Saab J 35 Draken

Saab J 35 Draken

1:72, Airfix No.02039 (1970)
Pintér György - Múzeumi krimik Ez a kit is a cég régebbi makettjei közé tartozik. A fröccsöntő szerszám, a törzsfelsőrész tanúsága szerint 1970-ben készült. 53 alkatrészből áll, 2-es nehézségi kategóriába tartozik, és a Svéd Légierő gépét tudjuk megépíteni a gyári matricákkal.

Én az F10 ezred 01 számú gépét készítettem el. Ez az alakulat, a Skanska Wings, Svédország déli részén, Angelholm-ban települt és 1969-1987 között repülte az F változatot.

A makett pozitív panelezésű, néhol kissé sorjás, pilótafülkéje nincs kidolgozva, egy ülés és egy figura építhető be az egybeöntött fülketető alá. A fülkéből be lehet látni a géptörzsbe és a szívócsatornába is, futómű aknái nincsenek, a fúvócső pedig rendkívül rövid. Szerencsére ezek a hibák javíthatók.

A makett elkészítését a pilótafülke kialakításával, és a pilóta átszabásával kezdtem. A kabin méretre vágott sztirol lapokból készült, a műszerfal az FS2004 Draken panel kicsinyített mása, a botkormány húzott szál. Pótoltam a hiányzó gépágyú célzó reflexüveget is. A katapult ülés az eredeti alkatrész átalakítása, új fejtámla került rá, az indítókarokat szintén húzott szálból készítettem.

A figurának először kiműtöttem a bal kezét a bal combjából, majd szétfűrészeltem a lábait és végül derékból levágtam mindkettőt. Ezután emberi alakban összeraktam, majd sztirolból pótoltam az elvékonyodott részeket, végül rögzítettem rá a hevedereket. A pilóta és az ülés festése után összeragasztottam azokat, és beépítettem a fülkébe. Az egybeöntött fülketetőt kettévágtam, és nyitott állapotban rögzítettem. A futómű aknák szintén sztirol lapokból készültek, némi kábelezéssel kiegészítve.

A törzs ragasztása előtt ellenőriztem a gép súlypontját, és azután az orrba forrasztó ónból készült súlyt helyeztem, nehogy a kész mű „farokra üljön”. A géptörzs vízszintes osztása miatt csak az orrnál és a farokrésznél volt szükség egy kis tömítésre és csiszolásra. Ezután került a helyére a szárny külső része, és a függőleges vezérsík. A törzsféklapokat zárt helyzetben, a vezérsíkokat kitérítve építettem be. Az eredeti gépen a kitérített vezérsíkok mögött láthatók a könnyítő furatok a törzs oldalán, ezért ezt a maketten is elkészítettem.

A fúvócső átalakításához kifúrtam a 8. és 9. alkatrészt, és kb. 10 mm-rel hosszabbítottam meg. Így élethűbb lett a fúvócső mélysége.

A főfutószáron pótoltam a hiányzó elfordulásgátlót, és néhány vezetéket. Az orrfutót is át kellett szabni, mert az akna kialakítása miatt nem volt hova rögzíteni a kitámasztót. Ezért fotók alapján készítettem el a ”V”-alakú karokat, és ezt tudtam az akna oldalfalán rögzíteni.

A festéshez a terepmintát az Aerograph füzete és fotók alapján készítettem. A makettet ecsettel festettem, csak a félfényes lakkot fújtam pisztollyal, a matricák felrakása után. A helyzetlámpákat Tamiya Clear color-ral festettem.

Külső függesztményként 2 db póttank és kétféle rakéta közül lehet választani.
A törzs alatti tartókra feltettem a póttankokat, a szárny alá pedig 1-1 Rb28 „Falcon” légiharcrakéta került fel.

A makett elkészítéséhez az Aerofax 12. kiadványa, és a netről letöltött fotók szolgáltak háttéranyagként.

A régi fényképezőgépem "beadta a kulcsot". Az új Canon gépnek ez volt az első próbája. Ezért cseréltem le néhány képet.
Draken doboz
Draken doboz
Draken leír 1
Draken leír 1
Draken leír 2
Draken leír 2
Draken leír 3
Draken leír 3
Draken matrica
Draken matrica
Draken keret 1
Draken keret 1
Draken keret 2
Draken keret 2
Draken keret 3
Draken keret 3
Draken keret 4
Draken keret 4
Draken keret 5
Draken keret 5
Draken keret 6
Draken keret 6
Draken kabin
Draken kabin
Draken kabin 1
Draken kabin 1
Draken pilóta
Draken pilóta
Draken futóaknák
Draken futóaknák
Draken alkatrész
Draken alkatrész
Festés
Festés
Matricázás
Matricázás
Draken 01
Draken 01
Draken 02
Draken 02
Draken 03
Draken 03
Draken 04
Draken 04
Draken 05
Draken 05
Draken 06
Draken 06
Draken 07
Draken 07
Draken 08
Draken 08
Draken 09
Draken 09
Draken 10
Draken 10
Draken 11
Draken 11
Draken 12
Draken 12
Draken 13
Draken 13
2008.05.13.
Utolsó módosítás: 2008.06.11.
Faragó Tamás (Figaro), Dunaújváros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
lori
2008.06.11. 19:19:13
Szia!

Gratulálok, szerintem mutatós kis sárkányt építettél, legalábbis nekem tetszik!
Egyetlen észrevétel, de nem jelentős... A beömlők belső falát talán érdemes lett volna egy tűreszelővel vékonyabbra alakítani...

lori
Figaro
2008.06.11. 19:42:43
Szia lori!

Köszi az elismerést.
Egy kicsit tudtam csak a beömlő belső felületéből vékonyítani, mert a külső részen
elég jelentős rádiusszal készült az öntvény. Ha tovább reszelem akkor már rövidült volna.
lori
2008.06.11. 22:01:40
Amúgy a gyengéim a veszett ügynek kikiáltott Airfix, KP és egyéb ősrégi makettek... :)
Én most egy KP Jak-23-mal birkózok éppen...
Mr_baracus
2011.05.09. 10:12:29
Szia!

Meg tudnánd mondani, hogy milyen festéket használtál a terepszínhez, illetve a gép alján?
Figaro
2011.12.18. 08:08:50
Szia!
Bocs, hogy későn válaszolok, régen jártam erre.

A használt festékek
alsó : Humbrol 128 + Revell 371 (1:1)
zöld : Humbrol 116 + Revell 39 + Revell 371 (6:5:0,5)
szürkés kék : Humbrol 96 + Revell 79 (2:1)

Üdv: Figaro
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció