SST II.

SST II.

1:144, saját
Pintér György - Múzeumi krimik A nevem Molnár Krisztián, és nemrég regisztráltam a makettinfó honlapján. Saját tervezésű alumínium maketteket építek, főként utasszállítókat 1:72 illetve 1:144-es méretben. Nemrég készültem el legújabb makettem építésével, és ezt szeretném ezúton bemutatni.

Még 2002. szeptemberében kezdtem el gondolkozni azon, hogyan nézne ki a jövő szuperszónikus utasszállító repülőgépe. Ekkor kezdett el körvonalazódni a fejemben egy olyan áramvonalas formaterv ami alapján 2009. júniusában elkezdtem építeni 1:144-es méretarányban az általam megálmodott második generációs szuperszónikus utasgép makettjét.

Bár a forma kialakítása közel 7 évig tartott, maga a tervezés 2009. június 4-én kezdődött. Ekkor kezdtem el kialakítani a gép végleges dimenzióit. A főbb méreteket (fesztáv, hossz) a Boeing által tervezett Sonic Cruiser méreteihez igazítottam, a géptörzs áramvonalas formáját az SR-71 Blackbird törzse ihlette, ehhez jön még az előrenyilazott szárnyszerkezet, mely aerodinamikai szempontból az egyik legtökéletesebb kialakítás. A gép legfőbb szerkezeti elemeihez tartozik még a kacsa-vezérsík, a Sonic Cruisertől kölcsönzött függőleges vezérsík, a 4 darab hajtómű (Pratt and Whitney F-119 PW-100 kissé átalakítva) és az ehhez tartozó levegő-beömlőnyílások.

Maga a makett teljes egészében egyedi tervezésű és kialakítású. A szerkezeti elemek a nyomdaiparban használatos alumíniumlemezekből készültek. A bonyolultabb ívelt formákat (pl.: a szárny és a törzs találkozása) javítótapasz használatával alakítottam ki. Az építési munka július elsején kezdődött és két hónapot vett igénybe.

Az építés a törzs kialakításával kezdődött, az első lépés a törzs keresztmerevítőinek a kivágása volt, erre ragasztottam rá a meghajlított borítólemezt. A borítólemez hajlításához egyre kisebb átmérőjű hengeres felületeket használtam (dezodoros doboz, porszívócső, seprűnyél), így érve el, hogy a hajlítás egyenletes legyen. A ragasztáshoz pillanatragasztót használtam (100Ft-os boltban 60Ft/tubus, az építés során 18 tubussal fogyott el).

A törzs elkészülte után az orr-rész és a hátsó traktus kialakítása következett. Keresztmerevítő lemezek és hurkapálca segítségével először elkészítettem a szerkezeti elemek vázszerkezetét és erre a vázra ragasztottam rá az alumínium borítást, amit a ragasztás után igazítottam a megfelelő formára és méretre, majd egy jó adag javítótapasz segítségével ívesre csiszoltam. Ezután következett az egyik legbonyolultabb művelet: a szárny belső része és a törzs összeillesztése. Itt fogyott leginkább a javítótapasz és a vizes csiszolópapír, két hétig csiszoltam, festettem és tapaszoltam,mire kialakult a megfelelő ívelt forma.

Következő lépés a törzs panelezése volt, amit szikével végeztem. Ezután jöhetett az előrenyilazott szárny és a vezérsíkok elkészítése. Itt kivágtam a megfelelő formát, bepaneleztem és ráragasztottam a külön elkészített merevítő szerkezetre. A hajtómű és a levegőbeömlő-nyílás egyszerű hajlított elemek, az egyetlen problémát ezeknél az elemeknél a kis méret okozta. A végső fázis a végszerelés volt (a szárny, a vezérsíkok és a hajtómű helyére illesztése), amivel augusztus 24-re készültem el.

Jelenleg a festés fázisánál tartok, ami be kell vallanom, mindig is gondot jelentett nekem, a legtöbb makettem legnagyobb gyengéje a rosszul sikerült festés. Emellett még az is gondot jelent, hogy nem tudom eldönteni,milyen légitársaság színeibe öltöztessek egy nem létező repülőgépet (eddig a MALÉV vagy a British Airways színeiben gondolkodtam). Ebben kérném minden érdeklődő tanácsát, illetve bármilyen jellegű kérdést, tanácsot, kritikát szívesen fogadok.
1.
1.
A törzs középső része
A törzs középső része
A törzs elülső része
A törzs elülső része
A törzs az orral és a hátsó traktussal
A törzs az orral és a hátsó traktussal
Szárnymerevítő
Szárnymerevítő
A szárny belső része
A szárny belső része
A kész géptörzs
A kész géptörzs
Az előrenyilazott szárny
Az előrenyilazott szárny
A kacsavezérsík
A kacsavezérsík
A függőleges vezérsík
A függőleges vezérsík
A levegőbeömlő-nyílás
A levegőbeömlő-nyílás
A hajtóművek
A hajtóművek
SST
SST
Festésre előkészítve 1.
Festésre előkészítve 1.
Festésre előkészítve 2.
Festésre előkészítve 2.
4.
4.
5.
5.
6.
6.
7.
7.
8.
8.
9.
9.
2.
2.
3.
3.
4.
4.
2009.10.06.
Utolsó módosítás: 2010.01.09.
Molnár Krisztián (Chrisi), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2009.11.03. 13:21:16
Hűűű, ez nagyon jó lesz! Megfogott az alakja. Van benne egy kis blackbird-ös...:) A hajtóművek mintha kicsit kisméretűek lennének a gép fő méreteihez képest. De persze az is lehet, hogy ezek valamilyen Ion-szuperpolációs quantum hajtóművek...:D Összehatását tekintve jeles!
DDani
2009.11.03. 15:15:11
Hello!
Nagyon ott van,remekül sikerült,ami a festést illeti én a MALÉV-ra szavazok.
Forma is nagyon tetszik bár nekem a blackbird helyett inkább Szu-37 Berkut jut az eszembe :)
Guliver
2009.11.05. 11:42:20
Szia!
Nagyon jó lett,bár én inkább vadásznak nézném,mint utasszállítónak,de azt hiszem ez inkább az én "beállítotságom" számlájára írható. Tényleg tetszik,ahogy kialakítottad, csak így tovább!
Miért nem fested egyéni színekre? Mondjuk ChrisiAirways... :-)
Fonák Tamás
2009.11.16. 09:37:22
Tiszteletet érdemel az alapanyag kiválasztása, nem lehet könnyű dolgozni vele.
Chrisi
2009.11.18. 00:08:10
Sziasztok!
Köszönöm szépen a hozzászólásokat, öröm volt olvasni őket. A festést a karácsonyi szünetben remélhetőleg befejezem, és akkor bemutatom a teljesen elkészült gépet is. A MALÉV festés mellett döntöttem, az egyedi festés túl bonyolult lenne, valamint ezen a téren nem vagyok valami kreatív.
Külön köszönet Fonák Tamásnak, akinek egyik cikkében (Műgyanta öntés olcsón, egyszerűen) számomra igen hasznos információkat találtam.
DrJoci
2010.01.09. 19:17:49
Nekem is nagyon tetszik Gratulálók jó elképzelés remélem lesz ekkora jövője a Malévnak :D

szerintem elég az a hajtómű engem a vége a f-22 raptoréra emlékeztet: és ezen 2 van :D
Rommel93
2010.01.29. 16:25:36
Hááááát, ez nagyon odacsap a rendszernek! :D grat!
Fonák Tamás
2010.05.06. 07:31:27
Látom közben elkészült, és ráadásul Malév :)
Gratulálok, gyönyörű lett. Talán megérjük, hogy lesz ilyen.
Chrisi
2014.09.22. 22:30:47
Üdv Mindenkinek,

Segítséget szeretnék kérni festés/grafika terén. Az SST-2 festése kicsit megkopott, megsárgult az évek során, ezért szüksége lenne egy alapos ráncfelvarrásra. Szeretnék neki egy egyedi, saját festést csinálni, olyasmit mint az Airbus, a Boeing vagy más repülőgépgyártók házi festése, azonban ötletem az nincs. Ha bárkinek van valami ütős elképzelése festés terén ami jól mutatna ezen a gépen, az kérem segítsen.

Előre is köszönöm!

Üdv,
Chrisi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció