Rába a Hungarocamion színeiben

Rába 831

1:24, Italeri, Heller és saját építés (2007)
Pintér György - Múzeumi krimik Mielőtt belemerülnék a makett ismertetésébe, néhány szót magáról az alapjárműről.
A Rába gyár egy régi magyar gépgyár, a XIX század végén kezdett gyártani. Sok minden készült náluk, többek között teherautó is. A 60-as évek közepén a pártvezetés, vagy a KGST úgy határozott, hogy szükség van egy modern teherautóra, és ezért megvették az akkor valóban modern MAN licencet. Az első sorozatokban még MAN motor volt, de rövidesen áttértek a saját gyártású motorra. Érdekes, hogy a fülke gyártásba sohasem fogtak bele, azt mindig vették. Eleinte a francia Saviem szállította őket –akkor éppen szövetségben volt az MAN-el, és együtt működtek- később viszont a ROMAN-DAC féle fülkék kerültek fel. Sajnos a kettő között igen nagy különbség volt minőségben, mindenki találja ki melyiknek a javára. Ezt a típust sokan Edének becézték, az akkori vezérigazgató, Horváth Ede után. Manapság már igen kevés fut az utakon belőle, az is az utolsó szériákból. A kicsit idősebb korosztály még biztosan emlékszik a Hungarocamionos Rábákra, melyek bejárták Európa-Ázsia útjait. A sofőrök ugyan jobban szerették a Mercedest vagy a Volvot, de a Rábán megtanultak vezetni.

Régóta gondolkoztam már valami magyar témájú kamion megépítésén, és úgy döntöttem, hogy egy régi Hungarocamionos Rába lesz az áldozat, mert kedvenceim a 70-80-as évek kamionjai. Az alap egy Italeri féle régi F8-as MAN volt, bőséges átalakítással.

Elsőnek a motor megépítését irányoztam elő, ahol igen sok saját építés történt. A Rábákban döntött motor volt, a makettben pedig egy álló MAN. Az eredetiből szinte csak az olajteknőt és a sebességváltót használtam fel, a többi sztirol, és régi alkatrészek együttese. Szerencsére vannak régi eredeti Rábás prospektusaim, melyek igen nagy segítségemre voltak az építés során. Kapott vezetékelést is, melyeket 0,3-0,5 mm-es rézdrótokkal végeztem.
A motor után a váz következett, melyet elvágtam a váltó után, és egy sztiroldarab közbeiktatásával beépítettem egy Ivecotól örökölt hátsó hidat. A váz hátulja szintén kapott egy kis toldást, majd rákerült a saját gyártású pótkeréktartó. A kardántengelyt két darabból hoztam össze, középen a vázhoz a rögzítve.
A kipufogódob Iveco származék, még ez hasonlított legjobban a Rábára, a csöveket meg régi darabokból hoztam össze.
Az üzemanyagtankot szintén magam gyártottam le sztirollapokból, majd az egészet beborítottam 0,3-as sztirollal. Az oldalán lévő csíkok vékony profilokból vannak, a tartója u profilú sztirolból készült, végén rézdrótból imitált csavarkötéssel. Az akkumulátor tartója szintén átdolgozásra került, csakúgy mint a légtartályok, melyek egy része egy bontott Mercitől jött. A rögzítést itt is rézdróttal oldottam meg, csakúgy mint utána a kábelezést.
Ezzel párhuzamosan összeállítottam a platót, mely gyári Italeri, és lefestettem alumíniumra az oldalát, sárgára a ponyvát. Elkészült alá a segédváz is, majd az oldalára két tároló doboz. A hátsó sárvédők szintén saját gyártásúak, csakúgy mint a hátsó lámpatartó a lámpákkal. Közben összeépítettem a fülkét, melyen ki kellett cserélnem a hűtőmaszkot az MAN logó miatt. Az elejére félgömbölyű sztirolból megcsináltam a jellegzetes csíkokat, majd lealapoztam. Száradás után fényes fehér következett két sorban, majd maszkolás, és jöhetett a zöld szintén két sorban. Az első lökhárító is átszabásra került, sztirol és jó sok tömítő segítségével nyerte el végleges formáját. Az aljára került ködlámpa, és rézdrótból egy fellépő.
A belső tér némi feljavítása is megtörtént, papír zsebkendőből üléshuzat, takaró, szerszámok, mappák kerültek be. Az első ablak elé új napellenzőt készítettem, amilyen a Rábára jellemző volt. A tetőre felkerült a régi kiegészítő készletből származó spolier is, sárgára festve.
A felíratok, matricák, rendszámok, emblémák Illyés János barátom és felesége keze munkáját dicsérik, nagyon profin megoldották a dolgot.

A gépes után kellet egy pótkocsit is gyártanom, mert úgy lett teljes a szerelvény. Ilyen 3 tengelyes pótkocsit nem gyárt senki sem makettben, ezért itt is az átalakítás várt rám.
Az alap egy régi Italeri 2 tengelyes pót volt, valamint egy barátomtól kapott régi 3 tengelyes Heller nyergesfélpót. A 2 tengelyes félpótkocsit középen elvágtam, abból csak a forgózsámoly kellett. Ehhez hozzáillesztettem a nyeregespót hátsó részét a két hátsó futóművel, figyelve a méretekre. Az első futóművet szintén lecseréltem a Heller félére, mert az sokkal közelebb állt a Rábához. A fékeket bekábeleztem, valamint készítettem hozzá mechanikus kéziféket is. A plató elkészítése itt nagyobb munka volt mint a gépesen, több darabból, három helyen történő vágással-toldással tudtam megoldani, hogy jó legyen a méret, és szimmetrikus is legyen. Erre is készült egy doboz, a hátsó lámpatartók és sárvédők szintén saját gyártásúak, csak a pótkeréktartó van átdolgozva. Festés, matricázás, lakkozás, és már együtt is állt a szerelvény.

Az építés kb. 8 hónapig tartott, és sok kihívással néztem szemben. Úgy érzem a komolyabb átépítéseim közé tartozik, viszonylag sok sajátságos megoldással, szkreccsel.
A kész szerelvény
A kész szerelvény
Jellegzetes vonalak
Jellegzetes vonalak
A zöld-sárga kombináció meghatározó volt
A zöld-sárga kombináció meghatározó volt
A pórkocsin is dobozok
A pórkocsin is dobozok
A rendszámok is régi időt idézik
A rendszámok is régi időt idézik
Az alap makett
Az alap makett
Ilyen volt a valóságban
Ilyen volt a valóságban
A motor kiindulása
A motor kiindulása
Elölről látszik a döntés
Elölről látszik a döntés
A felső rész teljesen új
A felső rész teljesen új
Már elég jól készen
Már elég jól készen
Motorpróba a helyén
Motorpróba a helyén
Légtartályok az új tartón
Légtartályok az új tartón
Légtartályok bekötve
Légtartályok bekötve
Az új tank
Az új tank
Itt már a helyén
Itt már a helyén
A saját gyártású pótkeréktartó
A saját gyártású pótkeréktartó
A váz készen, festés előtt
A váz készen, festés előtt
Itt már lefestve
Itt már lefestve
Az új hűtőrács
Az új hűtőrács
Itt már rajta vannak a csíkok is
Itt már rajta vannak a csíkok is
Lökhárító kezdeti stádiumban
Lökhárító kezdeti stádiumban
Itt már elnyerte végleges formáját
Itt már elnyerte végleges formáját
egy próba festés előtt
egy próba festés előtt
és után
és után
Új a hátsó lámpa és a tartója is
Új a hátsó lámpa és a tartója is
Szerszámosláda
Szerszámosláda
Hátul is van doboz
Hátul is van doboz
Árnyékoló
Árnyékoló
A belső tér
A belső tér
Kormány is átalakítva
Kormány is átalakítva
Szinte már kész van
Szinte már kész van
A maratás
A maratás
Az új pótkocsiváz
Az új pótkocsiváz
A toldás
A toldás
Pótkocsi plató alja
Pótkocsi plató alja
A váz lefestve
A váz lefestve
Az oldalak három darabból vannak
Az oldalak három darabból vannak
A kézifék, és kábelezés
A kézifék, és kábelezés
20 éve még természetes volt
20 éve még természetes volt
Útra készen
Útra készen
A pót hátulja is jellegzetes volt
A pót hátulja is jellegzetes volt
A fülkén megjelenik a piros-fehér-zöld szín
A fülkén megjelenik a piros-fehér-zöld szín
Hungaricum
Hungaricum
2007.12.15.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
rico
2008.02.19. 15:35:21
Nagyon tetszik. Ezt láttam, amikor el döntöttem, hogy én is építek kamion makettet. Gratula! Szia!
Salieri
2008.04.16. 15:31:55
Sztem a 8 hónap meghozta ,,gyümölcsét''.Naon tetszik és a Hungaricum nevű kép tök oan mint ha előttem parkolt volna egy igazi Rába:)Grat!!
Rábás
2009.01.03. 08:05:49
Ez a kamion nagyon állat lett!Gratula!!!!
Gabi
2009.01.04. 09:37:51
Sziasztok!
Köszönöm!
steky_huni
2009.06.18. 09:56:02
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:06
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:09
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:10
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:11
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:11
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció