Pintér György - Múzeumi krimik
A makett története:
Az előző "első" repülőm mellett (ami itt is látható) ez az első,ami már rendes méretarányos, "élethű" és műanyagból van. Ez is karácsonyi ajándékként érkezett tavaly, és hát ki ne örülne egy Tomcat-nek, a világ egyik legszebb gépének (már persze szerintem). Nagyon sok mindent ezen a repülőn próbáltam először, és ez látszik is (tömítés, csiszolás, szárazfestés, maszkolás, festékszóró-használat, matricalágyító, és még sorolhatnám...). Ezt majd kérem figyelembe venni az értékelésnél!
A repülőgép története:
A repülőgép az F-14A VX-4 "Vandy One" teljes névre hallgat, a VX-4-es tesztelő-és kipróbálókötelék tagja. Ha jól értelmeztem,ezeken a gépeken próbáltak kis sok olyan technikát, amit aztán később alkalmaztak több helyen. Az interneten több fotó is fellelhető a gépekről, amellett, hogy tesztelésekre használták, sokszor volt a légierő kirakatgépe is, különböző légiparádékon, erre extravagáns külseje is igen alkalmassá teszi.
A doboz tartalma:
A dobozban 6 db fekete műanyag öntőkereten és 1 db átlátszón vannak az alkatrészek. A fekete műanyagot máig sem értem, kizárólag annak jó, aki egyáltalán nem akarja a gépet festeni, egyébként meg szörnyű, mert ugyan a fekete festés igen vékony rétegben fed (mint ahogy gondolom bármilyen színű felületen), de egy világos színnel jól meg lehet szenvedni. A kit egyfajta matricázásra kínál lehetőséget,annyi szabadsággal, hogy a pilóta nevét három kapitányból választhatjuk ki. Az összeszerelési útmutató elég gyatra, néhol annyira rossz felbontású, hogy az adott alkatrész vagy matrica helyét inkább csak találgatni lehet.
A makettel kapcsolatban nagyon kettős érzéseim vannak. Egyrészt imádom, mert egy gyönyörű gépről van szó, és egy csomó technikában a tanárom, ugyanakkor rémálmaim vannak attól, hogy még egyszer egy ilyen makettet kell összeraknom. Lehet, hogy 20-30 makett után már jólesne egy ilyen kihívás, de így kezdőként az, hogy gyakorlatilag nem volt olyan két darab,ami összeillett volna, kész mazohizmus volt.
Az öntvények hihetetlenül silány minőségűek (itt vár a polcon egy Hasegawa, egy Tamiya és egy Hobbyboss makett is, volt mivel összehasonlítanom), vékony, alig látható pozitív panelvonalakkal, vetemedett alkatrészekkel, és azzal az undok fekete színnel.
Az összerakás a hagyományos módon történik, pilótafülke, géptörzs, szárnyak, majd végül futómű és rakéták. Minden ponton bizonytalanság, rések, asszimetriák. Bár a pilótafülke amikor elkészült, nagyon tetszett, utána kicsit nézegettem a neten, meg szaklapokban képeket, ezért döntöttem végül úgy, hogy zárt kabintető lesz. Figura egy járt hozzá, mert kétüléses gép, azt is olyan "első figurásan" sikerült megcsinálnom, azért bennehagytam a gépben.
A két gépfél (alsó és felső részből illesztendő össze) nagyon sok helyen hibádzik, majd egy panelt még rá kell illeszteni a bal elejére, hát az maga volt a kínszenvedés. Ez látszik is rajta. Próbáltam én tömíteni, de vagy nem értek még igazán hozzá, vagy talán nem is igazán lehet.
Végül azért összeállt a gép és a futóművek nélkül megkapta az igazi fekete színét. A leírás elvileg selyemfényű feketét ír, én végül valahol a matt és a selyemfény között hagytam, mert így nagyon tetszik. Ezzel meghagytam a festék (Alder airbrush festék) eredeti fényét. Tudom, se fényeslakk a matricázás miatt, se végső védőlakk. Majd a következő gépen.
A matricázással kb annyi problémám volt, mint a műanyag alkatrészekkel, ahhoz képest, hogy mekkora makett, alig van rajta "felirat", és azok helyét is nagyon nehéz kitalálni a kicsi, rosszfelbontású kép miatt. Azért örömöm is volt, hihetetlen volt látni,amit a Gunze Mr mark softer-e művel a matricákkal.
Mi lenne a végső szó, amellett, hogy a képeken látjátok az eredményt? A repülő gyönyörű, hiszen egy Tomcat, a makett minősége silány, ami talán betudható annak is, hogy már nem egy mai darab. Ha valaki mazohista vagy vérprofi, és kihívásra vágyik, annak jószívvel ajánlom. Kezdők kerüljék, mint a forró vasat....