SMS Árpád - Habsburg-osztályú csatahajó

SMS Árpád (1901)

1:700, saját építés (2023)
Pintér György - Múzeumi krimik Ezúttal az egyik kedvenc hajómakettemet szeretném bemutatni nektek.
A történet valahol ott kezdődött, hogy nagyon tetszenek Pék Gyuri 1/700-as hadihajói, amiket gyerekkorom óta csodálok, illetve a Modelwarship.com-on láttam egy 1/700-as hadihajó építést, amit az elkövető szintén saját maga épített mindenféle alapanyagból.
Ezek után a neten belefutottam a SMS Babenberg csatahajó rajzaiba, kellő kutakodás és a rajz átméretezése után eldöntöttem, hogy megépítem az SMS Árpád csatahajót.

SMS Árpád
SMS Árpád
forrás: https://www.reddit.com


A Monarchia első nyílttengeri csatahajója



A Monarch osztályú partvédő páncélosok után a haditengerészetnek módjában állt három új csatahajót építenie. Ez volt a Habsburg osztály, az SMS Habsburg, SMS Árpád és SMS Babenberg. A három hajó azonos tervek alapján épült,
az SMS Árpád a második egység volt és honfoglaló vezérünkről kapta nevét.
A hajó gerincét 1899. június 10-én fektették le Triesztben, vízrebocsátása 1901. szeptember 11-én történt és 1903. június 15-én lépett szolgálatba. A csatahajót 1911-ben átépítették. Az első világháborúban a 4. csatahajó osztályban szolgált, részt vett Ancona ágyúzásában 1915. május 24-én. Jesolonál 1917. december 19-én az ellenséges nehéztüzérséget lőtte, 1918 februárjában kivonták az aktív szolgálatból és iskolahajóként szolgált.
A háború után Anglia kapta meg, de ők továbbadták az olaszoknak, akik 1921-ben szétbontották.

Vízkiszorítás: 8363,8 t
Hajtóerő: 16 kazán, 2 álló négyhengeres, háromszoros expanziós gőzgép, 2 csavar, 11900 LE teljesítmény
Sebesség: 19,63 csomó
Hosszúság: 114,5 m, szélesség: 21,2 m, merülés: 7,4 m
Páncélzat: öv: 180-200 mm, lövegtornyok: 210-280 mm, fedélzet: 40 mm, parancsnoki torony: 200 mm
Fegyverzet: 3 db 240 mm löveg, 12 db 150 mm löveg, 10 db 70 mm ágyú, 2 db 450 mm torpedóvető, illetve számos kisebb géppuska
Személyzet: 32 tiszt, 606 fő legénység

A makett



A hajó építésének tervezése azzal kezdődött, hogy a tervrajzot 1/700-ra lekicsinyítettem és a bordarajzot felragasztottam balsafára. Számomra a balsafa-sztirollap-pillanatragasztó kombó jött be legjobban hajótestépítéshez. A fedélzet mintázatát egy sztirollapba karcoltam, utána kivágtam a fedélzet körvonalát és felrajzoltam a lapra. A bordákat, a gerincet, a vízvonalalapot és a fedélzetet kivágtam. Ezután összeállítottam a vázat, a bordaközöket szintén balsafával töltöttem ki és összecsiszoltam a bordákkal. A másodlagos tűzérség erkélyeit is kialakítottam középen.



Következő lépésben a balsafát beborítottam sztirollapokkal és felkerült a fedélzet is, kialakításra került a hajótest teljes alakja. Továbbiakban lefestettem a fedélzetet és felrajzoltam a felépítmények alapjait, a lövegtornyok helyét. A lövegkazamatákat felépítettem és a belső részeket sötétzöldre festettem, mert később ehhez már nem tudtam hozzáférni. A fedélzet "deszkázását" úgy oldottam meg, hogy véletlenszerűen kitakartam részeket és azt más árnyalatúra festettem, a végén pedig kapott egy barnás átmosás/filtert. Beépítettem pár fedélzeti gépet a középső fedélzetre, bár ebből semmi se látszódik.

Ezután következett a felépítmény elejének és végének lezárása és a felső fedélzet beillesztése. A hajóközép területén vannak a kémények és a szellőzők. A kémények 3D nyomtatással készültek (először a munkáim során), a szellőzőket kézzel faragtam ki, ugyanígy történt a fő lövegtornyokkal, pár csónakkal. A fő lövegcsövek rézcsőből vannak összetoldva, a másodlagos lövegek pedig esztergált rézcsőből vannak. A hajótestre kb. 150 darab maratott réz testablak, rengeteg létra, kapaszkodó és ajtó lett felragasztva. A horgonyokat húzottszálból és egyéb műanyag darabokból faragtam ki, a hátsó terasz maratott korlátot és pár díszitő elemet kapott, a felső ponyva pedig rézdrótók közé húzott híg faragasztóval készült.

Ezek után következett a hajótest, a kémények, a lövegtornyok, az első és hátsó toronyárboc és környékének festése. A festéshez végig Gunze és Tamiya festékeket használtam, a koszoláshoz és egyéb effektekhez az AK hajós szettjét és olajfestékeket. Száradás közben összeállítottam az árbocokat rézcsővekből és a felragasztottam a kismillió egyéb alkatrészt, kiságyút, ami mind sztirolból és húzottszálból készült. A továbbiakban teljesen beépült a hajó középső része, beragasztottam a kéményeket, a parancsnoki hidat, a csónakokat, a toronyárbocokat és felkerültek a korlátok. A kormányállás körüli korlátok szélfogó kivitelét szintén híg faragasztóval készítettem. A csónakdaruk rézdrótból vannak hajlítva, a létrák és a csigák maratásból vannak. A személyzet tagjai, akiket a középső részen helyeztem el, szintén maratásból vannak, csak kicsit fel vannak hízlalva faragasztóval és utólag lettek festve. A kémények is megkapták a merevítő kötélzetüket és fel lettek állítva az árbocók. Ezek után nagyából kész volt a hajóközép. Az orr- és farfedélzetre kialakítottam a fedélzeti nyílásokat, csörlőket, felülvilágítókat.



Az építés kezdetétől fogva "vízre" akartam tenni a hajót, ezért elkezdtem lábazati szigetelésből kialakítani a hullámzó vizet, amihez több referenciafotót és egy festményt használtam. A hajó végső szerelése a bal oldali ledöntött és a jobb oldali álló korlátsorral folytatódott, végül a fő lövegtornyok is elfoglalták helyüket balra kifordítva. Utolsó mozzanatként felkerült a kötélzet az árbocokra.

Az "vízalapot" bevontam alufóliával és először vékonyan zöldre, majd áttetsző kékre festettem, a hullámvölgyek alját kicsit sötétebre. A kész hajót beragasztottam az alapba és a vízvonalnál először áttetsző művészgéllel körbe kentem, így eltűnt az összes hézag. Következő lépésben az AK habeffektjét használtam a hajótest körül és a hullámok fodrozódására, illetve a leváló habokra, a farvízre. A leváló habokat egyenként, aprólékosan festettem. A hajó orráról lefolyó vizet, habot pedig vattából készítettem, amit átkentem ékszergyantával, száradás után pedig a habeffekttel. Utolsó mozzanatként felvontam a hadilobogókat. A végén egy saját fakeretbe helyeztem az alapot.



A hajó építése mind a méretarány, mind a munkám miatt 2 évig tartott, de nagyon élvezetes volt. Rengeteg utánajárást kellet elvégezni, technológiai ismereteket kellett elsajátítani és kikísérletezni.
SMS Árpád
SMS Árpád
2025.05.14.
hergert, Debrecen
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
téglatesó
2025.05.28. 08:14:30
Helló!
Ez valami eszméletlen jó lett, gratulálok! Külön respekt, hogy teljesen saját építés! A víz is marhajó lett. Amúgy most pont én is egy 1/700-as hajón dolgozgatok, az orosz Cézárevicsen a Combrigtól (ha lesz pofám hozzá lehet, hogy írok ide egy cikket róla), úgyhogy ez a munka egy plusz motiváció!
Mekett
2025.05.28. 11:19:11
Nagyon szép munka és jól dokumentált scratchbuild! Jó lenne sokkal több ilyet látni magyar témában.
G.D
2025.05.29. 00:04:36
Asszem az ilyenre szokták mondani, hogy: "nem semmi!":)
KBT
2025.05.29. 07:07:40
Nagyon Szép lett! Gratulálok!
ChevyG
2025.05.29. 12:28:10
Fatnasztikus!
Freddy
2025.05.29. 13:14:17
Nagyon szép munka, respekt a full scratchbuildért!
+látom, ennek a zöld fajta pillanatragasztónak másnál is letörik a csőre :)
tyimosenko
2025.05.30. 09:52:43
Szia, csodálatos munka, gratulálok!
hergert
2025.06.06. 16:13:30
Köszönöm mindenkinek!

téglatesó! mindenképp írj róla, hadd tanúljunk belőle mi is!
Freddy! igen ez mindig így van :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció