Schlachtflugzeug

Henschel Hs-129 B-2

1:72, Italeri No.1294 (2010)
Pintér György - Múzeumi krimik Ez az első cikkem, bár nem az első makettem, de a régebben készített kb. 10 db makett, hát mondjuk úgy, összetört.
Sajnos menet közben még nem készültek képek, csak a kész gépről.
Előre is elnézést kérek a képek minősége miatt (telefonnal készültek), majd ha esetleg megtalálom a fényképezőgép töltőjét, akkor lecserélem a képeket.

A típus viszonylag kevéssé ismert/népszerű, ezért itt egy rövid típusismertető (a TOP GUN 2002/4 számának cikke alapján):

1937-ben kiírták a pályázatot egy páncélozott, kétmotoros, erős fegyverzetű csatarepülőgép tervezésére.
A pályázatot a Henschel nyerte.
A tervezett repülőgép az erősen páncélozott pilótafülke köré épült, két, viszonylag gyenge Argus motorokkal felszerelve.
A pályázatot kiíró hivatal szakemberei több hiányosságra is rámutattak, többek között a szűk pilótafülkére, rossz kilátásra, végül (mivel módosításokra nem sok lehetőség volt) mégis elfogadták a terveket, és 1939-ben elkészülhettek a prototípusok.
A berepülőpilóták véleménye igen rossz volt: a gép tömege nagy volt, a motorok gyengék, a gép vezetése fárasztó.
1940-ben mégis megindult a sorozatgyártás Hs-129A néven.
A beépített fegyverzet 2 db 7,92 mm-es MG-17 géppuska, 2 db 20 mm-es gépágyú volt, továbbá a szárny alatti felfüggesztőpontokra bombákat lehetett helyezni.
Franciaország kapitulációja után nagy mennyiségben kerültek a németek kezére nagyobb teljesítményű Gnome-Rhone csillagmotorok.
Mivel a Hs-129A problémáinak nagy részét a gyenge (465 LE) Argus motorok okozták, ezért döntés született arról, hogy a Hs-129-eket a lényegesen erősebb (700 LE) francia motorokkal szereljék fel, így 1941-ben létrejött a Hs-129-B1 változat.
A nagyobb teljesítményű motorok mellett javítottak a kilátáson is, valamint háromágú légcsavarokat kapott a gép.
1942 májusától gyártották a B-2 változatot, a gép új üzemanyagrendszert kapott, majd a sorozatgyártás során új kipufogókkal, és antennarendszerrel, végül rádióiránytűvel is felszerelték.
A géphez több fajta kiegészítő fegyverzetet is rendszerbe állítottak, ezek elsősorban a harckocsik elleni harcra szolgáltak:
-törzs alá helyezett konténerbe helyezett 30 mm-es gépágyú (MK-101, később MK-103 típusú)
-szintén itt elhelyezett 37 mm-es gépágyú (ilyennel voltak felszerelve a Ju-87G-k is)
-a törzs alatt elhelyezett négy bombafelfüggesztő

Meg kell említeni még a Hs-129B-3 változatot is, amelyet a 75 mm-es BK-7,5 ágyúval szereltek fel.
A Hs-129 típus változataiból összesen 890 darab készült.

A háború során a Hs-129-eket Afrikában és a Keleti Fronton vetették be, elsősorban a harckocsik ellen.
A típust a Luftwaffe mellett a román légierő is hadrendbe állította.

A makett:
Az eredetit az Italeri 1995-ben adta ki, ebben a dobozban 2010-ben jelent meg.
A készletet átvette még a Revell (4313) és a Tamiya (60730) is.

A doboz tartalmát és az összeállítási/festési rajzot itt nézhetitek meg:
http://www.model-making.eu/products/German-Henschel-HS-129-B-2.html

A panelvonalak negatívak, különösebb gond nem volt az összeállításnál, beszívódással, deformációval, nehezen eltávolítható kilökőnyommal nem találkoztam.

Négyféle festéshez kapunk matricákat, horogkereszt nélkül:
A német téli festés (RLM 65/70/71, fehérrel álcázva) Keleti Front 1943
B német sivatagi festés (RLM 65/79/80, Líbia 1943)
C német szabvány festés (RLM 65/70/71) Keleti Front 1943
D román (RLM 65/70/71, fehérrel álcázva) Ukrajna 1943, ennél a 30 mm-es gépágyúkonténer helyett bombákat lehet a törzs alá tenni.

Én 2015-ben 2200 Ft-ért jutottam hozzá a Modellzona boltból.

Az építés:
a C verziót építettem meg, ennél hibás a festési útmutató, mivel a megkülönböztető jelzéseket (orr, szárnyvégek alul és törzsgyűrű), RLM 76-nak jelzi a sárga (RLM04) helyett!
A makett tavalyelőtt készült, a pontos menetre nem emlékszem, de különösebb gond nem volt.

Egyetlen apró feljavítást eszközöltem a pilótafülke előtti célzóberendezésnek levágtam a tetejét, és vékony átlátszó műanyag lappal helyettesítettem (joghurt zárófedeléből nyiszatoltam ki).
A ragasztáshoz Revell tűs ragasztót használtam (Contacta Professional), tömítéshez Neoflexet (H-100-zal hígítva).

A festés ecsettel készült (Revell enamelekkel, szintén H-100 szintetikussal hígítva, vékonyan, 3-4 rétegben, jó hosszú száradási időkkel, Revell maszkoló szalaggal kitakarva a mintát).

A következő festékeket használtam:
RLM 66 kabin: matt 77 porszürke
RLM 65: matt 49 világoskék+matt 5 fehér
RLM 70: matt 40 feketészöld+ kevés matt 15 sárga
RLM 71: matt 39 sötétszöld+kevés matt 15 sárga
RLM 04: matt 15 sárga+kevés fehér+kevés matt 77 szürke (ne legyen túl élénk)
A légcsavarkúpon a piros gyűrű matt 36 kárminpiros+pici fehér

A matricákat Revell Decalsoft lágyítóval raktam fel.

Remélem tetszik (tudom hogy nem valami profi munka, dehát én csak egy amatőr műkedvelő vagyok).
Várom a hideget-meleget, kritikákat.
A doboz képe
A doboz képe
Fénykép-0081
Fénykép-0081
Fénykép-0077
Fénykép-0077
Fénykép-0079
Fénykép-0079
Fénykép-0084
Fénykép-0084
Fénykép-0080
Fénykép-0080
Fénykép-0083
Fénykép-0083
Fénykép-0086
Fénykép-0086
Fénykép-0088
Fénykép-0088
A gép eredetije
A gép eredetije
2017.01.24.
Utolsó módosítás: 2017.01.27.
Gabikabácsi, Bp. XIII.
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sanyi
2017.01.29. 11:19:48
Hali!
Tetszik, szép lett! Nekem is megvan ez a készlet, bár még a szekrény mélyén alszik - két másik példányával együtt..:)
Gabikabácsi
2017.02.05. 00:29:48
Szervusz Sanyi!
Örülök, ha tetszik!
Tudnál dobni egy e-mailt, szeretnék kérdezni valamit!
Üdv
HPG
sanyi
2017.02.08. 11:50:14
Szia!
Itt megtalálsz: axe8299kukacgmail.com vagy d.nashkukacfreemail.hu.
hobbista
2017.05.22. 21:58:50
Szia!
Szerintem nem rossz a kész makett. Ami nekem zavaró, és akár utólag is korrigálható, az a kabin kissé ferde állása és a színek (a propellerkúpon illetve a gép orrán) határozatlan széle, avagy a horogkereszt hiánya a függőleges vezérsíkon. Házilag nem nehéz megalkotni, ha élethűségre törekszel.
Gabikabácsi
2017.05.25. 09:16:04
Szervusz Hobbista!

Köszönöm az észrevételeket! A maszkolás sajnos nem lett túl jó, ezért lettek a színek átmenetei határozatlanok (főleg a légcsavarkúpokkal vergődtem sokat, a szalaggal sehogy sem tudtam megfelelően kimaszkolni, így a fehérre festett kúpokra szívószálat húztam, úgy festettem fel a piros gyűrűt).
A horogkeresztek hiánya engem is zavar, de nem mertem ecsettel megcsinálni.
Az említett hibákat ezen a maketten már nem korrigálom (nem szívesen buherálnám), viszont a következőkben igyekszem odafigyelni ezekre is.
Üdv!
HPG
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció