Repülőmakettek a levegőben
Pintér György - Múzeumi krimik A makettgyártó cégek szinte kivétel nélkül úgy gyártják és forgalmazzák makettjeiket, hogy azoknak futóműve nyitott és behúzott helyzetben egyaránt megépíthetőek legyenek. (1.sz. ábra ) Ehhez illeszkednek a gépek egyéb mozgatható alkatrészei is: féklapok, sugárfékek, szerelőnyílások, kabintetők, létrák, melyek szerelését szintén ránk bízzák. A behúzott futóműnek semmi értelme, ha a gép a hasán fekszik. Függesztve, vagy állványra helyezve kell kiállítani. Az állványról azonban a gyárak legtöbbször megfeledkeznek.

A régebbi kiadású AIRFIX, MATCHBOX és KP maketteken kívül a dobozokban állványt csak elvétve találunk. Pedig az állványra helyezett maketteknek egészen más a hangulata, - úgy mutatja be a repülőgép kicsinyített mását, amire azt létrehozták, tehát repülés közben.

A meglehetősen sérülékeny makettek legérzékenyebb részei a kerekek, propellerek. A sérült makettek nehezen hozhatók tökéletesen helyre, megesik, hogy a letört alkatrészek elkallódnak, vagy oly mértékben deformálódnak, csonkulnak, hogy pótlásuk azonos minőségben lehetetlen. Ilyenkor, - ha már úgy is be kell avatkozni - egyszerűbb lehet a sérült alkatrészek pótlása helyett a makett nagyobb mértékű átalakítása, állványra helyezése vagy damilra függesztése.
Ezenkívül a helyhiánnyal küszködő gyűjtőknek rendkívül praktikus, hogy a gépeik egy része kiemelkedik a polc síkjából, az állvány szára befér két – kerekein álló - gép között, tehát nem foglal alapterületet. (2.sz. ábra) Kis leleményességgel házilag elkészíthetjük a számunkra legcélszerűbb méretű és alakú állványt.

Az állványrahelyezéskor figyelembe kell venni néhány dolgot:

- Mivel a távirányítású, vagy programvezérelt gépek száma elenyészően kicsi, ezért a makettben mindenképpen el kell helyezni pilótát.

- Az igazi repülőgép a repülés közben a behúzható futóműveit zárva tartja. Mivel a kerekek fel és leszálláskor nyitva vannak, ezért nem feltétlen helytelen a nyitott futóval állványon lévő makett. Az aknafedő lemezek közül viszont nem biztos, hogy mind nyitva van. Ezt fotókról, vagy videofelvételről pontosítani kell az adott típus esetére. (pl. az L-39 ALBATROS-nak a belső kerékfedői csak a futószárak mozgásakor nyílnak, tehát a kerék akár behúzott, akár kiengedett végállapotban van, a borítólemez zárt! Ez jellemző pl. a STARFIGHTER-re és az utasszállító gépekre is )

- Az állványra helyezett makett a valóság - egy adott pillanatban történő - kicsinyített kiragadásának tekinthető. Ennek ellenére ez az időpillanat nem lehet olyan rövid, hogy légcsavaros gépeknél a légcsavartollak állónak látszódjanak. Nem természetes, ha egy "levegőben lévő" gépnek áll a motorja. A forgó légcsavart utánozni kell! Legegyszerűbb, ha a tollakat eltávolítjuk és csak a légcsavarkúpot hagyjuk meg. Ez - forgástest lévén - álló és forgó állapotban ugyanúgy néz ki. Bonyolultabb a helyzet akkor, ha a kúp nem egyszínű. (pl. a Me-109 magyar és német változatainál, ahol félig fekete - félig fehér, vagy spirálfestések is előfordultak.) Az ilyen festésű légcsavarokat forgás közben szinte lehetetlen szimulálni.

- Precízebb, ha a forgó tollakat átlátszó fóliából alakítjuk ki. A propeller átmérőjének megfelelő kört vágunk ki, majd a légcsavarkúp átmérőjének megfelelő lukat kell rá koncentrikusan vágni és pillanatragasztóval a kúphoz rögzíteni. A kúp nélküli légcsavarok (a II. világháborús amerikai haditengerészeti gépek többsége ilyen, de pl. a WM-21 Héjának is van légcsavarkúp nélküli változata) esetében a tengelynek megfelelő furat kell a fóliára. Itt a légcsavartollak töve vastagabb, azt jelképesen utánozni kell kis méterű korongokkal (3. sz. ábra)

- A légcsavartollak végére festett - veszélyt jelző - sárga festést forgó állapotban is - elmosódva - látni lehet, hiszen éppen ez a célja. Ezt tehát a maketten is láthatóan kell megfesteni. Ezt a kör alakú fólia festékcseppekbe történő beleforgatásával érhetjük el. Egy papírlapon a központhoz képest a légcsavar átmérőjének megfelelő távolságra és szögben - a tollak számától függően - 3 - 4 kicsi híg sárga festékcseppet kell tenni, majd a körfóliát forgatva belesüllyeszteni (4.sz. ábra) Így elérhető, hogy a körfólia szélén a sárga sáv egyre halványodik. Vékony ecsettel korrigálni lehet az egyenetlenségeket.

- Helikoptereket nem célszerű függeszkedő helyzetben kialakítani. A rotorlapát hosszú, és fordulatszáma lényegesen kisebb a légcsavaroknál, ezért a rotoragyhoz közeli részeken kicsi a lapát sebessége, a rotorlapátok vége viszont olyan sebességű, hogy csak egybemosódva látható, ezért fóliás módszerrel nem lehet utánozni. További problémát jelent, hogy a levegőben lévő helikopteren a rotorlapátok rézsutosan fölfelé állnak, a helikopter ezeken “lóg”. A földön álló helikopter lapátjai lefelé hajolnak, amit a makettek viszonylag hűen adnak vissza.

- A legtöbb makettnak - még ha állványt nem is mellékelnek hozzá - a gyártó a törzs alsó felében gyengítéseket - esetleg kitörést - hoz létre, hogy jelölje a súlypontot, az állvány csatlakoztatásának helyét. Sajnos e helyek sokszor "takarásba" kerülnek. A has alatti függesztmények lehetetlenné tehetik az állvány törzshöz történő csatlakozását. (A párosan elhelyezett has alatti függesztmények: pl. a SzU-7 póttartályai vagy a TORNADO MARTEL rakétái természetesen nem zavarnak) A törzs alatt hordozott függesztmények közül a masszívabb üzemanyagtartályok alkalmasak lehetnek az állvány rögzítésére, de ekkor a gép és a tartály közötti rögzítést erősebbre kell méretezni: nem a gép tartja a tartályt, hanem a tartály a nagyobb tömegű gépet. (5.sz.ábra) Ragasztáson kívül esetleg kis csapokat is kell alkalmazni.

- Az állvány házilag történő elkészítésénél figyelembe kell venni a makett méretét és tömegét. A leggyakoribb 1/72-es méretaránynál egy-egy mai gép tekintélyes méretű /MiG-25, TORNADO, F-111 stb./ Egy ilyen nagytömegű gép egy ponton kiemelve meglehetősen instabil lesz, erős tartórudat és nagyfelületű alátámasztást igényel. Anyagát tekintve elvileg lehet bármi, de a megmunkálhatóságot, az esztétikai és stabilitási szempontokat figyelembe véve a jól ragasztható átlátszó műanyag, acélhuzal és a talpnak a fa kombinációit alkalmazhatjuk. Az állványnak a lehető legfeltűnésmentesebbnek kell lennie! Egy alapra kettő, vagy több gépet is állíthatunk, ha az elég nagy. Így géppárokat, vagy kisebb kötelékeket hozhatunk létre. (vagy egy tanker–tankoló gép párosát.) Abba az illúzióba azért ne essünk, hogy légicsatát ábrázolhatunk, mert ilyen közelre azért a legvadabb harcban sem kerültek egymáshoz az ellenfelek, kivéve a Szovjetunióban elvárt „ütközéses” gépelfogás esetét. Ezért a klasszikus légicsatát inkább a damilra függesztett gépekkel valósíthatjuk meg.
- Ha a makett törzse vékony falú, akkor a pontszerű csatlakozás nagytömegű gépek esetén problémás lehet (A belefúrt fémhuzal tartó egyszerűen kifordul és szakítja a törzs műanyagrészét is.) Ha előre eldöntöttük az állványozást, akkor a törzsfelek összeragasztásakor már figyelembe tudjuk venni és a belső részen mesterséges vastagítást csinálhatunk. (6.sz.ábra),

- Ha megoldható az állvány szárának a géphez való biztos csatlakoztatása és megfelelően stabil az alap akkor, a gépet bármilyen helyzetben, - meredek ívű emelkedésben (7.sz.ábra), zuhanásban, megdöntve, vagy akár hátonrepülve is rögzíthetjük.

- Nagyobb maketteknek, elsősorban utasszállítóknak világítást is építhetünk be. A nagyméretű motoros gépek propellerjét apró villanymotorral megforgathatjuk. E látványos megoldásoknál is hasznos az állvány, hiszen szára elrejti a villamos vezetékeket, a táplálást adó telepet pedig a talpban helyezhetjük el.

- A propelleres és sugárhajtású gépekre egyaránt jellemző, hogy hajtóműveik működés közben égéstermékeket bocsátanak ki, az előbbiek füstöt, az utóbbiak a füst mellett hosszabb-rövidebb lángcsóvát is. Ezek utánzására történtek kísérletek; szürkére festett vattával, piros kartonnal, de ezek meglehetősen életszerűtlenre sikerültek.
1. abra
1. abra
2. ábra
2. ábra
3. ábra
3. ábra
4. ábra
4. ábra
5. ábra
5. ábra
6. ábra
6. ábra
7. ábra
7. ábra
2017.05.06.
csosza, Izsófalva
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció