Scania 143 autódaru

Scania 143

1:24, Italeri + saját (2013)
Pintér György - Múzeumi krimik Az egyik legkomolyabb és legtovább tartó (kb egy évig építettem) kamionomat szeretném bemutatni Nektek. Ez a makettem se úgy készült, hogy megláttam, és azt mondtam, hogy ezt meg kell építeni, hanem folyamatosan érlelődött bennem az ötlet. A 143-as Scania már évek óta ott pihent a polcon, csak nem volt ötletem rá, hogy milyen verzióba építsem át. Külföldi kamionos fórumokat nézegetve találtam a Gottwald daru képére, és akkor kezdett el bennem valami mocorogni, hogy ez nem is rossz. Aztán tovább léptem, hogy nincs hozzá anyag, nehéz megépíteni, annyira nem érdekes, stb. Végül mégis annyira megtetszett a téma, hogy elhatároztam a Scania alvázára egy ilyet építek. Kiindulásnak volt egy daru,ami színösszetételben is nagyon tetszett, így elhatároztam, hogy olyanra építem meg.
Ezután jött az anyaggyűjtés, ami igen körülményes volt. Első körben letöltöttem sok képet a netről, de rájöttem, hogy kis felbontás miatt nem sokra megyek velük, ezért két német srácnak is írtam, és elkértem tőlük az eredeti képeket. Szerencsére mindkettő küldte őket, na azokkal már lehetett dolgozni. Ez még mindig kevés volt, mert méretadataim nem voltak, pedig nagyon kellettek volna. Írtam a német Klaus Lassen barátomnak, hogy tud-e segíteni ez ügyben (ha valakinek, akkor neki mindenről van anyaga kamionos témában), és szerencsére tudott küldeni két rajzot, amely alapján már el tudtam indulni.
Az építést szokás szerint a vázzal kezdtem, és szintén szokás szerint szétvágtam az eredetit. Az Itaelri makett 6x2-es bogis, az általam megépítendő viszont 6x4-es, ezért a hátsó futóműveket cseréltem, egy MAN ikerdifis került bele. A váz egy kicsit hosszabb lett, középen toldottam bele egy darabot. A futóművek után nekiláttam a motor elkészítésének. Itt két jelentősebb változtatást végeztem. Az egyik, hogy a hűtőt levágtam a homlokfalról, és fixen a vázra rögzítetem, a másik, hogy készítettem elé egy intercoolert, és az ehhez való csöveket. Nagy hibája az Italeri kittnek, hogy sima turbós motort ad hozzá, noha a 3-as szériában már minden motor töltőlevegő hűtős volt. A motort, a felrakott légtartályokat vezetékeltem, majd felraktam a légszűrőt az új helyére, a sárvédőre, mert nem fért volna el a talpalók miatt. Az alvázra készítettem egy erősített segédalvázat, amire felkerültek a talpalók házai. A talpalók egy régi Italeri kosaras tűzoltóból jöttek, persze átalakítva. Hátulra újy lámpatartó készült, és az üzemanyagtankot is lecseréltem egy MAN-ra. A tank mögé került egy kisebb hidraulika tartály, majd lefestettem a vázat pirosra. A váz mindkét oldalára került egy-egy kezelő a talpaknak, ahol a karokat hajlított gombostűből készítettem. Közben készülgetett a fülke is, ahol a Topline tetőt laposra cseréltem, és végeztem némi belső feljavítást, Leukoplasttal kárpitoztam. Az első lökhárítót is újra gyártottam, és a lámpáknak is új foncsort gyártottam, mert a régi csak egy lapos valami volt. A hátsó sárvédőket elkészítettem bordás lemezből, majd nekiálltam a daru fogaskoszorúját megalkotni. Jó pár dolgot párhuzamosan csináltam, így lefestettem a fülkét, és közben haladtak a talpalók is, majd maga a daru alapja. A fülkét teljesen összeraktam, és a váz egyéb részeit is, így ezután már tényleg csak a darut kellett építenem. Elsőnek a daru hátulján lévő ballasztot készítettem el, majd bekerült a fő hidraulika tartály, és egy Revell Unimogból származó darumotor is. Ezután jött a kabin elkészítése, és a gém tartója, majd maga a gém. Hosszú tanakodás után a viszonylag nagy súly miatt úgy döntöttem, hogy nem lesz kihúzható a gém, így jóval kevesebb anyag kellett bele. Csak a végeit készítettem el a másik két tagnak, de így se könnyű. Persze a darunál már előre jó sok csövet készítettem drótból, amelyekhez még utólag is jött pár. A gém alkatrészeivel elég sok idő elment, csakúgy mint a horog elkészítésével. A görgőket Keri esztergálta hozzá, majd az egészet lefestettem fehérre. A kötélzetet a Revell trélerhez adott kötéllel oldottam meg, van benne hátul egy ideiglenes ék, ami feszesen tartja amikor kell. Mivel egy daru sokkal ritkábban csili-vili, mint egy kamion (kb mikor kijön a gyárból), ezért koptattam, koszoltam több helyen is. A gém emelhető, és a Kustitól kapott ötlet alapján a munkahengerben van egy csap, amellyel emelt helyzetben lehet rögzíteni, így lehet útközbeni és daruzási folyamatot is bemutatni. Készítettem alá egy alapot, és hozzá egy gipszkartonból egy imitált betondarabot, amit éppen emel.
Nem volt egyszerű dolog a megépítése, és a legtöbb munkát a folyamatok megtervezése, kitalálása adta, hogy mit miből, és mikor csináljam, de végül csak sikerült.
adaru 036
adaru 036
Az ötletadó képek egyike
Az ötletadó képek egyike
Új hátsó híd
Új hátsó híd
aIMG_0199
aIMG_0199
Az új hűtő
Az új hűtő
Kábelezgetés
Kábelezgetés
Az intercooler új csövei
Az intercooler új csövei
hidraulika tartály, és segédváz
hidraulika tartály, és segédváz
Itt már látszik az új hűtő, és a talpalók is
Itt már látszik az új hűtő, és a talpalók is
Kerekeken áll
Kerekeken áll
Próbafülke
Próbafülke
Hátulról
Hátulról
Lefestve
Lefestve
aIMG_0610
aIMG_0610
A talpalók kezelője is látszik
A talpalók kezelője is látszik
Ülés javítás
Ülés javítás
Az eredeti lökös a gyári "foncsorral"
Az eredeti lökös a gyári "foncsorral"
itt már cserélve
itt már cserélve
Hátsó sárvédők
Hátsó sárvédők
aIMG_0585
aIMG_0585
aIMG_0592
aIMG_0592
A daru fogaskoszorúja
A daru fogaskoszorúja
aIMG_0817
aIMG_0817
aIMG_0823
aIMG_0823
aIMG_0824
aIMG_0824
A daru alapja
A daru alapja
aIMG_0828
aIMG_0828
Talpaló
Talpaló
aIMG_1013
aIMG_1013
aIMG_1014
aIMG_1014
Ballaszt
Ballaszt
aIMG_0551
aIMG_0551
aIMG_0555
aIMG_0555
aIMG_0559
aIMG_0559
Hidraulika tartály és darumotor
Hidraulika tartály és darumotor
Horog
Horog
aIMG_0201
aIMG_0201
aIMG_0202
aIMG_0202
aIMG_0205
aIMG_0205
aIMG_0207
aIMG_0207
aIMG_0213
aIMG_0213
Itt még nincs rögzítve a kötél, azért lóg ennyire
Itt még nincs rögzítve a kötél, azért lóg ennyire
Kabin
Kabin
IMG_0233-BorderMaker_zps7b593215
IMG_0233-BorderMaker_zps7b593215
Már koszolva
Már koszolva
adaru 011
adaru 011
készen
készen
adaru 011
adaru 011
adaru 013
adaru 013
adaru 014
adaru 014
adaru 018
adaru 018
adaru 019
adaru 019
adaru 023
adaru 023
adaru 025
adaru 025
adaru 028
adaru 028
Menetkész
Menetkész
adaru 032
adaru 032
adaru 033
adaru 033
adaru 036
adaru 036
2014.01.27.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Luthor
2014.01.29. 09:23:24
Bombasztikus!
Levi
2014.01.29. 14:47:37
Nagy király lett!!!Gratula!!
Keri
2014.01.29. 18:55:48
Hüvelykujjak fel,hüvelykujjak fel!
Majd Jabbekében megkuksizom közelről,remélem,oda elhozod!
laposalátét
2014.01.29. 19:30:06
Ez csillagos ötös!!!
toto
2014.01.29. 21:54:12
Nagyon jó lett Gabi!
Tomi
nezelod
2014.01.29. 22:02:32
Bazi jó építés ! De ezt már mondtam. :) A koszolás / festés is nagyon jó !
Gabi
2014.01.29. 22:20:12
Köszönöm! :)
Finkoo
2014.03.09. 19:16:07
Csodás.... :) ha nem tudnám, hogy makett, hát be lehet csapni a szemet...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció