Pintér György - Múzeumi krimik
Sokaknak már az Eastern Express név hallatán is égnek áll a hajuk, de ez a gép nekem nagyon kellett, ráadásul limitált kit volt Austrian színekben.
A vásárlás pofonegyszerűen lezajlott, de a postázás már nem várt élményekkel gazdagított. A kész és kifizetett csomag elsőre két hetet állt a feladó ország "határán", majd további egy hetet az osztrák határon, végül a vámosok bekértek minden létező iratot (megrendelés, fizetési bizonylat, számla, stb.) és a végére még "adózni" is kellett a csomag miatt, de további két hét után végre megérkezett…
A "bombabiztos" kartondobozban "zörögtek" az öntőkeretek, de semmi sem sérült a "hosszú út" alatt. A Zvezda makettjeihez hasonlóan itt is szürke kereteken kapjuk a repülőt, de talán első látásra nem annyira "merev" a műanyag.
A két fél géptörzset összepróbáltam és jobbnak tűnt a készlet, mint sok korábbi, gyárilag elcsavarodott/-vetemedett EE makett, de aki egész gépet épít belőle, az biztos elhasznál egy kisebb adag tömítőpasztát és lesz mit csiszolnia is.
A futók sajnos nagyon kis alkatrészekből állnak, amiket nehéz volt sérülés nélkül "kikaparni" az öntőkeretekből, ráadásul elég lágy a vékony műanyag, így minden hajlik is. Ezt lehet elmondani a légcsavarokról is.
Továbbra is "agyrém" számomra, hogy a pilótafülke ablakát miért kell a tető egy részével külön alkatrészként, átlátszó műanyagból önteni… Nem megoldhatatlan a feladat, de felesleges melót ad az építőnek.
Terv szerint az egyik fél kiengedett, a másik fél behúzott futóval épült meg. Az orrfutót is félbe kellett vágnom a "landoló" verzión, így rögtön tudtam, hogy azt kb. semmi se tartja majd, elég "érzékeny", vagy inkább sérülékeny része lesz a kész faliképnek.
A függőleges vezérsík itt is "féloldalas", így a hiányzó darabot sztirolból pótoltam, a toldozás-foltozás után lehetett alakítani, tömíteni, csiszolni, majd alapozni a gépet.
Innentől felgyorsultak az események, az alapozó száradása után fehér lett a két fél Dash, aztán pedig egy nap alatt fújtam mindhárom "extra" színt a gépre. A két kék szín árnyalata egy korábbi Revell Austrian maketthez megadott szín alapján lett kikeverve.
A készlethez egy igen pontos és jó minőségű matricát kapunk, melynek csak annyi hibája van, hogy egyetlen lajstromot tartalmaz (kis csalással lehet belőle kétfélét csinálni) és csak Austrian arrows felirat van, aminek viszont a mérete nem egyezik meg a későbbi Austrian feliratéval.
A behúzott futós Q400 maradt Austrian arrows, mert így is ritkaság, de a kiengedett futós fél gépen (mint az igazin is) már olvasható a "Pfiat di, Dash!" szöveg, amit a Brent-air-decals Danielje készített el, ugyanúgy, mint az Austrian feliratot és a megfelelő lajstromot.
Az OE-LGI volt az Austrian Airlines utolsó Dash 8 Q400-as gépe, aminek komoly búcsúztató ünnepséget is tartottak, erre utalt a gépen csak néhány napig olvasható "elköszönés". A makett mögött látható borult, felhős háttér valóban az utolsó bécsi landoláskor készült fotóból került a gép mögé.