Sherman a pálmák alatt

M4A2 Sherman "Tarawa"

1:35, Dragon No.6062 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik Történelem:

1943 november 20-án kezdődött az ütközet a Gilbert szigetekhez tartozó Tarawa szigetcsoportért annak központi szigetén, Betión. Aki olvasta Leon Uris "Meghalsz, tengerész!" (Battle cry) című könyvét, vagy játszott a Medal of Honor játék Pacific Assault kiegészítőjével, az képet kaphat a sekély lagúnában több száz méteren keresztül, géppuskatűzben partra gázoló katonák helyzetéről.

Az első hullámban támadó tengerészgyalogosokat a Kétéltű Tengerészgyalogos Hadtest (MAC) 1. harckocsi zászlóaljának Shermanjai támogatták, a C századból. (Innen származik a készlet tankjainak C betűs elnevezése, az egyetlen D-betűs a D századhoz tartozott és csak később tették partra.) A tankokat 1200 méterre a parttól bocsátották a sekély vízbe. Egyszerre próbálták kikerülni a vízben sebesülten hánykolódó bajtáraikat, a tüzérségi előkészítés hatalmas víz alatti bombatölcséreit és persze a japán lövegek tüzét - nem sok sikerrel. A 14 tankból a nap végére csak három maradt, ebből is a Colorado két találatot kapott és csak a tengerbe hajtva tudta kioltani a tüzet, a China Gal mozgásképes volt, de a tornya beszorult, csak a Cecília volt ép. Bár a kis kaliberű japán páncéltörő lövegek nem voltak a legkorszerűbbek, közvetlen közelről (a partraszállási zónában sziget alig 500 méter széles volt!) hatékonyak voltak még a Shermanokkal szemben is.

Részletes referencia: http://www.tarawaontheweb.org/usmctank.htm

A készlet:

A Dragon azon kevés gyártó közé tartozik, akik egy-egy új készlet piacra dobásakor a korábbi kitekből átvett alkatrészek hibáit is igyekeznek korrigálni. Ez nem mindig jár sikerrel, de a szándék dícséretre méltó. Ez a Sherman változat hosszú ideje hiányzott a Dragon palettájáról és kiadásakor sok mindent javítottak a korábban bírált dolgokból.

Kezdjük a pozitívumokkal:
Nagyon szép az átvitelház és a torony/lövegpajzs textúrája. Az átvitelházé talán egy kicsit eltúlzott (egy T-34-nek is becsületére válnék), de finom csiszolással segíteni lehet rajta. Korrekt a hátpáncél kifelé dőlő megoldása, ezt az M4A2-re jellemző apróságot sok gyártó egyszerűen átugorja. A láncfeszítő kerék hátulja végre nem üres, megkapjuk a belső oldalt is. A maratáslap tartalmazza a legszükségesebb feljavítókat és kapunk egy szép, sodrott fém vontatókötelet is.
Ha valaki a motorteret is meg akarja csinálni, a szellőzőrácsok belseje is kidolgozott, nyitva is használhatók. A tankolónyílások fedeleit külön kapjuk. A periszkópok átlátszók, a búvónyílások fedeleibe építettek az eredetihez hasonlóan körbe forgathatók. Végre kiemelkedő hegesztési varratok vannak az éleken. Nagyon szép a DragonStyrene lánctalp. Ebből az anyagból korábban csak apróbb kiegészítőket (pl. a SdKfz. 251 sorozatban kabátot, bakancsot) csinált a Dragon. Az anyag előnye, hogy a hagyományos műanyagragasztóval ragasztható, az esetleg elgörbült fogak meleg vízben kiegyenesíthetők és mivel a Shermaneken a lánctalp belógása jelentéktelen, ez sem probléma.
A futómű láncvezető bakjairól itt is hiányzik a négy rögzítőcsavar. A kereten viszont V33 számmal a bakok mellett rajta vannak, tehát csak jó szem és hegyes csipesz kell a felragasztgatásukhoz! (Alternatíva a LionMarc vagy a LuckyModel fém bakjai, amikbe belepréselik a csavarfejeket.)
A hátsó páncéllemezen csak jelölték a jellegzetes csavarsor pozícióját, a csavarfejek a V jelű keret szélén találhatók. Az én ízlésemnek ez egy kicsit "overengineering", a technológia lehetővé tette volna a ráöntésüket és semmi sem indokolja az esetleges hiányukat.

Sajnos, vannak hibák, amik megmaradtak és újak is előkerültek, lássuk ezeket is.
A legkomolyabb, hogy kétoldalt a meghajtás ovális takarólemezei kisebbek a szükségesnél, nem takarnak rá a törzs illesztésére. A lánckerék ugyan nagyrészt eltakarja, de azért látható. Korrigálni inkább csak optikailag lehet, az átvitelház és a törzs szép összecsiszolásával.
Érthetetlen, hogy ha már a vezető és a géppuskás "bunkerei" körül (várok tippeket, hogy mi a magyar elnevezése ezeknek a korai Sherman-eken lévő kis kiugróknak) meg tudták csinálni a helyes hegesztési varratot, akkor a törzs körül miért olyan, mintha szikepengével vagdosta volna be valaki? Szintén fura, hogy az antennatalp körül félúton elfogy a varrat. (Javítás: közben kiderült, hogy ez csak az én balszerencsém, hibás darabot kaptam!)
Vékony, de a festés után látható öntési nyom van a tornyon a pisztolynyílás körül. Nagyon óvatosan kell lecsiszolni, de még így is biztos, hogy a textúra egy része áldozatul esik és pótolni kell.
A két "bunkert" egyébként is elméretezték egy kicsit, a kiegészítő periszkóp túl közel került a peremhez.
Nem hiba, de a későbbi készletektől eltérően ehhez a tankhoz csak rögzítésekkel egybeöntött szerszámokat kapunk.

Az keretek rajzán mindenhol jelölik, hogy a duplikát alkatrészek közül melyik használandó, kivétel a lánckerék, ahol a teletárcsás változat kell. A dobozgrafika hibás, azon a "fancy" (csicsás) koszorú szerepel!
Van egy kis keveredés a matricák színénél is. A korabeli színes képeken a C század feliratai és a zászlóaljjelvény elefánt színe azonos, a képek alapján sárga. A dobozon viszont az elefánt sárga, a tank neve fehér, a matricaíven pedig sárga a név és szürke az elefánt.

A fenti hibák ellenére az adott változatnak az eddigi legjobb makettjét adta ki a Dragon. Kiegészítőnek talán egy fém lövegcső, a már említett vezetőbakok, illetve igény szerint maratott szerszámrögzítők jöhetnek szóba. Bár nem a készlet belső erénye, de tény, hogy az internetes boltokban sokszor akciózzák a készletet, így sokszor egészen jó áron lehet beszerezni.
Dobozgrafika
Dobozgrafika
Az eredeti
Az eredeti
A festési útmutató első...
A festési útmutató első...
... és második lapja
... és második lapja
m4a2_test
m4a2_test
m4a2_torzs
m4a2_torzs
m4a2_torony1
m4a2_torony1
m4a2_torony2
m4a2_torony2
m4a2_futomu1
m4a2_futomu1
m4a2_futomu2
m4a2_futomu2
m4a2_szerelvenyek1
m4a2_szerelvenyek1
m4a2_szerelvenyek2
m4a2_szerelvenyek2
m4a2_szerelvenyek3
m4a2_szerelvenyek3
m4a2_lanctalp
m4a2_lanctalp
m4a2_maratas
m4a2_maratas
m4a2_matrica
m4a2_matrica
m4a2_vontatokotel
m4a2_vontatokotel
m4a2_pistolport
m4a2_pistolport
variációk varratokra
variációk varratokra
m4a2_periszkop
m4a2_periszkop
m4a2_valtohaz
m4a2_valtohaz
m4a2_csavarok
m4a2_csavarok
m4a2_inst1
m4a2_inst1
m4a2_inst2
m4a2_inst2
m4a2_inst3
m4a2_inst3
m4a2_inst4
m4a2_inst4
m4a2_inst5
m4a2_inst5
m4a2_inst6
m4a2_inst6
2007.12.14.
halaci
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Jamie76
2015.01.03. 21:33:05
Kedves Halaci!

Érdeklődve olvastam cikkedet, különösen azért mert óriási dilemmába kerültem. Én is a "Battlecry" nemzedékhez tartozom, ezért is olvastam utána mindennek, ami elérhető. Én az Academy kitjének állnék neki, amely nagyban hasonlít a Dragonéhoz. Vélhetően mindekettő Steven J. Zeloga könyvéből merített, kivéve, hogy a Dragon kerékbakok helyesek, szemben az Academy-ével. Viszont a Squadron Signal kiadványa szerint a USMC 75mm tankok Tarawán és Iwo Jimán is M4A3-k voltak, illetve több hagyományörző amerikai weboldal is A3 verzióként azonosítja a USMC tankokat. Na, itt állt meg a tudományom. Neked mi erről a véleményed?

Üdv,
Jamie76 (Tóth CSaba)
halaci
2015.01.03. 22:24:44
Szia,

szinte biztos, hogy a SS információja hibás, több okból is. Az USMC harckocsik az üzemanyag ellátás miatt dízelek voltak, mivel a hajók is ezzel működtek és így a partraszálló műveletekhez nem kellett külön, csak a harckocsiknak szállítani benzint. Másrészt 1943 elején az USMC (még messze nem kiemelt fegyvernemként) csak a hadsereg által nem igényelt tankokból kaphatott - márpedig az Army kizárólag a benzines változatokat használta, a dízelesek mentek a LL szállítmányokba. Harmadrészt pl. a Squadron kifejezetten az iwo-i harckocsi hadműveletekkel foglalkozó 6096-os kiadványa szerint is a 3rd TB még akkor is párhuzamosan használta az M4A2 és az M4A3 típusokat, szó sem volt kizárólagosságról.

De a legbiztosabb cáfolat az ott lévő roncsok. Ezen a képen is látható, hogy a motortér feletti rács az A2-re jellemző keskenyebb változat, nem teljes szélességben fedi a motorteret, mint az A3-nál. http://photorator.com/photos/images/rusty-sherman-m-tank-resting-in-a-lagoon-tarawa-republic-of-kiribati--10521.jpg
Itt van egy nagyon jó referencia oldal a különböző M4 változatok jellegzetességeiről, benne a motortér hűtőrácsaival:
http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/engine_deck/engine_decks.html
Jamie76
2015.01.04. 15:14:09
Szia!

Köszönöm a gyors és hiánypótló választ és a linkeket is. Nagyon sokat fog segíteni.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció