Pintér György - Múzeumi krimik
A német harcjárművek közül az egyik nagy kedvencem a Királytigris, gyönyörű arányaival, korát megelőző formájával, technikájával. Ezért nem volt kérdés, hogy előbb-utóbb megépítsem, és az sem volt kérdés, hogy a Dragon Premium Edition makettjét válasszam.
A készlet gyönyörű, alu löveg, fém vonószemek, rengeteg fotómaratás, fém kábelek, szemenkénti lánctalp, gyárilag domborított fotómaratott szellőzőrácsok, stb. Tökéletes készlet. Többféle jármű megépíthető, én egy háromszínmintás változatot választottam, különleges festése miatt.
Az építés lendületesen haladt, élvezetes volt. Én két hiányosságot tapasztaltam, az egyik, hogy a hegesztési varratok egy-két helyről hiányoztak, és a sárhányó műanyag elég természetellenesen vastag és merevnek tűnt.
A hiányzó hegesztési varratokat putty-ból készítettem el az oldal és hátlemezek találkozásánál, a homlokgéppuska kupolájánál, a periszkópok fém védőlemezénél és a torony egyes részein. tömítésre is egyedül a kupola bal oldalán volt szükség, egy külön beillesztendő elemnél, mely a valóságban egyben van a kupola oldalfalával (7-9.kép).
A másik problémát pedig a sárhányólemezek újragyártásával orvosoltam, vékony alulemezből és rézlemezek csíkjaiból készült. Ezzel elérhető volt a számomra igen látványos (bár kicsit közhelyes) hiányzó sárhányó (Schürzen) elem...
Ezután a fotómaratásokat készítettem el, nem kevés idő és idegesség árán (1-4.kép). Azt gondolom, a szerszámfelfogató kapcsok elkészítéséhez gyakorlati tanácsot adni nem lehet, mindenki maga kell hogy ráérezzen - jónéhány óra és elvesztett alkatrész árán...
Miután ezekkel elkészültem, lealapoztam a Wargames Army Painter german yellow alapozójával, majd pedig Revell oxid red réteget kapott az egész jármű, a későbbi koptatások miatt. Ez - mint utóbb kiderült teljesen felesleges lépés volt, mert annyira nem akartam megkoptatni egy 1944-es tigrist, hogy a vörös előjöjjön, ez valószínűleg életszerűtlen lett volna.
Ezt követte a Gunze Wafengelb színe, majd sok-sok maszkolás folyékony maszkolóval (Gunze Liquid Mask) és a zöld szín, majd megint sok-sok maszkolás és végül a csokoládébarna (Gunze). Ezután a maszkok lefejtésének örömteli munkája után előtűnt a háromszínű jármű, kicsit cakkos festékhatárokkal, de lényegesen szebben, mint gondoltam és vártam. A löveget gyári szürke színűre festettem, míg a lövegpajzsot vörös alapszínűnek hagytam, hátha nemrég cserélték... (Tudom, hogy ez is kicsit hatásvadász, ripacs festési fogás, dehát egy Mig Jimenezen nevelkedett makettezőtől talán elnézhető, főleg, hogy ez volt a 4. makettem.)
Néhány kopást vizes 1200-as csiszolópapírral végeztem el, nem is rossz eredménnyel. A karcolások kicsit mélyek lettek, már nem így csinálnám, dehát a jó pap is holtig tanul.
Ezek után a szerszámokat festettem, magam által kikevert enamel festékekkel. (Nem tudom, ki hogy van vele, de én az enameleket jobban szeretem, valahogy jobban boldogulok velük. Utolsó rétegként használom az akrilokat,hogy a filterezés és bemosás, melyek enamel alapúak, ne tegyen benne kárt.) Rozsda alapszínekre ment a fémes szárazecsetelés a szerszámok kopó részeinél.
Ezután készítettem a vonókampókat és vontatókötelek végeit hajlakkos technikával, rozsda alapszínre ment a hajlakk és arra a megfelelő szín, majd egy erőteljes koptatás ecsettel, fogpiszkálóval és vízzel. Ugyanígy jártam el a pótlánctagok esetében is...
A készre festett makettet háromszor filtereztem, sötét okker, égetett umbra és szürke olajfestékekkel. Ezután a bemosásokat csináltam meg ugyancsak égetett umbra és vasoxid-fekete olajfestékekkel (PannonColor).
miután ezek alaposan megszáradtak, az AK Interactive Winter Streaking Grime bemosójával készítettem a koszmegfolyásokat a teknő oldalán, és néhány vízszintes bemosást is. Ezt ugyan fehér téli járművekhez fejlesztették ki, de gondoltam, nagyon nem árthatok vele egy harcedzett tigrisnek.
Ezután fekete matt akrillal és make-up szivaccsal kopásokat készítettem a kupola bóvónyílásánál és minndenhol, ahol jónak láttam. Aztán pedig mindet visszamostam, mert nem láttam már olyan jónak. Ami most látható az a harmadik próbálkozás.
Ezután felszereltem a vonóköteleket, szerszámokat.
Végül a sarazást gipsszel és AK Light Earth és Fresh Mud bemosókkal készítettem el.
Nagyon röviden ennyi. Én nagyon sokat tanultam ettől a makettemtől, sok tapasztalattal járt, míg ilyen lett. Remélem másoknak is tetszik, és esetleg ad egy-két megfontolásra érdemes ötletet.