Pintér György - Múzeumi krimik
Ahogy a cím is mutatja, ez a gép sok mindenben első nálam. Bár már építettem maketteket, de kb 15-20 évvel ezelőtt, a kamaszok türelmetlenségével és pénztelenségével.
Szóval "öregkorom" első makettjéről van szó. Emellett első olyan makettem, ami fából (balsa) és papírból készült (ez teljesen az első, ilyet régen sem csináltam). Szintén első olyan makettem, ahol rendes festékszóróval dolgozom (Alder AD-319) és egy jó kompresszorral, szóval ebben a festési módban is kezdő vagyok.
Ennyit rólam, jöjjön a makett leírás:
A dobozban két balsa lap van (1,5mm vastag) rányomtatva a kivágni való idomok, és egy jó adag "léc" (1,5x1,5mm, 1,5x4mm, 1,5x6mm). Emellett a kabintető, egy műanyag propeller, gumi (a gumimotorhoz), orrkúp, fémdrót.
A leírás teljesen angolul van, az 1:1 arányú tervek mellett szövegesen magyarázza el az összeépítést. Ahogy az a doboz tartalmából is kiderül, ez a makett alapvetően röptetésre készült, én erről lemondtam (lásd később).
Az építés nem túl bonyolult, a darabok szépen illeszkednek, és a humbrol balsa cement-jével gyorsan és jól ragasztható. Egészen más, mint egy műanyag makett, az ember keze alatt vékony kis lécekből formálódik a törzs, a szárny, fantasztikus érzés. a szárny be és kilépő éle csiszolással jól formázható.
Amint a váz kész van, jöhet a papír borítás. Ez nem volt annyira egyszerű, sajnos a ragasztásnál nekem eléggé átázott a papír, és emiatt nem tudtam kisimítani (szakadt...), lehet, hogy a gyerek folyékony papír ragasztója sem volt a legjobb választás. A vizes spriccelésnek köszönhetően viszont a nagy felületek szépen kifeszültek. A teljes burkolás után helyére varázsoltam a kabintetőt (nagyon rosszul illeszkedik), kimaszkoltam, és jöhetett a festés.
gyakorlatilag mindent festékszóróval festettem első körben a színeket teljes mértékben magam kevertem alapszínekből (Alder airbrush color festék), a neten talált repülőgép mintájára (erről is felteszek egy képet). Tudom ez a gép nem teljesen autentikus, valószínűleg egy felújított gépről van szó, de legalább jó sok színes kép van róla.
Már a festés közben rájöttem, hogy ez a repülő túl szép ahhoz, hogy szélnek eresszem, és aztán búslakodjak a szakadt borítás miatt. Miután eldöntöttem, hogy nem fog repülni, leszedtem róla a gyári propellert (aminek köze sincs az eredetihez), és nekiveselkedtem, hogy kifaragjam 6mm vastag balsa lécből.
Nem sikerült elsőre, és másodikra sem igazán, de a harmadikkal már meg voltam elégedve (mintaként egy 1:48-as ICM makett szolgált, bár később rájöttem, hogy a mérete nem teljesen jó, de a forma legalább megvolt). Ráadásul közben kedves asztalos ismerősöm is meglátogatott, és közölte, hogy a fát az erezet szerinti hosszanti irányban érdemes csiszolni... Meg azt is elmondta, hogy festeni is hogy kell (festés, csiszolás, festés, csiszolás, festés). Úgy tettem, ahogy mondta, és a végére egész pofás lett. Kimértem körzővel a 120 fokot, és ragasztottam egymáshoz. A kúpot mattra, a propeller lapátokat selyemfényűre festettem.
A végén még a sárgát átkentem egy sötétebb revell festékkel, majd a panelvonalakat berajzoltam vékony filccel. Előtte persze ráfújtam a felségjelzéseket és tiltott önkényuralmi jelképet. Na itt a maszkolást is még tanulni kell, azért nem csináltam újra, hogy lássam majd magam előtt a rossz példát...
Talán még lehetne rátenni több részletet, ebben szívesen várom a tanácsaitokat. És persze minden másban is, kritikáitokkal ne kíméljetek.
A futóműért én kérek elnézést... :)