Pintér György - Múzeumi krimik
Történelem
Sd.Kfz. 10-es alvázát használták fel az Sd.Kfz. 250-s típusú könnyű lövészpáncélos alvázául is. Az Sd.Kfz. 250-es különböző változataihoz összesen mintegy 7500 darab készült.Egy Maybach HL 42 motor hajtotta.
Az Sd.Kfz. 250 fronpáncélzata 14,5 mm,az oldalpáncélzat pedig 8mm.Legnagyob sebesége 60 Km/H volt,hatótávolsága pedig 175-300 km.Az Sd.Kfz. 250/9 az Sd.Kfz. 250/1 alapjára van épitve az Sd.Kfz. 222 páncélautó fegyverével,ami egy 20 mm gépágyú,meg egy MG 34 vagy egy MG 42 géppuska.
Az első Sd.Kfz. 250/9-t az orosz fronton vetették be először 1943-ban.
Típusvariánsok
SdKfz 250/1 - Az alap gyalogosszállító
SdKfz 250/2 - ?
SdKfz 250/3 - Parancsnoki változat rádióval és külső elhelyezésű „keretantennával”
SdKfz 250/4 - Légvédelmi változat 2 db MG34-es géppuskával felszerelve
SdKfz 250/4 - Megfigyelőjármű a Sturmgeschütz különítménynek
SdKfz 250/5 - Parancsnoki változat rádióval
SdKfz 250/6 - Lőszerszállító ostromlövegekhez
SdKfz 250/6 Ausf A - 75 mm-es StuK 37 L/24-es lövegekhez szállított 70 db lövedéket
SdKfz 250/6 Ausf B - 75 mm-es StuK 40 L/48-es lövegekhez szállított 60 db lövedéket
SdKfz 250/7 - 80 mm-es aknavetővel felszerelve
SdKfz 250/7 - Lőszerszállító, 66 db lövedéket szállított 80 mm-es aknavetőkhöz
SdKfz 250/8 - Támogató típus egy 75 mm-es KwK 37 L/24-es löveggel és egy MG34-essel felszerelve
SdKfz 250/9 - Felderítő típus egy 20 mm-es KwK 38-as automata gépágyúval és egy MG34-es vagy egy MG42-es géppuskával toronyban
SdKfz 250/10 - Felderítő szakaszvezetők által használt típus egy 37 mm-es PaK 35/36 löveggel.
SdKfz 250/11 - 28 mm-es sPzB 41 nehéz páncélelhárító fegyverrel és egy MG34-essel
SdKfz 250/12 - Felmérő és tüzérségi célravezető jármű
Nem sok adatot találtam rola
Forrás : wikipedia.hu
Öszeszerelés:
Az öszeszerelésel nem voltak gondok,ez az első Tamiyám, úgyhogy még nincs tapasztalatom vele.Ez egy elég régi kit már.Tömíteni kellet rajta a tetején lévő mélyedéseket,amik az Sdkfz 250/3 kithez a géppuska helyét szolgálták.Meg a két harckocsitest között is volt kisebb mélyedések,ot is kellett tömíteni.
Történtek kisebb feljavítások is:a kipufogó egy vékony gumicsőből csináltam.A motor szellőzőrácsát is kivágtam,és helyete igazi rácsot tettem meg,a vonóhorognak hajlítottam egy akasztót.
Festés:
A festésröl annyit,hogy teljes egészében ecsettel festettem, sajnos nincs festékszóró pisztolyom.
A festési útmutatón 4 féle variáció közül választhatunk:1) alapszin Dark Yellow (60) Dark Green(61) Red Brown (64) 116th Panzer division.
2)alapszin Dark Yellow (60) 23rd Panzer division
3)Ami az én választásom:alapszin Dark Yellow (60) 24th Panzer Division
4)Az original.
A belsejét fehérrel lefestettem,aztán barna és fekete cseruzaheggyel átmostam az alját.Aztán acélszínű festékkel jelenítettem meg a kopásokat.A mélyedéseket meg a sarkokat fekete ceruzaheggyel poroztam be. A bejárat alját ceruzaheggyel dolgoztam át.
Ezután a külsejét a tömítéseknél lealapoztam,aztán jöhetett a sok réteg festék.Aztán jött a matrica felragasztása.Azután panzer grau festékkel megjelenítettem a karcolásokat(0/5 ecsetel),kevés rozsdát jelenítettem meg rajta,párat a mélyeb karcolásoknál .Szerintem egy harckocsin kellenek kopások,mert lehet egyszer kijönnek újonnan a gyárból,de aztán a katonáknak más dolguk is volt,mint a harckocsi kinézete,sokszor a műszaki javításokra sem volt idejük,nem hogy festegessenek. A lánctalpat Humbrol rozsdaszínű festékkel festettem le,aztán aluminumszínnel a kiálló részeket.
A sár:
Ezt a felderítő féllánctalpast Oroszországban vetették be,ezért szerintem kell neki a sok sár,az akkori időjárásviszonyokat ismerve küszködtek az orosz sztyeppéken a sártengerrel.A legtöbb út sima földút volt,sokszor hidak is alig voltak.A páncélost őszi időben akartam megjeleniteni.
A sár barna és fekete pasztellkréta szárazon öszekeverve, aztán egy kevés vízzel jól oldott sötétbarnát tettem bele,meg egy kis vizet,ezt öszekeverve ecsettel felvittem a felületre.
Nagyon hasznos oldal:http://www.missing-lynx.com/gallery .Ajánlom mindenkinek,nagyon szépen kidolgozott maketteket lehet találni.
Ez a makett szerintem nem olyan rosszul sikerült,várom a ti észrevételeiket!