Pintér György - Múzeumi krimik
1967. Mozgalmas év volt. Megjelent egyik kedvenc filmem a Piszkos Tizenkettő. Elvégezték az első szívátültetést, kitört a hatnapos háború Izrael és 4 arab állam között. A Ford Mustang ellenfeleként a Chevrolet bemutatja Camaro nevű típusát.
Megszületik Nicole Kidman és Pamela Anderson.
De az év legfontosabb történése, hogy a Monogram műhelyeiben elkészül a Curtiss P-36A műanyag, kicsinyített másolata.
Az áldozat.
Ítélethírdetés:
Tisztességes, szerintem a kor színvonalát meghaladó minőségben-kivitelben, pozitív panelezéssel, kristálytiszta kabintetővel, üres pilótafülkével, de műszerfal matricával, előre megfontolt nemes szándékkal elkövetett kicsinyítés csínytevésében a vádlott bűnös.
Enyhítő körülmény, hogy a P&W csillagmotor még csak nem is hasonlít az igazira, a főfűtőszár magassága legalább fél centivel nagyobb mint kellene.
Büntetés: megpróbálom összerakni....
A kabinbelsőt a semmiből kellett felépíteni. Műanyag darabok, fel nem használt ízék segítségével , fotó alapján megépítettem, festettem.
A P&W Twin-Wasp erőforrás másolata siralmas volt. A szakirodalom segítségével kiderítettem, hogy a Hawk erőforrása megegyezett a -többek között – a PBY Catalina amfibiliák erőforrásával. Academy kiadásban egészen jól nézett ki. De nem fogom beépíteni, hanem lemásolom. Aha, de hogyan?
Az alábbiak szerint cselekedtem. Hobby-boltban kapható levegőn száradó vizes gyurmába nyomva elkészítettem a mintát. Testvérem autókarosszéria javításhoz használt sárga és fehér híg folyadékainak elegyítése és a mintába öntése után egy átlátszó sárga valami jött létre. Hála a speciális formaleválasztónak -étolaj- csodák csodájára egy nap múlva még ki is tudtam szedni az alkotást ( kb. az ötödik kísérlet után, persze). Festés, drótozás következett ( el voltam ájulva magamtól).
Törzsfelek összeillesztése után csiszolás következett.
Tessék-lássék merevítő bordákat ragasztottam az egyébként teljesen üres aknákba.
A nagy darabok összeragasztása után, lassan keresni kezdtem a nekem tetsző festést. Könnyű dolgom volt, mert matricát nem kaptam ( illetve csak egy másik készlet brit és francia lapját, de ez nem hozott lázba).
Alumínium színű gépet akartam létrehozni, az egyik legsűrűbben publikált „86”-os számú Pearl Harbourban „vitézkedő” P-36C-t. Ez enyhén szólva nem jött össze. Még nem tudom miért, de olyan lett a felülete hogy azt minősíteni sem lehet. Elkeseredtem, félretettem.
Mialatt egy másik makettel küzdöttem a neten találtam egy érdekes cikket a Fülöp-szigeteket védő korai amerikai gépekről. Legnagyobb örömömre ráleltem egy érdekes festésű P-36A-ra amelynek festésénél néhol még érvényesült a háború előtti színes, díszes farokfelület és a hadsereg gépeire jellemző „olive drap” festés. Aeromaster akril segítségével megfújtam a színeket. Kabintető elemeit Humbrol maszkkal színtén kitakartam és lefújtam. A csillogásgátlót és a szárnyak fellépő felületeit Gunze akril feketével festettem. Ekkor segítségemre sietett a „gyülölt” fém szín, mivel óvatos kapirgálással minimális kopásokat sikerült elővarázsolnom. A kis darabok festése után matt Testors lakkal lefújtam az egészet. Matricázáskor segítségemre volt a Matcbox egykori Helldriver készletének matricája. Humbrol matricafeszítő használatával sikeresen felhelyeztem a jelzéseket, majd ismét lakk következett. Egy kis koszolás, légcsavar és egyéb apróságok felhelyezése után készen állt Sólyom.
Üdvözlettel