatilag csak pusztán maguk a vasak. Azoknak, akiket igazán érdekel a páncéloshadviselés, és nem itt akarják arról megszerezni az első benyomásokat. És ez így van jól.
A bejáratot egy Sherman örzi
A bejáratot egy Sherman örzi
A múzeum épülete
A múzeum épülete
A világ legöregebb járóképes harckocsija
A világ legöregebb járóképes harckocsija
Eredeti Saint-Chamond
Eredeti Saint-Chamond
Reanult FT-k
Reanult FT-k
A Trippel SG6-ból jóval kevesebb készült mint a Volkswagen Schwimmwagenből
A Trippel SG6-ból jóval kevesebb készült mint a Volkswagen Schwimmwagenből
A legöregebb megmaradt Pz.II
A legöregebb megmaradt Pz.II
Francia Panther
Francia Panther
A Königstiger járóképes
A Königstiger járóképes
2025 máriusában csak ennyit állítottak ki a Tigerből
2025 máriusában csak ennyit állítottak ki a Tigerből
Megtépázott Alkett-Jagdpanzer
Megtépázott Alkett-Jagdpanzer
A Jagdpanzer IV-esbe fúródott lövedék
A Jagdpanzer IV-esbe fúródott lövedék
Marderek és egy Wespe
Marderek és egy Wespe
Olasz Semovente da 75-18
Olasz Semovente da 75-18
Olasz Carro Armato M15-42
Olasz Carro Armato M15-42
AMR 33 felderítő könnyűharckocsi
AMR 33 felderítő könnyűharckocsi
A dízelmotoros FCM 36-ból csak száz darab készült
A dízelmotoros FCM 36-ból csak száz darab készült
Az AMC 35 tornyában két fő kapott helyet
Az AMC 35 tornyában két fő kapott helyet
Hotchkiss H 39
Hotchkiss H 39
Renault R 35
Renault R 35
A SOMUA S35 volt 1940-ben a legjobb francia harckocsi
A SOMUA S35 volt 1940-ben a legjobb francia harckocsi
Char B1 bis
Char B1 bis
A Pahnard AMD 35
A Pahnard AMD 35
Unic P 107 tüzérségi vontató
Unic P 107 tüzérségi vontató
Francia ellenállók által épített páncélautó
Francia ellenállók által épített páncélautó
A Szövetséges terem
A Szövetséges terem
M5A1 Stuart
M5A1 Stuart
Valentine
Valentine
Comet
Comet
Korai T-34
Korai T-34
Kalandos sorsú KV-1
Kalandos sorsú KV-1
Charles de Gaulle ezen a Panhard EBR-en tette meg utolsó útját
Charles de Gaulle ezen a Panhard EBR-en tette meg utolsó útját
A Panhard EBR fejlesztése a világhbároú előttre nyúlik vissza
A Panhard EBR fejlesztése a világhbároú előttre nyúlik vissza
A háború utáni francia csarnok
A háború utáni francia csarnok
Az ARL 44 nem futott be fényes karriert
Az ARL 44 nem futott be fényes karriert
A billenőtornyos AMX 50 (120 mm)
A billenőtornyos AMX 50 (120 mm)
A légidesztantosok Vespa 150 TAP robogója
A légidesztantosok Vespa 150 TAP robogója
Egy korszerű Leclerc
Egy korszerű Leclerc
A VSz technika egy részét Irakban zsákmányolták
A VSz technika egy részét Irakban zsákmányolták
Oktató T-72-metszet
Oktató T-72-metszet
DAF YP-401 PSzH
DAF YP-401 PSzH
A hidegháború nyugati technikáját bemutató teremben
A hidegháború nyugati technikáját bemutató teremben
Nagyon kevés jármű látható szabad ég alatt
Nagyon kevés jármű látható szabad ég alatt
AMX-13 PDP hídvető
AMX-13 PDP hídvető
A látogatóktól elzárt terület, számos ritkasággal
A látogatóktól elzárt terület, számos ritkasággal
2025.03.17.
Kárpáti Endre (Ekarp), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Miggyuri
2025.03.18. 08:03:13
Tetszik a cikk. Nagyon jó a képanyag. (Az a francia kiállításrendezők nagyvonalúsága, hogy a KV-1 melletti falon egy nem orosz nyelvű, inkább szerb betűs feliratú tábla lóg.)
Mekett
2025.03.18. 11:43:45
Köszönöm, nagyon jók a képek! Tudom, hogy nálunk nincs ennyi alapanyag, de jó lenne hasonló körülmények között látni legalább a fellelhető páncélos/szárazföldi emlékeinket.
Némelyik vas "tankos" léptékkel is hatalmasnak tűnik, főleg az ARL 44.
Ekarp
2025.03.18. 19:54:44
Köszönöm! A VSz teremben szúrt szemet még néhány "nagyvonalúan kezelt" információ, de szerencsére a vasak nem hazudnak :)
tyimosenko
2025.03.19. 08:32:27
Szia,koszi szepen a kepeket! Mazli, hogy ott volt mar a Tiger B. Csak nemreg szallitottak vissza Bastogne-bol, talan ket hete.
Ekarp
2025.03.19. 18:50:10
Köszönöm! Tényleg mázli, a fiam így is nehezen dolgozta fel, hogy nem volt ott a Tigris. Ha még a B sem lett volna ott, odalenne a családi béke...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció