Pintér György - Múzeumi krimik
A második összerakott makettem.Talán ez a kedvenc harckocsim a második világháborúból. Nagyon tetszik a letisztult és egyszerű formája.
A járműről (forrás achtungpanzer.com):
Ez a tankvadász a német tankok V-ös, vagyis a Párduc alvázára épült. A fegyver fejlesztése 1942 augusztus 3-án indult, melynek célja egy rohamlöveget vagy tankelhárítót készíteni a 88mm-es löveggel.Ugyanekkor zajlott a Párduc fejlesztése a Krupp műveknél.A jármű tervei 1943 januárjában el is készültek. Úgy tervezték, hogy a gyártás 1943 júliusában kezdődik. A tankvadászt a Daimler-Benz tervezte, melyhez a Krupp nyújtott még segítséget.1943 május 24-én a fejlesztést áthelyezték a braunschweigi MIAG (Muhlenbau-Industrie AG) gyárába, a hely szűkössége miatt.Ezt a modellt 1943 október 20-án mutatták be Adolf Hitlernek a Kelet-Poroszországi Orzyszban a fából készült Tigris II és a JagdTiger-el együtt.A MIAG Október végére készült el az első és novemberben a második prototípussal, az Sd.Kfz.173-el és javasolták a Jagdpanther nevet.
Teljesítményadatai:
Súly: 46 tonna
Meghajtás: 600 lóerős V-12 Maybach benzin motor
Maximális sebesség: 46 km/h úton, 26 km/h terepen
Személyzet: 5 fő
Fő fegyverzet: 88mm Pak 43/3 L/71 löveg
Gyalogság elleni: 7.92mm MG34 vagy MG42 gépfegyver a törzsben
Összesen 425 darabot gyártottak belőle a németek.
A makettről:
Mint ahogy írtam az elején, a második makettemről van szó. Nagy lelkesedéssel, de még kellő rutin hiányában készült, szóval legyen mindenki elnéző. Nekem mindenesetre tetszik a végeredmény.
Az alvázat elég könnyű volt összerakni, viszont voltak hézagok, amiket epokittel tömítettem.
A ágyúcsövet ki kellett fúrnom, mert nem volt lyuk a végén.
A futómű megfelelően bonyolult volt, hála a német túltervezésnek. A kerekeket első nekifutásra rosszul festettem (gumírozás a görgőkön), de itt szerencsére segítettek, tehát tudtam javítani.
Alapozáshoz a Revell 91-es, metál festékét használtam, amire jött egy szintén Revell 5-ös fehér. Ez jól jött, mert építés közben pont ott koptattam le, ahol szerintem amúgy is koptak a felületek, tehát élethű lett, ugyan a végén még erre rátettem azért egy lapáttal.
A lánctalppal is nehezen boldogultam. Egy elemét rögtön az elején rosszul vágtam le a keretről, és az összerakás is macerás volt, mivel részben darabonként voltak a láncszemek, részben egyben.A lánctalpak Revell 85, 37, és 91-es színekből összekevert rozsdás hatású festést kaptak.
Az álcázófestésként a rRevell 48 tengerzöld, 37-es téglavörös és Revell 16 homokszín került fel szárazecseteléssel.
Használtam még Revell 302-es festéket a 91-es metál sötétítéséhez. Továbbá még itt-ott, 78 tankszürkét, illetve 382-est a szerszámok fa nyeléhez a gyári leírásnak megfelelően.
A matrica és annak matt lakkozása után a koszoláshoz pasztellkrétából nyert port használtam.Hezitáltam a pasztellkréta és a Newton és Winston olajfesték között, de végülis a pornál döntöttem. A sárhoz akartam még olajat használni, de a próbadarabon kipróbált után nem biztos, hogy ez jó ötlet.Ha van esetleg ötlet, azt szívesen fogadnám. Másoknál ragasztó és festékkombinációt olvastam, de nem tűnik egyértelműnek, hogy milyen ragasztót és milyen arányban.