Po-2 work-in-progress

Polikarpov Po-2

1:72, KP
Pintér György - Múzeumi krimik Nemrég belebotlottam egy régi ismerősbe, a Kopro (régebben KP) Po-2 makettjébe. Persze nem tudtam ott hagyni az üzletben, a dánok úgysem tudnak értékelni egy ilyen gépet. Smile
A makettet már többszört összeraktam, több-kevesebb sikerrel. Valamikor a nyolcvanas (talán hetvenes) években jelent meg első alkalommal. Igazán egyszerű makett, de minden alap megvan a feljavításhoz. Egyszerűen csak információt kell találni a gépről - ha tudjuk hol keressük, viszonylag egyszerű megtalálni. Very Happy Érdemes Horváth Balázs oldalán is nézelődni.

A doboz új útmutatót és festési leírást tartalmaz, a régire ráfért az átalakítás. A maketten nem sok minden változott, kicsit finomítottak a részleteken, de a sorja mennyisége határozottan több, mint amikor első alkalommal vettem a kezembe a makettet, jó 15 éve.
A motorra ráfér némi pofozgatás, érdemes új hengerfejet és szelepemelőket fabrikálni. A kipufogó alkatrészei használhatóak, de azt is érdemes cserélni. A levegőbeömlőt a csövekkel együtt érdemes teljesen saját építésre cserélni.

A kabinban lehet ügyeskedni, sok minden nem látszik, de a műszerfalra ráfér egy ügyes festés és mindenképpen pótolni kell a hevedereket. Ennél több úgysem látszik (nyitott gép, de a méretarány miatt alig látni a kabinba)

A szárnydúcok sorsa még nem eldöntött, lehet, hogy újakat csinálok, az eredetiek nagyon sorjásak, szinte lehetetlen őket normálisan megtisztítani.
A réselt kormányfelületeket érdemes kivágni a szárnyból, sokkal valósághűbb lesznek. Az enyémmel is valószínűleg ez fog történni.

Pár darab még mindig repülőképes a típusból, egyik Magyarországon (még egyről tudok valahol az ex-Jugoszláviában és egyről Oroszországban). Egyszer láttam élőben is, még 1996-ban a péri műrepülő világbajnokság végén rendezett repülőnapra érkezett. Kora reggel a lázas készülődés alatt messziről hallható volt az öthengeres csillagmotor jellegzetes kerepelése. Megjelent az égen, besorolt iskolakörre és leszállt. Én sietősen az állóhelyhez mentem, elsők között akartam közelről szemügyre venni de jó pár percet kellett várni rá - nem egy renoi versenygép... Very Happy

Még nem tudom melyik gépet fogom megépíteni, de mindenképpen valamelyik régi magyar vontatógép lesz, a piros-fehér vontatófestés miatt. Egy Storchot (na jó, Cap-ot) már megépítettem hasonló festéssel, igazán látványos.

2008-06-04

Rádöbbentem, hogy a drótos dobozom otthon maradt, megakadtam a motor és kabin további részletezésével, így kicsit pihennek. Elővettem a szárnyakat, kivágtam a csűrőket és elkészítettem a felfogatások helyét. Ezek kicsit trükkösek, alulról látni őket, felülről alig látszanak, sokkal rövidebbek. Igazából most szembesültem azzal, hogy a Po-2esen nem réselt, Frise csűrő volt, de nem is a jó öreg differenciális kitérésű változat. Rengeteg képet átnéztem, a csűrő valahogy a kettő keverékének néz ki, de inkább differenciális kitérésű, mint Frise. Na mindegy, úgysem végkitérésig lesznek mozgatva, csak egy kicsit, ott meg nem igazán látszik a különbség.

2008-06-05
Ma kicsit farigcsáltam a kormányfelületeknél. Némi finombeállítás még szükséges, de a csűrőkre több időt nem szánok.
Lassan inkább azon kell gondolkoznom mit kezdjek a szárnyak és a vezérsík felületével. A KP annak idején egyszerű pozitív vonalakkal ábrázolta a vásznazást. Ha öszsehasonlítjuk ezt a fotókkal,, akkor látható, hogy a szárnyon ez még elmenne némi csiszolás után, de teljesen rossz a vezérsíknál. Ott jobban ívelt volt a felület, a vászon jobban "beszívódott". (Sokan nem tudják, de a vászon csak az ívelt felületeten hullámosodott, szívodott be, ott sem igazán látványosan. Sokszor látni eltúlzott, nem valósághű ábrázolásokat maketteken)
Építési leírás
Építési leírás
Matricalap - na ezt nem fogom használni
Matricalap - na ezt…
alkatrészek
alkatrészek
még több alkatrész
még több alkatré…
méééég alkatrész
méééég alkatré…
M-11 motor

Új szelepemelők, hengerfejek, kipufogók, szívócsövek készülnek...
M-11 motor
po_8

A kabinban is van mit ügyeskedni.
po_8
Kabin

Készülnek az ülések és a kabin padlója. Majd felkerülnek a botkormányok és pedálok is.
Kabin
A felső szárny
A felső szárny
Csűrők és vízszintes vezérsík
Csűrők és ví…
2008.05.25.
Utolsó módosítás: 2008.06.05.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hofi
2008.05.26. 14:32:54
Én is megvettem, ez volt az idei első szerzemény. Mondjuk, itt pPesten könnyebb a helyzet, mert az ember kisétál a PeCsába, és szénné fényképezi az ottani Po-2-est.
Nekem sikerült szereznem hozzá egy műgyanta motrot, de a többi feljavítást szeretném magam megoldani.
Fodi
2008.05.26. 19:31:39
A PeCsa kiállítása még nem költözött el? Azt hallottam, hogy az egészet elviszik Siófokra, vagy valahova arrafelé.
Az a gép mezőgazdasági, azért ott volt egy-két különbség. Nem tudom az pontosan melyik változat, de mezőgazdaságiból volt meghosszabított törzsű változat is.
Mekett
2008.05.26. 19:47:43
hofi!
Szolnokon is látható egy testközelből és ha jól tudom, Budaörsön is szoktak még repülni eggyel.
Azt viszont én kérdezném, hogy máshol az országban nincs már Po-2?
Fodi
2008.05.26. 19:55:03
Alkatrészek, itt-ott előkerülnek (légcsavar, motor...), de egész gép már nincs.
Podva
2008.05.26. 20:00:13
Hi
A Lengyeleknél 2005-ben volt két röpképes a SP-YPB és a SP-YZN A Jugó is megvan de az nem M-11 motoros
Üdv Podva
Fodi
2008.05.26. 20:06:17
Basszus, Jak-18-asuk is van? http://images3.jetphotos.net/img/2/4/9/4/37555_1161632494.jpg
Podva
2008.05.26. 20:08:28
Ja Jak-18-uk állítólag Esztergomi gyártású...
Amúgy Csabi szép a po-dvád csak így tovább
Üdv
Fodi
2008.05.26. 20:35:49
Megnéztem neten, a gyári szám tényleg gyanús, EM005...
hofi
2008.05.27. 08:01:00
Ha az országot "kiterjesztőleg" értelmezzük, akkor van; Kassán most újítanak fel egyet a repülőmúzeumban :)
Podva
2008.05.27. 10:40:28
Franciák is repülnek egy exjugó Marinénit...
Ami azt illeti, végül is lássuk be a Po-2 nem egy rakétatechnológiával készült eszköz... Ha van egy viszonylag megkímélt múzeumi példány, meg ez-az az M-11 hez akkor egy ügyes asztalos meg egy motorszerelő lassacskán össze tudja hozni... Amúgy Jak 18-unk nekünk is van múzeumban,(egy a Pecsában, egy Szolnokon) még akár abból is lehetne röpképes nekünk is... Persze ez pénz és szándék kérdése
Fodi
2008.05.27. 11:57:38
Ha jol tudom tervek vannak ra - ez volt az utolso infom egy evvel ezelott.
hofi
2008.05.27. 12:02:45
Azok vannak itten Duna-hidakra meg ötös metróra is :D
Fodi
2008.05.27. 12:08:15
Otos? En a negyesnel leragadtam... :) Egyebkent azok politkiusok, nem pedig repulesorult emberek - bennuk azert tenyleg van akarat, elobb-utobb csak sikerul alkotni valamit.

A Gold Timer honlapjan van egy megjegyzes, hogy szeretnenek egy Jak-11-est es Jak-18-ast is felujitani. Nem tudom ez mennyire aktualis info, mert a Szolnokra kerult Me-108-ert egy jo allapotu 11-est adtunk cserebe, ha jol tudom.
lori
2008.06.09. 21:16:27
Érdekes és hálás téma. Eddig nagyon tetszik, várom a folytatást!

Jó munkát:

lori
Fodi
2008.07.12. 22:01:22
Lassan folytatodik az epites, csak legyen idom es energiam. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció