A tengerek magányos óriása

Solitaire

1:400, saját
Pintér György - Múzeumi krimik Egyszer a DMAX televíziós csatorna a világ legnagyobb csőfektető hajójának, a Solitaire-nek egy küldetését mutatta be. Miután befejeztem egy vontatóhajó modelljét, új kihívást kerestem a hajómodellezésben, és ekkor eszembe jutott ez a riport a Solitaire-ről. Vajon meg lehetne építeni egy ilyen hajó modelljét? Először a mérete miatt ez szinte lehetetlennek tűnt, de talán mégis sikerülhet.

Az internetes kutatás során több kérdés is felmerült. Megvalósítható lenne egy ilyen modell, esetleg távirányítható formában is? Hány évig tartana egy ilyen nagyszabású építés? Melyik méretarány lenne a legmegfelelőbb? Valaha befejezhető lenne egy ekkora modell, vagy a terjedelme miatt az ember inkább frusztráltan feladná? Az eddigi modelljeim mindig úszóképesek és távirányíthatók voltak – vajon egy ilyen modellt is meg lehetne így építeni?
Az érdeklődésemet mindenesetre felkeltette.

Az Intermodellbau kiállításon aztán felfedeztem egy nagyon érdekes papírmodellt a Solitaire-ről 1:600 méretarányban. Ezt a papír Solitaire-t az építője saját maga készítette fotók és egy rajz alapján.

Alapos internetes kutatás után sikerült fotókat, videókat és leírásokat összegyűjtenem. Különösen érdekes volt egy 4K-s drónfelvétel, amelyen sok részlet kivehető volt a hajóról. A videók és fotók alapján lehetségesnek tűnt a modell megépítése, de még mindig hiányzott egy tervrajz. Ezért megkerestem a Solitaire hajó tulajdonosát, az Allseas céget, és kaptam tőlük egy PDF fájlt, amely oldalnézetet és felülnézetet tartalmazott. Így már lehetőség nyílt a Solitaire csőfektető megépítésére.

A hajótestet egy teherszállító hajóból kiindulva lehetne megalkotni, beleértve a különleges átalakításokat is, amikről szintén találtam fotókat az interneten.
Egy személyes fotózás a fedélzeten – ahogy az eddigi hajóimnál szokásom volt – valószínűleg soha nem lesz megvalósítható, mert a Marine Traffic adatai alapján a hajó folyamatosan úton van.

A Solitaire és az Alegrie csőfektetés közben
A Solitaire és az Alegrie csőfektetés közben


Az hajó (a Wikipédia alapján)



A Solitaire a világ egyik legnagyobb csőfektető hajója. A svájci Allseas offshore-szolgáltató tulajdonában van és jelenleg máltai zászló alatt közlekedik, Vallettában van bejegyezve. 2014 végén a Pioneering Spirit vette át tőle a világ legnagyobb csőfektetője címet.

A hajót 1971 és 1972 között építették a Mitsubishi Heavy Industries hajógyárban, Harima tartományban, 223-as építési számon, ömlesztettáru-szállítóként. 1971 decemberében bocsátották vízre. A hajót a Los Angeles-i Hendy International Company United International Shipping Corporation nevű leányvállalata rendelte meg és 1972-ben Trentwood néven állt szolgálatba, a United International Ore Carriers üzemeltetésében, monroviai lajstrom alatt.

A daru nélküli, hátsó felépítményes ömlesztettáru-szállító kilenc nyitható raktérrel épült, amelyek tetejét ércszállítóként megerősítették. A Trentwood teherbírása kb. 130.000 tonna, rakterének térfogata 139.800 m³ volt.

Az 1970-es években az oaklandi United International Shipping Corporation vette át a hajót és a monroviai International Enterprises üzemeltette. Az 1980-as években a szingapúri Karanore hajótársaság vásárolta meg és a szintén szingapúri Singa Ship Management üzemeltette. 1988 januárjában az ércszállítót 7.335.000 amerikai dollárért a koppenhágai Commercial Leasing vásárolta meg és Interbulk Vanguard néven az Interbulk International Bulk Shipping (Fredensborg) adta bérbe és a manilai Fastsail Maritime üzemeltette.
1988 szeptemberétől az Isle of Man szigetén, Douglasban bejegyzett Angmering hajótársaság 10,7 millió dollárért vásárolta meg és ismét Trentwood néven, a Denholm Ship Management üzemeltetésében működtette. 1990. május 18-án a koppenhágai Commercial Leasing másodszor is átvette a hajót és Akdeniz S néven a török Sonmez Denizcilik ve Ticaret, valamint a Dragon Navigation bareboat-charterében üzemeltette. 1992 júliusától, a török bérlő nehézségei után, a Commercial Leasing Comship néven, panamai zászló alatt működtette tovább.

1992-ben a panamai Atlantic Point vásárolta meg a hajót az Allseas Engineering (a Heerema-csoport tagja) számára és Solitaire I névre keresztelte. A hajót át akarták építeni kábelfektetőnek, 1993-ban áthelyezték a panamai Pacific Ocean Shipping Corporation-höz és nevét Solitaire-ra rövidítették.
Az átépítésre az Allseas korábbi tapasztalatai alapján került sor, amelyet a Lorelay nevű, dinamikus pozicionálással rendelkező első csőfektető hajóval szerzett. Az átépítést az angliai Newcastle upon Tyne-ban található Swan Hunter hajógyár végezte. A munkák során 9000 tonna acélt építettek be a hajótestbe, 4000 tonna felszerelést, 3000 tonna csővezetéket és 1200 km kábelt szereltek fel. A hajógyár végezte a teszteket, az üzembe helyezést, és támogatta az Allseast a tengeri próbák, valamint a csőfektető tesztek során.

A hajó a befejezés után új szabványokat állított fel a csővezeték-fektető iparban teljesítmény és mélység tekintetében. Ellentétben más csőfektetőkkel, amelyeket félig merülő, vagy lapos hajótesttel terveztek, a Solitaire hagyományos hajótesttel rendelkezik. Ez lehetővé teszi a nagyobb szállítási sebességet, a jó tengerállóságot, valamint nagy munkaterületet eredményez a fedélzeten és a hajótestben. Ez a 22.000 tonna csőtároló kapacitásában is megmutatkozik, ami a nyílt tengeri munkák során függetlenebbé teszi az ellátóhajóktól. Ez egybecseng a hajó nevével, ami azt jelenti, "magányos".

A Solitaire a Wellhead mellett
A Solitaire a Wellhead mellett


Projektek



A Castoro Sei és a Castoro 10 (mindkettő a Saipem tulajdonában) hajókkal együttműködve a Solitaire részt vett a Nord Stream projektben, amelynek célja egy földgázvezeték lefektetése volt a Balti-tengeren át. A befejezést követően ez lett a világ leghosszabb víz alatti gázvezetéke.
Már 2006-ban közösen dolgozott a Saipem 7000 hajóval a Langeled-projekten, amely a világ második leghosszabb víz alatti csővezetékének számít.
2018-tól a Pioneering Spirit hajóval együtt vett részt a Nord Stream 2 gázvezeték építésében, a munkálatokat azonban 2019 decemberében félbeszakították az Egyesült Államok szankciófenyegetései miatt.

Meghajtás és dinamikus pozicionálás



Az átépítéssel a hajó dízel-elektromos meghajtást kapott. Ennek alapját nyolc darab, a finn Wärtsilä cég által gyártott Vasa 6R46B típusú dízelmotor képezte, egyenként 5850 kW teljesítményűek. Ezek nyolc generátort hajtanak, amik a nyolc gondolában elhelyezett, Lips FS3500-671 típusú aszinkron motorokat látnak el energiával. A 2009-es korszerűsítés során további két propellergondolát szereltek fel a hajó tatjára.

A Solitaire eredetileg hármas redundanciájú, III. osztályú dinamikus pozicionáló rendszerrel épült. Ennek keretében két ADP702 és egy ADP701 típusú berendezést kapott a Kongsbergtől. 2008–2009-ben ezeket az önálló rendszereket integrált megoldások váltották fel: két K-POS22 és egy K-POS12 rendszer, amelyek Ethernet-hálózaton keresztül kapcsolódnak a K-Chief700 automatizálási rendszerhez és a K-Thrust hajtásvezérlő rendszerhez.

A pozícionálórendszer a Lloyd's hajóosztályozása szerinti AAA, azaz legmagasabb biztonsági és redundanciaszintnek felelnek meg.

Csővezeték-fektető berendezés



A Solitaire a vezetékek lefektetéséhez az S-Lay eljárást alkalmazza. Ennél a módszernél a hegesztett csővezetéket egy "Stinger"-nek nevezett, ívelt acélszerkezeten keresztül vezetik ki a hajóból, majd a tengerfenékre engedik le.

A csőszakaszok feldolgozása nagymértékben automatizált: először a "Single Joint", vagyis egy darab, kb. 40 láb (12,2 méter) hosszú szakaszt két hegesztőállomáson "Double Joint"-tá hegesztik össze. Ezeket a Double Jointokat a hajó közepén, szinte teljes hosszában végigfutó ún. "Firing Line"-on hegesztik össze a fő vezetékké. Ehhez öt hegesztőállomást alkalmaznak, amelyek az Allseas által kifejlesztett, "Phoenix" nevű automatizált hegesztőrendszert használják. A hegesztőállomások után egy átvilágító ellenőrző állomás, majd négy felületkezelő állomás következik, amelyek a korrózióvédelemről gondoskodnak.

Egy hegesztési ciklus kb. három percig tart, így a Solitaire átlagosan napi 5 km csővezetéket képes lefektetni. A hajó rekordja azonban meghaladja a 9 km-t naponta. A leghosszabb napi fektetés mellett jelenleg a legmélyebb fektetés rekordját is tartja: 2775 m mélységben két vezetéket fektetett le (8 és 10 hüvelykes átmérővel). Emellett egy 24 hüvelykes vezetéket is lefektetett 2550 m mélységben. Ezeket a csúcsteljesítményeket a hajó 2005-ben végrehajtott korszerűsítése tette lehetővé, amikor is megduplázták a három ún. "Tensioner" (lánctalpszerű rögzítőszerkezet) kapacitását, immár 350 tonnás tartóerővel darabonként.

A felemelt stinger
A felemelt stinger


Műszaki adatok



Hossz: 397 m
Szélesség: 41 m
Merülés: kb. 15 m
Sebesség: 13,5 csomó

Meghajtás: 10 elfordítható hajócsavar, melyeket 5550 kW teljesítményű Wärtsilä-Lips motorok hajtanak
Csőfektetési eljárás: S-fektetés
Csőátmérő: 2–60 col
Csőfeszítő kapacitása: 3 × 350t, 30 m/perc csősebességgel
Munkaállomások: 2 előkészítő hegesztőállás (3-3 hegesztőállással és 1-1 ellenőrző munkaállomással), 5 csőfektető hegesztőállás, 1 ellenőrző állás, 4 szigetelőállás
Pozícionálás: LR DP (AAA), teljesen redundáns Kongsberg K-Pos 22/12 és cJoy rendszerek
Vízalatti drón: 150 LE osztályú ROV, 4000 m mélységig, vizsgálatokhoz és egyéb műveletekhez
Kapacitás: 22.000 t cső szállítható egyidejűleg
Daruk: két csőtovábbító daru (35t 33m kinyúlással, vagy 18t 42m-nél), egy különleges daru (300t 17m kinyúlással, vagy 40t 57m-nél)

További információk a Solitaire-ről, vagy az Allseas más hajóiról a www.allseas.com oldalon.

A modell



Az eredeti hajó 397 méter hosszú, így a modell méretarányának kiválasztásánál figyelembe kellett venni pár dolgot. A modellnek be kell férnie az autóba, tehát a hossza legfeljebb 1,2 méter lehet. A modellnek a barkácshelyiségből is ki kell férnie, ezért a maximális hossz 1,10 méter és nem lehet túl nehéz sem, mert egy szűk lépcsőn kell felvinni.
A választás végül az 1:400 méretarányra esett, így a dioráma (a vitrinnel együtt) kb. 1,10 méter hosszú és a teljes súlya kb. 10 kg.

Solitaire csőfektető hajó
1:400, saját építés - Gabriéle Glücks


Az 1:400 egy számomra új és szokatlan méretarány volt, ehhez először hozzá kellett szoknom. Gyakorlásképpen rendeltem egy műanyag modellt, a Soya jégtörőt 1:350 méretarányban és próbaként összeragasztottam egy kis diorámában úgy, ahogy a tokiói Tengeri Múzeumban is látható. Minden sokkal apróbb volt, mint az eddigi modelljeimnél – nagyító nélkül alig lehetett dolgozni. Amikor mégis nagyító nélkül próbáltam, a kinagyított nézeten jól látszott, mennyire ügyetlen lett a munka. Ez a méretarány jóval nagyobb kihívást jelentett az 1:50 – 1:100 tartományhoz képest, főleg, ha megfelelő részletgazdagságot akartam elérni.
A modellnek a méretarány adta lehetőségekhez képest nagyon részletesnek kellett lennie. Az elvem: minden, ami a fotókon látszik, a modellen is megjelenjen – különben a modell üresnek és élettelennek hat.

A 4K drónfelvételnek, a sok fotónak/videónak és a Soya-val szerzett gyakorlásnak köszönhetően végül nekiláttam a Solitaire modelljének. A videókból a VLC Media Player segítségével képeket vágtam ki, amiket – mivel a felbontás megfelelő volt – A4-es méretben, fotópapírra rendelve nyomtattam ki egy DM-ben. Az 1:400-as méretarány tökéletesen passzolt a 4K drónfelvétel felbontásához, így elegendő részletet lehetett kivenni az építéshez.

Kezdetben az volt a terv, hogy a modellt egy szétszedhető diorámában, úszóképes kivitelben, 10 darab forgatható hajtóművel építem meg. A gondolákba 6 mm-es mikromotorokat tettem, 10 mm-es maratott propellerekkel. Két gondolát egy szervóval és fogaskerekekkel vezéreltem, a 4 elülső és a 6 hátsó hajtóművet külön csatornára kötve. Mindkét csoport saját sebességszabályzót kapott, így a modell két keresztvezérlő karral irányítható volt.
A próbák nagyon sikeresek voltak: kiváló menettulajdonság, oldalirányú haladás, helyben fordulás – mind könnyedén ment.



Aztán kipróbáltam a terhelhetőséget és kiderült, hogy csak minimális többletterhet bírna el, a súlypont pedig túl magasra kerülne. Így az építményt és a részleteket nem lehetett volna biztonságosan ráépíteni. Bár működhetett volna, állandóan félni kellett volna a borulástól, főleg szélben. Ez túl nagy kockázatnak tűnt.
Ezért úgy döntöttem, hogy a modellt fix diorámában építem meg, működő hajtóművek nélkül. A szervókat kivettem, a hajótestet pedig átalakítottam és megerősítettem, hogy stabilan rögzíthető legyen a diorámához.

A dioráma



A kérdés az volt, hogyan lehet egy ilyen modellt látványosan vitrinszerűen bemutatni – lehetőleg munka közben, ahogy éppen csővezetéket fektet, miközben egy ellátóhajó épp csöveket szállít neki.
A megoldás: a vízvonalat plexifallal elválasztani, hogy a hajó víz alatti részét a hajtóművekkel együtt is látni lehessen. A Stinger épp leengedve, rajta a csővezeték, a sárga záróvég (end cap) pedig éppen kifelé halad a hajóból – vagyis a megbízás befejezési fázisát mutatja a jelenet.

Az Allseas weboldalán találtam egy fotót, amelyen a Solitaire mellett áll egy sárga állomás, valószínűleg a Tyra-projekt DUC platformja. Ez egy "Unmanned Wellhead Platform" (DUC-VB A), bár pontos megnevezést nem találtam. A kód alapján azonban sikerült további fotókat is előkeríteni erről az állomásról.

Továbbá sikerült fotókat találni olyan ellátóhajókról, amelyek a Solitaire-t szolgálták ki, például az Alegria nevűről. A kutatásból kiderült, hogy ebből a típusból három azonos hajó létezik: Fortress, Felicity és Alegria. Mivel az Alegria-ról kevés fotó állt rendelkezésre, az építés során a másik kettő fotóit is felhasználtam.



A végső kompozícióban látható a Wellhead állomás a Solitaire mellett, valamint az Alegria, amint épp csöveket szállít. Egy plexifal választja el a víz feletti és víz alatti részt: alul a csővezetékek futnak a Wellhead állomás felé, miközben a Solitaire épp az utolsó csőszakaszt fekteti, a sárga végzáró kifelé tart a hajó belsejéből, a Stinger felső részénél. Az egész modell egy plexi vitrinben van elhelyezve, porvédetten.

A jelenet egy Balti-tengeri csővezeték-építési munkáit ábrázolja, mint a Nord Stream építése. A dioráma alján egy régi fa hajóroncs is megjelenik, amilyenből sok található még a Balti-tengerben.

Stinger



A Stinger-t sárgarézcsövekből forrasztottam össze.

A stingert rézcsövekből forrasztottam össze
A stingert rézcsövekből forrasztottam össze


A számos járórácsot korláttal együtt megrajzoltam, majd marattattam, ugyanígy a görgőtartókat is. Ezután a korlátot téglalap alakú rúd segítségével meghajlítottam, ollóval feldaraboltam, majd felragasztottam.
A görgőknek, az eredetihez hasonlóan, csíkozottnak kellett lenniük. Ehhez készítettem egy szerkezetet, amelybe oldalról több vízálló filcet be lehetett illeszteni. Egy kerek rudat húztam át ezen a szerkezeten, így a rúd felvette a fekete csíkokat. A rudat ezután késsel kisebb darabokra vágtam.



Helikopter-leszálló



Az alapvázat sárgarézdrótból forrasztottam össze. A felső fedélzet egy maratott alkatrész, lehajtható korláttal, amelyre egy nyomtatott fólia került.

A helikopterleszálló rézcső alapja
A helikopterleszálló rézcső alapja


Felépítmény



A felépítmény nagy részére ablakkeretek kellettek. Lehetett volna papírra nyomtatni, de úgy a keretek nem lettek volna kiemelkedők, így maradt a maratásos megoldás. Az alapvázat polisztirolból készítettem, hogy tartást adjon a maratott elemeknek.

A felépítmény rézmaratásai
A felépítmény rézmaratásai


A lépcsőfeljárók pontos rögzítése lehetetlen lett volna közvetlenül a felépítményen, mert nem lett volna szimmetrikus. Ezért készítettem sablonokat, amelyek mindig ugyanazt a távolságot biztosították, majd a kész lépcsőelemeket felragasztottam a felépítményre.



Antenna



Az antennák 0,4 mm-es sárgarézdrótból készültek, a gömbök pedig különböző méretű gyöngyökből. A forrasztás néha nehézkes volt, mert a páka hegyét csak nagyon rövid ideig lehetett a forrasztási ponton tartani – különben a már elkészült kötéseknél újra elváltak volna az elemek.

Az antennák gömbjei gyöngyökből készültek
Az antennák gömbjei gyöngyökből készültek


Felső hátsó fedélzet



A konténerek, vagy akkumulátor-konténerek tartóinak elkészítése maratással nagyon nehéz volt, mert nem sikerült őket teljesen egyformára hajlítani, még sablonnal sem. Ezért kipróbáltam papírból: jól lehetett nyomtatni és hajtogatni, a végeredmény pedig elfogadható lett ahhoz, hogy a modellen elhelyezzem.

A felső tatfedélzet konténerei
A felső tatfedélzet konténerei


Alsó hátsó fedélzet



Az alsó fedélzetet a csőfogadó állomás és rengeteg apróság uralja: pótalkatrészek, raklapok, hulladék, konténerek, szétszórva az egész hátsó fedélzeten. Ennek a fedélzetnek a megtöltése rendkívül fáradságos, aprólékos munka volt a sok apró alkatrész elkészítése miatt. A haladás alig volt látható, nagyon lassan telt meg a fedélzet.



Daruk



Az első két daru külső része maratott elemekből, belső része polisztirolból készült, korlátokkal és más részletekkel kiegészítve a fotók alapján. A hátsó nagy daru polisztirol csövekből és lapokból lett összeragasztva.

A drónfelvételen a darukar egyenes volt, de sok internetes fotón már töréssel ábrázolták. A drónfilm alapján kiderült: a kikötői tartózkodás alatt a régi darut éppen ki akarták cserélni a töréssel ellátott új darura. Az új darukar a rakparton feküdt, de még nem volt beépítve.



A vízfelszín



A vízfelszínnek enyhén átlátszónak kellett lennie, kékeszöld árnyalattal. Ehhez átlátszó fóliát helyeztem a plexilap alá. De mit használjak víznek? Sok sikertelen próbálkozás után – ragasztókkal, vasútmodell-vízimitációkkal – végül találtam egy vízeséshez való vízutánzatot, amely rétegezve elég jól visszaadta a víz hatását.

Összegzés



A modell igazi kihívás volt: egyrészt a számomra szokatlan méretarány, másrészt a rengeteg részlet miatt, amit az eredeti hajó nagysága megkövetelt.
A kész modellt 2025 augusztusában bemutattam a budapesti Naviga világbajnokság C osztályában. A Solitaire a C3A (Diorámák) kategóriában a nemzetközi zsűritől a legmagasabb értékelést kapta (97,67 pont), illetve a Makettinfo különdíját is kiérdemelte.

Az építés előrehaladása időben.


A hajótest
A hajótest
A maratott hajócsavarok
A maratott hajócsavarok
A forgatható propellergondolák
A forgatható propellergondolák
A meghajtás elektronikája
A meghajtás elektronikája
A stingert rézcsövekből forrasztottam össze
A stingert rézcsövekből forrasztottam össze
A közlekedőket maratásból hajlítottam
A közlekedőket maratásból hajlítottam
A helikopterleszálló rézcső alapja
A helikopterleszálló rézcső alapja
A felépítmény rézmaratásai
A felépítmény rézmaratásai
A lépcsők elhelyezéséhez sablont használtam
A lépcsők elhelyezéséhez sablont használtam
Az antennák gömbjei gyöngyökből készültek
Az antennák gömbjei gyöngyökből készültek
A felső tatfedélzet konténerei
A felső tatfedélzet konténerei
A daruk is maratásból készültek
A daruk is maratásból készültek
A személyzet
A személyzet
Az Alegrie teste
Az Alegrie teste
A felemelt stinger
A felemelt stinger
A Solitaire és az Alegrie csőfektetés közben
A Solitaire és az Alegrie csőfektetés közben
A Solitaire a Wellhead mellett
A Solitaire a Wellhead mellett
Az Alegrie
Az Alegrie
2025.09.25.
Gabriéle
lektorálta: Sebestyén Gábor
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vrauko
2025.09.26. 09:22:32
Hagyjuk már az ilyeneket. Itt csak egyszerű makettezők vannak, nem varázslómesterek meg művészek. Minek a kisebbrendűségi érzést fokozni másokban?
Mekett
2025.09.26. 10:32:22
Itt is sokan meg tudnák építeni ezt a diorámát, nem kell varázslónak lenni. A készítő hölgy öt évet áldozott az építésre, így az alaposság mellett a kitartása is megsüvegelendő.
Egyáltalán nem hibátlan, de rengeteget lehet a tanulni belőle és szemet is gyönyörködtető, ezért mindenképpen érdemes a bemutatásra.
A készítő vette a fáradságot és sokszáz kilométert utazva elhozta ide kiállítani. Nekem volt szerencsém élőben is látni, ezért is örülök, hogy más is megcsodálhatja.

Ugyanezért hasznos és örömteli számomra, ha olyan múzeumokat mutatsz be, ahová én (még) nem tudtam eljutni. Mindkettőnek van helye itt.
Freddy
2025.09.26. 11:31:47
Nagyon durva, gratulálok hozzá!
vrauko
2025.09.26. 22:50:59
Hát, nékem ez akkor is elérhetetlen szint. Tudom, vannak akik sok rézzel készítik a hajókat, meg is süvegelem őket illendően, de meg se próbálnám utolérni. Bár most meg fogom tenni az első tétova lépéseimet, mert rendeltem maratott korlátokat pár db 1:400-as hajómhoz. De hogy aztán mi jön ki belőle
Johnie
2025.09.27. 12:32:47
... atyaúristen....
Gratulálok, elsősorban a kutató munkáért és a kitartásért.
Pazar munka, minden tekintetben.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció