S-3A Viking

Lockheed S-3A Viking

1:72, Hasegawa No.E7 (1989)
Pintér György - Múzeumi krimik A Hasegawa meglehetősen koros E7 jelű S-3A Viking készlete régi vágyam volt. Valamikor az elmúlt 10 év során sikerült egy készletet beszereznem. Nem boltból, vagy webshopból érkezett a doboz, és ennek amiatt van jelentősége, hogy bár a dobozon egy 2000 körüli évszám volt olvasható, addig a matricaíven 1989. Ez így utólag kicsit fura. Ennek megfelelően az ív nagyobb része használhatatlanra sárgult és csak kevés matrica volt elfogadható állapotú. Ezért aztán az építést nem kezdtem el addig, amíg nem találtam hozzá egy olyan ívet, ami tartalmazta a szárnyakra felkerülő csíkos sávokat, no meg az egyéb feliratokat is. A választásom a Printscale 72-289 ívére esett.

Maga a készlet a Hasegawához méltó módon pontosan illeszkedő alkatrészeket tartalmazott, de sajnos számos helyen pozitív panelvonalakkal, így a csiszolásokat nagyon óvatosan kellett végezni. A készlet 1978 óta van gyártásban. Sajnos a szárnyakat felhajtott pozícióban nem lehet elkészíteni a készletből és a kormányfelületek közül is csak egyet lehet kitéríteni, aminek nem is tudtam ellenállni. Erre a célra kaphatók gyanta kiegészítők, amikor éppen gyártásban vannak. Pár éve sajnos nem elérhetők, a házilagos legyártáshoz meg nem éreztem magamban a tehetséget, így ezekről lemondtam.

Kb. 2022 karácsonyán álltam neki az építésnek. Volt hozzá egy Eduard maratás készletem is, amit részben fel is használtam, elsősorban a pilótafülke átalakítására. Ennek során elkészültek a feljavított műszerfalak és katapultülések is. Volt a készletben a hátfalra való anyag is, amelyiken az ajtónyílás-imitációt végül ki is vágtam. Elkészítettem a hátsó kabint is valamennyire, de ezek az erőfeszítések végül nem jártak nagy eredménnyel, mert a kabinokból nem sok minden látszik a kész gépen kívülről. Nyitott állapotban készült el a lépcső is, amelynek oldalaihoz szintén a maratásból használtam elemeket. A kabintető belsejét a Tamiya X-19-es füstszínű festékével fújtam le. Tökéletes nem lett az eredmény, talán az eredeti alkatrész is torzít. Sajnos a képek csalókák, ennyire a valóság nem pixeles. Az összhatás szerintem elfogadható lett.

Az összeépített törzs, szárnyak és vezérsíkok felragasztása után maszkoltam a kabintetőt és a hátsó kabin ablakait, szivacsot tettem a létra nyílásába is, majd zsírtalanítottam a felületeket alkohollal. Ezt követően Surfacer-rel fújtam át a gépet, majd következtek a színek a korszakra jellemző és szerintem nagyon szép high visibility színséma szerint, alul a fehér (FS 17875: H316), felül a szürke színnel (FS 16440: H315). A festéshez Revell maszkolószalagot használtam, amivel sajnos meggyűlt a bajom, ugyanis a szárnyak tövénél az eltávolítás során letépte a festéket az alapozóval együtt. Ekkor azt hiszem, hogy ordítoztam is egy kicsit. Az említett szárnyszakaszt alkohollal visszamostam és újrafestettem sok rétegben, mert a fehér nehezen fed ugye.
Vettem a géphez maszkolókészletet is, hogy a kormányfelületek festése egyszerűbb legyen. Ez az anyag könnyebben lejött a festett felületről, de az egyik szárnyon ez is okozott gondot. Azt hiszem, a Surfacer volt túl sűrű és nem tapadt fel rendesen. Talán ez okozhatta a problémát. Azóta szereztem hozzá higítót. Legközelebb azzal használom. A század által használt sárga csíkokat a vezérsíkokra és a póttartályok kúpjára kikevertem, mert pont olyan szín nem volt készleten.

A festést követően fényes lakkal fújtam át a gépet, majd következett a matricázás. A Printscale matricák nagyon szépek és vékonyak is, ennek megfelelően nehezen felragaszthatók. A karcsú, de hosszú darabokkal - mint például a szárnyon található csíkok - gyűlt meg a bajom. Fel kellett használnom sajnos az eredeti matricából is stencileket, mert a Printscale változat a Hivis verzióhoz nem adott teljes készletet. A Hasegawa matricák meg kicsit sárgák ugye, de talán még nagyobb baj, hogy nem is mérethelyesek. Némely stencil akkora, mintha 1/48-as készlethez készült volna.

Az újabb fényes lakkréteget követően jöhetett az antikolás, amelyhez az AK Paneliner AK2074-est, valamint Revell pigmentport használtam. A végső fényt a Mr. Hobby H102 félfényes lakkal állítottam be. A kész gépre felkerültek a külön festett és matricázott futóakna ajtók, póttartályok és a hajtóművek is.

Egy év nyűglődést követően késznek nyilvánítottam a makettet. Ha nincs a festés mizéria, meg egy kicsit több időm lett volna, akkor talán jobban élveztem volna az építést, de azért nem volt rossz. Azt gondolom, ha valamelyik gyártó kiadja majd negatív panelvonalakkal is ezt a gépet, akkor újra bele fogok vágni, talán a Lowvis festéssel.
A doboztető
A doboztető
IMG_20231231_160111
IMG_20231231_160111
IMG_20231231_160205
IMG_20231231_160205
IMG_20231231_160308
IMG_20231231_160308
IMG_20231231_160458
IMG_20231231_160458
IMG_20231231_160523
IMG_20231231_160523
IMG_20231231_160705
IMG_20231231_160705
Buno. 160598
Buno. 160598
Buno.
Buno.
2024.01.01.
Utolsó módosítás: 2024.01.03.
Pilota77, Pécs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2024.01.01. 23:02:56
Összképileg nagyon szemrevaló gép lett, mondom úgy, hogy számomra is ezek a HighVis festésű gépek a legnagyobb szerelmeim. Az S3 Vikingnek is kimondottan jól állnak eme színek. Kár, hogy pozitív paneles a makett...
Zoli
2024.01.03. 11:47:05
Szia,

Nagyon szépen megépítetted a makettet, gratula! Nagyon nagy kár a pozitív panelvonalakért, mert amúgy még ma is elfogadható készlet lenne, és sajnos nincs is más vagy jobb 72-es makett jelenleg. Én is sokszor megvettem már mindenféle dobozban, jelenleg ugyanez van meg, de nem éreztem még késztetést az átvésésére, anélkül meg biztos nem építeném, szóval kivárok, hátha lesz új. Ezért se vettem meg a sok feljavítót (kabin, fegyvertér, szárnyak, hajtóművek stb), csak egy matricát. A lényeg, hogy jól sikerült a maketted, köszönöm, hogy bemutattad!
z
MoMi
2024.01.03. 13:55:59
Szia!

Szép munka lett ebből az öreg makettből. Tetszik.

A matrica gyártók néha/mindig tévednek. Itt a sorozat/serial numbert írták el csúnyán.

150598 serial: soha nem lett gyártva S-3A Viking. Amúgy 188db lett legyártva ebből a kiváló gépből.
Ezekből 122 db át lett alakítva S-3B-re

A valós számok:


Lockheed S-3 Viking - Production
Original Production
BuNo Batches CN Type
157992/157999 3001/3008 Lockheed YS-3A Viking
158859/158860 Lockheed S-3A Viking - Order Cancelled
158861/158873 3009/3021 Lockheed S-3A Viking
159386/159420 3022/3056 Lockheed S-3A Viking
159728/159772 3057/3101 Lockheed S-3A Viking
160120/160164 3102/3146 Lockheed S-3A Viking
160567/160607 3147/3187 Lockheed S-3A Viking

Még egyszer gratula szép Vikinghez.

Momi
Pilota77
2024.01.03. 21:09:09
Sziasztok!
Köszönöm az elismerő szavakat. Az 1980-as évek óta vártam, hogy egyszer építhessek egy ilyen masinát. Sajnos vidéken nem nagyon lehetett hozzájutni akkoriban semmihez. A helyi Triálban 4-5 készletnél több egyszerre soha nem volt a polcon, és azok is WEB, Kp és a nem tudom milyen nevű orosz gyártó termékei voltak. Sokszor lerajzoltam a gépet, mást nem tehettem. Most már nem bírtam tovább és összeraktam, de bízom kínai barátainkban, hátha kiadják végre jobb minőségben. Most jött egy szép Intruder..
A sorozatszámot nem is figyeltem. Pedig töltöttem a netről képeket korábban a konrét példányról. A második karakter a hibás, az 6-os helyesen. Teszek fel róla képeket.
Üdv:
Pilota
slowmotion
2024.01.04. 22:00:16
Pedig Pécsen a '90-es évek közepe/vége felé volt Tomcat a Nagy Lajos király útján, annál korábban meg a Teréz utcában, valami udvarban volt egy amilyen eldugott, annál jobb kis bolt Tamiya-Fujimi makettekkel.
Nyári-téli szünidőben mindig volt egy olyan nap, amikor a nagyszülő-látogatás napjai közé betettem egy makettezőset, hogy a nehezen összekuporgatott zsebpénzemet elkölthessem.
slowmotion
2024.01.04. 22:14:25
A készlethez: tetszik, bár talán a matrica túl vékony, és nem tűnik elég élénknek a gép farkán a kalózhajó, mondjuk ez az a dolog, amivel az egyszeri makettező pont nem tud mit kezdeni.
(Még a hajtómű burkolata és a tartópilon közötti illeszkedés tűnik hézagosnak, de ez a vélemény majd akkor lehet mérvadó, ha majd az első építésemet publikálom is, addig csak a fotelhuszár kategóriába tartozom)
Pilota77
2024.01.04. 23:03:58
Hát én még a megboldogult 80-as évekre gondoltam és nem is Pécsre, akkor még Pakson éltem. Ott csak a Triál volt, meg '90 tályán a Bella Butik. Ott eleinte Matchbox, majd Revell és Italeri cuccok is kaphatók voltak. De csak ami volt a boltban, rendelni nem lehetett. Festék frontján meg 25 Ft-ért lehetett kis barna gyógyszeres üvegbe venni felirat nélküli oldószeres cuccot. Ecset nem volt, csak amit a papírboltban árultak, de az meg elhulajtotta a szőrét az oldószer miatt, ezért fogpiszkálóval festettem.. Emlékszem a kétszínű Matchbox készletek 260 Ft-ba kerültek, az Italerik 690-be. Sok üveget vissza kellett váltanom, hogy tudjak vásárolni. A WEB készletek a Triálban 98-ért mentek. A suliból jövet minden nap bementem, de csak néztem a polcon a cuccot. Japán készletek nem voltak soha arrafelé. Most meg már semmi, de legalább van net!
A hajtóműgondolánál tényleg van hézag. Szerintem az igazin is, mert az egy lekapható külső burkolat. Ettől még túl nagy az enyémen.
slowmotion
2024.01.05. 10:28:51
Ja hogy Paks...
Kaposváron ugyanez a Sport-Horgász volt a Fő (ex-Május 1.) utca közepén, ott ESCI készleteket árultak.
Ezen kívül volt egy kis butik a Zárda utcában, tele makettkatalógussal, ott vettem egy Fujimi AH-1J Sea Cobrát 700 körüli áron.
Először összeraktam, aztán sikerük khaki festéket szerezni, elég nehéz volt a MARINES feliratot körbefestenu zölddel :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció