Sd.kfz. 232 Keleti front

Sd.kfz. 232 ,8 rad

1:35, Tamiya No.3536 (1974)
Pintér György - Múzeumi krimik Talán két éve vettem innen ezt a szettet másodkézből karácsonyi ajándék gyanánt a hozzá tartozó Eduard maratással együtt. Amint alkalmam nyílt rá beszereztem hozzá az RB fegyvercsöveket, és a parkolást segítő antennákat. A típus eléggé megragadó a méretei, és főleg a keretantenna miatt.

A jármű története

A típus maga mint nehéz-páncélozott-földerítő-jármű volt nyilvántartva. 1932-től 1935-ig gyártották, közel 1000 darab készült az összes variánssal együtt. Eredetileg egy 6x4 teherautó alvázra készült csak később a terepjáró képesség növelése érdekében alakították nyolckerekűvé. Különleges volt az, hogy a jármű mindkét végén alakítottak ki vezető állást, így fordulás nélkül el tudtak iszkolni a csatatérről, ha úgy adódott. Magából az 232-es típusból, is négy verzió épült az idő előrehaladtával amik főként kisebb páncélkiegészítésekben, és a tornyon levő kitekintőnyílások helyzetében különböznek. A háború előrehaladtával, a nagy sziluettje miatt könnyen kilőhető, elégtelen páncélzattal, és gyenge fegyverrel ellátott jármű alvázára további verziókat fejlesztettek, gyalogsági támogató, illetve páncélvadász szerepkör betöltésére. A megmaradt példányokat előszeretettel használták továbbra is mint híradós állomások, felderítőként illetve partizánvadászatra. a jó terepjáró képessége miatt kedvelték.

Maga a makett

A készletből meg lehet építeni a 231, és a 232 verziót attól függően, hogy megkapja-e a keretantennát vagy sem. Magát a makettet mindenhol földicsérték, hogy a 30 éves kora ellenére még mindig a legpontosabb (és egyetlen) gyártmány a típusból, habár azóta megjelent az AFV Club 231, és a 232 készlete 2012-ben illetve a Tamiya is újradobozolta 2009-ben és föltuningolta egy szükséges fém lövegcsővel és pár figurával. Az összeállítási útmutató igen terjedelmes, mondhatni segítőkész a tulajdonos felé, hasznos tanácsokkal ellátva. Tartalmas bevezetővel a típusról illetve több járműhöz kínál matricákat amiknek a kombinálását ügyesen mutatja be, majd rövid leírás a jelzések jelentéséről.

Építés

A makett megépítése még váratott magára, egyrészt, már akkor futó projektek miatt, másrészt, mert még nem éreztem késznek magamat egy teljes feljavításra. A vele együtt vásárolt maratás nagy előny volt a simára öntött kipufogókat borító rácsok, és a bumszli zsanérok helyére. A fegyverzet följavítása pedig kötelező jellegűnek írnám. Az építés ősszel kezdődött, és viszonylag gyorsan haladt az időhöz képest amit a hobbira tudok szánni. Az útmutató nézegetése, és az interneten való nézelődés után eldöntöttem, hogy egy a keleti fronton bevetett rádiós járművet akarok megépíteni. Az alkatrészeket egyszerű volt összeilleszteni, tömíteni és faragni, is csak pár helyen kellett. Az ajtókról, el kellett távolítanom a zsanérokat, és a kitekintő nyílások fölül a tömör vízelvezető csatornákat, és maratottra cseréltem őket. Ugyanezért kimartam a szellőző rácsok helyét. Egy "második" verziót akartam megépíteni, ezért el kellett távolítanom az elején levő fedél elől, és a torony környékéről a lövedékek, két fémlemez, vagy a test, és a torony közé ékelődését akadályozó pajzsokat. A torony pont jó volt a variánshoz. A lámpákat a letakart verzióra építettem meg, így nem kellett bajlódnom az üveg lámpatest megkreálásával. A jármű elején található golyófogó építmény a kései típusokra jellemző ezért elhagytam. A szerszámok nyelét fára cseréltem. Szerencsére, a sárhányókra többféle eszköz fölrakását is biztosítja a készlet így jó pár alkatrész és kanna maradt ki amit más készletekhez föl lehet használni. A kipufogókat fölfúrtam, illetve mivel maratott rács került rá egy mécses lángja fölött meglágyított öntőkeret darabot nyomtam az illesztés részébe majd a kilógó részt lefaragva simára alakítottam. Ugyanígy tettem az öntött parkolást segítő "pálcák" túl nagy helyével.

Festés

Az egészet testet vallejo, akrillal festettem a kerekeket, humbrol és revell enamellel. Az alapszín egy vallejo páncélos szürke lett amihez a következő rétegek kis hellbalu-t adtam, mer túl sötétek találtam. Ennek a kéknek és piszkos szürke keverékével adtam meg a nagy felületek világosabb színét. Páncélos szürkével, és sötétszürkével fújtam le az éleket, és az árnyékosabb helyeket, mint az alváz, vagy ahol lefelé lejt a páncél. a matricákból, csak az egyik keleti frontos járműhöz való rendszámot, és két keresztet használtam föl, illetve a faron levő rácsra maszkolószalag segítségével kézzel lett fölfestve egy, képek alapján. A koszolást művészolajjal követtem el, és itt kezdődtek a bajok. hiába lakkoztam akril lakkal előtte ahogy mindig is (Sofix padlófényező), a filterezésnél az ecset egyes helyeken fölhozta az alapfestést. Volt rendesen rokonemlegetés de ecsettel újrakentem. Utána rá kellett jönni, hogy ugyan világosításhoz jó a kék, és kiemeli a szürkét, de sárgával zöldet ad, illetve zölddel még zöldebbet. Moshattam vissza az egészet, és mehetett elölről a koszolás. Ezután a kerekeket szürke por pigmenttel kezeltem, amitől elég világosak lettek. Ez úgy a Kápolnásnyéki verseny előtti este fejeződött be. A versenyen konzultálva pár hobbi társsal, az újra festés mellett döntöttem. Beszereztem egy orosz föld pigmentet, és otthon neki is álltam a műveletnek. A koszolást visszamostam, és az alapfestés sérüléseit több vékony rétegben pótoltam míg egybe nem olvadt a test többi részével. Ezután kis világos kékkel világosítottam a nagyobb felületeken és száraz ecseteltem az antenna tetejét. Majd jöhetett a félt filterezés. Ebből most gondosan kihagyva a sárgát, illetve több barnát adva az alvázhoz történt két részletben. Elsőnek csak feketével, és fehérrel hogy az eső hatását mutassa ahogy mossa le a port, és utána csíkos marad a felület. Utána jöhettek a színek amik kis használtságot adtak a felületnek. Utána egy barna, és fekete bemosást kapott a paneleken, és a kerekeken. Utána még egy kis barna filterezést kaptak, hogy a rászáradt sarat imitálják. Végül fölkerültek a szerszámok, az orr részre és késznek nyilvánítottam. Illetve csak a járművel mivel a hozzá járó figurát be akartam rakni a helyére. Csak kiderült, hogy az ipse nem fér be a helyére, mert makacsul terpeszállásban van. Biztos elzsibbadt a lába vagy valami. Ekkor csak két lehetőség marad a makettezőnek. Vagy a helyén rakja össze és úgy festi meg szerencsétlent, hogy a dereka körül van a torony, vagy pedig a karokat festés után ragasztja a helyére, ami meg a tömítés hiányában nem lesz esztétikus. Nincs más hátra derékben el kell vágnom a fickót, és úgy berakni a helyére. Úgyse kellenek neki a lábai.

Ez a harmadik járművem ebben a méretarányban amivel eddig elkészültem, és amellett hogy elégedett vagyok a végeredménnyel elég sokat tanultam belőle.
Sd.Kfz. 232 Schwerer Panzerspähwagen Tamiya 35036
Sd.Kfz. 232 Schwerer Panzerspähwagen Tamiya 35036
Az eredeti amiről mintáztam
Az eredeti amiről mintáztam
keleti frontos Sd.kfz. 232
keleti frontos Sd.kfz. 232
sd.kfz. 232 (1)
sd.kfz. 232 (1)
sd.kfz. 232 (2)
sd.kfz. 232 (2)
sd.kfz. 232 (3)
sd.kfz. 232 (3)
sd.kfz. 232 (4)
sd.kfz. 232 (4)
sd.kfz. 232 (5)
sd.kfz. 232 (5)
2015.09.03.
Utolsó módosítás: 2015.09.04.
ponty, Kecskemét
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
handshar
2015.10.06. 09:47:25
Nekem nagyon tetszik, szépen sikerült. Nálam is pihen a polcon egy ilyen még dobozban, elkészítés előtt biztos felelevenítem magamban a cikkben írtakat!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció