Sauber C-9 - az újkor első "ezüst nyíla"

Sauber C-9

1:24, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik A Sauber C-9 versenyautóval tért vissza a motorsportba a Mercedes autógyár. Ismeretes hogy 1955-ben fejezték be a motorsportban való részvételüket, addig méltán viselték a büszke "Ezüst nyíl" elnevezést a márka autói. Végül 1986-ban kezdtek újra versenymotort építeni és Peter Sauber svájci autóistálló-tulajjal készítették hozzá a kasztnit. Igen, ez a Sauber az a Sauber,amelynek csapata - mint a BMW gyári csapata -búcsúzott idén a Forma-1-ből. De ez egy másik történet. Most még 1987-ben járunk,amikor is debütált 32 év után a Mercedes mint motorszállító, valamilyen versenyautó kategóriában. Az autó motorja egy 5 literes V-8-as, duplaturbóval, mely több mint 900 lóerős. Akkoriban a C-csoportos autók ilyen lóerőszörnyetegekből álltak. Az első évben csak néhány futamon vettek részt tesztelés céljából, de a második évben már a gyártók között a második helyet foglalták el. 1989-től kezdve a csapat színe hivatalosan az ezüst szín lett, és ettől kezdve úgy hívták az autót, hogy az "Új ezüst nyíl". Érdekesség,hogy több, később jól ismert pilóta ebben a típusban ismerkedett meg a komoly autóversenyzéssel, a Mercedes cég tehetséggondozó programjának keretében. Többek között Michael Schumacher is, aki később,ugye,mint a Ferrari pilótája, többször is keresztbetett a Mercedes Forma-1 csapatának, a McLaren Mercedes világbajnoki győzelemről szőtt álmainak.

A makett:

A makettet a Revell készítette el elég közepes minőségben, kevés alkatrészből. Az autó kasztnija egy alkatrész, elég sorjás.Csiszolni nem felejtünk el,az biztos, de amúgy elég jó a formája, viszonylag részletes. Egy nagy hibája van,hogy az első kerék feletti rácsot nem áttörtre készítették,és ez nagyon látszik is. Ezt nyissuk meg, vagy tegyünk rá lemezt,mert volt olyan verseny is,ahol nem volt szükség rá, hogy a fékeket hűtsék. Én áttörtem a rácsot. Ezt egy szikével csináltam úgy,hogy a rács nyílását elkezdtem karcolgatni a szike hegyével. Addig karcoltam,amíg el nem vékonyodott.Ezt követően egy borotvapengéből készült fürésszel végigvágtam a nyílást, majd 320-as csiszólópapírral véglegesre formáltam,beledugva egy csíkot,és ide-oda mozgatva szépen megcsiszoltam. A kasztnin ez volt az egyetlen javítás, mert amúgy elég élethű.

Következik a motor....ami nincs. Igazából ez a legnagyobb hibája és hiányossága a makettnek,hogy nincs se motor, se váltó (igazából felfügesztések sincsenek,de ez később nem látszik). Sajnos ez a hiányosság elég jól látható,mivel a kasztni tele van szellőzökkel, ráadásul a hátulja teljesen nyitott. Készitettem egy motor, váltóimitációt,hogy ne legyen olyan feltűnő és feketére festettem a karosszéria belsejét.

A fülke nem rossz, használható,de sok minden nem fog látszódni belőle. Itt hiányzik a bukóketrec, de ez nem fog feltünni senkinek, mert nem fog látszódni. Az alváz egyetlen alkatrész midenféle részlettől mentes, bár a formája jó. Itt látszik hogy spóroltak a Revellnél,mert a felfüggesztés egy-egy műanyag rúd,amire a kereket kell felragasztani. Persze összerakott állapotban semmi nem látszik ebből, de ha valaki bontott állapotban szeretné megépíteni a makettet,akkor igen nehéz dolga lesz a műszaki csemegék (motor, váltó, felfüggesztés) teljes hiánya miatt.

A hátsó nagy szárnyat és felfogatását szépen kidolgozták, csak a szárnyakról kell a kilökőtüskenyomokat eltüntetni. A kerekek viszont gyönyörűek!! Rendkívül jól néz ki a felni, és pontos a mérete is, szépen kitölti a kerékjárati íveket. Kiváló a gumiválasztás is, kellően lágy és jó a formája is, csak a szokásos középső sorját kell lecsiszolni. Komolyan mondom,hogy a más maketteknél eddig általam látott gumik és kerekek a nyomába sem érhetnek a készletben található szettnek!

Az illeszkedések szerencsére jók, sehol nem kellet tömíteni. Sajnos az üvegalkatrészekre ez nem igaz, különösen az első lámpabúra nem illeszkedik rendesen. Kár érte, mert amúgy jó kidolgozásúak az átlátszó részek.

Festés:
A Sauberek az első két évben használták ezt a sötétkék festést,amit a Revell ajánl, utána már ezüst színben pompáztak. Viszont szerintem ez a kék szín és a hozzátartozó reklámfelületek rendkívül attraktívá teszik, és nagyon jól néz ki. Tamiya sprayval fújtam le (TS-50) bár utólag nézve jobb lett volna a TS-53 (azt hiszem hogy az a "midnight blue). A Revell szokás szerint mindenféle kevergetést ajánl, szerintem tekintsünk el ettől. A matricázás két LeMans-i, és egy-egy World Supersportcar Championship festés közül ad választási lehetőséget, ebből három festés hasonlóan néz ki, a negyedik pedig hatalmas Michelin figurával díszitett dekoráció. A matricaív hibátlan minőségű, pontos és gyönyörű a nyomtatás. Az ivelt felületekre nem igazán fekszik fel,de apró bemetszésekkel ez megoldható. Amit tudni kell,hogy a LeMans-ban futott gépek négy fényszóróval versenyeztek. Az útmutató csak kettőt ír elő, de az alkatrészek között ott van a további két lámpa is.

Összeségében a Revell ezen készlete csak a külsőségekre koncentrált. Ez meg is mutatkozik abban,hogy rendkívül hamar össze lehet rakni, mivel kevés alkatrészből áll. Ha nem lennének az apróbb hibák (szellőző a kerék felett, motor és váltó hiánya, kilökőtüskenyomok, sorják)akkor egy kiváló készlet is lehetne. De miért nincs benne motor???!!!

Ui.: Azóta rájöttem hogy igazából ez egy Hasegawa fejlesztés, amit a japán gyártótól is meg lehet venni jóval drágában de semmi pluszt nem adnak hozzá. Ha valaki esetleg mégis gondolkodik a Sauberen és több részletre vágyik akkor ajánlom a Tamiya gyártmányát, melyben van motor is, és a kasztni is bontott. De olyan szép kereket nem tesznek hozzá mint a Revell.
100_0634
100_0634
100_0637
100_0637
100_0638
100_0638
100_0639
100_0639
100_0640
100_0640
100_0642
100_0642
100_0647
100_0647
100_0649
100_0649
100_0652
100_0652
zorall
zorall
100_0657
100_0657
2009.11.09.
Utolsó módosítás: 2010.04.11.
bobi77, Békés
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció