Pintér György - Múzeumi krimik
A makett építése 2010 decemberében kezdődött.
Az alváz és a motor hamar egybekeltek, persze a kívánt színre festve. Szépen haladtam az építéssel, minden a fejembe megszült terv alapján ment.
A fülke fehérre fényezése után elkezdtem lakkozni a már megszáradt felületet, de a lakk felmarta a festéket, le kellett csiszolnom. Szerencsére csak a fülke tetejét érte a lakk, majd újrafényeztem. Mivel kezdetekben sem tetszett nekem a francia cég neve és mintái, már a legelején saját ízlés szerint készült a gép. (Első tervek alapján hófehér volt, kivitelezés is megvolt).
Majd a beltér, a lökhárítók és az első dobok is készen voltak. Mikor az első szélvédőt raktam be a helyére, nem számítottam azzal a dologgal, hogy a műanyag elektrosztatikusan fel volt töltve, persze erre nem is gondoltam. Ahogy a "tűs" ragasztó "tűjét" odaérintettem a szélvédő széléhez, a feltöltés miatt a ragasztót magához vonzotta szabályos villám alakba. Ezzel nem tudtam már mit tenni, próbáltam csiszolni és polírozni a szélvédőt, (sajnos sikertelenül) majd eltörött a művelet közben. Oda jutottam, hogy első szélvédőm nem volt. Próbáltam helyettesíteni sokféle anyaggal a szélvédőt (vetítőfólia, zsugorfólia), de semmivel sem tudtam összehozni szépen.
A fülkét eközben annyit tapogattam, hogy a széleknél megkopott a festés. Gondoltam újrafényezem. Meg is történt, mikor észrevettem hogy a festés helyenként por alakba kicsapódott. Ekkor döbbentem rá, hogy előzőleg lepolíroztam a festett felületet, és "lepergett" róla az új réteg. Eljutottam odáig, hogy az egész fülkét le kellett csiszolnom, majdnem 1 napos munka árán. Mivel fehér volt a fülke alapból, fehérrel elég nehéz volt festeni, és akkor gondoltam rá hogy kékkel lefújom. Lefújtam, és akkor szembesültem, hogy a lökhárítók fehérek, a hűtőrács kék. Ekkor jutott eszembe a fehér-kék minta a fülkén. Lemaszkoltam a felületeket és fehérre fújtam a fülke alsó részét.
Már minden stimmelt. Idő közben eszembe jutott miből is csinálhatnék első szélvédőt: könyvborítóból. Elég nehéz volt összehozni, de sikerült. Néhány helyen így is látszik (csak ha a fény úgy esik rá) hogy van benn 1-2 bemélyedés, de szerintem elenyésző.
A pótkocsi adta magát, semmi probléma nem volt az összeszerelésénél.
A kamiont teleraktam ledekkel, amit átlátszó Tic-Tack-os dobozból
készítettem megfelelő méretre, majd ráragasztottam maszkoló szalagra, és lefújtam a kívánt színekre. A legtöbb ledet ahogy életbe is látni véljük, krómozott díszlécre raktam rá. Egy vékony (kb 1mm-es, átlátszó, de ennek nincs jelentősége) műanyag lapra felkarcolom a kívánt formákat, majd szikével kivágom és kitöröm, majd lesorjátlanítom, így megkapom a kívánandó formát, és erre ragasztom a krómozott fóliákat.
A Kamion építése rendkívül hosszúra sikeredett, 4 hónapot vett igénybe a problémák miatt és az elfoglaltságom miatt. Élvezetes volt minden egyes problémát megoldani, akár a szélvédő, akár a köztudott Scania modelleknél hiba, fülke illeszkedését kiküszöbölni.
A padlólemezből kellett kireszelni a motortérnél, a vízcső kanyarulatánál a cső sarka elérte a motoralagút szélét. Ezt kireszeltem, kb. 10 percet vett igénybe. A következő gondot a szívócső okozta, a Scania feliratnál elérte a padlólemezt. Ismét a padlólemezt kellett kireszelni. A következő gondot a fülke "zsanérjai" okozták. Mivel lejebb került a fülke, felült a zsanérokra, aminek a hosszából kellett kivenni. A fülke a helyére került. Majd a jobb oldali kerékdob külső íve jelentette a problémát, elállt a fülkétől. A kerékdob széléből ki kellett reszelnem majdnem 4 mm-t, és így is 1 mm-el jobban kiáll, mint a bal oldali. Ezeket a problémákat kiküszöbölve (ami nem kevés időt vett igénybe) már minden rendben volt. Összességébe a fülke 2-szeri csiszolása, a fülke állásának problémái és a szélvédő probléma okozta a legnagyobb kihívásokat. Mindezeket a problémákat legyőzve élvezetes volt az egész építés.
Pár képen próbálom illusztrálni a leírtakat.