"Segíthetünk?" - Galícia, 1944
1:72
Pintér György - Múzeumi krimik Sziasztok!

2018-ban újrakezdtem a makettezést, és amilyen lendülettel nekiveselkedtem, olyan hamar derékba törte a lelkesedésem az akkori festékszóróm hirtelen pusztulása. De idén tavasszal újfent rászántam magam, s immár egy új kütyüvel, megújult munkamorállal készítettem el második diorámámat, illetve annak szereplőit. De nézzük, miről is van szó!


Toldi IIa:
A típust valószínűleg nem kell bemutatni a lánctalpasok szerelmeseinek: A svéd Landsverk L-60 könnyűtank licenszét 1938-ban vásárolták meg a hazai illetékesek. Néhány változtatás után (melyek jórészt a fegyverzetet érintették) megindulhatott a sorozatgyártás, a Királyi Honvédség 1939. februárjában helyezte rendszerbe a típust. A három fős személyzettel harcoló Toldi első verziója 20mm-es löveggel, valamint egy 8mm-es Gebauer géppuskával volt ellátva, mely a Háború korai szakaszában, a jugoszláviai hadműveletek, illetve a Keleti Front kezdeti összecsapásaiban még elégséges tűzerőt képviselt. Azonban amikor a modern szovjet típusok, a T-34 és KV-1 nagyobb számban kezdték képviseltetni magukat a fronton, a Toldik veszteségei fokozatosan növekedtek. A fegyverzet fejlesztése komoly fizikai korlátokba ütközött, de 1942-re elkészültek a tervek a modernizációt illetőleg: A löveget 40mm-esre cserélték, a páncélzatot egy leheletnyivel megvastagították. A változtatások ugyan jelentősen növelték a harcértékét, de a típus így sem képviselt jelentős fenyegetést tank-tank elleni ütközetben, ellenben felderítő feladatkörben a Háború végéig sikeresnek bizonyult.

Az utóbbi években kellemes meglepetés érte a hazai harckocsik rajongóit, amikor a lengyel I.B.G. models kiadta a Toldi, a Turán és a Zrínyi páncélosok szinte valamennyi verzióját. Jómagam akkortájt szereztem be a diorámán is szereplő könnyűharckocsit, noha ekkoriban még nem igazán volt ötletem arra, hogy mit is fogok vele kezdeni.
A készlet korunknak megfelelő technikai színvonalat képvisel: Aprólékosan kidolgozott, pontosan illeszkedő alkatrészeket kapunk hat kereten. Az anyaga nagyon kemény, ezért könnyen törik, ami a lánctalpnál elég sok kellemetlenséget okozott. Noha alapjáraton részletes készlet, némi házi jellegű sufni-tuninggal igyekeztem feldobni. Ennek keretében maradék maratásból megcsináltam a kampókat a torony négy sarkába, archív fotók alapján reprodukáltam az antenna talpat (amit valamiért nem mellékeltek, csak a helye van meg a tornyon). A legizgalmasabb feladat viszont kétség kívül a parancsnoki kupola belső felének reprodukálása volt: Erre azért volt szükség, mivel a dioráma koncepció miatt az ajtónak nyitott állapotban kellett lennie, amit viszont a gyártó nem támogatott. A periszkóp optikák küzdőtéren belüli részét egy gyorskötözőből vágott darabokkal pótoltam, a zsanérok belül vékony maratásból, kívül húzott műanyag szálból készültek.

A festésnél számos praktikát, illetve effektet ki szerettem volna próbálni. Az alapozást AK interactive grey primer-el végeztem, majd a gyártó "Magyar Királyi Honvédség álcázószínei" festékszettjének tábori zöldjével fújtam le. A nyitott parancsnoki kupola részei matt fehér festést kaptak. Száradást követően felmatricáztam, majd a MiG productons NATO green filterével átecseteltem. Következhetett az apróbb részletek (szerszámok, lámpák, kipufogók) festése, majd a bemosás, melyet lakkbenzinnel topíttam. A kopások chipping color akril festékkel készültek egy szivacsdarabka, és ecset segítségével. A felület öregítéséhez olajfestékeket használtam, egész pontosan barnát, sárgát és fehéret. Az olajfoltok fekete festék és fényes lakk keverékével készültek. Noha a futógörgőket és a lánctalpat külön is lefestettem, végül a felkerült sártól ebből nem sok minden látszik: Alaposan hígított barna enamel makettfestéket kevertem össze reszelt pasztelkrétával, melyet hol ecseteléssel, hol fogpiszkálós fröcsköléssel vittem fel a páncéltestre. A sár némi igazítását és visszamosását követően késznek ítéltem a harckocsit.


Type 82 Kübelwagen:
A Volkswagen világháborús igáslova valószínűleg szintén nem igényel részletes bemutatást. A szögletes kasznis katonai bogár a III. Birodalom legelterjedtebb könnyű járműve volt a háború alatt, ötvenezernél is több készült belőle.

A kínai S-Model készletei érdekes koncepciót képviselnek: Minden dobozban két azonos makett lapul ugyanabból a típusból, melyek egyszerű építhetősége leginkább a hadijátékos igényekhez van igazítva. Ellenben a részletességük lehetővé teszi, hogy némi feljavítással teljes értékű makettként is megállják a helyüket. A két "Kübel" fotomaratással, de matricák nélkül érkezett 1-1 kereten. Az üléseket alufóliával vontam be, hogy huzat látszatát keltsék, ugyanígy jártam el a lecsukott tetőponyvával is. A hiányzó kesztyűtartót egy öntőkeret darabbal pótoltam, a szélvédő pedig átlátszó műanyag elviteles dobozból készült.

A festést AK real colors festékekkel készítettem (valami pici maketten igyekeztem kipróbálni ezen paletta termékeit), az egyszerűség kedvéért a standart német három színű álcaminta mellett döntöttem, homoksárga alapszínnel, barna és zöld kukacokkal. Száradást követően a három szín keverékével ködöltem, majd sötét bemosóval árnyékoltam. Mivel önmagában kicsit snassznak éreztem az eredményt, a kalaptartóra tettem egy pár bakancsot (ezek a sofőr levágott lábai, amik sajna nem fértek el... tudom, morbid megoldás, de végülis kapóra jöttek), valamint egy MP40-es "Schmeisser"-t, melynek szíja vízipipa alufóliából készült. A sarazáshoz ugyanazt a keveréket használtam, mint a Toldinál, de külön figyeltem rá, hogy a szélvédőt is jól összefröcsköljem.


Figurák:
A harckocsi parancsnoka egy régi Revell készletből való: német utász volt, aki egy pallót cipelt a vállán. A Revell figurák anyaga borzalmas, öreg modellek kevés részlettel, és annál több sorjával. Felszerelését és málháját eltávolítottam, simléderét levágtam, majd annak érdekében, hogy beférjen a toronyba, derékban félbe vágtam (ez a mondat messze nem érződött ennyire ijesztőnek, amíg le nem írtam...). Festésénél igyekeztem a magyar harckocsizók "frontos" viseletéhez igazítani: vastag barna bőrkabát, zöld tábori sapka, fekete bőrkesztyű. A részletek kiemelése érdekében őt is árnyékoltam bemosó folyadékkal.
A két német fickó a Zvezda "German Air Force ground crew" készletéből való. Ezen figurák nagyon szép részletesek, élethű arcvonásokkal, aprólékos egyenruhákkal. Egyikük csavarkulccsal hajolt le, belőle lett a sofőr a karok és lábak plasztikávásával, tömítésével. Cimborája eredetileg egy hordót görgetett, rajta nem sok módosítani való volt a kezek szögét leszámítva. Festésüknél az SS Eichentarn-mintás harckocsizó overallját vettem alapul, pilotkájuk fekete lett.

Dioráma készül:
A koncepció az volt, hogy valahol a Keleti-Fronton egy német kocsi megsüllyedt a sárban, a sofőr nyomja a gázt, cimborája pedig elkeseredetten próbálja megtolni a járművet. A reménytelennek tűnő helyzetet egy magyar harckocsi érkezése enyhíti, a parancsnok már épp mászik ki a toronyból, hogy a fegyvertársak segítségére siessen.

Az alap egy 13x9cm-es képkeret, melybe levegőn száradó gyurmából alakítottam ki a domborzatot, egy festetlen Párduc lánctalpaival csapákat nyomtam bele. Az AK Muddy Ground terep textúrájával kentem le, majd statikus műfűvel szórtam le az út két szélét. A száraz fűcsomók kenderkócból készültek, melyeket előbb zöld festékkel szárazecseteltem, majd árnykékoló folyadékkal kezeltem. Hogy a járművel koszolása, és a terep színei között ne legyen eltérés, ugyan azzal a keverékkel festettem át az utat, mint amivel azokat saraztam. Persze a későbbi folyamatok során a természetes sokszínűség elérése érdekében ezt még variáltam, de az alap tónust ez adta meg. Az út széli bokrokat is ezzel a keverékkel fújtam le, mintha az elhaladó járművek terítették volna be őket latyakkal. A sárba itt-ott apró kavicsokat, homokot, műfüvet nyomkodtam, hogy az eredmény kevésbé legyen homogén.

Miután a járművek a helyükre kerültek, kezdett összeállni a jelenet. A mélyedéseket előbb fényes lakkal szárazecseteltem (akárcsak az út menti bokrokat, melyekre felfröcsöghetett a sár), majd stillwater művíz és sárga-barna festékek keverékével több réregben feltöltöttem őket, koszos pocsolyák látszatát imitálva. Erre párszor rá kelett javítanom, mivel a művíz több helyen buborékosra sikerült a szerencsétlenkedésem következtében.

Összegzés:
Mindent összevetve nagyon élveztem az építést, s noha nem teljesen vagyok megelégedve a végeredménnyel, számtalan új trükköt volt alkalmam kipróbálni, amik miatt mindenképp megérte összehozni ezt a kis szösszenetet.


Remélem tetszett a cikk, köszönöm, hogy elolvastad! :)

-Gaunt-
Galícia, 1944
Galícia, 1944
Torony 1.
Torony 1.
Torony 2.
Torony 2.
Torony 3.
Torony 3.
A kész Toldi
A kész Toldi
A kész Toldi 2.
A kész Toldi 2.
A kész Toldi 3.
A kész Toldi 3.
A kész Toldi 4.
A kész Toldi 4.
A kész Toldi 5.
A kész Toldi 5.
A kész Toldi 6.
A kész Toldi 6.
A készülő Kübel
A készülő Kübel
A kész Küvelwagen 1.
A kész Küvelwagen 1.
A kész Küvelwagen 2.
A kész Küvelwagen 2.
IMG_20200303_164432
IMG_20200303_164432
Dioráma 1.
Dioráma 1.
Dioráma 2.
Dioráma 2.
Dioráma 3.
Dioráma 3.
Dioráma 4.
Dioráma 4.
Dioráma 5.
Dioráma 5.
Dioráma 6.
Dioráma 6.
Dioráma 7.
Dioráma 7.
Dioráma 7.
Dioráma 7.
Dioráma 8.
Dioráma 8.
Dioráma 8.
Dioráma 8.
Figura készül
Figura készül
Harckocsizó
Harckocsizó
2020.03.10.
Gaunt93
Hatalmas köszönet illeti Kiss Bence Andrást, kollégámat és cimborámat, aki a magyar harckocsigyártás egyik legnagyobb rajongója. Archív anyagai, fotói és szakértelme nélkül még mindig a neten guberálnék a szükséges információkért.
Thank you, Angelus! :)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
handshar
2020.03.15. 12:12:29
Nagyon jó és ötletes! Gratulálok!
romsitsa
2020.03.15. 19:10:28
A toronyajtók belső felületei zöldek, a legelső szériánál ezüst, fehér nem volt.

Üdv

Á
téglatesó
2020.06.05. 16:52:24
Gyönyörú munka Gaunt, le a kalappal! A terep és a figurák zseniálisak, és szép lett a kocsik festése is! Csak annyi kiegészítés: a Toldi IIA-knak már nem ilyen lámpájuk volt /ezt az IBG cseszte el sajna, ráadásul az összes Toldijukról lefelejtették a test-vonóhorgokat is :(/, inkább olyasmi, mint ami a Turánokon/Zrínyiken is volt. Ettől eltekintve profi munka, gratula!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció