Silbervogel

Metall Union V-23

1:144, KP, sajátépítés
Pintér György - Múzeumi krimik Adott volt egy roncs KP Jak-23, sok hiányzó alkatrésszel, gondoltam csinálni lehetne belőle valamit. Maga a készlet a szokásos KP-minőség, a törzs két fele lényegében minden lehetséges irányban eltér egymástól, főleg azért döntöttem úgy, hogy valami máshoz fog alapul szolgálni. Mostanában nagyon tetszenek az 50-60-as évek hidegháborús, natúr fémszínű gépei, ezért egy mindenidős nehéz-elfogóvadász lett belőle egy alternatív valóságból. Egyúttal ezen próbáltam ki az alufólia használatát „festékként”.

Kezdetként a törzsfeleket kissé szűkebbre csiszoltam, a felesleges részeket levágtam, a pilótafülkét epokittal eltömítettem. Az eredeti helyett kapott két utánégetős hajtóművet, a gondolák tollszárból vannak. A szívócsatorna is egy toll hegyéből van, mellette pedig elfért egy belső tér is a fegyverzet számára, de csak az egyik oldalon nyitottam meg. A kétszemélyes pilótafülke jóval hátrébb került, a törzsvéget is epokittból csináltam. Ezután rengeteg csiszolás következett, főleg az epokitt részen tud sok kis buborék maradni.

Hajtóművek: kidolgoztam az utánégetőteret, az alap egy rézcső, benne kibelezett karórából származó fogaskerék és rézgyűrűk imitálják a lángterelőket, a belső fal hullámlemezét egy mosószeres kupakon alakítottam ki. A fúvókák a műgyantás cikkemben leírtak szerinti másolatok.

Szárnyak és vezérsíkok: vonalzóból csiszoltam formára. A futóműaknát géppel martam ki, sajnos nem lett olyan mély, mint amit a futómű indokolna, de a megjelent kis hajszálrepedések miatt már nem mertem továbbmenni. Az egyik szárnytőbe került egy fényszóró is az „igazoltatáshoz”.

Futóművek: különböző átmérőjű rézcsövek és injekciós tűk, ugyanígy a behúzó-munkahengerek is. A kerekek más készletekből kimaradt alkatrészek. Az aknafedelek sörösdobozból készültek.

Amint összeállt a törzs, következett a panelezés és a szegecselés. Nem volt könnyű, alig volt vonal amit nem rontottam el (káromkodás, befuttatás pillanatragasztóval, újracsiszolás). A szegecseléshez karóra acélkerekeiből készült célszerszám, valahol a neten láttam ilyet, valóban hasznos, kis gyakorlással akár szabad kézzel is biztosan használható.

Mikor összeállt minden, jöhetett a „festés”. Korábban nem vettem komolyan az alufóliás módszert, de aztán kipróbáltam egy szárnydarabon és végleg meggyőzött. A festékek híveitől biztos kapok ezért, de szerintem a 100% alumíniumot nem lehet festékkel elérni. A fólia kiválóan felveszi a felület legapróbb részleteit, szegecseket, panelvonalakat. Persze nagyobb kiálló részekre nem simítható rá (pl. egy hűtőlevegő beömlő), azt a kész felületre kell utólag felhelyezni. Ugyanígy a fólia csak korlátozottan torzul, nem borítható be egy darabbal egy gömbfelület,ugye. Az ilyen felületeket részekre kell osztani, ahol meg végképp nem használható fólia, ott marad a festés. Jelen esetben csak pár cm2 –t kellett polírozós alumíniummal festeni (szárny törővégek pl.), a különbség jól látható.

Nagyjából összegeztem a neten látott tapasztalatokat (különösen jók az aircrafresourcecenter.com-on Peter Doll cikkei, ő adta a legtöbb tippet, köszönet neki). A legfontosabb a ragasztó, ehhez eleinte Revell fényes lakkot használtam. Nem az igazi, de használható, várni kell amíg megfelelőre szárad a jó tapadáshoz, különben csak csúszkálna a fólia a felületen. Apropó: az összes referencia a fóliát kente be és úgy helyezte a felületre, én inkább a gépet, panelről panelra haladva.

Közben művészellátóban találtam egy „Pentart füstfólia ragasztó” nevű terméket, a végén már csak ezt használtam, kiválóan tartja a fóliát a felületen, alig lehet letépni. Ez egy vízalapú, fehér, krémszerű állagú ragasztó, felecsetelés után gyorsan átlátszóvá válik, ekkor felhelyezhető a fólia, majd a közepéről kiindulva, hogy buborék ne maradjon, pl. fültisztító pálcikával kell rásimítani, majd a felesleget a panelek szélén nagyon éles szikével körbevágni. Sajnos eredeti állapotában elég sűrű az anyag, meglátszanak rajta az ecsetvonások, ezért 1:1 arányban vízzel hígítottam, így már kiváló.

Miért panelenként? Egyrészt már azzal meg lehet bolondítani a témát, ha a szomszéd panelekre a fólia hengerelési iránya szerint, merőlegesen visszük fel a fóliát. Érdemes eredeti fotókat nézni, a natúr alufelszín igazán változatos lehet. A másik ok az, hogy a fólia színezhető. Néhány főtt tojás héja mellett főzni kell pár szelet fóliát, percek alatt kezdenek sötétedni, mindenféle színárnyalat elérhető egészen a foltosra égett acélig. A fóliának van egy fényesebb és egy mattabb oldala, a matt legyen kívül, hacsak valaki nem épp a Red Bull felpolírozott B-25-ösét akarja elkészíteni.

Az árnyalatok ezen túl polírozással is variálhatók, sőt így alakíthatók ki igazán az eredeti fotókon látható kopások, oxidációs foltok, stb.

Fegyverzet: a rakéták törzsét géppel esztergáltam keretdarabokból, a szárnyak rézlemezből vannak. Ilyen kis léptékben nem lehet őket biztosan felragasztani, ezért a törzset hosszirányban keresztben befűrészeltem,és ebbe csúsztak bele.
Az orrba került egy ikercsövű gépágyú, a farokrészbe is egy önvédelmi (kialakítását a Ju 388-ról koppintottam).

A kabintető a Revell F-4 Phantomból származik (ahhoz túl domború, de ez egy másik történet).
Óvatosan bekarcoltam a kereteket, majd előre csíkokra vágott fóliát ragasztottam rájuk.

A szárnyakat, vezérsíkokat utólag, kész állapotban ragasztottam fel, mert a fólia feldolgozása jár némi nyomással, nem örültem volna, ha letörnek.

Hossz: 158mm, fesztáv: 116mm.

Nagyjából ennyi. Egy év munka van a gépben, dobozos makettet sokkal gyorsabban el lehet készíteni, majd lesz még ilyen is. Mindenesetre a fólia engem végleg meggyőzött, sok türelmet igényel, de a végeredmény nagyon szép.
P3150040
P3150040
ennyi maradt szegény Jakovlevből
ennyi maradt szegény Jakovlevből
P8300023
P8300023
IMG_1945
IMG_1945
P8300025
P8300025
PA030002
PA030002
IMG_3372
IMG_3372
P8300027
P8300027
PB070147
PB070147
PC010018
PC010018
PB200001
PB200001
P1100002
P1100002
P2070045
P2070045
P2070047
P2070047
P3150043
P3150043
P3150045
P3150045
P3150047
P3150047
P3150077
P3150077
P3150067
P3150067
P3150089
P3150089
P3150092
P3150092
P3150100
P3150100
P3150063
P3150063
P3150071
P3150071
P3150095
P3150095
V23bw2sm
V23bw2sm
2010.03.16.
Utolsó módosítás: 2010.05.12.
Fonák Tamás, Gyula
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
KormosP
2010.03.22. 13:18:17
Csak most fedeztem fel a cikket, valahogy elkerülte a figyelmemet!
Nagyon jól sikerült a makett, gratulálok!

Remélem valahol élőben is láthatom majd...
Kalóz
2010.03.22. 13:22:38
Szia!
Nagyon szép munka.
Milyen erősségű mikroszkópot használtál?
Kalóz
Johnie
2010.03.22. 16:22:06
Uram!
Minden tiszteletem!
Chrisi
2010.03.23. 01:22:12
Igazán szép munka! Remek elgondolás, professzionálisan kivitelezve.

Minden elismerésem!
Fonák Tamás
2010.03.24. 07:26:00
Köszönöm az elismeréseket!
A következő alig 6 centis :)
simonkaroly9
2010.05.12. 22:25:43
Nagyon Penge!
Juhasz.Adam
2010.06.24. 17:56:07
Elképesztő lett. gratulálok hozzá!!!!
Gotha
2010.12.13. 13:32:48
Most megyek és átgondolom az életem, mit rontottam el... :D
Elnar
2010.12.13. 18:59:46
Lehet hülye kérdés: Ez milyen fólia? Egyszerű háztartási alufólia, vagy valami speciális?
Fonák Tamás
2010.12.14. 08:08:20
Egyszerű háztartási alufólia. A kabintető kereteinél, ahol előre szeletelve ragasztottam fel, ott vastagabb grillező alufóliát használtam.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció