Pintér György - Múzeumi krimik
Panzerjager 35R 731(f)
A 4.7 cm PaK(t) auf Panzerkampfwagen 35R(f) ohne Turm (röviden: Panzerjäger 35R 731(f)) a zsákmányolt francia Renault R-35 könnyű harckocsira szerelt, zsákmányolt cseh 47 mm PaK(t) L/43,4 löveggel ellátott jármű hivatalos német megnevezése.
Franciaország megtámadása és bukása közben a német erők nagy számban zsákmányoltak francia gyártmányú járműveket. Ezek egy részét változatlanul vetették be a Szovjetunió harcterein. Az elavult technikát pedig átalakítottak, és új szerepkörben használtak fel. A Renault R-35 könnyű harckocsiknak a tornyát eltávolították, és egy nyitott, elölről és oldalról páncéllemezekkel védett felépítményt szereltek a páncéltestre, melybe a 47 mm-es cseh páncéltörő ágyút építették.
A hadsereg 1940 decemberében megrendelt 200 db-ot az így átalakított könnyű harcjárműből. 1941 februárjában készült el a prototípus, melynek még vas felépítménye volt. A próbák sikeresnek bizonyultak.
Az átépítés 1941 májusától októberéig tartott az Alkett gyárban. Ez idő alatt 174 db páncélvadászt és 26 db parancsnoki járművet építettek (összesen tehát 200 db-ot), az alábbi bontásban: május: 93 db, június: 33 db, július: 5 db, augusztus: 22 db, szeptember: 28 db, október: 19 db.
A könnyű páncélvadászt felderítési és terület biztosítási célokra alkalmazták.
A Magyar Királyi Honvédség 1942 nyarán a partizánok elleni harcra a német csapatok állományából néhány darab ilyen járművet kapott. Ezt egy korabeli haditudósító-film bizonyítja, melyen két darab harcjármű látható magyar használatban. (Ezen járművek további sorsa ismeretlen.)
1944-re mindössze 110 db ilyen harcjármű maradt szolgálatban, melynek nagy része francia területeken állomásozott. Normandiában is bevetésre került az Abteilung 517 Schnelle Brigade 30 kötelékében 5 darab és a Panzer Jäger Abteilung 657 kötelékében 6 darab.
Technikai információk:
Személyzet: 3 fő
Rádió: FuG Spr d
Súly: 10,5 tonna (egyes források szerint 11 tonna)
Hossz (ágyúval): 4,3 m
Magasság: 2,11 m
Szélesség: 1,87 m
Fegyverzet: 4,7 cm PaK(t) L/43,4
Magassági irányzás: -8°-tól +12°-ig
Oldalirányzás: 17,5° jobbra és balra, kézi
Páncéltest elöl, felül: 32 mm, 15°
Páncéltest elöl, alul: 32 mm
Páncéltest oldalt, felül: 40 mm, 0°
Páncéltest oldalt, alul: 40 mm, 0°
Páncéltest hátul: 40 mm, 11° és 40 mm, 35°
Páncéltest tető: 15 mm, 90°
Páncéltest fenék: 14 mm, 90°
Felépítmény elöl: 20 mm, 30° (egyes források szerint 25 mm)
Lövegpajzs: 20 mm, 30°
Felépítmény oldalt: 10 mm, 10° (egyes források szerint 20 mm)
Felépítmény hátul: 10 mm, 0°
Felépítmény tető: nyitott
Üzemanyagtartály kapacitása: 140 liter
Motor: Renault, 5,8 liter
Hengerek száma: 4
Teljesítmény: 80 LE, 2200 1/min fordulaton
Sebességváltó: 4 előre és 1 hátra fokozattal
Maximum sebesség (úton): 19 km/h (egyes források szerint 20 km/h)
Hatótáv (úton): 140 km
Források:
http://www.wwiivehicles.com
A Magyar Királyi Honvédség külföldi gyártású páncélos harcjárművei 1920-1945 (Bíró Ádám - Éder Miklós - Sárhidai Gyula)
A haditechnika történet után pedig következzen a jármű építésének története.
Valamikor a tavalyi év elején vásároltam egy makettet az RPM cégtől. Ez egy Bergeschlepper 731(f) volt, amelyet zsákmányolt Renault R35 harckocsikból alakítottak ki (eltávolították a tornyot és helyette egy MG-34 géppuskát szereltek fel egy ék alakú lövegpajzs mögé). Egyébként igen kiváló makett ez, a jármű belső tere is ki van dolgozva, bár ebből összeépítés után nem sok látszik. Amikor ezt a makettet elkezdtem építeni, már akkor arra gondoltam, hogy az alváz és a páncéltest más zsákmányolt járművek átépítéséhez is jó lenne, ezért a lánctalpról és a páncéltestről mintát vettem szilikon gumival (OXAM S2). Sokáig pihent a dolog, de egyszer csak megtaláltam azt a járművet, amit szívesen megépítettem végül erre az alvázra. Sőt a dolog úgy alakult, hogy végül három jármű is elkészült. (Köztük az egyik parancsnoki.)
Maga a felépítmény 1 mm-es stirol lapokból van összeállítva. A felületeket AutoCAD-ben kiszerkesztettem, ezt öntapadós lapra kinyomtattam és felragasztottam a stirol lapra. Így a vonalak mentén körbevágtam, és könnyedén összeállítottam a felépítményt.
Gondot okozott a löveg kialakítása is, mert a 47 mm-es cseh páncéltörő ágyút senki sem gyártja 1/72-ben. Ide PaK-36 lövegcsövet használtam fejjel lefelé beépítve. A cső végét így is levágtam és a helyére injekciós tűt ragasztottam a megfelelő hosszban. A csőszájféket különböző műanyag csövecskékből próbáltam kialakítani. Több-kevesebb sikerrel.
Az első járműbe - ami így elkészült - beültettem egy valaha oldalkocsiban utazó géppuskást, valamint a Revell 1/76-os Wespe készletéből a bámészkodó tisztet.
A második harcjármű a parancsnoki változat lett. Ennek zárt küzdőtere van és a 47 mm-es löveg helyett mindössze egy géppuskával van felfegyverezve.
Végül elkészült egy leegyszerűsített változat is szintén a páncéltörő löveggel szerelt típusból. Ennél a küzdőteret ponyvával takartam le.
A járműveket szürke színre festettem, amit fekete bemosóval átmostam, az éleket grafitceruzával kihúztam. Néhol rozsda színnel száraz ecseteltem, majd matricázás után lakkoztam. Végül kapott némi pigmentport a koszosabb hatás elérése miatt.
Alapvetően a járműveket asztali hadijátékra (wargame) szánom, ez miatt is kellett a három jármű, ugyanis bizonyos játékszabályokban a három jármű jelent egy századnyi erőt. Így teljes tehát a páncélvadász századom.