Podva

Polikarpov Po-2

1:72, Korpak
Pintér György - Múzeumi krimik Nemrég regisztráltattam magam a legismertebb magyar aukciós oldalon. Első dolgom volt, hogy megnéztem a makett kínálatot. Némi keresgélés után találtam rá egy azonosíthatatlan gyártójú Po-2 makettre. A gép rögtön felkeltette az érdeklődésemet, mivel többféle változat is megépíthető belőle. Szerencsére az aukciót is sikerült megnyernem (egyedüli licitálóként...), így izgatottan várhattam a postást. Időközben Miggyuri segítségével kiderült, hogy valószínűleg a Korpak cég gyármányáról van szó.

Pár nap múlva már szemügyre vehettem a készletet. A makettet több évvel ezelőtt vette az előző tulajdonos egy "lengyelpiacon". Sajnos dobozt és matricát nem adtak hozzá, így a matricakészítés feladata rám vár.
Az alkatrészek négy "kórházzöld" és egy átlátszó kereten helyezkednek el. Megtalálhatjuk a normál, a sítalpas, az úszótalpas, az utasszállító és a betegszállító változat alkatrészeit. Ha idősebb makettezők megnézik a keretek fotóit, akkor minden bizonnyal ismerősek lesznek. A készlet ugyanis szinte teljesen megegyezik a KP (Kopro) normál változatú Po-2 gépével. A KP készlet sokkal szebb, de nem tudom eldönteni, hogy az eredeti öntőszerszámok melyik cégtől vándoroltak át a másikhoz. :) A Korpak maketten csak pozitív panelvonalakat találunk, és a szegecsek is sokkal durvábbak, mint a KP esetében.

Az összeállítás nem túl bonyult, de az utasszállító változat elkészítésénél már át kell szabnunk a törzset. A pilótafülke berendezése minden szükségest tartalmaz, de nem árt pár fotót szerezni az eredetiről. A pilóták hevedereit mindenképpen készítsük el, sokat javít a teljesen nyitott pilótakabin látványán. Én ezeket alumínium fóliából szoktam elkészíteni. Első lépésként egy fóliadarabot mindkét oldalán lefestek a kívánt színűre. A hevederek régebben általában natúr vászon színűek voltak, de mostanában gyakoribb a fekete műszálas változat. Ezután kb. 0,8-1 mm széles csíkokat vágok belőle (1:72-ben). A csatokat 0,14 mm-es rézdrótból szoktam elkészíteni. A hevederek természetesen változtatható hosszúságúak voltak, ezt ne felejtsük el ábrázolni.

A törzs összeragasztása után jöhet az M-11-es csillagmotor és a törzs egyéb apróságai. A motor elég gyenge, mindenképpen alapos feljavítást igényel. Csak a hengereket ábrázolták, a szelepek és az azokat mozgató rudak teljesen hiányoznak. A törzs oldalán számos apró "kütyü" volt (Venturi-cső a műszerek számára, kormánymozgató himbák). Ezeket jobb, ha magunk készítjük el.

A szárnyak építésénél nem árt némi tapasztalat. Nagyon át kell gondolni az építés és a festés lépéseit. Ha összerakjuk a gépet külső festés nélkül, akkor a szárnyak ás szárnydúcok festése nem lesz egyszerű feladat...
Mint minden kétfedelű gépnél, itt is pótolnunk kell a merevítőhuzalokat. Az összerakási útmutató ehhez semmilyen segítséget nem ad, így nekünk kell fotók és egyéb rajzok alapján elkészítenünk a huzalokat. Én ehhez hajszálat, vagy harisnyaszálat szoktam használni. Mindenképpen nézzünk meg fotókat az eredetiről, mivel többféle rögzítési mód is létezett. Bár 1:72-ben ebből nem sok minden látszik. A legegyszerűbb eljárás az, ha vékony (0,3...0,4 mm) fúróval lyukakat készítünk a huzalok számára, és ezekben pillanatragasztóval rögzítjük őket.

A festésről nem sokat tudok írni, mert az útmutató ehhez sem ad semmilyen támpontot... Érdemes az Interneten keresgélni, néha elég érdekes festéseket lehet találni.
A makett nekem nagyon tetszik. Rengeteg változatot építhetünk meg belőle. Mivel a makett alapja megegyezik a könnyebben beszerezhető KP-vel, nyitott az út a maradék alkatrészek segítségével történő átépítések előtt.
A felső szárny, a motor és egyéb apróságok
A felső szárny, a motor és egyéb apróságok
Törzs, vezérsík, konténer
Törzs, vezérsík, konténer
Szárnydúc, légcsavar, törzs
Szárnydúc, légcsavar, törzs
Alsó szárny, úszótalp, utasváltozat gerince
Alsó szárny, úszótalp, utasváltozat gerince
2007.11.30.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció