RWD-8 a "Magyar Recon"

RWD-8

1:72, Master Craft No.020453
Pintér György - Múzeumi krimik A 2011-es mosonmagyaróvári makett kiállitáson, amit a csehek csak "Mošoň"-nak emlegetnek, a lépcső melletti folyosó végében két lengyel árult némi ezt-azt. Már semmi sem volt tervben, a keret elköltve, tehát csak tét nélkül nézelődtem, amikor megláttam egy számomra ismeretlen felsőszárnyas repülőt egy dobozon, rajta az "egyszervolt légierő" nagy háromszinű ék felségjelével. A keverékszláv-lengyel kérdésre, miszerint "szkolko to kosztuje" vagyis mennyibe kerül(mit kóstál :) ) 2,5 eur volt a válasz. Ennyiért nem lehet makettet otthagyni. De hogy mit is vettem, fogalmam sem volt, nemhogy a makettet magát nem ismertem, de még a gép tipusát sem. Az azóta eltelt időben sikerült némileg kikupálódnom RWD ügyben, és olyan érdekes dolgokat tudtam meg, amik a makett épitésére is kihatottak...

Tehát az RWD-8: Már 1930-ra kiderült, hogy a lengyel pilótaoktatás a megnövekedett igények miatt új, nagyobb teljesitményű, ugyanakkor könnyen, egyszerűen kezelhető és üzemeltethető repülőgép tipust kiván. Az 1931-ben kiirt pályázat három esélyese közül az S. Wigura tervezte kis felsőszárnyas került ki győztesen. A gyártás megkezdése előtt, még 32-ben csatlakozott hozzá S. Rogalsky, valamint J. Drzewieczki, igy adódott ki az R.W.D. csapat. A prototipus, valamint az első darabok a DWL gyár csarnokaiban készültek. Később, amikor hivatalosan is a katonai pilótaoktatás alapvető gépévé választották, a civil DWL-től az állami tulajdonú PWS gyárhoz került a gyártás. Több átalakitáson esett át, ami a repülő külső megjelenésén és belső tulajdonságain is meglátszott. Ugyanakkor mindvégig megmaradt egy könnyű, alapfokú kiképző és túrarepülőnek. Súlya üresen nem érte el a fél tonnát, de a csúcsaebessége sem a 200km/órát. (Hacsak nem szabadesésben) Licenszjogát több ortszágba is eladták, igy Litvániába, Csehországba - ahol azonban nem épitettek egy darabot sem - és Jugoszláviába. Lengyelország 39 szeptemberi lerohanásakor bevetették mint felderitőt, zavarórepüléseket hajtott végre, az összeomlás idején pedig a meglévő mennyiség csaknem egynegyedével külföldre menekültek pilótáik, illetve a maradék nagyrészét felgyújtották.

Magyarországra két darab jutott, láthatólag a PWS modifikációból, de kiegészitő felső szárnytartállyal. Vélhetőleg mindkettő katonai lajstromú gép volt. Találtam olyan forrást, miszerint a deblini pilótaiskola állományából származott az egyik, bár ezt más forrás nem erősitette meg. Viszont az egyik oktató visszaemlékezése szerint, akik közúton, menetben igyekeztek átjutni Magyarországra, már a határ magyar oldalán estek orosz fogságba... (A szomszédos Szlovákia a németek oldalán, mint agresszor vett részt a hadműveletekben, hadüzenet nélkül. Utólagosan, a mai szlovák történészek ezt azzal indokolják, hogy Lengyelország üdvözölte az első bécsi döntést, és a közös magyar-lengyel határt, valamint hogy a lengyelek szivesen látták volna, ha Magyarország a megmaradt szlovák területeket is annektálja. Ez Lengyelország több nagyvárosában utcai felvonulásokban, szimpátia tüntetésekben (már akkor is) megnyilvánult.)

A makett: Mondhatnám, hogy az eredete homályba vész. Nem tudom mikor esett ki a fröccsöntő formából az első darab, de szinte bizonyosan több, mint 30éve. Az elkövető cég a számunkra semmit sem jelentő PZW nevet viselte. Ez a makett reinkarnálódott változatlan formában a MasterCraft közreadásában. Két csomagolásban is kijött, az első egy spanyol falangista felderitésre használt gépet ábrázol, mig a másik, a mi szivünknek kedves ék felségjelű magyar gépet.
A MasterCraft dobozgrafikák általában nem az alakhűséggel tűnnek ki, sokkal inkább látványos szineikkel, amivel ez esetben sincs semmi hiba, viszont az én példányomnak olyan gyenge volt a ragasztása, hogy még aznap szétjött.

Két matricaiv, két öntőkeret, plusz az átlátszó, már amennyiben "öntőkeretnek" lehet nevezni két egymással szembeforditott aprócska szélvédőt. Azt sajnos nem áll módomban bemutatni, nem érte meg a másnapot. Örökre eltűnt a lakásban jelenlévő dimenziókapuk egyikében, amik az elveszett dolgok világába vezetnek. Valószinűleg együtt pihen ott egy Hummel matricaivvel, Su-25-ös futószárral, Il-28-as antennával, MiG 3-as kabintetővel, pitotcsövekkel, rakétákkal, és még csak az Isten a megmondhatója mi mindennel, amik évek során szintén eltávoztak a zárt szobában lévő eme homályzónába..
A maradék két öntőkeret némi optimizmusra ad okot, az alkatrészek száma csekély, öntéshiba alig, ránézésre "weekend edisön" :)

A probléma akkor kezdődik, amikor valaki egy konkrét gépet, konkrétan a két magyar tulajdonban valaha jegyzett gép egyikét szeretné elkésziteni. Nagyon gyorsan kiderül ugyanis, hogy ez egy teljesen más gyár, teljesen más modifikációjú terméke. Sőt, azt kell mondanom, hogy a HA-RAA valószonűleg egy öszvérgép volt, vagy a lengyel források sem épp megbizhatóak - legalábbis az általam használtak. A makett - a kabinteret kivéve - a PWS gyár által Izraelbe eladott iskolagépek csaknem pontos mása. Azt azért a judeofileknek elmondom, hogy a kipufogósor igy is a rossz oldalra került.

A magyar gépeknek más alakú futószára, másfajta kipufogója, plusz szárnytartálya, és más műszerezettsége volt. Ez utóbbi nem baj, mivel semmilyen sincs, ezt is-azt is úgy kell legyártani. A kabin kialakitására több rajz és fotó is van a neten. A "két darab óra egy csövön" modifikációtól az "agyonműszerezett" zsidó gépekig. Az ulés és a botok sem a valóságot mintázzák, a bot átalakitható, az ülés kuka.

Magára az épitésre nem térek ki, nem tudnék sokat hozzátenni a közösség tudásszintjéhez.

A durva és vastag szárnydúcok egy részét, a futószárakat, a magassági kormány mozgató mechanikát, az egyébként nem látható pedál és botkormány összekötő rudazatot,a törzsmerevitő bordázat egy részét különféle drótokból hoztam össze, a szárnytartály, olajhűtőtartály, kipufogó-burkolat, plusz levegőbeömlő a motor oldalán papir és gitt, a pitot, és hűtőfolyadék beöntőcső formázott öntőkeret-darab, a szélvédők PET-palack, a huzalok 0,12-es damil... Nem épp a legvékonyabb, de ez volt. Ennek megfelelően sokkal több pillanatragasztó fogyott, mint hagyományos makettragasztó. A bádogos, vagy inkább drótos-munka természetesen nem tökéletes, legszembetűnőbb eltérés a túlméretezett magassági-kormány mozgató mechanizmus. De gyengére sikerült a kabin, műszerfal, olajhűtő, nem készitettem el a felső tartályból az alsóba átvezető csöveket, a szélvédők sem túl jók, bár a HA-RAA képein látszik, hogy a valóságban sem voltak egyformák, stb...

A két gép közül talán a Ha-RAA, vagyis az I.281-es a fotóügyileg jobban dokumentált. Eredeti szine, nagyvalószinűséggel zöld, a Magyarországon használt fajta, vagyis egyfajta középzöld. Van fotó, már civil jelzéssel, de még zöld szinnel. Az eredeti I - mint iskola jelzésű gépekről nem találtam képet, de valószinűleg a lengyelek sem, talán ezért mellékeltek fehér és fekete számsort is a gépekhez. Civil immatrikulációjút viszont igen, ezért nem igazán világos, hogy a mellékelt matricaiveken, amin pl. egy cseh "what if" is helyet kapott, miért nem kapott helyet a HA-RAA, vagy a HA-RAB. ...

Érdekességnek tartom, hogy szinte az összes lengyel forrás, ami az RWD-8-ról, mint tipusról ir, külön megemliti a Magyarországra evakuált két gépet, sőt, az egyik honlap, ahol a frissen leszállt gépet körülálló lengyel és magyar katonákat ábrázoló fotó is megjelent irja, hogy Magyarországon a lengyel katonák nem érezték magukat hadifoglyoknak, hisz "Polski, Wegry dva bratanki....." :)
2011. október 444
2011. október 444
2011. október 443
2011. október 443
2011. augusztus 015
2011. augusztus 015
2011. augusztus 018
2011. augusztus 018
2011. augusztus 021
2011. augusztus 021
2011. augusztus 025
2011. augusztus 025
1727_2_mscB46_2
1727_2_mscB46_2
1726_2_mscB45_4
1726_2_mscB45_4
2011. október 119
2011. október 119
2011. október 263
2011. október 263
2011. október 271
2011. október 271
2012. 013
2012. 013
2012. 302
2012. 302
2012. 298.makettinfo
2012. 298.makettinfo
2012. 139
2012. 139
2012. 134makettinfo
2012. 134makettinfo
2012. 300
2012. 300
RWDp2
RWDp2
2011.12.31.
Utolsó módosítás: 2012.04.21.
milesChristi, Csallóközkürt
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
messzeres
2012.05.04. 19:34:28
Szevasz!
A cikk elejét akár én is írhattam volna, ugyanakkor én is úgy jártam mint te, bár én tudtam, h. volt ilyen gép az MKHL-ben. Én azóta sem mertem belefogni a szárny túlzott bordázottsága miatt, így átalakítás nélkül olyan mintha nem is vásznazottak lennének a szárnyak, és a csűrők, pedig hát az eredeti gépeken azok voltak.
Azért rám jó benyomást tett a maketted,és sokkal jobb mint az enyém, mert lehet, h. az enyém soha nem készül el. Viszont így egy ritka madár gyarapítja a gyűjteményed!
Gratula!
ecsetes
2012.05.04. 19:43:09
Szia!
Magyar gép, csak szép lehet! Szerintem kihoztad a készletből a maximumot, gratula. Őszintén szólva egészen sárga vagyok az irigységtől... Ha valakinek van ilyen gépe dobozban szóljon!
ecsetes
2012.05.04. 19:43:31
Szia!
Magyar gép, csak szép lehet! Szerintem kihoztad a készletből a maximumot, gratula. Őszintén szólva egészen sárga vagyok az irigységtől... Ha valakinek van ilyen gépe dobozban szóljon!
ecsetes
2012.05.04. 19:44:00
bocs...
pecso
2012.05.05. 09:14:56
Szia!
Gratulálok a maketthez! Nekem bejön! Remélem élőben is megnézhetjük Dunaszegen a versenyen.
milesChristi
2012.05.05. 13:25:48
Köszönöm a hozzászólásokat. :)
A bordázottság tompitására volt egy olyan ötletem, hogy lefújatom surfacerrel az egészet, utána finom polir, hogy az élek tompuljanak el,de a bordák tövéből nem szedné ki azt. Ezt párszor elismételve elméletileg eléggé letompult éleket és feltöltött árkokat kapnánk, elméletileg. Na de mi a különbség az elmélet, meg a gyakorlat közt? :))))

ecsetes, pecso, kösz a dicséretet, lett volna még mit csinálni vele, hogy igazán jó legyen. De legalább elindultam azon az úton. :))
Dunaszeg tervben van, de oda a fiam(fiaim?) visznek valamit, ha minden igaz. :)
pigasos78
2012.05.05. 18:04:46
Üdv!
Hu, de szép kis lélekvesztő! Gratulálok!
pecso
2012.05.05. 20:32:18
A fiúk versenyre hozzanak.
Téged meg kiállítóként várunk szívesen!
Gábor
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció