Panzer VI. Királytigris 1944.

Pz.Kpfw. VI. Sd.Kfz.182.

1:35, Dragon No.6312 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik A német harcjárművek közül az egyik nagy kedvencem a Királytigris, gyönyörű arányaival, korát megelőző formájával, technikájával. Ezért nem volt kérdés, hogy előbb-utóbb megépítsem, és az sem volt kérdés, hogy a Dragon Premium Edition makettjét válasszam.

A készlet gyönyörű, alu löveg, fém vonószemek, rengeteg fotómaratás, fém kábelek, szemenkénti lánctalp, gyárilag domborított fotómaratott szellőzőrácsok, stb. Tökéletes készlet. Többféle jármű megépíthető, én egy háromszínmintás változatot választottam, különleges festése miatt.

Az építés lendületesen haladt, élvezetes volt. Én két hiányosságot tapasztaltam, az egyik, hogy a hegesztési varratok egy-két helyről hiányoztak, és a sárhányó műanyag elég természetellenesen vastag és merevnek tűnt.
A hiányzó hegesztési varratokat putty-ból készítettem el az oldal és hátlemezek találkozásánál, a homlokgéppuska kupolájánál, a periszkópok fém védőlemezénél és a torony egyes részein. tömítésre is egyedül a kupola bal oldalán volt szükség, egy külön beillesztendő elemnél, mely a valóságban egyben van a kupola oldalfalával (7-9.kép).
A másik problémát pedig a sárhányólemezek újragyártásával orvosoltam, vékony alulemezből és rézlemezek csíkjaiból készült. Ezzel elérhető volt a számomra igen látványos (bár kicsit közhelyes) hiányzó sárhányó (Schürzen) elem...

Ezután a fotómaratásokat készítettem el, nem kevés idő és idegesség árán (1-4.kép). Azt gondolom, a szerszámfelfogató kapcsok elkészítéséhez gyakorlati tanácsot adni nem lehet, mindenki maga kell hogy ráérezzen - jónéhány óra és elvesztett alkatrész árán...
Miután ezekkel elkészültem, lealapoztam a Wargames Army Painter german yellow alapozójával, majd pedig Revell oxid red réteget kapott az egész jármű, a későbbi koptatások miatt. Ez - mint utóbb kiderült teljesen felesleges lépés volt, mert annyira nem akartam megkoptatni egy 1944-es tigrist, hogy a vörös előjöjjön, ez valószínűleg életszerűtlen lett volna.

Ezt követte a Gunze Wafengelb színe, majd sok-sok maszkolás folyékony maszkolóval (Gunze Liquid Mask) és a zöld szín, majd megint sok-sok maszkolás és végül a csokoládébarna (Gunze). Ezután a maszkok lefejtésének örömteli munkája után előtűnt a háromszínű jármű, kicsit cakkos festékhatárokkal, de lényegesen szebben, mint gondoltam és vártam. A löveget gyári szürke színűre festettem, míg a lövegpajzsot vörös alapszínűnek hagytam, hátha nemrég cserélték... (Tudom, hogy ez is kicsit hatásvadász, ripacs festési fogás, dehát egy Mig Jimenezen nevelkedett makettezőtől talán elnézhető, főleg, hogy ez volt a 4. makettem.)
Néhány kopást vizes 1200-as csiszolópapírral végeztem el, nem is rossz eredménnyel. A karcolások kicsit mélyek lettek, már nem így csinálnám, dehát a jó pap is holtig tanul.

Ezek után a szerszámokat festettem, magam által kikevert enamel festékekkel. (Nem tudom, ki hogy van vele, de én az enameleket jobban szeretem, valahogy jobban boldogulok velük. Utolsó rétegként használom az akrilokat,hogy a filterezés és bemosás, melyek enamel alapúak, ne tegyen benne kárt.) Rozsda alapszínekre ment a fémes szárazecsetelés a szerszámok kopó részeinél.
Ezután készítettem a vonókampókat és vontatókötelek végeit hajlakkos technikával, rozsda alapszínre ment a hajlakk és arra a megfelelő szín, majd egy erőteljes koptatás ecsettel, fogpiszkálóval és vízzel. Ugyanígy jártam el a pótlánctagok esetében is...

A készre festett makettet háromszor filtereztem, sötét okker, égetett umbra és szürke olajfestékekkel. Ezután a bemosásokat csináltam meg ugyancsak égetett umbra és vasoxid-fekete olajfestékekkel (PannonColor).
miután ezek alaposan megszáradtak, az AK Interactive Winter Streaking Grime bemosójával készítettem a koszmegfolyásokat a teknő oldalán, és néhány vízszintes bemosást is. Ezt ugyan fehér téli járművekhez fejlesztették ki, de gondoltam, nagyon nem árthatok vele egy harcedzett tigrisnek.
Ezután fekete matt akrillal és make-up szivaccsal kopásokat készítettem a kupola bóvónyílásánál és minndenhol, ahol jónak láttam. Aztán pedig mindet visszamostam, mert nem láttam már olyan jónak. Ami most látható az a harmadik próbálkozás.

Ezután felszereltem a vonóköteleket, szerszámokat.
Végül a sarazást gipsszel és AK Light Earth és Fresh Mud bemosókkal készítettem el.

Nagyon röviden ennyi. Én nagyon sokat tanultam ettől a makettemtől, sok tapasztalattal járt, míg ilyen lett. Remélem másoknak is tetszik, és esetleg ad egy-két megfontolásra érdemes ötletet.
1
1
2
2
5
5
8
8
4
4
3
3
7
7
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
16
16
17
17
18
18
18
18
19
19
20
20
21
21
22
22
2011.09.04.
Utolsó módosítás: 2011.09.22.
szalaiis, Veszprém
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
magyarzoli1@vipmail.hu
2011.09.23. 10:24:09
Szia !! Le a kalappal nagyon -nagyon szuper lett. Gratula. Üdv Tigris6
jerry82
2011.09.23. 11:02:37
Hello
Egészen szép lett. pár dolog, ami feltűnt
a sarazás a görgőkön talán egy kicsit túlzás pláne hogy a lánctalp mélyedéseiben alig látszik és színe alapján a száradt földet forgás közben simán leverné magáról ,ha egy kicsit sötétítenél rajta szerintem élethűbb lenne
zimmerit hiánya a prototípuson kívül az összes Porsche tornyos tiger II volt zimmerit
további jó makettezést
McFrost
2011.09.23. 17:13:57
Helló!

Ez és az előző maketted is nagyon szépek! Kopásokat nagyon érzed! Jöhet a többi! :)

McF
Bogesz
2011.09.23. 19:20:35
Gratulálok, ez a makett is nagyon szép lett. Nekem nincs bajom a sározással sem. Az is szép, már amennyire a sár szép lehet. :) Bifla egy nagy dög lehet ez 1:35-ben...
BÉPÉ
2011.09.23. 23:45:40
Szia István!
Részemről is a kalaplengetés, csakúgy, mint az előttem hozzászólók esetében. Nagyon tetszik, főleg a sok maratás elkészítése. Nekem ezekkel mindig meggyűlik a bajom, többször feladtam már a kísérletezést, de a Te példádon felbátorodva ismét nekiállok. Azt szeretném megkérdezni, hogy a szerszámok nyelénél milyen festéket használtál, mert én elég nehezen tudom eltalálni ezeket (többnyire nem stimmelnek). Előre is kösz a válaszért.
Üdv: BÉPÉ (Péter)
szalaiis
2011.09.26. 09:54:47
BÉPÉ: A szerszámok nyelét enamel festékekből kevertem ki, dunkelgelb, fehér, mahagóni színekből, arányokat nem tudok mondani, de játszani kell vele egy kicsit, amíg jó lesz. A gyári "fa" színek nekem valahogy nem tetszenek, általában a barna valamilyen árnyalatát adják el faszínként, ami nem jó. Száradás után kicsit szárazecseteltem ott, ahol fogdossák a nyelet, hogy élethűbb legyen.
Egy profi modellező barátom szerint - aki fantasztikus munkákat készít - a drótvágó nyele nem fából volt, hanem fémből amit általában oxidrot színűnek hagytak, így lehet, hogy én tévedtem amikor faszínűre festettem...
szalaiis
2011.09.26. 09:57:41
jerry82: Jogos. Zimmerit valóban kellett volna rá. Készítettem egy Elefant-ot is, melyre én magam puttyoltam fel a zimmeritet, idegőrlő volt, igaz megérte (ezt a sok átfestést megélt darabot is szándékozom publikálni, csak nincs rá időm). Ezt spóroltam meg ennél a makettnél a történelmi hűség rovására...
X INKVIZÍTOR X
2011.09.28. 11:39:57
Catlakozom Jerryhez, csak a az első 3 prototípus volt zimmerit nélküli, azok viszont egyszínű sárgák voltak---nem tudok róla hogy létezett Porsche tornyos verzió éles kontúros festésel.
továbbá ardenneki fotók tanúsága szerint a kötényezés alatt is terepszínre voltak festve, nem hagyták alapozószínre.
amúgy jó az irány, csak így tovább :)
tank
2012.01.07. 18:28:47
nekem nagyon tetszik és lenne egy kérdésem:a kopásokat hogy csináltad?nagyon élethű
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció