Pintér György - Múzeumi krimik
Második Trumpeter makettem kiválasztását már némi informálódás előzte meg. Persze ezt a kínálat is behatárolta, így több jelölt közül a LAV-25-öt választottam. Ez már viszonylag új készlet, 2005-ös, "pirosdobozos" széria.
Nos, kellemes meglepetés ért.
A dobozban 2 nagy (1 az alváznak, 1 a testnek) és 1 feles öntőkeret található (torony), illetve külön fakkban a test alsó és felső része, a torony, 8 darab gumikerék (+1-et nem kapunk, pedig jó lenne), matrica, fekete háló, átlátszó üveg elemek. Minden külön fóliázva. Az összeállítási útmutató kihajtható, nem pedig füzet - nálam ez nem jó pont. Jól követhető, érthető, első látásra legalábbis. Külön lapon kapunk színes festési és matricázási útmutatót.
Manapság az újabb Trumpi készletekhez maratás is jár, ebben sajnos nincs...
A doboztetőn sivatagi festésű járművet ábrázolnak, érdekes módon ilyen nincs is az útmutatóban, sőt matrica se. Persze biztos lehet kapni valahol. A festési útmutatóban egy terepszínű és egy fehér ENSZ (amiről semmi képet nem találtam még, és talán nem is szolgált sehol) változathoz adnak instrukciókat.
Extraként kapjuk az "US Marines in Iraq" figurakészletet. Erről nem sokat szólnék, a minőségük nem egy Dragon. Nem hiszem, hogy összeraknám őket. Legalábbis most tuti nem.
A készlet alapvető negatívuma, hogy a jármű - bár 2005-ös a kit - nem naprakész, inkább csak alapváltozat. Az újabb képeken láthatunk már rajta drótvágókat, illetve toronygéppuskát is. Szóval aki egy mai, karácsonyfaként kinéző, Irakban szolgáló változatot akar készíteni, annak lesz mire költeni. Maratáskészlet, toronygéppuska (alig kapható), pótkerék, hőkibocsájtást csökkentő borítás a kipufogóra, ezernyi felmálházott csomag. Eddigi vizsgálódásaim után én csak a drótvágókat sajnálom, de ezért nem valószínű, hogy megveszek egy készlet rézmaratást 4000 Ft-ért. A csövet is ki lehetne cserélni, az igazin ugyanis 3 hosszanti bemélyedés van, itt meg csak kettő. Persze találtam olyan fotókat is, ahol drótvágó és toronygéppuska sincs felszerelve, de ez a ritkább. A Trumpeter újabb LAV-25 változataihoz (légvédelmi, parancsnoki, műszaki mentő) már jár maratás, és drótvágók is.
Azóta kiderítettem, hogy a legtöbb jármű 2000 környékén átesett némi modernizáción. Ezek főbb külső nyomai: borítás a kipufogóra, új kerekek, "furatolt" csőszájfék, toronygéppuska, új rögzítési pontok a felszereléseknek. Bár ezt nem minden fotó támasztja alá. De a mai változatokra mindenképp kellenek a már említett cuccok, régebbire viszont csak a drótvágók, valamint a csőszájfék réseit el kell tüntetni.
(ez az info egy LAV-25 parancsnoktól származik).
Itt egy jó kis videó a LAV családról:
http://www.youtube.com/watch?v=rmxKkFFVVH4
A 291 alkatrészből 89 a figura, szóval ez a makett gyorsabb menetnek ígérkezik.
Az alkatrészek minőségén nagyon jól látszik a fejlődés. Sorja szinte alig, a darabok letisztultak, élesek, jól kidolgozottak. Kilökőtüske nyom sehol (!), vagyis csak nem látható helyeken. Beszívódás szintén. A szerszám pontosabb, már egyáltalán nincs "elcsúszva" az egybeöntött alkatrészek két "fele". A szerszámok csatjai, a szíjak, a kannák szerintem elég szépre sikerültek, annak ellenére, hogy műanyagból vannak. Általános élethűségről még nem tudok nyilatkozni, még folyik a fényképgyűjtés.
A gumikerekek mintázata nagyon szép, bár a feliratok hiányoznak róluk. Nincs rajtuk öntési nyom, se beszívódás, egyedül a belsejük kicsit sorjás. A fotók szerint azonban 2 féle (vagy több) gumi van használatban. Van ez, ami a készletben is van, és van durvábban bordázott, kicsit más mintával. Egyes járműveken vegyesen alkalmazzák (első 2 pár "sima", második 2 pár pedig durvábban bordázott)ezeket. A testre és a toronyra szerelhető kannákat sajnos egybeöntötték a tartókkal, ez kicsit megnehezíti majd a festést.
Mivel végül ingyen megkaptam az Eduard maratáskészletét, borult az építési sorrend. Így 3 részletben építkezek: test, torony, alváz.
Ezért a cikket is 3 blokkban írom, mindegyiket folyamatosan frissítem. A maratáskészlet leglényegesebb tartalma: drótvágók, új rács a motorháztetőre és a torony hátulján lévő kosárra, borítás a kipufogóra, új szíjak mindenhova, illetve egyéb apróságok.
Alváz, teknő:
Macerás rész. Azt javasolnám mindenkinek, hogy elsőként fussa át az egész útmutatót, és logikusan állítsa fel az esetleges új sorrendet, illetve azt, hogy miket lehet párhuzamosan csinálni.
Rögtön az első alkatrészeknél (tengelyek)némi korrekció szükséges: kis stiftekkel kapcsolódnak az alvázhoz. Ezek túl vastagok, így az alkatrész nem fekszik jól, illeg-billeg. Le kell vágni addig, amíg az egész téglalap alakú blokk felfekszik az alvázra, így stabilan ragasztható. 2 dologra kell nagyon figyelni. Az egyik az, hogy sok alkatrész törékeny, így érdemes felhevített pengével leválasztani őket a keretről. Második tipp: elég nehéz pontosan összeszerelni az alvázat, ezért fontos, hogy lassabban száradó ragasztót alkalmazzunk, hogy tudjuk állítgatni a karokat. A kerekeket rögtön az elején érdemes összeszerelni, hogy folyamatosan fel tudjuk próbálni, hogy fekszik a 8 darab együtt, nem emelkedik-e el valamelyik. Az alvázat teljesen fejezzük be, egy menetben, mert ha pl. a harmadik alkalommal kiderül, hogy valami nem passzol, addigra a ragasztó már véglegesen megköt. Nekem valamiért a hátsó 2 pár kerék mindkét oldalt 1-1 mm-rel kijjebb van az első 2 párnál. A hajócsavarok mögötti terelőlapokat festés után érdemes feltenni, különben nem lehet rendesen lefesteni azt.
Torony:
A pirinyó torony kevés, de jól passzoló alkatrészből áll, az összeállítás simán megy, minimális tömítés szükséges. A toronykosár (ami nincs benne az Eduard készletben - nem úgy mint a Lion Roar-ban) sok csiszolást igényel, de utána megfelelő darab lehet belőle. Le kell vágni a rögzítő pöcköket, valamint azok kitüremkedéseit a belső oldalon. Így az alsó és felső mélyedéseket is áttörjük, vagyis át lehet már látni rajtuk. A rögzítéshez két vékony rézcsíkot ragasztottam függőlegesen a toronykosár végeire. Ezt két-két stifttel rögzítettem, mert a fotókon jól látszik, hogy a kosár pár cm távolságra helyezkedik el a torony hátuljától. A szükséges csavarokat az Eduard kereten található forma segítségével készítettem, megolvasztott műanyagból. A toronykosár vízszintes fémhálóját felülről kell beragasztani, ezt a Trumpeter és az Eduard is rosszul mutatja, éppen ezért egy kis átszabás is szükséges. A ködgránátvető elég rossz kialakítású, két fél alapzatból kell összeállítani, mindkét felén 2-2 vetőcső található. Sok tömítéssel, vagy rézlap alkalmazásával és a csövek levágásával orvosolható a probléma. Ezek mellett még pótoltam a ködgránátvetők spirál formájú vezetékeit. A réz cső még beszerzésre vár, de ezt később bármikor a helyére lehet ragasztani.
Test:
A periszkópok rögzítése után a két felet és a hátsó részt ragasztottam össze. Hátul nem kevés faragás és tömítés, csiszolás szükséges a tökéletes illeszkedéshez. A kapaszkodók mélyedéseit és az Eduard útmutató szerint szükséges dolgokat levágtam, csiszoltam, tömítettem.
A hegesztési varratokat csak egy helyen - a kipufogódobon - pótoltam, mivel a fotókat nézegetve jelentős különbségeket vettem észre, valószínűleg idővel javult és változott az összeszerelés. A réz alkatrészekkel most nem foglalkoznék, volt velük munka bőven, de semmi rendkívüli. A lámpák vezetékeit szintén rézdrótból pótoltam. Pár dolgot a festés utánra hagytam: antennák, kannák tartói, szíjak, csatok, lapát, balta, és hasonlók.
A festésnél más színeket használtam, mint amit az útmutatóban ajánlottak, mivel egy konkrét fotó alapján dolgozok. A alap zöld szín kicsit sötétebb lesz, éles kontúrú, nagy szürkésfekete és kis barnás foltokkal.
Revell kódokban kifejezve:
68 - dark green
82 - dark earth
9 - antracit
Érdekes, hogy a viszonylag ritka festési minta a felniket is feketére festi, illetve, hogy a fekete foltokat a kerekekhez is leviszi, míg a barnát nem.
A festés után szereltem fel a különböző szíjakat, szerszámokat, antennákat. Elég idegölő munka óvatosan, ragasztófolt-mentesen feltenni őket, de végül egész jól sikerült. Sokat gondolkoztam azon, hogy telepakoljam-e a járművet mindenféle málhával, de erről végül lemondtam, mert szerettem volna megőrizni a LAV kecses vonalait.
Ezek után egy kis filterezés és koszolás következett, majd végül a lámpák megfestése.
Megérkezett a Barrel Depot fém lövegcsöve (köszönet érte gábor76-nak!), ami nagyon príma munka. A maketthez nem teljesen passzol, a végéről le kell vágni pár milliméter fölösleget, illetve körbe kell tekerni pár réteg ragasztószalaggal, hogy jól passzoljon. Tamiya gun metal akrillal alapoztam, majd híg feketével átmostam párszor.
Sajnos a torony periszkópjairól azt gondoltam, hogy kész állapotban is be tudom azokat ragasztani, de kiderült, hogy tévedtem. Így sajnos az kimaradt, de talán nem annyira feltűnő
Végeredményben egy igen pofás, "agresszívmalac" harcjárművet kaptam, ami tényleg rászolgál a Piranha névre. Az Eduard maratáskészlete sokat dob a kit kinézetén, de meg is bonyolítja az amúgy egyszerű összeszerelést.
Ha valaki csak dobozból építkezik, akkor is egy nagyon látványos, részletes, jól illeszkedő makettet kap.
Jimbow (=Jimbobá)