Pintér György - Múzeumi krimik
Szeretném bemutatni az SMS Bodrog monitort, amit építettem.
Még gyerekkoromban olvastam Csonkaréti Károly "Haditengerészek és folyamőrök a Dunán" című könyvét. Már akkor lenyűgőztek a folyami hadihajók, kiváltkép a Temes osztály a különálló lövegtornyaival. Az évek folyamán érlelődött bennem, hogy megépítem a Bodrogot. Késöbb, amikor Belgrádban bejártam a Sava (ex-Bodrog) monitort, el is határoztam, hogy nekiállok megépíteni. A hajó rajzát egy kedves ismerősöm adta kölcsön, majd késöbb be is szereztem egyet, illetve felhasználtam a fent említett könyvben található rajzokat is a saját 1/200 rajzomhoz. A makett a hajó 1904-es állapotát mutatja be.
Pár mondat az eredeti hajóról
A Temes-Bodrog monitor pár az Osztrák-Magyar Haditengerészet Dunaflottilájának harmadik monitorpárja. A Bodrog monitort 1904. november 10-én helyezték szolgálatba. Pályafutása alatt fegyverzetét többször modósították, illetve látták el páncélzattal. A Bodrog és Temes monitorok adták le az első világháború első lövéseit 1914. július 29-én a belgrádi erődre. Becsülettel végigharcolta a világháborút a Dunán, sőt még egy flottilakülönítménnyel Odesszáig is eljutott. A háború utolsó napjaiban a Bodrog zátonyra futott Zimonynál az éppen kialakuló SHS királyság (késöbbi Jugoszlávia) területén, így a hajó jugoszláv tulajdonba került, immár Sava néven. A második világháborúban is szolgált és elsüllyedt, majd leszerelték és egy szerb hajózási cég használta évtizedeken át, mígnem felújították és Belgrádban kiállították, ahol ma is megtekinthető.
Műszaki adatok
Hosszúság: 55,56 m
Szélesség: 9,56 m
Merülése: 1,22 m
Vízkiszorítás: 480 t
Teljesítmény: 1400 LE
Sebesség: 24,4 km/h
Páncélzat: öv 40 mm, fedélzet 25 mm, parancsnoki torony 40 mm, lövegtorony 75 mm
Fegyverzet (1904): 2 db 120 mm H35 Skoda ágyú, 1 db 120 mm H10 tarack, 2 db 37 mm gyorstüzelő ágyú, 1 db 8 mm Skoda géppuska
Személyzet: 3 tiszt, 74 fő legénység
Makett a semmiből
A hajó építését a hajógerinc és bordák kivágásával kezdtem, majd összeillesztettem őket pillanatragasztóval. A bordák közét balsatömbökkel töltöttem ki. A balsavázra jött a 0,5 mm sztirol borítás. A testablakok helyét kifúrtam, illetve előkészítettem a felépítmény, a lövegtornyok és a felszerelések helyét a fedélzeten. A fedélzetbe bekarcoltam a lemezosztásokat több-kevesebb sikerrel... A hablemez és a felépítmény ferde páncélja mustáros tubusból készült.
E műveletek közben szép lassan megtanultam számítógépen 3D modellezni és megterveztem az összes felépítményt, lövegtornyot, gépágyút és felszerelést. Ezt pedig egy kedves ismerösöm kinyomtatta nekem. Nagy élmény volt a tervezés és a kész darabok beépítése!
A kész makett Tamiya és Gunze festékekkel lett festve. A hajótest és felépítmény elöször egy Gunze fehéralapozó réteget kapott. A hajó alja a vízvonalig általam kevert vörös szín, amit végül több árnyalatban fújtam fel. A vízvonal felett a hajó olajzöld színű. A függőleges felületeken felfelé világosítva, a vízszintes felületeken és a fedélzeten a lemezosztásokat egyenként modósítottam némi zöld-sárga-kék olajfestékkel.
A kész festést lelakkoztam. Némi koszt, rozsdát és kopást vittem fel a felületekre, ehhez olajfestéket és AK/Ammo weathering festékeket használtam. A horgonyláncok és korlátok rézmaratásokból vannak. A lobogó a Trumpeter Szent Istvánjából van kiszedve.
A hajótest az egész építés alatt egy fa szerelőtalpra volt csavarozva, de a kész makett a végén egy általam készített fatalpra és réz tartóra lett felragasztva és csavarozva. A minimális kötélzet, a vízmérőlécek és a sarpánok húzott szálból készültek.
Összességében nagyon élveztem az építést, élmény volt a klasszikus és 3D technika kombinálása.