Pintér György - Múzeumi krimik
Erre a makettre egy Hobby Boss kitten keresztül leltem rá neten, mikor azt a cserebere fórumon meghirdették. Sajnos az a 1/35ös páncélos túl drága volt nekem még kéz alatt is (ugyanis az is új kiadású!). Tehát mikor szomorúan nézelődtem, hogy ki adott ki hasonló makettet és hogy milyen árban futnak ezek elég kevés példányt találtam. A Dragon új kiadása egyből megtetszett, azonban mivel láttam, hogy idén jött ki szinte egyből le is mondtam róla.. hiszen "Hogy is találkozhatnék ezzel?!", vagy bármelyik új Dragon makettel a közeljövőben a boltokban.
Egy jó barátom viszont úgy 1-2 hete közölte, hogy szívesen összerakna valami régi csapatszállítót és végül is így keveredtünk a gyáli úti játéknagykerbe, ahol bizony raklapszámra álltak a friss Dragon makettek, így az eredetileg betervezett Opel Blitz-et egyből lecseréltük erre a csodára. Ennek okai:
- 2 makettet kapunk egy dobozban így tudtunk osztozkodni.
- hiába kis méretarányú nagyon részletes makettről van szó, fotómaratott rácsokkal és a részletes matrica lap segítségével nem csak a leírásban szereplő 3 változatot rakhatjuk össze (saját rendszámtáblát csinálhatunk, afrikakorps matricákat is mellékeltek, stb.)
- rengeteg plusz alkatrészt kapunk amik később még jól jöhetnek máshol
- általában jók a tapasztalatok a márkával kapcsolatban
Ezen kívül másnak csábító lehet, hogy mivel ez a változat a 222-es rádió-híradós variánsa, ezért a dobozból nagyon minimális barkácsolással ezt is elkészíthetjük! Pl. a 222-es fegyverzetét és lövegtornyát (mármint a felét) is megkapjuk. Ezt persze elsősorban annak köszönhetjük, hogy a Dragon idén egy ilyet is piacra dobott, ugyan ilyen 2 gép 1 dobozban kiadásban! A nagyobb alkatrészek a száraz próbán jól passzoltak, így hát egyből belevetettem magam az információgyűjtésbe!
Viszont az örömöm nem lehetett felhőtlen. Egy este alatt összeszedtem annyi infót, hogy egyből kiszúrhassak egy rakat hibát!
- Az alkatrészek öntőcsonkjai nagyon vastagok és sok helyen nehézkes az alkatrészek levágása, sőt szerintem érdemesebb visszacsiszolni, mint vágni!
- A torony belső részének köze nincs az eredeti kialakításhoz (Az Sd.Kfz. 222-es keretről való, de ahhoz sem passzol, szóval valószínűleg ezt abban a készletben is elszabták)
- A belső kidolgozása egyenlő a nullával, pedig a toronyból be lehet látni és így értelmét veszti a nyitható ajtó is...
- A felfüggesztések nagyon igénytelenek, nem is lehet őket jó szögben beragasztani és a kerék csak úgy lebeg köztük egy sima henger alakú csonkon (bár a felfüggesztésen ott a bemarás, amibe az összekötő rúd futna, vagy idő hiány, vagy figyelmetlenség, vagy pénzügyi okok miatt azonban ez kimaradt)... Így, hogy a vízszintes helyzet elfogadható legyen nagyon meg kell pakolnom majd a páncélost... amihez persze semmim sincs csak vizeskannáim, szóval jöhet a ponyva- és zsákgyártás
- A legtöbb nyílás nyithatatlan...
- A gumira plusz bordákat kell vágni, amihez én lehet kevés vagyok
A dobozban módosított MG 34-es található agy nélkül. Ez erősen bekorlátozza az embert, mert a legtöbb járművet az alap fegyverrel látták el és nem tudom mennyire korrekt, hiányzik az agy, mert más járművön láttam ilyet, de ezeken a rádiós kocsikon a puska hátsó része mindig takarásban marad! Különben nagyon sokszor el is távolították az MG 34-est szóval érdemes utánanézni, hogy melyik változatot csinálja az ember. Talán a legdiplomatikusabb megoldás, ha egy ponyvát tekerünk a csőre! : )
Különben jó hírek is vannak. Az antenna úgy van leöntve, hogy minimális vagdosással lehajtva is be lehet szerelni, valamint a lövegnél hibásan szereplő ülés kísértetiesen hasonlít a vezetőüléshez (bár ebből kettő van az eredeti járműben). Remélem sikerül normálisan megcsinálnom a torony belsejét, pár dobozt berakni rádió gyanánt, meg valahogy megcsinálni azt a bordázott padlólemezt, ami a típusra jellemző és akkor talán kinyithatom az ajtót és a torony tetején a rácsot. Most már csak azt kell eldönteni hogy páncél-, vagy homokszürke változatot csináljak, hiszen csábító az Aftika Korps matrica, de valahogy a sötétszürke talán szebben árnyalható. Ja igen meg persze a másik nagy dilemma, hogy lehajtott antenna, vagy felhajtott kicsit girbegurba... esetleg lehajtott és egyben elferdült. Nehéz dolgok ezek!
Így elöljáróban szerintem diorámakészítőknek, makettező pároknak-barátoknak biztosan jó vétel, hiszen ha felezzük a makett árát a kategóriájában magasan a legjobb ár/érték arányt képviseli [ez durván ~ 1800 Ft makettenként, míg az egyetlen azonos méretarányú vetélytársa(ICM, szintén nem csúnya darab) 2300 Ft körül fut]
http://afvinteriors.com/222/222c.html
Ezen kívül felhasznált irodalom:
Heiner F. Duske, Tony Greenland, Frank Schulz - Nuts & Bolts Vol 04 - Sdkfz.222 & 223
Horst Scheibert - Schiffer Military History - German Light Reconnaissance Vehicles
Иванов С.В. - Танк на поле боя №14 és №15 . SdKfz 222/223
Ugyan ennek a kitnek a bemutatása Jan Etal tollából részletes képekkel a nyers alkatrészekről, amiket én elfelejtettem befotózni és most már nem is nagyon tudom, mert már 20-30%ot levágtam és lesorjáztam:
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=6889
Ha valaki szeretné megnézni különösebb utánaolvasás nélkül, hogy hogy is néz ki valójában ez a gép, annak figyelmébe ajánlom a MarS 1/72-es (egyébként ez a részletesebb, a Hobby Bossos példányból hiányzik a rádió), vagy a Hobby Boss 1/35-es Sd.Kfz 223-asának összeállítási útmutatóját! Ha valaki maximalista és azért vette le a polcról a Dragon ezen dobozát, inkább tegye vissza és vegye meg a fent említett példányok valamelyikét!
http://www.1999.co.jp/eng/10112010
http://www.onthewaymodels.com/reviews/MarS/SdKfz223prev.htm
Még azzal kiegészíteném a cikket, hogy az elején említett barátom belement, hogy ő egyenesen a dobozból épít majd, esetleg valami kép alapján más rendszámot rak fel, vagy ilyesmi, de nem trükközik; én pedig megpróbálom kidolgozni a belsőt és úgy megterhelni a járgányt, ahogy azt normál körülmények közt is tették + kicsit átalakítgatok, felrakok részleteket stb. könyvek, korabeli fotók alapján! Ebből majd egyszer írunk egy közös cikket és mindenki eldöntheti, hogy mennyi időt és energiát akar belefeccölni. Várhatólag mind két gép észak-afrikai lesz, de még ez sem biztos.
Újabb kiegészítés (2011.nov. 22) Kicsit alaposabban is utána jártam a rendszám kérdésének. Akkora képzavarok vannak vele kapcsolatban, hogy az néha már mulattat! pl. Találtam egy kész makettet, amin egy BMW R-35 oldalkocsijának a rendszáma van és akkor még nem is nagyon mondtam cifrákat. Vannak olyan rendszámok, amiket jolly jokernek használnak egyesek! Főleg gondolom azért, mert a tamiya-s dobozban az van és tök mindegy melyik változatot csinálják meg azt teszik rá!
Mindenesre itt van néhány táblaszám, ami biztosan jó! (ahol volt plusz adat pl. milyen egységben szolgált a jármű és hol ott feltűntettem)
SS 1084 SdKfz 223 , LSAH
SS 134432 SdKfz 223, Fu SS-Aufklärungsabteilung LSAH
SS 108624 SdKfz 223 Pz.AA 5 Wiking
WH 73 913 SdKfz 223
WH 212510 SdKfz 223
WH 77459 SdKfz 223
WH 78545 - Sd.Kfz. 223.
WH 151202 Sdkfz. 223 1.Leichte Division, Krefeld, Oktober 1939
WH 1312260 Armored car SdKfz 223 10. Pz Pz Aufk.abt 10 France 1942 sum. Amiens
WH 1312261 Armored car SdKfz 223 10. Pz Pz Aufk.abt 10 France 1942 sum. Amiens
WH 1312262 Armored car SdKfz 223 10. Pz Pz Aufk.abt 10 France 1942 sum. Amiens
WH 1312263 Armored car SdKfz 223 10. Pz Pz Aufk.abt 10 France 1942 sum. Amiens
WH 1312264 Armored car SdKfz 223 10. Pz Pz Aufk.abt 10 France 1942 sum. Amiens
WH 1312265 Armored car SdKfz 223 10. Pz Pz Aufk.abt 10 France 1942 sum. Amiens
SS 91573 Armoured car SdKfz 223 12° SS Hitlerjugend Belgium 1944 sept
SS 108422 Armoured car SdKfz 222 5° SS Wiking
SS 108624 Armoured car SdKfz 223 5° SS Wiking Russia 1941
Az Afrika Korps-os elképzeléseim kezdenek romba dőlni, mivel kiderült, hogy csak 8 db 223-as ment ki ebbe a régióba. Azokat is teli pakolták mindenféle lommal, így elől nem lehet látni a rendszám táblát, hátulról meg nem fotózták őket.