Pintér György - Múzeumi krimik
Rába F16 4x4 Máv balesti mentő
Régen írtam már cikket egy elkészült kamionról, gondoltam most elérkezett az ideje, mert egy igazán hazai járművet sikerült elkészíteni, mégpedig a MÁV baleseti mentő/műhelykocsi verziójának makettjét. Mielőtt magáról az építésről írnék, néhány szóban kitérnék az eredeti járműre is, mert ez egy igazán különleges és egyedi kamion. Annyira egyedi, hogy a valóságban is csak egy példány létezik belőle, ami a 90-es években készült el, és jelenleg is szolgál még Debrecenben. Mind a tervek, mind a gyártás, mind az engedélyezés, vizsgáztatás Jászkiséren, az ottani MÁV járműjavítónál történt. Annak idején vásároltak a Rábától egy F16-os fülkés alvázat, valamint egy plusz fülkét hozzá, és ők építették át, készítették el a vasúti járóképességet, és a felépítményt is. Mindez kb egy fél éves folyamat volt, nekem kicsit több időbe telt az elkészítése. Szerencsére kaptam még eredeti tervrajzot a Rábáról, ami nagy segítségemre volt az építés során, valamint egy barátom segítségével bejutottam Debrecenbe a vasúti javító területére, ahol alaposan körbe fényképeztem az eredetit.
Szóval ilyen előkészületek, és tervezések után kezdtem neki az építésnek. Az alap az Italeri Daf 3300-as makettje volt, de ebből szinte csak a fülke elemeit használtam fel. A váz első része még a Dafból jött, de a rugók már erősítést kaptak, és az első híd helyére egy hajtott hídtest került. A motor Kusti barátomtól érkezett, egy álló, turbós Rába motor. A hátsó futómű alapja egy Volvoé volt, ez lett átalakítva egy teljesen más rugózással. Már itt használtam a cseh CTM Rába maratásának elemeit, mind a kerékagyaknál, mind a difiházon.
Közben elkezdtem építeni a fülkét is, itt a két fülke megfelelő összeállítása, illesztése volt a nehezebb feladat, majd a tető legyártása hozzá. Mivel az eredeti járművet úgy építették meg, hogy képes legyen sínen is menni, ehhez leengedhető segédkerekeket készítettek hozzá a motor mögött, és a hátsó futómű mögött. A hajtásról ilyenkor is a normál kerék gondoskodik, csak az irányítást veszik át a vasúti kerekek. Ezeknek az elkészítése, beépítése volt a következő feladat a helyükre. Az ilyen építésekben az a jó, hogy több folyamatot is tudok párhuzamosan végezni, így a már összerakott fülke a tömítések után megkapta az első alapozóréteget is. Persze ezen még kellett javítani, de nem sokkal később kezdődhetett a festése is.
Amit viszonylag egyszerű volt elkészíteni, az a felépítmény, vagyis a doboz. Ezt csak simán sztirol lapokból raktam össze, majd karcoltam az illesztéseket, ragasztottam rá a szükséges kiegészítőket. Közben az alváz is lefestésre került, belekerült a motor, osztómű, és egyéb apróságok. Már itt elkezdtem a koszolást, koptatást, mert azt már viszonylag hamar eldöntöttem, hogy ez bizony nem egy csili-vili kamion lesz, hanem ahhoz hasonló, mint ez eredeti. Ami még szintén elég nagy feladat volt, a belső tér elkészítése. Itt felhasználtam az eredeti Daf belsőt, majd ehhez építettem hozzá az átalakított részt, ahol összesen 8 embernek van hely. Miután mind a fülke, mind a doboz megkapta a végleges színt, jött a nagy feladat, valahogy kellenének rá fehér felíratok. Ehhez Lassú Tibi volt a segítségem, aki fotómaratásból elkészítette nekem a kellő fújósablonokat, majd ezeket használva fújtam fel a fehér feliratokat. Ezután következett az amortizálás, koptatás, rozsdázás, koszolás, hogy használt benyomást keltsen majd a kész jármű. A fülke oldalablakait volt ahol nekem kellett legyártani 0,5-ös plexiből, és volt ahol az eredetit használtam. A doboz alá kerültek kiegészítők, valamint a vasúti kerekek vezérlése, és más kiegészítők. A hátfalra került egy átalakított Italeri emelőhátfal, valamint egyedi lámpatartók, és több apróság. Nagyon sok „apró” dolog lett még kialakítva, megépítve rajta, felsorolni se tudom, de nincs is igazán értelme szerintem.
Összességében azt mondhatom, hogy kb a makett 80 százaléka saját építés, vagy erősen átépített, szinte nincs egy olyan Italeri alkatrész sem, amelyhez ne nyúltam volna hozzá, még a tükörtartók sem eredetiek. Az építés igazi kihívás volt, ezért is választottam, és egy olyan kamiont sikerült elkészítenem, amelyből a valóságban és makettben is csak egy létezik.