Sárkány hölgy

Lockheed U-2

1:48, Testors No.209
Pintér György - Múzeumi krimik Története:

Az 1950-es évek legelején a CIA-nak szüksége volt, egy un. kémrepülőgép típusra. Ez adott szabad utat az U-2es projektnek. A gép neve is már érdekes, ugyanis olyan nagy titok övezte a gépet, ezért "munkagép"-ként jelölték (utility)! Eredeti neve a gyáron belül CL-282 Aquatone volt. A Dragon Lady lényegében egy sugárhajtású vitorlázó. A fejlesztés alapját az F-104 Starfighter alkotta (konkrétan a törzsét), amely szintén Kelly Johnson nevéhez köthető (mint sok más típus, pl: Connstellation, Electra, P-38, P-80, Sr-71, etc). A tervezés, gyártás az
1950-es évek legelső felében indult. Gyakorlatilag a mai napig szolgálatban vannak. Ezt persze több jelentős újítás, fejlesztés előzte meg. A hidegháborún kívül minden konfliktusból kivette részét, amihez Amerikának köze volt/van. A NASA is előszerettel használja civil célú kutatásokhoz.


A makett:

A készlet az Italeri "mezét" is viselte. A készlet minősége alulmarad a jelenkor elvárásaihoz, de mégis érdemes különlegessége, és nem utolsó sorban mérete miatt is foglalkozni vele. A kész makett fesztávja több mint 50 cm! A készlet viszonylag kevés, 77 darab alkatrészt tartalmaz (ebből 5 átlátszó). Az illesztések elfogadhatóak. A szárny és vezérsíkok mozgó felületeinek találkozásánál negatívak a panelvonalak (ezek túl határozottak), a többi panelvonal mind pozitív. Viszont jó kiindulási alapot adnak az újra karcoláshoz. A kabinbelső két alkatrészre korlátozódik: műszerfal és pilóta. Előbbit még talán, de utóbbit nem ajánlom felhasználni. Gyakorlatilag az egészet újra kell gyártani. (A különleges formájú kabin miatt viszont kevés fog látszani - csukott helyzetben.) A futómű-aknák is hasonló módon jártak - kongnak az ürességtől. A féklapok valamivel jobban ki vannak dolgozva, de ezeket egy határozott mozdulattal érdemes beragasztani (nem úgy mint a futóaknákat). Nem kevés optimizmusra vall, hogy a kabint két félből adják, hogy nyitott helyzetben is el lehet készíteni azt. A makett extraként tartalmaz egy ülő és egy álló pilótaszabású lényt, a két kitámasztó szerkezetet, a mankó futóműveket, valamint a gép egyszerűbb mozgatásához használt kocsit. Úgy érzem utóbbi eszköz kidolgozására jobban rágyúrtak, mint magára a gépre. Sajnos elég sok helyen találkozhatunk beszívódásokkal, de orvoslásuk nem okozhat gondot senkinek. Az összeállítási útmutató a géphez méltóan puritán, de legalább jól érthető. A készlet talán legerősebb része a matrica: pontos, színkorrekt, amilyennek a matricának lennie kell. A festési útmutató szerint három gép festése közül választhatunk. (Valójában négy, mert a CIA-s gépek teljesen feketék voltak, és nem hordtak semmilyen jelzést.) Ezek az alábbiak: egy Angliában szolgáló szürke-szürke, egy a NASA által használt kutató (teszt) gép, és természetesen a szabvány, fekete USAF egyik gépe. A készlet minősége ellenére mindenkinek ajánlom, különlegessége miatt. A gép mérete már indokolja a saját gyártású kereszttartók elkészítését a szárnyba, így kezdők is jól gyakorolhatják a "nagy" makettek építését.
chevygu2c01
chevygu2c01
chevygu2c02
chevygu2c02
chevygu2c03
chevygu2c03
chevygu2c04
chevygu2c04
chevygu2c05
chevygu2c05
chevygu2c06
chevygu2c06
chevygu2c07
chevygu2c07
chevygu2c08
chevygu2c08
chevygu2c09
chevygu2c09
chevygu2c10
chevygu2c10
chevygu2c11
chevygu2c11
chevygu2c12
chevygu2c12
chevygu2c13
chevygu2c13
chevygu2c14
chevygu2c14
chevygu2c15
chevygu2c15
chevygu2c16
chevygu2c16
2007.12.16.
Braun Gergely Gábor (ChevyG)
Bajai Makettezők Egyesülete
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció