Pavehawk: élet a rövidítések árnyékéban featuring T. C.

Sikorsky MH-60G Pavehawk

1:48, Italeri No.2612 (2001)
Pintér György - Múzeumi krimik A Blackhawk-ot és a Seahawk-ot ismeri mindenki, sőt nagyon könnyen rájöhet, hogy egy fekete és a egy tengeri sólyomról lehet szó. Azonban sokat gondolkodtam, hogy mi a fene lehet a Pavehawk, merthogy nem Járdasólyom, vagy Térkősólyom, az egyszer biztos. Többek között ezért is néztem utána a Pavehawk jelentésének.

A PAVE betűszó az amcsi légierő szótára szerint egy elektronikus rendszert jelent. Mások szerint ez már megint egy titkos kódnév, nem pedig egy rövidítés. Nos, az elektronikus rendszerben hívők szerint és a katonai dokumentumok is a „Precision Avionics Vectoring Equipment” és a "Precision Acquisition Vehicle Entry" jelölik meg a megoldásként. Ezek fordítása (vagy inkább ferdítése): Precíziós Légi Vektoráló Felszerelés és Precíziós Felismerő Rendszer (nagyon kérdőjeles). Maradjunk az első verziónál…

A Sikorsky gyár üdvöskéjét egy duplaturbós erőforrás segíti. Az amcsi hadsereg PAVE programjában a Blackhawk-ot alakították át és így kapta a Pavehawk nevet. Elsődleges feladata a harcterületen a kutatás és mentés (még egy rövidítés: CSAR – combat search and rescue). A helikopter alkalmas éjszakai és nappali feladatok ellátására, de békeidőben is nagy hasznát veszik szintén kutató-mentő feladatokban, drogbárók ellen (főleg: Kolumbiában), természeti csapások utáni munkálatokban, segélyakciókban, valamint a NASA-t is segíti.

Tekinthetjük továbbá Pavehawk-unkat a Blackhawk „Pimp My Helicopter” változataként is, hiszen a fekete tesót erősen megdobálták különböző high-tech cuccokkal: a műholdas kommunikációs (SATCOM) és navigációs rendszert korszerűsítették, új helymeghatározó rendszert kapott, amely a doppler (INS/GPS/Doppler) technikát alkalmazza, az infravörös rendszer (FLIR) lehetővé teszi az alacsonyan végrehajtandó feladatok könnyebbé tételét. Sőt: van szép színes monitor, amin állandóan figyelemmel lehet követni a saját és a célterület feletti időjárás változást is. Radarzavaró berendezést is kapott. A rotort is fejlesztették: ellenáll már hónak, fagynak – nem fogjátok kitalálni, de ez az Anti-Ice System. Menet közben is képes tankolni 95-öst, csak levegőben nem tudják a Supershop pontokat átírni. A 7.62-es minigunokat (lásd: Quake 3) a kétfős kezelőszemélyzet vagy akár a pilóta is irányíthatja. A mentőfeladatoknál hasznos daru kampója maximum 3600 kg-ot képes üzembiztosan felkarmolni.

Jelen makett a Sivatagi Vihar hadművelet szerves része volt. Támogató feladatot látott el a Koalíciós Erők számára Irak nyugati részén, Szaud-Arábiában és a Perzsa-öbölben. Evakuáláshoz is használták, mielőtt a US Navy csapatai behatoltak Kuvait partjainál.
A sri lankai cunami (2005) túlélőit is Pavehawk-okkal mentették, nem is beszélve a Katrina hurrikán okozta kalamajkáról.

Pár adat:
Személyzet: 4 fő, ebből 2 pilóta, 1 mérnök, 1 pedig a fegyverekért felelős. 12 menetfelszerelt katonát képes szállítani, akár 6 fős személyzettel + egyéb csomagjaikkal.
Méretek: 17,1 m hosszú, 5,1 m magas; üresen 7,26 t, maximális felszálló tömeg 9,9 t.
Sebesség: 360 km/h, teljes tankkal 373 mérföldet képes megtenni, külső tankokkal 508-at.

(Összehasonlításként szintén 1:48-ban a Térkősólyom mellé leszállt Theodor Calvin aka T.C. Island Hopper-e)
ő van a dobozfedélen
ő van a dobozfedélen
mh-60g_2
mh-60g_2
DF-SD-05-05649
DF-SD-05-05649
Tzefascan002
Tzefascan002
pavehawk_desert
pavehawk_desert
Tzefascan001
Tzefascan001
side
side
Névtelen5
Névtelen5
Névtelen1
Névtelen1
Névtelen4
Névtelen4
Névtelen3
Névtelen3
Névtelen2
Névtelen2
20090825313
20090825313
20090825336
20090825336
P1020571
P1020571
Névtelen6
Névtelen6
Névtelen8
Névtelen8
Névtelen10
Névtelen10
Névtelen9
Névtelen9
2009.08.24.
Utolsó módosítás: 2009.09.05.
arodostoi, Székesfehérvár
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sanyi
2009.10.16. 10:26:55
Szia!
Ne haragudj, de a makettről megtudhatnánk valamit?
lavidzs
2009.10.23. 07:26:43
Szia feri!
A fotók alapján szép munkának látom, de szerintem túl kicsi hozzá az alap.
Az hogyha egy forgószárnyasnak lelógnak az alapról a nagygyobb terjedelmű levegőben álló részei (pl rotor) az nem szerencsés, de elmegy. Viszont az, hogy a gép teljes farokrésze lelóg az már túlzás.
Ennek az orvoslásával meg is szüntetheted a faroktő alátámasztását ami rontja az öszképet.

A fotóknál engem zavar, hogy egyszerre két gépet akarsz bemutatni, és pont az eredeti téma van hátrább.
Gratulálok:
Lavidzs
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció