Pintér György - Múzeumi krimik
Ez a kit is a cég régebbi makettjei közé tartozik. A fröccsöntő szerszám, a törzsfelsőrész tanúsága szerint 1970-ben készült. 53 alkatrészből áll, 2-es nehézségi kategóriába tartozik, és a Svéd Légierő gépét tudjuk megépíteni a gyári matricákkal.
Én az F10 ezred 01 számú gépét készítettem el. Ez az alakulat, a Skanska Wings, Svédország déli részén, Angelholm-ban települt és 1969-1987 között repülte az F változatot.
A makett pozitív panelezésű, néhol kissé sorjás, pilótafülkéje nincs kidolgozva, egy ülés és egy figura építhető be az egybeöntött fülketető alá. A fülkéből be lehet látni a géptörzsbe és a szívócsatornába is, futómű aknái nincsenek, a fúvócső pedig rendkívül rövid. Szerencsére ezek a hibák javíthatók.
A makett elkészítését a pilótafülke kialakításával, és a pilóta átszabásával kezdtem. A kabin méretre vágott sztirol lapokból készült, a műszerfal az FS2004 Draken panel kicsinyített mása, a botkormány húzott szál. Pótoltam a hiányzó gépágyú célzó reflexüveget is. A katapult ülés az eredeti alkatrész átalakítása, új fejtámla került rá, az indítókarokat szintén húzott szálból készítettem.
A figurának először kiműtöttem a bal kezét a bal combjából, majd szétfűrészeltem a lábait és végül derékból levágtam mindkettőt. Ezután emberi alakban összeraktam, majd sztirolból pótoltam az elvékonyodott részeket, végül rögzítettem rá a hevedereket. A pilóta és az ülés festése után összeragasztottam azokat, és beépítettem a fülkébe. Az egybeöntött fülketetőt kettévágtam, és nyitott állapotban rögzítettem. A futómű aknák szintén sztirol lapokból készültek, némi kábelezéssel kiegészítve.
A törzs ragasztása előtt ellenőriztem a gép súlypontját, és azután az orrba forrasztó ónból készült súlyt helyeztem, nehogy a kész mű „farokra üljön”. A géptörzs vízszintes osztása miatt csak az orrnál és a farokrésznél volt szükség egy kis tömítésre és csiszolásra. Ezután került a helyére a szárny külső része, és a függőleges vezérsík. A törzsféklapokat zárt helyzetben, a vezérsíkokat kitérítve építettem be. Az eredeti gépen a kitérített vezérsíkok mögött láthatók a könnyítő furatok a törzs oldalán, ezért ezt a maketten is elkészítettem.
A fúvócső átalakításához kifúrtam a 8. és 9. alkatrészt, és kb. 10 mm-rel hosszabbítottam meg. Így élethűbb lett a fúvócső mélysége.
A főfutószáron pótoltam a hiányzó elfordulásgátlót, és néhány vezetéket. Az orrfutót is át kellett szabni, mert az akna kialakítása miatt nem volt hova rögzíteni a kitámasztót. Ezért fotók alapján készítettem el a ”V”-alakú karokat, és ezt tudtam az akna oldalfalán rögzíteni.
A festéshez a terepmintát az Aerograph füzete és fotók alapján készítettem. A makettet ecsettel festettem, csak a félfényes lakkot fújtam pisztollyal, a matricák felrakása után. A helyzetlámpákat Tamiya Clear color-ral festettem.
Külső függesztményként 2 db póttank és kétféle rakéta közül lehet választani.
A törzs alatti tartókra feltettem a póttankokat, a szárny alá pedig 1-1 Rb28 „Falcon” légiharcrakéta került fel.
A makett elkészítéséhez az Aerofax 12. kiadványa, és a netről letöltött fotók szolgáltak háttéranyagként.
A régi fényképezőgépem "beadta a kulcsot". Az új Canon gépnek ez volt az első próbája. Ezért cseréltem le néhány képet.