Pintér György - Múzeumi krimik
Gondoltam, megosztom veletek a tapasztalataimat most épülő makettemről.
Képeket is fogok felrakni - már amennyire tudok -, ugyanis a masinám nem igazán alkalmas kicsi dolgok fényképezésére, úgyhogy majd inkább fogalmazási készségemre kell hagyatkozni!
A szóban forgó szerkezet a számomra legkedvesebb jármű a német nehézvontató a 18 tonnás Famo. A Tamiya meseszép 1:35-ös verziója után nem értem be ennyivel. Gondoltam, csinálok egy impozáns kis diorámát, de 1:35-ben az eltervezett dolog terepasztal-méreteket öltött volna, ezért kisebbre vettem a terveket és hosszú idő után ismét 1:72 léptékű járműve(ke)t készítek.
Ebben a léptékben már kiadta a Famot egy-két gyártó, a Trumpeter azonban többféle verzióban is megjelentette a járművet, magát a "traktort", külön a trélert és egyben is! Az üzletben, ahol vásároltam, összehasonlítottuk a Revell Famojával és a különbség hatalmas volt, ezért esett a választásom a Trumpeter járművére.
A leírásban majd kiderül, hogy előnyömre vagy káromra...
A kit bemutatása
A szép grafikájú impozáns dobozban jó sok mütyürt találunk, külön rakva a tréler és a traktor alkatrészei. Emellett a készlet (a Revellével szemben nagy előny) gumikerekeket ad a járműhöz illetve kapunk a Famo kábeldobjára kábelt a trélerre láncot tehát összességében egy elég jól felszerelt kitről van szó.
Az összeállítási útmutató "füzetszerű", értelmes és szépen áttekinthető.
A leírást és az alkatrészeket nézegetve bátran mondhatom hogy a Tamiya "nagyfamója" van a dobozban szinte egy az egyben lekicsinyítve sok helyen még a leírás is majdnem ugyan az mint nagy jármű esetében.
A Revell Famojához képest sokkal szebben kidolgozott járművet kapunk, egy két lényeges különbség: a Revell műanyag kereket ad a Trumpeter gumit (Continental felirattal), a futómű hajtott kereke nem volt teljesen kerek, hanem szögletes kialakítással rendelkezett. A Tumpeter járművén (akárcsak a nagy testvér esetében) ez így van, a Revellén nem láttam ilyet, ami fa erezetű volt eredetiben az itt is az a Revellén nem láthatunk ilyet, a lánctalpat félig szemenként kapjuk a Revell esetében, itt viszont gumit is kapunk és szemenkéntit is! (nem mernék megesküdni rá de gyanúsan úgy néz ki a szemenkénti lánctalp mint a Tamiya-é tehát összeszerelés után mozgatható lesz lehet hogy nem így van de majd ha odaérek kiderül) és még folytathatnám a sok részlet gazdag megjelenítést!
Nagyon szeretem a Revell-t és nem bántani akarom csak gondoltam ezeket is leírom ugyanis aki szép "életszagúbb" Famot szeretne készteni annak lehet érdemesebb beruházni a Trumpeter járművére de persze majd ezt meglátjuk hogy tényleg így van-e....
Az építés
Megmondom őszintén, hogy én még Trumpeter makettet nem építettem és az újdonságokkal mindig kicsit szkeptikus szoktam lenni.
Amit azonnal észrevettem az az hogy az anyaggal vigyázni kell mert nagyon puha. Egy óvatlan mozdulat és el is tört a kis mütyűr amivel dolgoztunk!
A másik az, hogy az öntőkeret hatalmas felületen fogja a pici alkatrészeket, leválasztásuknál figyelni kell, a felesleg eltávolításánál végképp!
Az építés első fázisa az alváz felszerelésével kezdődik. Ismét egy lényeges eltérés a Revell Famoval szemben hogy itt az alvázat egybe kapjuk. A görgők összeépítésénél felfedeztem egy kis gondot. Mikor két görgőt kell összeragasztani azok nem fekszenek fel egymásra pontosan ezért ha mondjuk megpörgetem a görgőt látszik hogy „8”-as van benne tehát ennél a résznél oda kell figyelni!
A másik furcsa dolog a Maybach HL-108-as motor. 4 darabból állítható össze és mutatós kis darab, de belepróbálva az alvázba gondba ütközünk, ugyanis egy kis eltérés van a rögzítések között, mert a motor ferdén (a jármű eleje felé előrebukva) rögzül az alvázba.
Én ezt úgy oldottam meg, hogy két rögzítés van az alvázon kettő elől kettő hátul, namost a motoron lévő két kis csonkot ami a hátsó két rögzítésbe megy bele levágtam, ezután már az első két fix pontot használva belehet játszani úgy az erőművet hogy az középen álljon, aki viszont nem akar ezzel bajlódni az ne építse be, hiszen a motortér oldalfalai nem különálló alkatrészek, csak a motorház, így aki bezárva rakja össze az elejét az kihagyhatja a problémás motort.
A futómű
Itt tartok most éppen és sajnos itt is gond van. Három sor görgő van, egy belső, egy középső, egy külső. A 8-asok kiküszöbölése után szárazpróbaként ráraktam az alvázra az összes görgőt, ekkor jön a gond hogy a középső sor nincs középen hanem a külső sor görgőhöz közelebb áll és az egész teljesen bután néz ki szóval orvosolni kell a gondot és itt most szünetet is tartok az építés jelenleg itt áll hamarosan jön a folytatás!