Pintér György - Múzeumi krimik
Nemrég belebotlottam egy régi ismerősbe, a Kopro (régebben KP) Po-2 makettjébe. Persze nem tudtam ott hagyni az üzletben, a dánok úgysem tudnak értékelni egy ilyen gépet. Smile
A makettet már többszört összeraktam, több-kevesebb sikerrel. Valamikor a nyolcvanas (talán hetvenes) években jelent meg első alkalommal. Igazán egyszerű makett, de minden alap megvan a feljavításhoz. Egyszerűen csak információt kell találni a gépről - ha tudjuk hol keressük, viszonylag egyszerű megtalálni. Very Happy Érdemes Horváth Balázs oldalán is nézelődni.
A doboz új útmutatót és festési leírást tartalmaz, a régire ráfért az átalakítás. A maketten nem sok minden változott, kicsit finomítottak a részleteken, de a sorja mennyisége határozottan több, mint amikor első alkalommal vettem a kezembe a makettet, jó 15 éve.
A motorra ráfér némi pofozgatás, érdemes új hengerfejet és szelepemelőket fabrikálni. A kipufogó alkatrészei használhatóak, de azt is érdemes cserélni. A levegőbeömlőt a csövekkel együtt érdemes teljesen saját építésre cserélni.
A kabinban lehet ügyeskedni, sok minden nem látszik, de a műszerfalra ráfér egy ügyes festés és mindenképpen pótolni kell a hevedereket. Ennél több úgysem látszik (nyitott gép, de a méretarány miatt alig látni a kabinba)
A szárnydúcok sorsa még nem eldöntött, lehet, hogy újakat csinálok, az eredetiek nagyon sorjásak, szinte lehetetlen őket normálisan megtisztítani.
A réselt kormányfelületeket érdemes kivágni a szárnyból, sokkal valósághűbb lesznek. Az enyémmel is valószínűleg ez fog történni.
Pár darab még mindig repülőképes a típusból, egyik Magyarországon (még egyről tudok valahol az ex-Jugoszláviában és egyről Oroszországban). Egyszer láttam élőben is, még 1996-ban a péri műrepülő világbajnokság végén rendezett repülőnapra érkezett. Kora reggel a lázas készülődés alatt messziről hallható volt az öthengeres csillagmotor jellegzetes kerepelése. Megjelent az égen, besorolt iskolakörre és leszállt. Én sietősen az állóhelyhez mentem, elsők között akartam közelről szemügyre venni de jó pár percet kellett várni rá - nem egy renoi versenygép... Very Happy
Még nem tudom melyik gépet fogom megépíteni, de mindenképpen valamelyik régi magyar vontatógép lesz, a piros-fehér vontatófestés miatt. Egy Storchot (na jó, Cap-ot) már megépítettem hasonló festéssel, igazán látványos.
2008-06-04
Rádöbbentem, hogy a drótos dobozom otthon maradt, megakadtam a motor és kabin további részletezésével, így kicsit pihennek. Elővettem a szárnyakat, kivágtam a csűrőket és elkészítettem a felfogatások helyét. Ezek kicsit trükkösek, alulról látni őket, felülről alig látszanak, sokkal rövidebbek. Igazából most szembesültem azzal, hogy a Po-2esen nem réselt, Frise csűrő volt, de nem is a jó öreg differenciális kitérésű változat. Rengeteg képet átnéztem, a csűrő valahogy a kettő keverékének néz ki, de inkább differenciális kitérésű, mint Frise. Na mindegy, úgysem végkitérésig lesznek mozgatva, csak egy kicsit, ott meg nem igazán látszik a különbség.
2008-06-05
Ma kicsit farigcsáltam a kormányfelületeknél. Némi finombeállítás még szükséges, de a csűrőkre több időt nem szánok.
Lassan inkább azon kell gondolkoznom mit kezdjek a szárnyak és a vezérsík felületével. A KP annak idején egyszerű pozitív vonalakkal ábrázolta a vásznazást. Ha öszsehasonlítjuk ezt a fotókkal,, akkor látható, hogy a szárnyon ez még elmenne némi csiszolás után, de teljesen rossz a vezérsíknál. Ott jobban ívelt volt a felület, a vászon jobban "beszívódott". (Sokan nem tudják, de a vászon csak az ívelt felületeten hullámosodott, szívodott be, ott sem igazán látványosan. Sokszor látni eltúlzott, nem valósághű ábrázolásokat maketteken)