Repülő drótakadály

Roland C-11

1:72, Heller
Pintér György - Múzeumi krimik Ezúttal a francia cég I. világháborús makettje akadt a kezembe. A doboz kibontása után két szürke színű öntőkerettel találja magát szembe az ember, amelyek csomagolás nélkül „kallódnak” a dobozban. Ennek eredményeképpen a futómű tartójának vékony alkatrészei el is törtek. Mondjuk, emiatt nem kell sokat bánkódni, mivel célszerűbb újat készíteni, lévén az eredeti eléggé bumfordi.

Tovább szemlélve a doboz tartalmát eléggé sorjás alkatrészeket látunk, sőt a törzsön több helyen is beszívódások vannak. A szárnyakon és a vezérsíkokon nem alakították ki a vásznazást, csak a bordákat jelölték kiemelkedő vonalakkal. A kabinbelső sem túl részletes, mindössze egy ülésnek adott műanyaglapot és két figurát kapunk bele. A készlet tehát bőven ad lehetőséget a feljavításra, de ezek – a vásznazott felületek kialakításától eltekintve – nem tűnnek olyan nehéznek.

Elsőként a törzsön található beszívódásokat vettem kezelésbe: tömítőanyaggal kikentem a felületi egyenetlenségeket, majd hagytam száradni. Eközben elővettem egy íves szikepengét és nekiláttam a vásznazott felületek kialakításának. Amíg ezzel foglalatoskodtam a tömítő megszilárdult és meg is lehetett csiszolni. Ehhez többféle finomságú vizes körömpolírozót használtam. A felületi hibák kijavítása után is akadt még tennivaló a külcsín javítása érdekében: a két oldalon lévő kopoltyúkat lecseréltem fémlemez darabokra, valamint elkészítettem két nagyméretű szerelőajtót, amely az orr részen helyezkedett el.
A külső javítások után következhetett a belső terek kidolgozása. Az első munkafolyamat a padlólemez és a válaszfalak kialakítása volt, amelyeket használt telefonkártya anyagából készítettem el.
Az ablakoknál marófejjel elvékonyítottam a műanyagot, majd az oldalfalakra merevítéseket ragasztottam húzott szálból. A különböző kezelőszervek és a botkormány is ugyanebből készült, valamint felhasználtam még rézdrótot és tejfölös pohár darabokat is. A megfigyelő kabinjába „berendezésként” tartalék dobtárat és egy fényképezőgépet is tettem (kedvesem itt határozta el, hogy beutaltat az elmeállapotom kivizsgálására...:D)

A motor feljavításához kifaragtam az alsó részét egy darab öntőkeretből, mivel csak a hengersort adja a gyártó... Igaz, hogy nem sok látszik belőle, de azért mégiscsak illúzióromboló a tudat, hogy a hengerek „lógnak a levegőben”. Az elsőt egyébként is meg kell hosszabbítani, hogy ugyanakkora legyen, mint a többi. A festést matt feketével végeztem, amelyet fémszínnel szárazecseteltem, valamint feltettem a rézdrót gyújtáskábeleket. Szelephimbákat is szerettem volna, ám ezek rendkívül sérülékenynek bizonyultak, így inkább fájó szívvel lemondtam róluk. A kész motort műanyag csappal rögzítettem a helyére.

A két törzsfél összeillesztésekor azonban kiderült (mikor máskor?), hogy a motor körül lévő burkolat két oldala nem azonos alakú, így a motor el kellett távolítanom és pillanatragasztó+szódabikarbóna felhasználásával egyformára alakítanom a lemezek ívét. Miután ez megvolt, ismét beragasztottam a motort és összeillesztettem a törzset. Ezzel a munka nehezén tulajdonképpen túl is voltam.

A szárnyak felragasztása már sokkal egyszerűbb volt: először az alsó szárnyat illesztettem (tömítéssel és csiszolással), majd a tartódúcok és a felső szárny felhelyezése előtt mindenhol kifurkáltam a merevítő- és kormányhuzalok rögzítésére szánt lyukakat. A felső szárny felragasztása rendben ment, köszönhetően a gyártónak, aki úgy alakította ki a csatlakozási pontot, hogy a szárny nem mozoghat el. Az illeszkedés viszont nem annyira pontos, az egybefüggő felületért kicsit szobrászkodni kell. A vízszintes vezérsíkok ragasztásánál ügyeljünk, hogy vízszintesen álljanak. Tömítésre itt is szükség lesz az illesztési vonalnál.

A gép nagyja ezzel meg is volt, már csak a futóművet kellett legyártani. A tartóelemeket húzott szálakból készítettem el, amelyet a megfelelő helyeken elhelyezett furatokba rögzítettem. Ragasztás előtt többször ellenőriztem, hogy vízszintesen álljon az egész szerkezet, majd egy villás célszerszámmal pillanatragasztót folyattam a furatokba. A pilóta előtti géppuska felett lévő „előtető” gyárilag nem igazán szép, inkább injekciós tű és műanyag lemez felhasználásával újat készítettem. És ha már itt tartottam, akkor a géppuskát is saját gyártmányra cseréltem: az eredeti alkatrész závárzatához fültisztító pálcikából új csövet húztam, amelyre furatokat csináltam (a beutalás ekkor majdnem megtörtént...:D).

Felragasztottam a farokcsúszót, valamint a „fékhorgot” és az egész gépet alap szürke színre festettem. A maradék felületi hibákat újabb csiszolással-polírozással kezeltem a végső festés előtt.
A gép végleges festése egy majdnem fehérré világosított szürke szín lett (tulajdonképpen a fehéret szürkítettem), a törzsvégen világos szürkéskék foltozással, amelyek halpikkelyek látszatát keltik. Ehhez maszkolószalagból vékony csíkokat vágtam és négyzethálósan tettem fel. A kékes színű festéket szivaccsal festettem, így nem lettek olyan kontúrosak a kis négyzetek.

Száradás után feltettem a maradék alkatrészeket, elkészítettem a merevítő huzalokat húzott szálból, valamint matricáztam a gépet.
Roland 022
Roland 022
Az ominózus géppuska
Az ominózus géppuska
Alapozás után
Alapozás után
végleges állapot felülről
végleges állapot felülről
"halas minta"
"halas minta"
szemből
szemből
2007.12.03.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Stefan
2008.03.05. 09:41:13
Szép gép! Gratula!
Hány ilyet üldöztem a Red Baron 3D játékban... :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció