Pintér György - Múzeumi krimik
Rendes második világháborús filmekben sokszor azzal kezdenek, hogy itt-ott lángol néhány harckocsi. Ha propagandafilm, akkor csupa ellenséges, ha valamennyire reális képet szeretne mutatni, akkor ebből is egy kicsi, abból is egy kicsi.
Nagyon kevés az olyan kép, ami afféle "tájkép csata után" jelleggel megmutatja, mi történik az után, hogy elhallgattak a fegyverek. Üdítő kivétel talán a "Fehér Tigris" című film első pár perce. (Amúgy itt a szétlőtt lövészárkokban kutató győztesek megállapítják, hogy ezek az itt heverő testek magyarok.)
Nos, a megholtak eltemetése mellett kezdődhet a fegyverzetben esett károk felmérése, menteni a menthetőt - a többi megy a nagyolvasztóba. Ebben a filmben látható egy műszaki mentő, amint megpróbál egy sérült, némileg kiégett T-34/76-ot elvontatni.
Erre a célra a szovjet oldalon, a tömegével gyártott T-34 bázisán alakítottak ki egy műszaki mentő felépítményt, részben a torony helyére, részben a motortér fölé. Megfelelően fölszerelték csörlővel, mindenféle egyéb eszközzel, ami szükséges lehet az efféle mentéseknél.
A Military Wheels nem tartozik az élvonalba a makettkészletek minősége szempontjából. A makett sem mai gyerek már. Van vagy harminc éves. Az ukránként nyilvántartott cég jelen működéséről nincsenek adatok. A készletek minősége a szovjet időkre emlékeztet. Egyetlen dolog, ami miatt érdemes vele foglalkozni, hogy kiadta a T-34 olyan változatait, mint kétfajta műszaki mentő, vietnámi légvédelmi páncélos, egyiptomi 122 mm-es változat, de van neki harckocsiszállító trélere is. Tehát olyasmit gyárt(ott?) amit más nem. Ezért pedig az ember szívesen vállal némi pluszmunkát.
Nekem itthon volt egy T-34-es maradványom torony nélkül, de teljesen elkészített lánctalppal. Ez volt a munka alapja. Egy másik dobozból pedig előkerült a komplett átalakító készlet. Adta magát a lehetőség - összeépíteni a két felet egy egésszé.
Persze oda kellett figyelni, hiszen sok olyan alkatrészt kellett a helyére ragasztgatnom, aminek adott esetben nem ismertem a feladatát és a pontos helyét is csak körülbelül mutatta a rajz.
A felépítményen variáltam egy kicsit. A leírás alapján a daru elemei felmálházva a jármű jobb oldalán vannak. Az összeállítási rajzon azonban az összeállított daruval ábrázolták a harckocsit. Így elkészítettem a kapott alkatrészekből a felállított darut. Felpakoltam a különféle reflektorokat és más apró alkatrészeket.
Végül sikerült vonóhorgokat is fölrakni a makett elejére és hátuljára. Így lassacskán befejezem ezt a munkámat.