Pintér György - Múzeumi krimik
Nemrég regisztráltattam magam a legismertebb magyar aukciós oldalon. Első dolgom volt, hogy megnéztem a makett kínálatot. Némi keresgélés után találtam rá egy azonosíthatatlan gyártójú Po-2 makettre. A gép rögtön felkeltette az érdeklődésemet, mivel többféle változat is megépíthető belőle. Szerencsére az aukciót is sikerült megnyernem (egyedüli licitálóként...), így izgatottan várhattam a postást. Időközben Miggyuri segítségével kiderült, hogy valószínűleg a Korpak cég gyármányáról van szó.
Pár nap múlva már szemügyre vehettem a készletet. A makettet több évvel ezelőtt vette az előző tulajdonos egy "lengyelpiacon". Sajnos dobozt és matricát nem adtak hozzá, így a matricakészítés feladata rám vár.
Az alkatrészek négy "kórházzöld" és egy átlátszó kereten helyezkednek el. Megtalálhatjuk a normál, a sítalpas, az úszótalpas, az utasszállító és a betegszállító változat alkatrészeit. Ha idősebb makettezők megnézik a keretek fotóit, akkor minden bizonnyal ismerősek lesznek. A készlet ugyanis szinte teljesen megegyezik a KP (Kopro) normál változatú Po-2 gépével. A KP készlet sokkal szebb, de nem tudom eldönteni, hogy az eredeti öntőszerszámok melyik cégtől vándoroltak át a másikhoz. :) A Korpak maketten csak pozitív panelvonalakat találunk, és a szegecsek is sokkal durvábbak, mint a KP esetében.
Az összeállítás nem túl bonyult, de az utasszállító változat elkészítésénél már át kell szabnunk a törzset. A pilótafülke berendezése minden szükségest tartalmaz, de nem árt pár fotót szerezni az eredetiről. A pilóták hevedereit mindenképpen készítsük el, sokat javít a teljesen nyitott pilótakabin látványán. Én ezeket alumínium fóliából szoktam elkészíteni. Első lépésként egy fóliadarabot mindkét oldalán lefestek a kívánt színűre. A hevederek régebben általában natúr vászon színűek voltak, de mostanában gyakoribb a fekete műszálas változat. Ezután kb. 0,8-1 mm széles csíkokat vágok belőle (1:72-ben). A csatokat 0,14 mm-es rézdrótból szoktam elkészíteni. A hevederek természetesen változtatható hosszúságúak voltak, ezt ne felejtsük el ábrázolni.
A törzs összeragasztása után jöhet az M-11-es csillagmotor és a törzs egyéb apróságai. A motor elég gyenge, mindenképpen alapos feljavítást igényel. Csak a hengereket ábrázolták, a szelepek és az azokat mozgató rudak teljesen hiányoznak. A törzs oldalán számos apró "kütyü" volt (Venturi-cső a műszerek számára, kormánymozgató himbák). Ezeket jobb, ha magunk készítjük el.
A szárnyak építésénél nem árt némi tapasztalat. Nagyon át kell gondolni az építés és a festés lépéseit. Ha összerakjuk a gépet külső festés nélkül, akkor a szárnyak ás szárnydúcok festése nem lesz egyszerű feladat...
Mint minden kétfedelű gépnél, itt is pótolnunk kell a merevítőhuzalokat. Az összerakási útmutató ehhez semmilyen segítséget nem ad, így nekünk kell fotók és egyéb rajzok alapján elkészítenünk a huzalokat. Én ehhez hajszálat, vagy harisnyaszálat szoktam használni. Mindenképpen nézzünk meg fotókat az eredetiről, mivel többféle rögzítési mód is létezett. Bár 1:72-ben ebből nem sok minden látszik. A legegyszerűbb eljárás az, ha vékony (0,3...0,4 mm) fúróval lyukakat készítünk a huzalok számára, és ezekben pillanatragasztóval rögzítjük őket.
A festésről nem sokat tudok írni, mert az útmutató ehhez sem ad semmilyen támpontot... Érdemes az Interneten keresgélni, néha elég érdekes festéseket lehet találni.
A makett nekem nagyon tetszik. Rengeteg változatot építhetünk meg belőle. Mivel a makett alapja megegyezik a könnyebben beszerezhető KP-vel, nyitott az út a maradék alkatrészek segítségével történő átépítések előtt.